[Nagios] Queries worden niet doorgevoerd in MySQL? *

Pagina: 1
Acties:

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik ben hier even wat aan het testen met een programmaatje dat wat zaken weg kan schrijven in een database onder linux en ze tevens kan verwijderen als deze dat wil.

Nu heb ik het volgende probleem:

Er worden volgens de loggings van mysql queries uitgevoerd op de database maar er wordt helemaal niets weggeschreven in de tabel/database. Ik heb al een aantal zaken gecontroleerd zoals gebruikersnaam enzovoorts maar ik kan hier uiteindelijk weinig in vinden.

Username => klopt
Password => klopt
Database => klopt
Host => klopt
Port => klopt

De rechten op de database staan goed voor de ingelogde gebruiker, verder zou ik niet direct weten waar ik moet zoeken om een aantal zaken uit te sluiten.

Ik kan dit topic eigenlijk niet leuker aankleden dan dat ik meer weet dan dit. De queries worden goed uitgevoerd volgens de log-file van mysql.

Ik ben eens goed aan het zoeken gegaan wat er anders fout zou kunnen in mysql maar dat lijkt me weinig.

Als iemand meer info nodig heeft post het even want ik zou niet weten wat ik aan zou moeten geven wat ik onderzocht heb..... alles naar mijn mening :)

[ Voor 7% gewijzigd door BacardiBreezer op 16-01-2005 22:43 ]

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Verwijderd

commit gegeven? :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Commit ? Waar doel je op ?

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:03
met die info die jij geeft kan je erg weinig.. Waarvoor zet je je queries er niet even bij en welke database software ( edit: versie nummer ) je gebruikt

[ Voor 9% gewijzigd door mrFoce op 16-01-2005 23:36 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Prima ! Ik zet het er bij deze even bij.

MySQL-versie: 4.0.23
Linux: Debian

Hier even een stukje uit de log, de queries zou ik even op moeten snorren.

[code]
050116 23:49:26 61 Query LOCK TABLES programstatus WRITE, hoststatus WRITE, servicestatus WRITE
61 Query DELETE FROM programstatus
61 Query DELETE FROM hoststatus
61 Query DELETE FROM servicestatus
61 Query INSERT INTO programstatus (last_update,program_start,nagios_pid,daemon_mode,last_command$
050116 23:49:41 61 Query LOCK TABLES programstatus WRITE, hoststatus WRITE, servicestatus WRITE
61 Query INSERT INTO programstatus (last_update,program_start,nagios_pid,daemon_mode,last_command$
050116 23:49:56 61 Query LOCK TABLES programstatus WRITE, hoststatus WRITE, servicestatus WRITE

De logging-regels zijn zolang dat ik ze even niet helemaal kan kopieren, vandaar de $

[ Voor 4% gewijzigd door BacardiBreezer op 16-01-2005 23:55 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 21:44

MBV

moet je ze niet unlocken? Commit geven ofzo? Bij 'echte' RDBMS'en moet dat iig wel, weet niet hoe MySQL zich gedraagt met locking

Verwijderd

Beetje een rare wel. Delete from, meestal moet daar een where clausule achter (anders 0 rows). Terwijl er bij de insert wel de clausule staat.
Ben benieuwd naar die queries. Unique key ergens? dat ie daar op knalt? Kan zooooveel zijn. of die commit (als je met een begin, begint)

[edit]
als het de bedoeling is om eerst die tabellen leeg te maken, voeg een WHERE 1>0 erachter, al je rijtjes of rows ben je dan kwijt..
Misschien ; niet toegevoegd aan je queries....zoals gezegd...zoveeeeeeeel mogelijkheden.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 00:04 ]

Verwijderd

BacardiBreezer schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:51:
Prima ! Ik zet het er bij deze even bij.

MySQL-versie: 4.0.23
Linux: Debian

Hier even een stukje uit de log, de queries zou ik even op moeten snorren.

[snip]
Wat een vage DELETE statements, daar zou volgens mij op z'n minst DELETE * FROM hoststatus moeten staan...
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:01:
[...]

Beetje een rare wel. Delete from, meestal moet daar een where clausule achter (anders 0 rows). Terwijl er bij de insert wel de clausule staat.
Ben benieuwd naar die queries. Unique key ergens? dat ie daar op knalt? Kan zooooveel zijn. of die commit (als je met een begin, begint)
Zonder where pakt de query alles.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 00:05 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Ik zal even kijken of ik die query ergens vandaan kan plukken want het is zo'n fijne compile met cgi's enz.

Klopt wat je zegt raar, maarja echter achter de INPUT staat wel wat en daar wordt niets geinput :(

Owja.... pakket..... Nagios maar dan onder MySQL, kwam er op een paar andere fora ook al iets over tegen. een text-versie zou makkelijker moeten zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door BacardiBreezer op 17-01-2005 00:07 ]

Verwijderd

BacardiBreezer schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:05:
Ik zal even kijken of ik die query ergens vandaan kan plukken want het is zo'n fijne compile met cgi's enz.

Klopt wat je zegt raar, maarja echter achter de INPUT staat wel wat en daar wordt niets geinput :(

Owja.... pakket..... Nagios maar dan onder MySQL, kwam er op een paar andere fora ook al iets over tegen.
Bij die INSERT (niet INPUT) heb je de boel afgebroken met een $. Stiekem ben ik toch benieuwd wat daar instaat.

Zo te zien ben je nagios aan het installen... :) Spuit 11 :(

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 00:08 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:07:
[...]

Bij die INSERT (niet INPUT) heb je de boel afgebroken met een $. Stiekem ben ik toch benieuwd wat daar instaat.

Zo te zien ben je nagios aan het installen... :) Spuit 11 :(
Ja sorry !! De installatie is vrij simpel. MySQL wil alleen niet zo. Leek me wel eens leuk om op mijn servertje te installen.

Wil je dat stuk achter die $ nog ?

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
code:
1
(last_update,program_start,nagios_pid,daemon_mode,last_command_d_check,last_log_rotation,enable_notifications,execute_service_checks,accept_passive_service_checks,enable_event_handlers,obsess_over_services,enable_flap_detection,enable_failure_prediction,process_performance_data) VALUES (FROM_UNIXTIME(1105917056),FROM_UNIXTIME(1105909436),'6164','0',FROM_UNIXTIME(0),FROM_UNIXTIME(1105916400),'1','1','1','1','0','0','1','0')

Zo dit is hem!

Nou zou het in de tijd kunnen zitten begreep ik uit de faq van nagios zelf.
Title: Checking the status of Nagios with MySQL or PostgreSQL DB support
FAQ ID: F0131
Submitted By: Shayne Lebrun
Last Updated: 01/20/2003

Description: When running Nagios with status information being logged to database, Nagios claims that the monitoring process may not be running, or finds a status update that is 30 years old.

Solution: That's because you're logging to database, but Nagios' CGI is checking the status log. In the cgi.cfg, for the nagios_check_command, try using the check_nagios_db.pl program found in the 'contrib' section of the Nagios Plugins distribution. You'll need to hack the perl a wee bit, if only to change where it's looking for the Nagios config files, where it gets the database information.

Then, add it to the cgi.cfg (I had to include the perl interpreter for some strange reason):

nagios_check_command=/usr/bin/perl /usr/local/nagios/libexec/check_nagios_db.pl

Keywords: status monitor mysql postgres nagios_check_command

[ Voor 108% gewijzigd door BacardiBreezer op 17-01-2005 00:17 ]

Verwijderd

misschien (ook nog mogelijkheid) staat je autocommit op 0. Dan wacht die database totdat je een commit geeft. Tot die tijd zijn de tabellen gelockt (kan je ook nog ff checken)
Set autocommit=1 en je hoeft geen commit mee te geven. Elke sql-commando krijgt dan automatisch een commit, in transaction of niet.)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:15:
misschien (ook nog mogelijkheid) staat je autocommit op 0. Dan wacht die database totdat je een commit geeft. Tot die tijd zijn de tabellen gelockt (kan je ook nog ff checken)
Set autocommit=1 en je hoeft geen commit mee te geven. Elke sql-commando krijgt dan automatisch een commit, in transaction of niet.)
Waar zou die optie volgens jou moeten zitten ? binnen Nagios of binnen Mysql ?

Dunno namelijk :)

Verwijderd

perl dus...Meestal doe je een insert into ervoor, en sluit je af met ;
Is dat de hele code?

Verwijderd

Waar zou die optie volgens jou moeten zitten ? binnen Nagios of binnen Mysql ?
mysql, nagios ken ik niet...nog niet ;)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Uit nagios ? Neej er is wel meer code..... www.nagios.org staat de source.

Verwijderd

ik zat even de haakjes te tellen...sjah, de meest gemaakte fout als programmeur.
Maar of ik kan niet tellen, of je hebt een haakje teveel in die code.

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Kan, was een beetje lastig kopieren in putty :)

Verwijderd

En in welke source zit die code? veel source-files :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:31:
En in welke source zit die code? veel source-files :)
:p doe eens niet zo vaag man :p moet toch ergens vandaan komen :)

Wat wil je weten ?

Verwijderd

Ik vaag? Enfin, je hebt de nagios, en je hebt die add-ons.
Als het in de nagios-'hoofd' programma zit, welk bestand van de source files?
En als het een add-on is, welke, en welke bestand. Dus...meer info graag. :)

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 00:37:
Ik vaag? Enfin, je hebt de nagios, en je hebt die add-ons.
Als het in de nagios-'hoofd' programma zit, welk bestand van de source files?
En als het een add-on is, welke, en welke bestand. Dus...meer info graag. :)
Geen add-ons !! Puur Nagios zelf. Hier te downen ! http://prdownloads.source...ios-2.0b1.tar.gz?download

Verwijderd

Nagios draai je onder een aparte user?
Heeft deze rechten op update, insert, selects op die tabellen (in mysql)?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit topic is erg lastig te volgen. Je bent dus bezig met het installeren van Nagios maar heb het probleem dat er niets gebeurt in je database? Ik zie alleen helemaal nergens dat Nagios gebruik zou maken van MySQL :?

[MySQL] quesries worden niet weggeschreven in de database > [Nagios] Queries worden niet doorgevoerd in MySQL? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Topicstarter
Spider.007 schreef op maandag 17 januari 2005 @ 09:57:
Ik zie alleen helemaal nergens dat Nagios gebruik zou maken van MySQL :?
[/quote]

Klopt, je kunt dit echter wel doen. Ik las dat het vanaf V2.0 helemaal ondersteund zou worden maar ze hebben het "gedropped"

Het kan wel, het werkt ook wel (blijkbaar niet helemaal want ik ben niet de enige die dit heeft) nu de vraag nog hoe !

Ik heb het werkend !!! gewoon een text-installatie op een debian-server. Werkte direct ! mijn eerdere ervaring was dat dat niet zo ging :?

NU is mijn vraag, lopen die files van Nagios niet vreselijk vol ? Of maakt dat niets uit, MRTG doet dat uiteraard ook.

[ Voor 28% gewijzigd door BacardiBreezer op 17-01-2005 12:11 ]

Verwijderd

Als je dat nou van te voren had gezegd......Zag alleen maar wegschrijven in files in die source-files, en ik maar zoeken....
Wat voor text installatie? Handig voor als er iemand anders er tegenaan loopt.
Pagina: 1