Electronica 101 --> startsetje wanted.

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
Na die thread over dat looplampje als diskled heb ik er zwaar aan zitten denken. Maar ik heb een electronica handboek ingekeken en dan snap ik er niks meer van.

Weet iemand een goede startset voor electronica nitwits?
Dus een leerboekje, starterskit met soldeerboutje.

* metalant weet wel wat plus en min enzo is.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 17:54

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

probeer eerste es de "elektronica echt niet moeilijk" serie van elektuur es te begrijpen, deel 1 t/m 3 zijn de belangrijkste, deel 4 is niet perse nodig maar ook wel leuk om te weten

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-07 19:27
TriLithium, jij was precies degene waarvan ik verwachtte dat 'ie zou reageren.

Zijn die boekjes nog een beetje op to date?
Of behandelen ze zaken die zo algemeen zijn dat ze altijd geldig zijn?

• TriLithium

TriLithium

algemeen diepgaand, zijn gewoon verrekt handige boekjes om te beginnen, heeft mij veel geholpen, ach was toen ook nog maar 10jaar :)
en alles wat erin staat kun je nu nog bouwen, zou ze zeker es in de bieb opzoeken als je wil beginnen

Verwijderd

Gewoon een 4017 en een ne555 aan elkaar knopen, presto! Je zou er zelfs een knight rider effectje mee kunnen maken omdat de 4017 open collector is ;) Type het maar in google, komt vast wel een leuk schakelingetje uit rollen.

Verwijderd

Open collector?, zou je mij dat even kunnen uitleggen? (ik wist het wel, maar ben het vergeten :) )

Als je een knight rider looplicht van een 4017 wilt maken heb je nog wel een extra Ic nodig.

Kijk even in een conradgids, zoek het nummer van het knight rider bouwpakket, gaan naar de website en download de documentatie in de database.

Daar zit het schema en uitleg bijin. (mischien wel in het duits :( )

Om de 4017 als HD looplichtje te gebruiken heb je dat ne555 timer IC echt niet meer nodig, je moederbord geeft de klokpuls al :)

Verwijderd

Open collector (of open drain afhankelijk van ttl/cmos) wil zeggen dat de uitgangs pinnetjes letterlijk de collector van een transistor (naar 5v of aarde) is. Er zit hooguit nog een beveiligings diodetje (naar aarde of 5v) op. Ik heb even de datasheets er bij gehaald : http://www-us6.semiconductors.com/acrobat/datasheets/74HC_HCT4017_CNV_2.pdf
Het lijkt er op dat ik me heb vergist, er staat nergens in dat hij open collector is. Dus je zou het evt met 10 transistortjes op kunnen lossen, of 2 7406'jes, die wel open collector zijn :)
Je zou dus een 6 led knightrider effectje kunnen maken door uitgang 6 en 4, 7 en 3, 8 en 2, 9 en 1 samen te nemen. De open collector zorgt er voor dat er geen kortsluiting oid is.

• TriLithium

TriLithium

hoe wil jij in vredsnaam een knight-rider maken met een teller die alleen maar op kan tellen, deze teller dan kan dus niet naar beneden tellen dus een terug gaande beweging zal niet lukken met die ic
Pagina: 1