Toon posts:

budget thuis studio voor model/portret

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi! ik wil mijn mede-zwangeren van de pufclub fotograferen. Voor een idee wat ik bedoel kijk hier: http://www.okiedokie.nl/zwangerschap_Mamas_buik.htm
Ik heb een groot zwart doek, lamp en reflectiescherm. Wat heb ik nog meer nodig om de buikies (en de beebs, als ze geboren zijn) mooi te verlichten? Heeft iemand een voorbeeld van budget-studio-opstelling voor me of een link naar een online tutorial?

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18
In de laatste CHIP Foto Video Digitaal staat een stuk over budget thuis-studio. Basically heb je het al zo'n beetje bij elkaar, alleen zou ik nog even wat frames maken met mat papier, om een stuk voor de lampen te kunnen zetten, zodat je een softbox-effect krijgt. Alhoewel, als je dat reflectiescherm al hebt is dat misschien ook niet nodig.

Ik zou wel met twee of drie lampen werken. Dat kan gewoon met die schijnwerpers van de bouwmarkt. Het halogeenlicht is misschien wel wat warm van kleur, maar dat trek je met je witbalans wel weer bij.

Punctuality is the politeness of kings

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
dreamscape schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:35:
In de laatste CHIP Foto Video Digitaal staat een stuk over budget thuis-studio. Basically heb je het al zo'n beetje bij elkaar, alleen zou ik nog even wat frames maken met mat papier, om een stuk voor de lampen te kunnen zetten, zodat je een softbox-effect krijgt. Alhoewel, als je dat reflectiescherm al hebt is dat misschien ook niet nodig.
Ik denk dat je met een reflectiescherm een heel eind komt. Softbox zou alleen ivm ruimte wel eens handiger kunnen zijn. Maar ik weet niet of je zo krap zit dat dat echt een issue is.

Er mag van mij trouwens wel wat meer variatie in dan wat er op die site die je linkt getoond wordt (Hoeveel handen op een dikke buik kan je als fotograaf aan op een dag :X )

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jongens, ook nog tips over de beste opstelling voor lampen en reflectiescherm?
enne, ik kan wel kijken of ik een softbox tweedehands op de kop kan tikken, maar kan je die ook geruiken met een bouwlamp of heb je daar dan weer een speciale lamp voor nodig?

Verwijderd

In principe kan het met iedere lamp. Maar een daglichtlamp zou het mooiste zijn (natuurlijke kleur). Voor studiowerk heb je aardig wat vermogen nodig, maar als je werkt met spots wordt het licht wel erg hard. Oefen van tevoren met een ander persoon dan het model, waardoor je weet wat de mogelijkheden zijn en de beperkingen (je zult zien hoe klein het doek eigenlijk is). Let met name op in de verschillen in de belichting (dus meet het verschil tussen in het licht en de schaduw). Als de verschillen te groot zijn, moet je het licht verzachten (geen idee met wat voor materialen dat mogelijk is, maar bijv met kaasdoek, wel erg vlambaar!!!!).

O ja belangrijkste tip: weet wat je wilt fotograferen en denk na over je brandpunt dat je wilt gebruiken. Je moet niet proberen wanneer het model er al staat, dan moet je het weten! Tot slot, praat veel met het model en blijf haar aanwijzingen geven. Niks is zo vervelend als een fotograaf die niks weet en maar aanprutst. Zeg haar duidelijk wat ze moet doen en geef veel commentaar!

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 23:35 ]

• wdekreij
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-08-2024

wdekreij

Dubbelzinnig

Heb van een studio weinig (lees: geen) ervaring, maar ik kwam pas deze link tegen, gaat over spelen met licht, wellicht kan het van nut zijn?

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Denk inderdaad van tevoren uit wat je wilt fotograferen en kijk in welke volgorde je het het beste kan doen. Niet bezuinigen op het aantal foto's dat je neemt, bij mij waren er op een rolletje van 36 maar een paar foto's die er echt uitsprongen. Deels aan het model en deels aan mezelf te wijten.

Keuze tussen gereflecteerd of hard direct licht, afhankelijk van het onderwerp. Een aardige ruimte is ook geen overbodige luxe.

O, voor een mooi resultaat een brandpuntsafstand groter dan 70mm gebruiken.

Ook voor de belichting kunnen luxaflex en andere voorwerpen waar motieven op het onderwerp kunnen worden geprojecteerd, handig zijn.

Gadgets FTW!

Pagina: 1