Toon posts:

pc aarding, zus zegt hoeft niet in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:
  • 801 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een geaarde connectie gemaakt naar de elektriciteitskast aangezien daar het eenige geaarde stopcontact zit maar nu zegt me zus dat dat niet hoeft omdat we in een nieuwbouwhuis zitten, volgens mij is dit volledige onzin maar ze blijft erom zeiken want er zit nu een dikke draait door de gang...
kan iemand mij vertellen hoe dit nou echt zit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aarding heb je altijd nodig, nieuwbouw of niet lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Wat is haar conclusie dat dat niet hoeft dan?

Self reflection is the school of wisdom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zij bedoelt waarschijnlijk dat daar een aardlekschakelaar op alle groepen zit. Dit is inderdaad beter dan niets (met name wat betreft veiligheid), maar het beste is toch om de PC te aarden.

Overigens heb ik zelf nog nooit een PC geaard (zonder problemen), maarja, je weet maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
Aarding van stopcontacten heeft niets te maken met hoe oud een huis is; een pc moet bijvoorbeeld altijd geaard worden omdat anders de gehele behuizing onder stroom kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als het een echt nieuwbouw huis is dan zijn ALLE stopcontacten in het huis geaard. Want je mag sinds een paar jaar geen nieuwe huizen bouwen waarbij de stopcontacten worden gebruikt
zonder aarde.

Het is aan te raden om de pc te aarden. Omdat de statische elekto zich kan ophopen en hard-ware kapot kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja maar geen 230 volt, is maar de helft hoor, van daar als je een aardlekschakelaar hebt die eruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord.farquaad
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 09:22
Laten we er voor de aardigheid eens van uit gaan dat alle apparaten met een 'geaarde stekker' ook daadwerkelijk in een geaard stopcontact hoort te zitten. Dan lijkt me dat je niet zonder aarding kan. Hoeft natuurlijk niet overal, maar in de keuken is het toch echt wel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:45

AzzKickah

06-CENSORED

Hoezo heb je een draad naar je meterkast.
Je kunt je PC toch ook wel aarden met een draadje aan de verwarming, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan het zo zien. Iedereen weet hoe een geaard stopcontact eruit ziet, met die ijzeren pennetjes aan de boven en onder kant dus. Zijn de pennetjes niet aanwezig geen aarde dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Onzin.. ik geloof dat juist in alle huizen die op dit moment gezet worden alle stopcontacten geaard zijn. Maar correct me if I am wrong.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:48

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:07:
Je kan het zo zien. Iedereen weet hoe een geaard stopcontact eruit ziet, met die ijzeren pennetjes aan de boven en onder kant dus. Zijn de pennetjes niet aanwezig geen aarde dus!
Je kan zelfs een stopcontact met pennetje(s) dat niet geaard is. Hier zijn er genoeg kamers met een stopcontact met aarding, maar er is geen aarding op aangesloten. Zegt dus niet altijd iets.

Maar nieuwbouwwoningen hebben normaal gezien overal geaarde stopcontacten.

[ Voor 8% gewijzigd door DinX op 16-01-2005 20:13 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13-10 19:31

CaDje

Framedrops for life

nieuwbouw heeft overal geaarde stopcontacten. Is verplicht volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AzzKickah schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:06:
Dit is tegenwoordig dus streng verboden. Er is namelijk geen enkele garantie dat het verwarmingssysteem goed geaard is. Dit betekent dus dat er bij een probleem niet alleen spanning staat op de PC-kast maar ook op de verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

CaDje schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:09:
nieuwbouw heeft overal geaarde stopcontacten. Is verplicht volgens mij.
Klopt.

Ergens vlak voor jaar 2000 is dat ingevoerd. Ons huis is in December 1999 opgeleverd; wij hebben élk stopcontact geaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:04

Xer0X

Gotha know??

Kijk anders hier ff op dan kan je je eigen conclusie trekken.

http://www.trinitycomputers.nl/n%20aarde.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DinX schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:09:
[...]

Je kan zelfs een stopcontact met pennetje(s) dat niet geaard is. Hier zijn er genoeg kamers met een stopcontact met aarding, maar er is geen aarding op aangesloten. Zegt dus niet altijd iets.

Maar nieuwbouwwoningen hebben normaal gezien overal geaarde stopcontacten.
Ok dat kan (is best wel kansloos overgens), maar als ts een gewoon stopcontact heeft zonder die pennetjes dan is iig zeker niet geaard!

Oplossing: een geaard verlengsnoer kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
ja, en als je verwarmingswater dan door een kunststof leiding binnenkomt dan heb je daar nog geen fuck aan... of iemand die onder de doesj staat krijgt de klappen :)

Of een aardpin (laten) slaan, of niet. Niet zulke kutoplossingen gebruiken, daarvoor is het te risicovol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:21:
[...]

Ok dat kan (is best wel kansloos overgens), maar als ts een gewoon stopcontact heeft zonder die pennetjes dan is iig zeker niet geaard!
Mja, het huis is 30 jaar oud ofzo. Zal vroeger wel de gewoonte geweest zijn. En misschien dat stopcontacten met pinaarde (in .be hebben we geen randaarde) niet zoveel duurder zijn ofzo.
Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
In belgië komen die niet-geaarde stopcontacten nauwelijks voor, ik zou wel eens cijfers willen zien van de aantallen electrocuties en problemen (brand enzo) die veroorzaakt worden door niet te aarden. Volgens mij zullen de nederlanders dan wel beseffen dat die kleine kost levens redt.

En hopelijk is er nooit brand in TS zijn huis, geen aarding in een nieuwbouwhuis ==> verzekering gelukkig }) , want zij moeten niets betalen, volledig eigen schuld :/ .

En een aardlekschakelaar heeft niet het oneindige leven, en is niet feilloos. Die kan altijd defect raken (of al kapot zijn als je hem koopt)

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 16-01-2005 20:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de huiskamervraag....
Waarom zit aan diverse AV apparatuur (receiver, video etc) geen geaarde stekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xer0X
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:04

Xer0X

Gotha know??

Want die zijn als het goed is dubbel geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:37
@six10again: Die zijn geaard via het antennesignaal...

Waarom is een laptop niet geaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:44:
en de huiskamervraag....
Waarom zit aan diverse AV apparatuur (receiver, video etc) geen geaarde stekker?
Idd zoals Xerox hierboven al zegt en daarbij ook nog eens dat zulke apparaten lang niet altijd een echte metalen behuizing hebben. Het enige wat aan de aarding van een stopcontact zit is de metalen behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zetje01 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:51:
Fout... Het antennesignaal is geen aarding! Het enige juiste antwoord is dat van "Xer0X": Het zijn dubbelgeïsoleerde toestellen waarbij geen randaarde nodig is omdat bij een defect geen spanning op aanraakbare delen kan komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
zetje01 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:51:

Waarom is een laptop niet geaard?
Laptop heeft geen aarding omdat behuizing geen stroom geleid. Enige manier dat er stroom weg kan lekken is via randapparaten. Wat je tegenwoordig wel vaak ziet is dat de adapters van laptops zijn geaard. De DC input is wel nog altijd 2 pins dus ongeaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

naftebakje schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:29:
In belgië komen die niet-geaarde stopcontacten nauwelijks voor, ik zou wel eens cijfers willen zien van de aantallen electrocuties en problemen (brand enzo) die veroorzaakt worden door niet te aarden. Volgens mij zullen de nederlanders dan wel beseffen dat die kleine kost levens redt.
Het blijven wel hollanders he, de kosten van randaarde plaatsen zijn vrij hoog, en gezien (brand-)verzekeringspremies er vooralsnog niet vanaf hangen is het dus in zeker optiek financieel aantrekkelijker het niet te doen :z

Grootste kostenpost is waarschijnlijk niet eens de dramatische, zeldzame problemen (electrocutie, brand), maar de enorme hoeveelheden kleine electronische problemen die gebrekkige aarding met zich meebrengt, zoals netwerkverbindingen die instabiel zijn, apparaten (modems, andere randapparatuur die met (wel geaarde) buitenlijnen werken) die uitvallen, dat soort dingen...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:17

The Wrecker

Networking Rulez

GH45T schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:54:
[...]

Laptop heeft geen aarding omdat behuizing geen stroom geleid. Enige manier dat er stroom weg kan lekken is via randapparaten. Wat je tegenwoordig wel vaak ziet is dat de adapters van laptops zijn geaard. De DC input is wel nog altijd 2 pins dus ongeaard.
De laptop heeft vaak ook een input van +- 12 V via een adapter. De adapter heeft vaak geen metalen delen. De laptop zelf werkt dus gewoon op gelijk stroom.

(Ik zie me zelf al met een aarde draad lopen door het huis als ik me laptop op z'n accu laat werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Tip voor iedereen die geen randaarde heeft overigens: je kunt ook de randaarde aansluiten op een ontbloot deel van je cv installatie; cv en randaarde zijn via 1 en hetzelfde punt geaard dus het effect is hetzelfde. Enige handigheid is wel nodig en werk het goed af zodat je zelf niet onder stroom komt te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX

DinX

Motormuis

dion_b schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:58:
[...]

Het blijven wel hollanders he, de kosten van randaarde plaatsen zijn vrij hoog, en gezien (brand-)verzekeringspremies er vooralsnog niet vanaf hangen is het dus in zeker optiek financieel aantrekkelijker het niet te doen :z
Het scheelt dus toch, ik dacht het al. Hier hebben we dus overal stopcontacten met pin-aarde, maar de enige ruimtes waar de aarde aangesloten is zijn de badkamer, de garage en 1 stopcontact van m'n kamer (verbonden met een stopcontact aan de andere kant van de muur, de badkamer :)).

Al zie ik eigenlijk niet in waarom randaarde zoveel duurder zou zijn dan pin-aarde :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
The_Wrecker schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:58:
[...]

De laptop heeft vaak ook een input van +- 12 V via een adapter. De adapter heeft vaak geen metalen delen. De laptop zelf werkt dus gewoon op gelijk stroom.

(Ik zie me zelf al met een aarde draad lopen door het huis als ik me laptop op z'n accu laat werken)
Haha inderdaad ja met een aardedraad door huis lopen terwijl je laptop op accu werkt :P Wifi en accu's totaal overbodig B)

Maar wat ik wil zeggen is dat de adapters vaak gewoon een geaard stopcontact nodig hebben; ze zullen de randaarde niet gebruiken maar de pinnetjes zitten er toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

GH45T schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:01:
Tip voor iedereen die geen randaarde heeft overigens: je kunt ook de randaarde aansluiten op een ontbloot deel van je cv installatie; cv en randaarde zijn via 1 en hetzelfde punt geaard dus het effect is hetzelfde. Enige handigheid is wel nodig en werk het goed af zodat je zelf niet onder stroom komt te staan
De één zegt dat dit niet echt een goede manier is en de ander geeft weer aan dat dit geen probleem moet zijn. Hangt ook af of de verwarmingsbuizen goed geleiden denk ik. In elk geval heb ik dat zelf ook zo gedaan en zit al een tijdje goed zo.

Ik ben wel van mening dat het niet de meest ideale manier is. Het spul moet hier toch eens een keer opnieuw ingedeeld worden (stroom groepen / meerdere fasen)

[ Voor 12% gewijzigd door The Wrecker op 16-01-2005 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geforce5_guy schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:03:
Als het een echt nieuwbouw huis is dan zijn ALLE stopcontacten in het huis geaard. Want je mag sinds een paar jaar geen nieuwe huizen bouwen waarbij de stopcontacten worden gebruikt
zonder aarde.

Het is aan te raden om de pc te aarden. Omdat de statische elekto zich kan ophopen en hard-ware kapot kan maken.
het huis is uit 99 en de stopcontacten zijn doodnormale stopcontacten(dus zonder zon ijzerpinnetje)

en haar conclusie is dat er een aardlekschakelaar in de meterkast zit... :z

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Laatst online: 17:36

ralpje

Deugpopje

GH45T schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:02:
[...]
Maar wat ik wil zeggen is dat de adapters vaak gewoon een geaard stopcontact nodig hebben; ze zullen de randaarde niet gebruiken maar de pinnetjes zitten er toch wel.
Maar gelukkig past een geaarde stekker ook in een niet-geaard stopcontact. Andersom werkt niet, tenzij je handig bent met een vijl. })

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Zucht... Waarom blijven mensen toch halsstarrig vasthouden aan deze totaal verkeerde en levensgevaarlijke praktijken? De verwarmingsinstallatie is geen aarding en het is bovendien verboden om deze ervoor te gebruiken. Erg leuk als de loodgieter bij het loskoppelen van een buis met z'n natte handen plots 115 V door zich krijgt omdat de voeding van je PC een kleine lekstroom heeft.

De randaarde zit er voor je eigen veiligheid (en die van anderen die ook aan uw installatie werken). Daar ga je toch niet mee knoeien? Weet ook dat de verzekering geen cent uitkeert bij ongevallen die veroorzaakt zijn bij een onoordeelkundig aangesloten aarding.

Er zijn zelfs mensen die de gasleiding als aarding gebruiken. Komaan, waar zit je verstand dan?

[ Voor 5% gewijzigd door satcp op 16-01-2005 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

ralpje schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:06:
[...]

Maar gelukkig past een geaarde stekker ook in een niet-geaard stopcontact. Andersom werkt niet, tenzij je handig bent met een vijl. })
Vijlen is niet nodig, gewoon ander stekkertje erop! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
ralpje schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:06:
[...]

Da's een heel ander verhaal; geeft wel aan dat ook fabrikanten gewoon liever hebben dat je geaarde stopcontacten gebruikt; of dat voor het desbetreffende apparaat nodig is of niet. Verder zie je die grote ronde stekkers tegenwoordig echt niet meer; het is ofwel die hele dunne platte of wel die geaarde stekkers wat er aan de apparaten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:54:
Het enige juiste antwoord is dat van "Xer0X": Het zijn dubbelgeïsoleerde toestellen waarbij geen randaarde nodig is omdat bij een defect geen spanning op aanraakbare delen kan komen te staan.
Halve achterwand van mijn receiver bestaat uit RCA input plugjes. Aan de voorkant ook nog de RCA inputs voor camcorder. Bij aanraking van deze pluggen resteert enkel de isolatie van de transformator.
dubbelgeisoleerd? Zolang je de plastic volumeregelaar gebruik misschien....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 15:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

The_Wrecker schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:03:
[...]

De één zegt dat dit niet echt een goede manier is en de ander geeft weer aan dat dit geen probleem moet zijn. Hangt ook af of de verwarmingsbuizen goed geleiden denk ik. In elk geval heb ik dat zelf ook zo gedaan en zit al een tijdje goed zo.

Ik ben wel van mening dat het niet de meest ideale manier is. Het spul moet hier toch eens een keer opnieuw ingedeeld worden (stroom groepen / meerdere fasen)
Jaaa, en jij creeert dus een levensgevaarlijke situatie in je huis. Idioot. Je mag absoluut niet je PC aarden aan de verwarming. Uberhaubt geen enkel apparaat. Dan liever geen aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
sebastius schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:11:
[...]

Jaaa, en jij creeert dus een levensgevaarlijke situatie in je huis. Idioot. Je mag absoluut niet je PC aarden aan de verwarming. Uberhaubt geen enkel apparaat. Dan liever geen aarding.
Explain yourself? heb ik altijd zo geleerd dat dat geen probleem zou zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightcrawler28
  • Laatst online: 28-06 17:13
Een groot aantal mensen hebben hier wel gelijk maar schieten even iets voorbij.

Aarding van een PC geeft alleen een bescherming tegen directe kortsluiting in het geval dat de voeding zo defect raakt en je PC kast onder stroom zet. Als de kast dan niet geaard is kom je onder 230 te staan (jij staat namelijk WEL geaard met je voeten).

Bij andere defecten heeft het geen waarde, overbelasting wordt opgevangen door de gewone zekeringen in de meterkast. echt een stevige kortsluiting in het PRIMAIRE gedeelte van de voeding ook wel. want er ontstaat dan zo lekstroom dat de aardlek en automaat zekering in je huis er wel door afvallen.

aan de SECUNDAIRE kant van de voeding (primair is de 230 "kant" en secondair is de omgevormde kant 5/12Volt) heeft een aarding van de PC geen zin. immers een PC voeding is (CE verplicht) galvanisch gescheiden en mag er geen aardlek voorkomen.

Ohja, voor dat er weer een audiofiel mij gaat verbeteren. aarding kan wel elektromagnetische straling verminderen dat zorgt voor een mindere brom in het geluid etc.

Maar geloof mij als MTS-energietechnieker, voor persoonlijke bescherming heb je het niet heel erg nodig. de keer dat je pc zo kortsluit is niet echt aannemelijk groot.

Ohja, aarding in woon en werkruimtes is verplicht gesteld in de NEN 1010 en staat omschreven in deel 5 en 7 :P

] systeem spec's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
GH45T schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:12:
[...]

Explain yourself? heb ik altijd zo geleerd dat dat geen probleem zou zijn...
omdat het een situatie oplevert waarbij stroom geleid wordt door een systeem dat water hoort te geleiden. En niks anders. Het is er niet voor bedoeld, en niet voor gemaakt. Waarom zouden er zoveel aardingsbedrijven zijn die pinnen voor je deur in de grond rossen als iedereen 'maar gewoon' aan z'n verwarming kan aarden? Het geeft alleen risico's omdat je dan niet alleen je kast, maar heel je _huis_ onder stroom zet. En misschien niet voor jou levensgevaarlijk, maar wat dacht je van de kat die in dat kattemandje ligt dat je o-zo-handig aan de verwarming kon hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

sebastius schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:11:
[...]

Het gevaar dat je creert is dan dat de lekstroom a ~115 volt op het waterleidingsnet terecht komt.

Mijn eigen theorie is dat als de geleiding goed is en de lekstroom word afgevoerd (anders moet je op het waterleidings net ook ~115 volt meten vergeleken met de aarde) Het geen kwaad kan. immers zonder aarding is de 115 volt op de computerkast toch ook ongevaarlijk?

andere theorieen hoor ik graag :>

Wil er nog even aan toevoegen dat ik het verschil kan meten met de aarding van de kabel ;)

[ Voor 7% gewijzigd door The Wrecker op 16-01-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij problemen met het realiseren van een aarde via de huisinstallatie wordt als uitwijk wel eens aarding via de buizen van de centrale verwarming of de waterleiding geopperd. Dit is ten zeerste af te raden.

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.

Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:30
Ik zie de extra kost niet, bij ons zijn alle kabels die je trekt voorbedrade kabelrollen, en daar zit ineens drie kabels bij! Wij hebben bij onze verbouwingen meer dan 100 stopcontacten gestoken die allemaal geaard zijn! Ik zou er zelfs niet aan willen denken, onlangs nog in het nieuws gezien :

Mensen die aan het verbouwen waren, zaten in bad en de zoon pakt het wasmachien vast en word geëlectroceerd door deze! Omdat ze de aarding wel al hadden gelegd tot aan de kast, maar nog niet in de grond! Kind was dood!

AARDING = NODIG , we leven in een wereld waar elektriciteit gewoon alom aanwezig is en moeten daar ook dan veilig met omspringen!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:09:
Halve achterwand van mijn receiver bestaat uit RCA input plugjes. Aan de voorkant ook nog de RCA inputs voor camcorder. Bij aanraking van deze pluggen resteert enkel de isolatie van de transformator.
dubbelgeisoleerd? Zolang je de plastic volumeregelaar gebruik misschien....
Ja dat klopt. En wat is daar mis mee? Er is toch nergens gezegd dat dubbelgeïsoleerde toestellen geen aanraakbare metalen onderdelen mogen hebben? Het is net door deze dubbele isolatie dat het veilig is om deze aan te raken zonder aarding. In zulke toestellen moet een dubbelgeïsoleerde transformator gebruikt worden die bovendien ook nog eens dubbelgeïsoleerd gemonteert dient te worden door overal tenminste 6 mm lucht- of kruipwegen te voorzien bij de netspanningsdragende onderdelen. Deze opstelling maakt het toestel aanraakveilig tot spanningen boven de 4000 Volt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik woon in een redelijk oud huis (laatste verbouwing was in 1981), enige stopcontacten die hier geaard zijn zitten in de badkamer en de keuken. Ik heb hier 3 pc's die allemaal niet geaard zijn en ik heb nog nooit problemen gehad met instabiliteit, stroomschokken of statische electriciteit. Het verhaal van nightcrawler zal wel kloppen, want ik heb echt geen problemen zonder aarding...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nightcrawler schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:15:

Aarding van een PC geeft alleen een bescherming tegen directe kortsluiting in het geval dat de voeding zo defect raakt en je PC kast onder stroom zet. Als de kast dan niet geaard is kom je onder 230 te staan (jij staat namelijk WEL geaard met je voeten).

Bij andere defecten heeft het geen waarde, overbelasting wordt opgevangen door de gewone zekeringen in de meterkast. echt een stevige kortsluiting in het PRIMAIRE gedeelte van de voeding ook wel. want er ontstaat dan zo lekstroom dat de aardlek en automaat zekering in je huis er wel door afvallen.

aan de SECUNDAIRE kant van de voeding (primair is de 230 "kant" en secondair is de omgevormde kant 5/12Volt) heeft een aarding van de PC geen zin. immers een PC voeding is (CE verplicht) galvanisch gescheiden en mag er geen aardlek voorkomen.

Ohja, voor dat er weer een audiofiel mij gaat verbeteren. aarding kan wel elektromagnetische straling verminderen dat zorgt voor een mindere brom in het geluid etc.

Maar geloof mij als MTS-energietechnieker, voor persoonlijke bescherming heb je het niet heel erg nodig. de keer dat je pc zo kortsluit is niet echt aannemelijk groot.

Ohja, aarding in woon en werkruimtes is verplicht gesteld in de NEN 1010 en staat omschreven in deel 5 en 7 :P
dat klopt niet helemaal want zodra dat een kabel van de 12/5V u kast raakt zal de dif-schakelaar uitvallen omdat er stroom verloren gaat via de aarding

en het feit dat er geen aarding zou zijn in nieuwbouw is zever want als het niet is kon ze nooit beginnen met bouwen tis nu eenmaal verplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco899
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Hele goede post en niets aan te verbeteren, alleen moet je met audio apperatuur een spelen. De ene heeft aarding nodig om een brom weg te halen, de ander creëert juist een aardlus door teveel aarding.
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:26:
dat klopt niet helemaal want zodra dat een kabel van de 12/5V u kast raakt zal de dif-schakelaar uitvallen omdat er stroom verloren gaat via de aarding
Probeer maar eens. Als het goed is valt je voeding uit en zeker niet de aardlek.

[ Voor 27% gewijzigd door marco899 op 16-01-2005 21:32 ]

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12

St@m

@ Your Service

aarden? :+ Echt ik heb nu al ongeveer 15 jaar een eigen PC, altijd gewoon in het stopcontact gedrukt (nee niet de pc :P ) maar nog nooit erop gelet of het geaard was of niet.. nouja..

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik kan mijn pc echt niet aarden, geen enkel stopcontact is geaard hier behalve 1 of twee in de badkamer maar die zijn ver weg. De radiator van de kachel kan ik beter ook niet gebruiken naar wat ik hier lees............

............ psu zit nu met de aard-draad aan mijn kast vast, maar die heeft plactic voetjes en kan dus niets kwijt.
Misschien via de randapperatuur maar dan blaas ik die straks op.
Heeft iemand nog tips voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 15:48

rtgo

Lemmus Lemmus

Ik heb zelf wel eens gehad dat mijn behuizing onder stroom kwam te staan. Je gaat er niet dood aan maar prettig is anders. Aard die shit gewoon. Zoveel moeite is het niet en voor de verzekering en je garantie is het wel belangrijk.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik woon in een ~10 jaar oud huis en we hebben dus behalve in de garage en keuken nergens geaarde wandcontactdozen. Alle computers hier in huis zijn dus niet geaard. Dat heeft gelukkig nog nooit problemen opgeleverd. Volgens mij is het dus ook wel een beetje onnodig om een computer te aarden.
Ook de audio-apparatuur werkt prima zo zonder aarding, er ontstaat juist geen brom op deze manier. Meestal onstaan er juist aardlussen als alles geaard is.

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 20:44
SatCP schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:23:
[...]
Ja dat klopt. En wat is daar mis mee? Er is toch nergens gezegd dat dubbelgeïsoleerde toestellen geen aanraakbare metalen onderdelen mogen hebben? Het is net door deze dubbele isolatie dat het veilig is om deze aan te raken zonder aarding. In zulke toestellen moet een dubbelgeïsoleerde transformator gebruikt worden die bovendien ook nog eens dubbelgeïsoleerd gemonteert dient te worden door overal tenminste 6 mm lucht- of kruipwegen te voorzien bij de netspanningsdragende onderdelen. Deze opstelling maakt het toestel aanraakveilig tot spanningen boven de 4000 Volt!
onder normale omstandig heden zo'n 6000 volt. Maar dingen als luchtvochtigheid en warmte spelen ook een rol waardoor er al met minder volt een vonk kan overspringen.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 15:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor persoonlijke bescherming interesseert het mij persoonlijk ook niet zoveel (ik heb wel eens 230V over een draad die 16A kon trekken door me heen gehad, word je niet vrolijk van, maar helpt relativeringsvermogen 8)7 ), maar aarding is essentieel voor zuivere signalen als apparatuur niet dubbelgeisoleerd is. Die gebrom in je audio is hinderlijk, maar bedenk wat een dergelijke brom doet voor de SNR van digitale signalen over kabels. Als het verschil tussen een 1 en een 0 niet meer leesbaar is gaat je verbinding dood.

Ook is het zo dat die galvanische afscheiding voorkomt dat er grote stromen over aangesloten kabels vloeit, maar een potentiaalverschil blijft een potentiaalverschil. Als je een LAN hebt waarin één PC 115V (tov aarde) op de kast heeft staan en de andere netjes geaard is, hou je een verschil van 115V over een UTP kabel. Dat is niet al te bevorderlijk voor de verbinding...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

geforce5_guy schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:03:
zonder aarde.

Ik heb niet lang geleden nog een volledig nieuw elektrische installatie gedaan met Belgische keuring, men checkt ff de plannen en de zekeringkast. Daarna de aarding ff meten en klaar.

Er wordt dus niet naar de draaddikte, aarding van stopcontacten, kortsluitingen in de schakelingen gekeken. Als men alles moet controleren, dan is het lang bezig. Bovendien zal de klant wel klagen bij de installateur als er kortsluitingen in de schakelingen zitten.

[rml]rapture in "[ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > ..."[/rml]
Ik heb daar uitleg over aarding ivm. veiligheid, referentie en netfilters (computervoedingen) gegeven.

[rml]rapture in "[ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > ..."[/rml]
Hier staat waarom je niet zomaar dingen aan de centrale verwarming mag "aarden".

PC-voedingen zijn geschakelde voedingen, deze dingen zijn niet galvanisch gescheiden (enkel voedingen met dikke transfo's zijn galvanisch gescheiden).

Zie de links naar mijn ouwe posten, daar wordt uitgelegd waarom een computer liefst geaard moet zijn.

[ Voor 56% gewijzigd door rapture op 16-01-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-08 07:00
Lekker als je een moderne CV ketel hebt, zeker als je een nieuwe nefit of andere ketel hebt die gebruikt maakt van opentherm om met de kamerthermostaat te communiceren, help je hem over de zeik... ook zitten er sensoren in een ketel die hem beveiligen tegen droogkoken en andere zoals een bimetaal die een stroompje afgeven als ze heet worden zodat er geen gas uit het systeem komt als er geen vuur is (onsteking defect of ander probleem waardoor hij niet wil branden) Door je CV als aarding te gebruiken kan het gebeuren dat er een lekstroom via cd cv leiding in de ketel komt en je beveiliging van de ketel ontregelt en ervoor zorgt dat je verwarming cq warmwater voorziening niet meer werkt. (dit laaste geld overigens niet alleen voor nieuwe cv ketels maar voor alle!!!

Daar komt nog eens bij dat het tegenwoordig in een nieuwbouwwoning verplicht is om overal stopkontakten met randaarde te plaatsen. (Lees het bouwbesluit)

En ja een PC moet wel randaarde hebben om de reden die al eerder is aangegeven ( onstabiele netwerkverbindingen, slecht of niet werkende modems, rare kleuren in het beeld door ontlading via videokaart)

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Nou dan trek ik mijn "tip" maar terug :X

Maar goed dat nieuwe huizen geaard moeten zijn is leuk en aardig; maar daarmee zijn oude huizen nog niet bij elk stopcontact geaard.. :( komt er dus op neer dat je in dat geval gewoon zelf nieuwe stopcontacten moet gaan maken met nieuwe bekabeling welke wel een aardedraad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:08
GH45T schreef op zondag 16 januari 2005 @ 23:54:
Nou dan trek ik mijn "tip" maar terug :X

Maar goed dat nieuwe huizen geaard moeten zijn is leuk en aardig; maar daarmee zijn oude huizen nog niet bij elk stopcontact geaard.. :( komt er dus op neer dat je in dat geval gewoon zelf nieuwe stopcontacten moet gaan maken met nieuwe bekabeling welke wel een aardedraad heeft.
Als ik de keuze heb om mijn leven (maar vooral mijn mooie pc met mooi beeldschem, die mij veel heeft gekost) niet te riskeren door een namiddagje draden te trekken, zal ik daar zeker niet aan twijfelen. Gelukkig woon ik in België, en kan ik dus met gerust hart bij iemand een schakelaartje vervangen zonder risico's, of moet ik niet bang zijn als ik op m'n vakantiejob de TL's vermaak als ze onder spanning staan, als ze niet geaard waren was ik dood of minstens zwaargewond (staande op een ladder, daar val je af als je 220V op je handjes krijgt), nu viel alleen het licht uit in heel de winkel :D oeps

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 17-01-2005 18:46 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Ik zeg je: je voelt het. Pak eens een ongeaarde pc met een brakke voeding vast, en pak aan de andere hand een aarde draad. Succes gegarandeerd. En dat wil je niet als je onder de douche staat |:(
Geen theorieen. Keiharde praktijk, en bovendien het is gewoon verplicht, dus waar lullen we dan om. Als jij onder de douche staat als je voeding het begeeft, en je hebt een draadje naar je leidingstelsel, dan ben je niet blij :)
Eurostekkers (zoals aan computervoedingen etc) horen gewoon volgens de regels geaard te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46

rapture

Zelfs daar netwerken?

Exigence schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:43:
[...]

Ik zeg je: je voelt het. Pak eens een ongeaarde pc met een brakke voeding vast, en pak aan de andere hand een aarde draad. Succes gegarandeerd. En dat wil je niet als je onder de douche staat |:(
Geen theorieen. Keiharde praktijk, en bovendien het is gewoon verplicht, dus waar lullen we dan om. Als jij onder de douche staat als je voeding het begeeft, en je hebt een draadje naar je leidingstelsel, dan ben je niet blij :)
Eurostekkers (zoals aan computervoedingen etc) horen gewoon volgens de regels geaard te zijn.
idd, niet gaan zoeken naar excuses, gewoon de boel aarden zoals het hoort. In mijn post hierboven staat waarom.

Als A2 elektronicus heb ik een volledig huishoudinstallatie (3*63A) vernieuwd en 3 meter aan aardingelektrode in de grond geslagen (ja, letterlijk met een grote hamer). De elektriciteitskeurder vertelt dat er vroeger een beekje in de straat was, daarom is deze buurt vochtig => korte aardingelektrode is voldoende.

In België is een elektriciteitskeuring verplicht voor je brandverzekering. Verzekeraars delen niet graag geld uit en ze zullen zeggen dat je een crap-installatie hebt, daardoor is iets kortgesloten en je huis afgebrand is.

[ Voor 21% gewijzigd door rapture op 17-01-2005 21:28 ]

Pagina: 1