Werkt een ZM-MFC1 relatief?

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:18
Beetje vage titel misschien, maar ik weet zo niet hoe ik het anders omschrijf.

Zalman ZM-MFC1

Ik overweeg dit ding te kopen, maar zit met 2 vraagjes in m'n maag waar ik op de Zalman site niks over kan vinden, en ook niet in de search. De eerste : werkt deze controller "relatief"? Als je de controller op 12V aansluit kan je regelen van een bepaald voltage tot +/- 12V (max. is dan iets lager, maar dat doet er even niet zo toe).

Als ik de controller dan op bijvoorbeeld 5V aansluit, kan ik dan regelen van max. 5V en vanaf daar naar beneden? Ik heb nu bijvoorbeeld een Zalman Fanmate 2, en als ik die op 5V aansluit werkt de controller alleen op de laagste stand, draai ik de knop omhoog, valt de fan uit. Dat ding "weet" dus wat voor voltage ie doorgeeft. De reden is dat ik van plan was de complete fancontroller op een "fan-only" connector van m'n Antec voeding aan te sluiten, maar als de controller dan "weet" dat ie een lager voltage doorkrijgt en hetzelfde doet als de Fanmate 2 heb ik er niks aan.

Tweede vraag, gaan fans ratelen/fluiten als je ze met deze controller langzamer laat lopen? Ik heb nu een cheapass PWM controllertje, en de meeste fans die ik daarop aansluit gaan vervelende bijgeluiden maken als ik ze langzamer probeer te laten draaien (gare controller, fans kunnen namelijk wel langzamer met een simpel Spire dingetje). Dat moet ik natuurlijk ook niet hebben, ik koop dat ding voor de stilte ;)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

als ex eigenaar kan ik je wel helpen denk ik (dienst wederdienst)

ja, hij werkt relatief....hang een fanmate aan deze controller aan elkaar, allebei op zijn laagst, en je zit op pakweg 2.5 volt (let op : veel fans starten dan niet meer ;)).

edit : wacht, nvm, ik jij bedoelt iets anders... ik denk niet dat je hem op 5 volt kan aansluiten,omdat er de 2 switches aan de rechterkant van de controller 12 volt nodig hebben.....

edit 2 : van ratelende fans had ik met mijn 2 120 mm enermaxen geen last van, maar dat kan fan per fan verschillen volgens mij

[ Voor 43% gewijzigd door HeepH op 16-01-2005 21:16 . Reden: brakke zin ]

http://specs.tweak.to/16495

• Mentalist
HeefStan schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:23:
als ex eigenaar kan ik je wel helpen denk ik (dienst wederdienst)

ja, hij werkt relatief....hang een fanmate en een deze controller aan elkaar, allebei op zijn laagst, en je zit op pakweg 2.5 volt (let op : veel fans starten dan niet meer ;)).
Dat is wat ik bedoel ja :). Alleen pikt de fanmate (iig de 2) 't niet als ie <5V moet leveren, dus de fanmate staat dan vóór de MFC1 neem ik aan?

Maar die 2,5V is wel wat ik bedoel :).
edit : wacht, nvm, ik jij bedoelt iets anders... ik denk niet dat je hem op 5 volt kan aansluiten,omdat er de 2 switches aan de rechterkant van de controller 12 volt nodig hebben.....
Die was ik niet van plan te gebruiken, en die switches staan zover ik heb begrepen los van de draaiknoppen :).
edit 2 : van ratelende fans had ik met mijn 2 120 mm enermaxen geen last van, maar dat kan fan per fan verschillen volgens mij
Klopt, mijn cheapass controllertje werkt met een heel beperkt aantal fans wel (redelijk) goed.

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

dan zou ik de fans gebruiken die niet ratelen (duh) als je je fans stilller wil krijgen dan kan je er ook bijv 2 in serie zitten, die dan elke half zo snel draaien, en die vervolgens aan je fancontroller hangen...

Hou je er wel rekening mee dat de zalman fancontroller niet echt past bij de meeste kasten, het blauwe voorkantje schijnt een beetje door waardoor je de circuits kunt zien zitten, en bij de meeste beige kasten, of zelfs de wat duurdere zwarte kasten (Denk aan lian li) vind ik dit persoonlijk niet mooi, wel kan je het frontje er zo afschroeven, en met een beetje boren kan je dan een van de fontjes gebruiken die standaard bij je kast geleverd worden.

• Mentalist
Ik heb 'm vanmiddag opgehaald.

Het frontje past best redelijk in m'n Sonata, maar voor de rest is het helaas een prulding.

Aangesloten op m'n fan-only connector doet dit ding hetzelfde als die fanmate2's. Werkt dus niet goed (alleen als je 'm helemaal laag draait). Mooi, heb ik er vrijwel niks aan.

De ledjes die aangeven of je fan draait werken alleen als de RPM draad is aangesloten. De meeste fans die ik gebruik hebben zo'n draad niet, of hij zit al ergens anders op of is anderszins niet bruikbaar. Staat er dus 1 zielig ledje te branden.

Bevestiging : ik heb driverails. Die hele controller is niet fatsoenlijk te plaatsen met driverails.. Daar heb ik dus ook niks aan. Nouja, dan is dit iig wel écht de laatste keer dat ik erin trap bij Zalman. Bagger is 't..

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 17-01-2005 19:13 ]

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
W3ird_N3rd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:13:
Ik heb 'm vanmiddag opgehaald.

Het frontje past best redelijk in m'n Sonata, maar voor de rest is het helaas een prulding.

Aangesloten op m'n fan-only connector doet dit ding hetzelfde als die fanmate2's. Werkt dus niet goed (alleen als je 'm helemaal laag draait). Mooi, heb ik er vrijwel niks aan.

De ledjes die aangeven of je fan draait werken alleen als de RPM draad is aangesloten. De meeste fans die ik gebruik hebben zo'n draad niet, of hij zit al ergens anders op of is anderszins niet bruikbaar. Staat er dus 1 zielig ledje te branden.

Bevestiging : ik heb driverails. Die hele controller is niet fatsoenlijk te plaatsen met driverails.. Daar heb ik dus ook niks aan. Nouja, dan is dit iig wel écht de laatste keer dat ik erin trap bij Zalman. Bagger is 't..
dat die ledjes alleen branden als je rpm draad is aangeloten is redelijk tot zeer logisch imo...
de dingen gaan namelijk helderer branden naarmate rpm hoger wordt, dus als ze geen rpm signaal voelen gaan ze niet aan. simpel ;) (anders zouden ze ook aan zijn als er geen fans aanhingen, staat ook beetje onlogisch)

Die driverails.. ik heb een chieftech bigtower (zelfde als jouw antec dus, iig die railsen wel ;) ) en heb daar totaal geen problemen mee?
gewoon ff wat dingen eraf schroeven (die 2 grote dingen eraan) en dan gewoon die railsjes eraan en klaar is kees?

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• Mentalist
El Snorro schreef op maandag 17 januari 2005 @ 19:45:
[...]

dat die ledjes alleen branden als je rpm draad is aangeloten is redelijk tot zeer logisch imo...
de dingen gaan namelijk helderer branden naarmate rpm hoger wordt, dus als ze geen rpm signaal voelen gaan ze niet aan. simpel ;) (anders zouden ze ook aan zijn als er geen fans aanhingen, staat ook beetje onlogisch)
Ik zou het handiger vinden als die ledjes het altijd doen (en intensiteit afhankelijk van positie draaiknop), desnoods jumpertjes om ze uit te schakelen, want de meeste fans die ik heb hebben gewoon geen (bruikbaar) RPM signaal.
Die driverails.. ik heb een chieftech bigtower (zelfde als jouw antec dus, iig die railsen wel ;) ) en heb daar totaal geen problemen mee?
gewoon ff wat dingen eraf schroeven (die 2 grote dingen eraan) en dan gewoon die railsjes eraan en klaar is kees?
Rails eraan gaat wel, maar die plastic rails buigen krom omdat die fancontroller niet diep is. Legt moeilijk uit.

Tegen een cd/dvd drive zitten die rails gewoon helemaal aan, en de cd/dvd kan ze dan rechthouden. De fancontroller is maar een paar cm diep en daarna buigen de rails naar binnen. Zodoende hoef ik de controller maar een tikje te geven of hij schuift naar achteren omdat de rail achterin geen grip meer heeft op een uitstekend stukje wat 'm tegen moet houden achterin de bay.

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
W3ird_N3rd schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:02:
[...]

Ik zou het handiger vinden als die ledjes het altijd doen (en intensiteit afhankelijk van positie draaiknop), desnoods jumpertjes om ze uit te schakelen, want de meeste fans die ik heb hebben gewoon geen (bruikbaar) RPM signaal.

[...]

Rails eraan gaat wel, maar die plastic rails buigen krom omdat die fancontroller niet diep is. Legt moeilijk uit.

Tegen een cd/dvd drive zitten die rails gewoon helemaal aan, en de cd/dvd kan ze dan rechthouden. De fancontroller is maar een paar cm diep en daarna buigen de rails naar binnen. Zodoende hoef ik de controller maar een tikje te geven of hij schuift naar achteren omdat de rail achterin geen grip meer heeft op een uitstekend stukje wat 'm tegen moet houden achterin de bay.
Dan heb jij net iets bagerdere :Y) railsjes dan mij, misschien moest ik mijne ook iets naar buiten buigen hoor, maar iig bijna niets, hangt gewoon superstevig dat ding :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

hmm dat van die ledjes wist ik ook niet :O maar het leek mij duidelijk dat de ledjes gewoon naarmate het voltage opliep ook kwa sterkte opliep, dat heb ik echter nooit kunnen testen dus dat kon ik je niet vertellen...

edit je zou het metalen achterstuk weg kunnen halen, en hem vastboren aan een van de frontjes van de kast...misschien een oplossing?

[ Voor 24% gewijzigd door HeepH op 18-01-2005 16:05 ]

• Mentalist
HeefStan schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 16:04:
hmm dat van die ledjes wist ik ook niet :O maar het leek mij duidelijk dat de ledjes gewoon naarmate het voltage opliep ook kwa sterkte opliep, dat heb ik echter nooit kunnen testen dus dat kon ik je niet vertellen...

edit je zou het metalen achterstuk weg kunnen halen, en hem vastboren aan een van de frontjes van de kast...misschien een oplossing?
Voor de bevestiging misschien, maar het ding doet dus ook gewoon niet wat ik wil, dus ik heb er gewoon geen klap aan. Moet alleen nog wat anders bestellen.

• tinustr
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-01 15:27
Ik heb net ook deze fan controle binnen gekregen maar ik snap de ballen van. Dat van de cpu fan okee die is makkelijk die is ook van zalman (CNPS7700-Cu). verder heb ik aan de 'case fan' zo'n grote stekker. Ik heb alleen geeen idee hoe ik die 2 switches moet aansluiten. Waar haal ik de benodige zwarte en rode draad vandaan?

Hopelijk kan deze vraag in dit toppic blijven die andere met topic titel "Aansluiting Zalman ZM MFC1?" wordt niet echt beantwoord.

Ps ik heb een Antec Sonata Life Style kast en een A8N-SLI Deluxe mobo.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
tinustr schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:20:
Ik heb net ook deze fan controle binnen gekregen maar ik snap de ballen van. Dat van de cpu fan okee die is makkelijk die is ook van zalman (CNPS7700-Cu). verder heb ik aan de 'case fan' zo'n grote stekker. Ik heb alleen geeen idee hoe ik die 2 switches moet aansluiten. Waar haal ik de benodige zwarte en rode draad vandaan?

Hopelijk kan deze vraag in dit toppic blijven die andere met topic titel "Aansluiting Zalman ZM MFC1?" wordt niet echt beantwoord.

zozo jij bent denk ik wel de brutaalste topic kaper ooit, stel je offtopic vraag en verwacht ook dat ze even de topic titel voor je aanpassen.. :o :X

LinkedIn
BlackIntel

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

tinustr schreef op woensdag 27 april 2005 @ 20:20:

uh als je 2 losse stekkertjes hebt kan je die er gewoon in stoppen, sommige fans worden zonder ''header'' geleverd ( header is het witte 3puntige ding)

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:08:
[...]

zozo jij bent denk ik wel de brutaalste topic kaper ooit, stel je offtopic vraag en verwacht ook dat ze even de topic titel voor je aanpassen.. :o :X
ehh hij zegt alleen dat zijn andere topic niet beantwoord wordt, is dat vragen om een titlechange? 8)7

• tinustr
EvilWhiteDragon schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:08:
[...]

Ik kaap helemaal niets hoor. W3ird_N3rd mag van mij alle credits krijgen :o
HeefStan schreef op woensdag 27 april 2005 @ 23:14:
[...]

uh als je 2 losse stekkertjes hebt kan je die er gewoon in stoppen, sommige fans worden zonder ''header'' geleverd ( header is het witte 3puntige ding)
Ik bedoel dat op 1 van die achter op de kast zit verbonden is met zo'n grote aansluiting netzoals de power connector als die van bijv. een cd-rom drive. Die past dus niet op de fan controller. is er een mogelijkheid om die te wisselen met zo'n 3 puntige header? Ik zou deze ook wel aan de fancontroller willen aansluiten omdat nu alleen de cpu cooler er aan zit en het zit er nogal eenzaam uit 1 zo'n ledje 8)7

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kun je niet beter die fanmate (of je el-cheapo fan controller) en daar gewoon een potmeter aanhangen?

Ik heb iets dergelijks ook gemaakt (maar dan met waterdichte NTC (waterkoeling), en een potmeter (selecteerbaar) een een PICje). Kost echt geen drol (minder dan een papst fan ;) ) en het is zo weg te werken als je wil.

Je moet wel even een beetje kunnen solderen (maar als je alleen een potmeter neemt, kan een kind van die dat nog wel ). Reken wel even aan welke weerstand je wil (hoeveel stroomsterkte moet er gaan lopen?).....

weet niet of je er wat aan hebt hoor, maar scheelt iig geld

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• HeepH

HeepH

Dope Rapper

Ik bedoel dat op 1 van die achter op de kast zit verbonden is met zo'n grote aansluiting netzoals de power connector als die van bijv. een cd-rom drive.
Ik snap je , wat je kunt doen is de kabels lostrekken van die ''grote harde schijf'' aansluiting, en dan in de fancontroller schroeven op de laatste 2 plekken, er zijn ook kabeltjes die van 4 pins naar 3 pins aansluiting gaan, die kosten 2.50 ofzo,maar ik weet geen winkel waar ze te vinden izjn.

• Mentalist
HeefStan schreef op donderdag 28 april 2005 @ 07:49:
[...]

Ik snap je , wat je kunt doen is de kabels lostrekken van die ''grote harde schijf'' aansluiting, en dan in de fancontroller schroeven op de laatste 2 plekken, er zijn ook kabeltjes die van 4 pins naar 3 pins aansluiting gaan, die kosten 2.50 ofzo,maar ik weet geen winkel waar ze te vinden izjn.
65 cent.

• tinustr
Plus verzend kosten van 7,83 maakt 10.27.

maar mooi dat die kabels er zijn. zal eens kijken of er bij mij in de buurt nog zo'n electroboer zit.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
**kick**

Kort vraagje over deze zalman fancontroller. Kun je hiermee de fans ook helemaal uitzetten?

Enige wat ik op de zalman site vind is dit:
4 Channel - Adjustable Fan Speed Dials
- Maximum Power : 7.0W per channel
- Maximum Adjustable Range: +6.5Vmax (=Vfan(max) - Vfan(min))
- Maximum Voltage Drop : +2.0Vmax (= Vpin(max) - Vfan(max))
- Extension cable length (4pcs): 400mm
Ideaalste zou ik vinden om met die draaiknopjes de fans traploos te kunnen regelen tussen 0 en 12V. Maar het is me niet duidelijk of dit wel kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 01-07-2005 00:55 ]

• Mentalist
Nee, kan niet, meer ergens tussen 5 of 6V en 11,xV. Uit kunnen ze zeker niet.

Ik ben m'n Zalman fancontroller kwijtgeraakt. Op een dag lag ie in de woonkamer, de volgende dag was ie verdwenen. Niet eens meer de moeite gedaan ernaar te zoeken...

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/front_fancontroller_cropped0106.jpg

Want m'n 4 Spire PCI speed controllers icm. wat tuimelschakelaars doen het prima, en doen wat ik wil :Y)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31

Meneer aard

Porsche rulez!

W3ird_N3rd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:41:
Nee, kan niet, meer ergens tussen 5 of 6V en 11,xV. Uit kunnen ze zeker niet.

Ik ben m'n Zalman fancontroller kwijtgeraakt. Op een dag lag ie in de woonkamer, de volgende dag was ie verdwenen. Niet eens meer de moeite gedaan ernaar te zoeken...

[afbeelding]

Want m'n 4 Spire PCI speed controllers icm. wat tuimelschakelaars doen het prima, en doen wat ik wil :Y)
Even terug komen op het feit dat het met dat systeem van die drive rails die chieftec gebruikt bij alle fancontrollers ellendig terug komt.

Ik heb een tijdje een aerogate II van coolmaster gehad installeren ging kut want je heb maar plek voor een schroefje per rail :X Ook andere die ik heb gehad een nog iets fancontroller iig, die had ook moeite met installeren, dus tis niet te verwijten aan zalman dat het inbouw kut is.

Maar afgezien de kwaliteit die ze leveren @ cpu/vga/hdd coolers vind het ook wel een beetje zwakjes om zo`n prul ding op te markt neer te zetten.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hmja, die zalman wordt het dan niet gezien men er niet zo tevreden over is ;) Ik heb trouwens dezelfde kast als w3ird_n3rd (antec sonata) en dan zit ik dus ook met die driverails (al zal daar vast wel iets op te vinden zijn...).

Maar weet iemand dan misschien nog een andere simpele fancontroller waarmee je de fans ook uit kunt zetten? Het hoeft niet eens met een potmetertje, mag ook gewoon schakelen tussen 0 en 5V (en evt. nog 12V). Ik heb nl. 2 120mm fans in mn PC op 5V. Dat is al vrij stil, maar bijv. 's nachts hoor je het wel wat blazen, dus wil ik ze eenvoudig uit kunnen zetten.

Zelf maken is ook een optie, maar ik vind het gewoon netter om een degelijk, kant en klaar product te hebben waar je ook eenvoudig de kabels bij kunt losmaken enzo. Maar ik heb al heel veel sites bekeken en alles kan alleen schakelen tussen zo'n 5-12V en kan de fans niet uitzetten :(

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:22
Ik ben tevreden over mijn zalman zm-mfc1. Hij zit in een Chieftec Dragon kast en ik heb helemaal geen problemen met die rails. Hij zit gewoon lekker stevig vast (laatste van de drie gaatjes op rails) en ook het deurtje kan ondanks die schakelaars en potmeters gewoon dicht. Hij doet wat hij moet doen, is netjes afgewerkt. Ik heb de schakelaars niet in gebruik alleen de vier regelaars voor mijn cpu fan (zalman 7000cu), gpu fan (vf700 alcu), HD coolerfan (glacialtech 80mm) en mijn case fan (glacialtech 120mm).

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
Nog een vraagje over dit product.
Momenteel steken er in mijn case vooral fans met een molex connector. Die kan ik dus niet aansluiten op deze controller. Is er een manier om die molex connector om te zetten in een 3pin connector?

gianada

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
heb ook een vraag over de fan. kan je hier nou 4 of 6 fans op aan sluiten want op de voorkant staat 6 en op de achterkant die ik 4 aansluitingen :S

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
Je kan er 6 aansluiten.
4 Met een drie pins connectie
en voor de twee fans aan de schakelaars moet je de rode en zwarte draad van je fan strippen en dan in een connectie spullementje steken.
Omdat dat niet duidelijk is ;
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/control/ZM-MFC1.jpg
http://www.zalman.co.kr/i...t_img/control/ZM-MFC1.jpg

gianada

Pagina: 1