[XP] OEM IBM: Windows corrupt, geen recovery cd

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-04 19:38

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Ik heb hier van een klant een laptop liggen. Deze laptop is een IBM R31 series met een Windows XP OEM licentie.

De klant heeft geen Windows cd of recovery cd gekregen bij de aankoop van de laptop, maar een recovery partitie op de harde schijf die hersteld kon worden middels een applicatie onder Windows.

Windows is nu zo corrupt, niks helpt meer om het te herstellen en dus is ook die applicatie niet meer uit te voeren!

Ik heb contact opgenomen met IBM, maar zij vragen Euro 60,- voor een recovery cd.

Mag IBM dit zomaar doen? Aangezien de klant wel degelijk een geldige Windows licentie heeft, maar dus simpelweg niet meer bij die recovery partitie kan komen.

Mocht IBM in het gelijk staan, is het dan wel toegestaan om een andere Windows XP cd te gebruiken en daarna de serial aan te passen?
Maar ook van de applicaties die al voor geinstalleerd waren?

Dich bis echt unne foëzen haas

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

slaay schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:28:
Ik heb hier van een klant een laptop liggen. Deze laptop is een IBM R31 series met een Windows XP OEM licentie.

De klant heeft geen Windows cd of recovery cd gekregen bij de aankoop van de laptop, maar een recovery partitie op de harde schijf die hersteld kon worden middels een applicatie onder Windows.

Windows is nu zo corrupt, niks helpt meer om het te herstellen en dus is ook die applicatie niet meer uit te voeren!

Ik heb contact opgenomen met IBM, maar zij vragen Euro 60,- voor een recovery cd.

Mag IBM dit zomaar doen? Aangezien de klant wel degelijk een geldige Windows licentie heeft, maar dus simpelweg niet meer bij die recovery partitie kan komen.

Mocht IBM in het gelijk staan, is het dan wel toegestaan om een andere Windows XP cd te gebruiken en daarna de serial aan te passen?
Maar ook van de applicaties die al voor geinstalleerd waren?
Nou, doen mogen ze natuurlijk altijd :) Maar of ze het krijgen is het tweede verhaal.
Waar ging het om, om Home of Professional? Want je kan ook wel een XP Home edition krijgen voor rond de 60€...

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Het is een prof licentie.

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Dan leen je die CD toch van iemand install je het ding met de originele serial die erop staat (kun je met een dos-tool nog achterhalen) en klaar is klara ?

Lijkt me niets illegaals aan ! De serial is belangrijk en lenen mag wel in zo'n geval lijkt me.

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

• Magic
  • Niet online
Volgens mij mag dit niet, een licentie voor windows bestaat namelijk uit een sticker, boekje, hologram, en ja, ook de cd.

nou weet ik dat het vaker voorkomt dat een fabrikant een recovery partitie maakt, maar mijn gezond (hoop ik iig) verstand zegt dat dat niet klopt.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Hm...
Bij Microsoft betaal je iig voor je licensie. Niet voor je CD'tje. Ik denk zelfs als je Microsoft opbelt (Gewoon hier in Nederland), dat ze je wel een CD'tje toe willen sturen, mits je ze de licensiecode geeft.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
Magic schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:37:
Volgens mij mag dit niet, een licentie voor windows bestaat namelijk uit een sticker, boekje, hologram, en ja, ook de cd.

nou weet ik dat het vaker voorkomt dat een fabrikant een recovery partitie maakt, maar mijn gezond (hoop ik iig) verstand zegt dat dat niet klopt.
Dat dacht ik dus ook! Want nu heb je een licentie en kun je geen gebruik maken van die licentie, zonder eerst een illegale weg in te slaan, om daarna hetgeen legaal te maken.

Verwijderd

Ok vergeet eigenlijk wat ik zei:

wat je ook heel goed kan doen is installen met een eigen OEM cd en dan de drivers er los bij zoeken op de ibm website? Wij krijgen regelmatig ibm klaptops voor een reinstall

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 18:42 ]

• DiGyPh0
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 16:50
Nieuws van woensdag : Microsoft over licenties

en dan met name het stukje :
...een softwarelicentie bestaat uit een cd-rom, een boekje, hologram en sticker. Wanneer een van deze onderdelen ontbreekt betreft het geen complete licentie aldus de softwarereus uit Redmond...
Dus IBM zou een CD moeten leveren lijkt me.

π-♭

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

DiGyPh0 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:42:
Nieuws van woensdag : Microsoft over licenties

en dan met name het stukje :

[...]

Dus IBM zou een CD moeten leveren lijkt me.
Bel microsoft maar eens op..... die beweren anders ! (of de telefoniste is dom) Naar mijn mening is de sticker het belangrijkste. Tevens omdat deze ook los verkocht worden als je een master-account hebt daar en produceert !

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Volgens dit artikel bestaat een licentie uit 'een cd-rom, een boekje, hologram en sticker'. Daarbij wordt nog het volgende opgemerkt: 'Wanneer een van deze onderdelen ontbreekt betreft het geen complete licentie aldus de softwarereus uit Redmond.'.

Vier minuten te laat ... :X :P

[ Voor 12% gewijzigd door pven op 16-01-2005 18:46 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

De sticker is idd het belangrijkste van de hele set, het is voor een bedrijf (waar prof voor bedoelt is: domain support?) ONMOGELIJK om voor elke PC een CD op voorraad te hebben.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-04 15:11

E-Vix

Nu met sneeuw!

Ja het mag wat IBM doet.
Als het goed is moet de recovery partitie ook aanspreekbaar zijn door middel van een toetsencombinatie bij het opstarten, of door middel van een diskette die rechtstreeks de recovery partitie aanspreekt. Kijk hiervoor in de handleiding, of bij IBM op de website. Je kunt ook de helpdesk van IBM opbellen. Als je namelijk opbelt met de vraag of je een recovery cd kunt krijgen, dan zeggen ze natuurlijk niet dat je ook kunt recoveren door middel van een toetsencombinatie of een diskette.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• slaay

slaay

Natuurbeleven.com

Topicstarter
E-Vix schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:48:
Ja het mag wat IBM doet.
Als het goed is moet de recovery partitie ook aanspreekbaar zijn door middel van een toetsencombinatie bij het opstarten, of door middel van een diskette die rechtstreeks de recovery partitie aanspreekt. Kijk hiervoor in de handleiding, of bij IBM op de website. Je kunt ook de helpdesk van IBM opbellen. Als je namelijk opbelt met de vraag of je een recovery cd kunt krijgen, dan zeggen ze natuurlijk niet dat je ook kunt recoveren door middel van een toetsencombinatie of een diskette.
Op de IBM site is alleen dat windows programma te vinden. Met dat programma is geen boot cd of floppy aan te maken..

Toch eens zoeken als er een toetsen combinatie is.

F11 is het dus...

[ Voor 84% gewijzigd door slaay op 16-01-2005 18:59 ]

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:48:
De sticker is idd het belangrijkste van de hele set, het is voor een bedrijf (waar prof voor bedoelt is: domain support?) ONMOGELIJK om voor elke PC een CD op voorraad te hebben.
En toch weet ik uit ervaring dat we ze allemaal hadden liggen bij een bedrijf. Je moet dan een multi-license aanschaffen ofzo. Mag je installeren wat je wil !

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Magic schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:37:
Volgens mij mag dit niet, een licentie voor windows bestaat namelijk uit *....* de cd.
Bij OEM niet...

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

OEM heeft ook alles.

Pagina: 1