Hoe plaatje in vaste resolutie houden voor afdrukken?

Pagina: 1
Acties:

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb een plattegrond welke iets kleiner is dan een A4tje ingescand op 300dpi. Dit jpg plaatje is in deze resolutie dus precies even groot als het origineel. Nu heb ik dit op m'n site gezet en ik wil dat als iemand dit plaatje download en uitprint dat de schaal nog klopt, dus de resolutie moet gelijk blijven.
Nu heb ik al vanalles geprobeerd, maar het lijkt onmogelijk om op een standaard windows pc zonder geavanceerde tekenprogramma's een plaatje af te kunnen drukken in precies dezelfde schaal (resolutie) als dat het bedoeld was.
Ik gebruik het jpg formaat omdat anders het bestand te groot werd. Eigenlijk kan ik alleen in paint shop pro het plaatje netjes uitprinten. Andere standaard programma's gaan er spontaan posters van maken of maken er precies een A4tje van, waardoor de schaal niet meer klopt.
Ook als ik het plaatje omzet naar een pdf in adobe acrobat dan is de schaal verdwenen en wordt het opgerekt tot een A4tje.

Weet iemand een goede manier om dit plaatje in de juiste schaal over te laten komen? Het is belangrijk dat de pc die het uitprint geen speciale programmatuur heeft, en dat de gebruiker geen uitgebreide kennis heeft van dit soort dingen.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Kan je niet met width en heigth de grootte van het plaatje aangeven? Dus: [img]"bla"[/img]. En dan getal1 wat aanpassen. Misschien breedteInInch/300*72 of andersom? 72 dpi is namelijk meestal de 'schermresolutie'.

• DrEvil1986
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 15:03
Laat maar, niet goed gelezen 8)7

[ Voor 82% gewijzigd door DrEvil1986 op 16-01-2005 17:48 ]

Verwijderd

ik zou er een pdf van bakken dan, en gewoon goed erbij zetten wat er gedaan moet worden

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
laat maar is al genoemd (pdf)

[ Voor 139% gewijzigd door Pixeldude op 16-01-2005 17:54 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-05 13:20

Zoefff

❤ 

Voor dit soort dingen is PDF in het leven geroepen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Je kan natuurlijk ook een HTML pagina maken. Waarin je de image laad en dan laten afdrukken. Volgens mij moet die dan op dezelfde resolutie worden afgedrukt.

Werkte toch niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door Facer op 16-01-2005 17:58 ]

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:49:
ik zou er een pdf van bakken dan, en gewoon goed erbij zetten wat er gedaan moet worden
Aangezien de meesten toch pdf aanbevelen ben ik hier maar iets verder mee gegaan.
Ik denk dat ik het nu doorheb, wanneer je er een pdf van maakt kan je niks instellen aan het formaat. Maar na het downloaden en bij afdrukken moet je in de reader de page scaling op "none" zetten en dan wordt het wel even groot. Ik denk dat ik het dan maar op pdf hou, nog een beetje rommelen met de kwaliteit en dan moet het wel lukken. Thanx! :).
Pagina: 1