probleem met mails ontvangen op thuis mailserver

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo :)

Ik heb hier thuis een Kerio Mailserver 6.0.3 server draaien en werkt redelijk goed, alleen merk ik vandaag problemen.

Als ik een mail stuur vanaf gmail of hotmail etc. dan word ie daar wel verzonden, maar krijg ik hem niet aan.
Als ik via de webmail van mijn provider (planet) een mail stuur naar mijn eigen mailserver komt ie gewoon aan. Maar als ik iemand een mail laat sturen vanaf chello, komt deze ook niet aan.

Ik heb een Dynamic DNS (lite-on.homelinux.net) geregistreerd bij dyndns.org. Maar ik denk dat het daar niet aan kan liggen.

Kan iemand mij helpen met dit vage probleem?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 08:42
Sinds kort of heeft het nooit gewerkt? Eerste gedacht is natuurlijk dat je provider poort 25 blockt vanaf buiten...

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

MX records? Kun je van een andere ISP uit telnetten naar jouw servert op poort 25?

Ik vind dit een beetje magertjes qua troubleshooting enzo.

• AMDathlonxp
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:46:
MX records? Kun je van een andere ISP uit telnetten naar jouw servert op poort 25?

Ik vind dit een beetje magertjes qua troubleshooting enzo.
Hoe moet ik dat dan doen?

uitvoeren -> cmd -> telnet <mijn ip>:25

Of doe ik het fout?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Zoek even op 'planet mailrelay' :) Planet blokkeert inkomend poort 25, maar heeft een manier om toch je eigen mailserver te kunnen draaien.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• AMDathlonxp
CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:55:
Zoek even op 'planet mailrelay' :) Planet blokkeert inkomend poort 25, maar heeft een manier om toch je eigen mailserver te kunnen draaien.
Als ik bij google "planet mailrelay" intik, dan kom zie ik wel een paar dingen, maar ik snap er dan niks meer van. Kan iemand mij toevallig een Duidelijke link geven war dit goed beschreven staat.

Op een paar website vind ik het allemaal vaag uitgelegd 8)7

EDIT:
ZO kan ik het invullen bij dyndns.org.
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.com/images/gathering.tweakers.net/dyndns.jpg
Weet iemand hoe ik het hier moet invullen met dat mailrelay.planet.nl en die prioriteit?

[ Voor 20% gewijzigd door AMDathlonxp op 16-01-2005 18:54 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AMDathlonxp schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:18:
[...]

Als ik bij google "planet mailrelay" intik, dan kom zie ik wel een paar dingen, maar ik snap er dan niks meer van. Kan iemand mij toevallig een Duidelijke link geven war dit goed beschreven staat.

Op een paar website vind ik het allemaal vaag uitgelegd 8)7
Ehm, ik bedoelde eigenlijk binnen GoT zoeken :) Deze vraag is namelijk meermaals gesteld hier :)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:54

M-ThijZ

Riding on Rails

Op de website van planet staat het zelf ook duidelijk uitgelegt.
Ontvangen met Eigen MTA
Het IP adres dat men bij ADSL krijgt is semipermanent. Voor 'normaal' gebruik van internet is het niet relevant welk IP adres iemand heeft. Het IP adres is alleen belangrijk voor degenen die servers draaien. Indien men als ADSLer een eigen MTA voor ontvangen van mail op 'thuisdomein.nl' gaat gebruiken dan moet men het volgende doen:

* in de manual van de mailserver opzoeken hoe maatregelen tegen spammen en open relays moeten worden genomen
* Mailserver zodanig configureren dat hij mail voor thuisdomein.nl ook accepteert (Zie betreffende man-pages)
* In het DNS de MX records als volgt richten:
thuisdomein.nl MX 10 smtp.thuisdomein.nl
thuisdomein.nl MX 20 mailrelay.planet.nl
smtp.thuisdomein.nl A 213.10.x.y
Hierbij is 213.10.x.y het IP adres van de ADSL lijn zoals dat op Internet is te zien. Je moet hier je eigen adres invullen (anders gaat de mail dus naar de eigenaar van dat adres...........)

NB. Onze Servicelijn biedt hierbij geen ondersteuning

Hoe werkt het:
Als een mailtje vanaf een externe mailserver verstuurd wordt kijkt men eerst naar het 'laagste' MX record. Het eerste MX record wijst naar de eigen machine. Echter, de 'inkomende OpenRelay blok' zorgt er voor dat de externe mailserver de eigen machine niet kan 'zien'. De externe mailserver denkt dat eigen machine plat ligt, en probeert dus het volgende MX record. Dat is een van de twee mail-gateways. De mail-gateways staan op het planet mail-platform en kunnen wel gezien worden. We hebben ze redundant uitgevoerd.
Het mailtje staat nu op een van de mail-gateways. Deze kunnen nu anti-relay en anti-spam maatregelen treffen. De mail-gateways kunnen de machines van de klanten, dus ook de 'eigen mailserver' 'zien', zonder last te hebben van de 'inkomende OpenRelay blok'. Het mailtje wordt met een kleine omweg via de mail-gateways afgeleverd. Als extra service vervullen de mail-gateways de rol van mail-buffer als de eigen mailserver onverhoopt down is.

aldus http://planet.nl/help/

mocht je straks het idee krijgen om nog een topic te openen omdat je geen mail vanuit je netwerk kunt versturen: (van dezelfde pagina)
Smart relay host
Voor een MTA, die zijn mail zelf netjes op de juiste plek wil gaan bezorgen is de 'uitgaande SPAM-blok' een beetje onhandig. Elke MTA heeft een mechanisme wat bekend staat als 'smart relay'. Dat houdt in dat de MTA all mail die niet voor hemzelf bestemd is aflevert bij een vooraf bepaalde mailserver die het dan verder verstuurt. Bij Planet moet mail.planet.nl als smart relay host gebruikt worden. Door van smarthost gebruik te maken kan eenvoudig om de 'uitgaande SPAM-blok' heen gezeild worden, en zal er geen mail verloren gaan.

Smarthost bij Sendmail
De configuratie schermen van de meeste recente distributies (linuxconf, webmin) bieden allemaal een mogelijkheid om 'smarthost' netjes in te stellen. Als men het met de hand wil doen,dan moet de file /etc/sendmail.cf worden geedit. Gebruik de zoekfunctie van de editor om te zoeken op 'Smart' relay host. Bij de regel waar dit wordt beschreven dient
DSmail.planet.nl
te worden ingevuld. Daarna moet sendmail worden gestopt en gestart. Het verdient aanbeveling om de meest recente versie van sendmail te gebruiken.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

N.B. ik merk zelf niets van een uitgaande spamblock en kan gewoon uitgaand port 25 gebruiken :)

• AMDathlonxp
ja, maar ik snap nu gewoon niet hoe ik het bij DYNDNS moet invullen. Hier een formulier die ik moet invullen voor zo'n domein:
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.com/images/gathering.tweakers.net/dyndns.jpg

Maar hoe moet ik dit dan hier gaan invullen als ik een nieuw domein aanmaak??????

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

onderste vakje :)
"mailrelay.planet.nl" invullen.
Waarschijnlijk is dat vinkje ernaast ook wel handig.

• AMDathlonxp
Ik krijg zo op die manier helemaal geen mail binnen.

EDIT:
Zo heb ik nu mijn bestaande domein gewijzigd:
Afbeeldingslocatie: http://lite-on.homelinux.net/images/gathering.tweakers.net/dyndns2.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door AMDathlonxp op 16-01-2005 19:19 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Zo is 't goed ingesteld, ja.

• AMDathlonxp
Hert is misschien wel goed ingesteld zo, maar ik krijg geen mail binnen op mijn mailserver :'(

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, dankzij DNS caching kan dat even duren.

• AMDathlonxp
CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:39:
Mja, dankzij DNS caching kan dat even duren.
hmmn... hoelang kan zo iets dan gemiddeld duren?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat verschilt. Geef eens een adres in dat domein, dan stuur ik er wel ff een mailtje heen.

• AMDathlonxp
CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:47:
Dat verschilt. Geef eens een adres in dat domein, dan stuur ik er wel ff een mailtje heen.
admin@lite-on.homelinux.net is een adres.

Maar ik heb weer geprobeerd om het aan te maken, en nog lukt het niet

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-04 14:05
Persoonlijk zou ik nooit een mailserver gaan draaien als je een Dynamisch IP adres hebt. Ik zou eigenlijk niets op zo'n IP adres draaien? :X

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

pierre-oord schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:52:
Persoonlijk zou ik nooit een mailserver gaan draaien als je een Dynamisch IP adres hebt. Ik zou eigenlijk niets op zo'n IP adres draaien? :X
Waar lees jij dat deze persoon een dynamisch IP-adres heeft? Doe wel een /beetje/ onderzoek, wil je? :P

--

Mailtje komt er aan.

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Ik geloof ook niet dat de TS een dynamisch adres heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door M-ThijZ op 16-01-2005 19:55 . Reden: te laat :^) ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik krijg een error message terug van, naar ik aanneem, jouw mailer:
This is an automatically generated Delivery Status Notification

Delivery to the following recipient failed permanently:

admin@lite-on.homelinux.net

Technical details of failure:
PERM_FAILURE: SMTP Error (state 10): 550 5.7.1 <admin@lite-on.homelinux.net>... Relaying denied. IP name possibly forged [64.233.170.196]

• AMDathlonxp
CyBeR schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:59:
Ik krijg een error message terug van, naar ik aanneem, jouw mailer:

[...]
Niemand anders krijgt die error.
:?

Bij mij werkt ie nog steeds niet :'( 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door AMDathlonxp op 16-01-2005 20:34 ]

• flipper2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
DNS wijziging kan zo'n 24 uur in beslag nemen.. meestal gaat het wel wat snellen.
Zelf heb ik ook 2 jaar lang gebruik gemaakt van de mailrelay van planet en dat werkte prima. In een telnet sessie naar planet krijg je op dit moment idd nog de relay denied melding wat in houd dat de dns van planet nog niet is bijgewerkt.
je zou dat kunnen checken door een nslookup te doen en te kijken hoe je mx records zijn ingesteld (lees: bekend zijn bij planet)

je kan ook even wachten tot morgen, dan moet het werken..

• AMDathlonxp
flipper2k schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:08:
DNS wijziging kan zo'n 24 uur in beslag nemen.. meestal gaat het wel wat snellen.
Zelf heb ik ook 2 jaar lang gebruik gemaakt van de mailrelay van planet en dat werkte prima. In een telnet sessie naar planet krijg je op dit moment idd nog de relay denied melding wat in houd dat de dns van planet nog niet is bijgewerkt.
je zou dat kunnen checken door een nslookup te doen en te kijken hoe je mx records zijn ingesteld (lees: bekend zijn bij planet)

je kan ook even wachten tot morgen, dan moet het werken..
wat moet ik dan doen bij nslookup? Wat moet in toetsen is de dos-promt, om dat te zien.

• flipper2k
  • Niet online
nslookup <enter>
set type=mx <enter>
domein.com <enter>

nu krijg je te zien wat de mx records zijn van het domein wat je hebt ingetoetst.

> lite-on.homelinux.net
Server: sharky.rxlnet.com
Address: 192.168.0.100

Non-authoritative answer:
lite-on.homelinux.net MX preference = 5, mail exchanger = lite-on.homelinux.net
lite-on.homelinux.net MX preference = 10, mail exchanger = mailrelay.planet.nl

lite-on.homelinux.net internet address = 62.131.36.56
>

dit is de reply die ik krijg, mijn dns is dus al bijgewerkt..

[ Voor 4% gewijzigd door flipper2k op 16-01-2005 21:43 ]

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
AMDathlonxp schreef op zondag 16 januari 2005 @ 19:13:
Ik krijg zo op die manier helemaal geen mail binnen.

EDIT:
Zo heb ik nu mijn bestaande domein gewijzigd:
[afbeelding]
Vind het wel cool van je dat je je ip afschermd ;)

• flipper2k
  • Niet online
ziezo, de dns van planet is inmiddels bijgewerkt en mailrelay.planet.nl relayed nu je mail.

rcpt to: admin@lite-on.homelinux.net
250 2.1.5 admin@lite-on.homelinux.net... Recipient ok

• AMDathlonxp
Bedankt, de mail werkt nu wel goed :)
Pagina: 1