Raid5 uitbreiding op Areca ARC-1120: data behoud?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 21:21

JSK

Thunder K8WE

Topicstarter
Ik heb een Raid5 array (3 disks) op een Areca ARC-1120 PCI-X controller, en wil deze met online expansion uitbreiden naar 4 disks, met behoud van data uiteraard. De handleiding zegt niets over het wel of niet behouden van data, dus ik vind het toch een beetje link.

Iemand?

Specs Casemod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08 00:38
Op Pagina 13 van het Users Manual van de Areca controller staat:

Online capacity expansion makes it possible to add one or more physical drive to a volume set, while the server is in operation, eliminating the need to store and restore after reconfigured the RAID set.

Dus vrij vertaald, online capacitiets uitbreiding door 1 of meer disks aan een volume toe te voegen terwijl de server gewoon doordraait, hiermee is het dus NIET nodig eerst de data veilig te stellen en na het uitbreiden de data terug te plaatsen..

When disk are added to a raidset, unused capacity is added to the end of the raid set. Data on the existing volume sets residing on that raid set is redistrubuted evenly across additional volume set.

The sata raid controller redistrubutes the original volume set over the original and newly added disks, using the same fault-tolerance configuration.

Met andere woorden het kan "on the fly" met behoud van data.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 16-01-2005 19:17 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb dit meerdere malen getest met een 1110 en een 1120 en dit ging iedere keer vlekkeloos.
Het enige was dat ik moest rebooten voordat mijn kernel de grotere /dev/sda zag.
Maar dat is natuurlijk geen moeite als je het vergelijkt met backuppen/restoren van je array als je controller het niet zou ondersteunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03 09:14
usr-local-dick schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 00:29:
Ik heb dit meerdere malen getest met een 1110 en een 1120 en dit ging iedere keer vlekkeloos.
Het enige was dat ik moest rebooten voordat mijn kernel de grotere /dev/sda zag.
Maar dat is natuurlijk geen moeite als je het vergelijkt met backuppen/restoren van je array als je controller het niet zou ondersteunen :)
sorry hoor, maar ik zie weinig tot geen meerdwaarde in je post

tis een oud verhaal en je haalt hem weer uit de sloot voor zo'n opmerking

[ Voor 8% gewijzigd door richard_kraal op 22-04-2005 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
richardkraal schreef op vrijdag 22 april 2005 @ 14:50:
[...]

sorry hoor, maar ik zie weinig tot geen meerdwaarde in je post

tis een oud verhaal en je haalt hem weer uit de sloot voor zo'n opmerking
Daar ben ik het niet mee eens.

Als ik een dergelijke vraag zou stellen (al zou wat meer zoekwerk vooraf gewenst zijn), dan heeft een dergelijke post wel degelijk meerwaarde. Immers de handleiding / website hoeft niet overeen te komen met de realiteit. Derhalve is het wenselijk om ervaringen te posten in een dergelijk topic.

[edit]

Sorry, zie nu pas het verschil in datums. Had niet door dat dit inderdaad een topic was uit januari en de post uit april.

[ Voor 11% gewijzigd door kalizec op 22-04-2005 14:59 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S