Toon posts:

welke router moet ik aanschaffen?

Pagina: 1
Acties:
  • 76 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Reg. datum: 14 oktober 2002
hallo allemaal!

ik zit op een groot netwerk in een studenten flat. dit netwerk heeft een mooie dhcp-server staan zodat ik op het lokale netwerk kan met domain name "edup.local"
ik krijg dan automatisch een ip als 172.72.xxx.xxx

als je wilt internetten moet je gebruik maken van pppoe, waarbij je moet inbellen op een pppoe-server-gateway-dinges
dan krijg je een ip adres erbij als 145.94.xxx.xxx erbíj

nu heb ik twee ip adressen én zit ik op een lokaal domein

nu heb een simpele router aangeschaft van SWEEX en die kan alleen óf op internet via "verbinding via pppoe" óf op het lokale netwerk via "verbinding via dynamic ip (automatische ip adres verkrijgen van ISP"

kan ik deze router nog beter instellen óf weet iemand een goeie router die het wél alle twee aankan?

Verwijderd

Topicstarter
en welke moet dat ik dan misschien aanschaffen?

Verwijderd

Topicstarter
ohja, hier de link van de router die ik heb : http://www.sweex.nl/product.asp?pid=302

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 22:54

Pogostokje

* twiet *

Wat een rare situatie. Je zoekt dus een router met 2 WAN poorten, feitelijk. Ik denk dat je die niet in de consumenten-markt tegen komt. Kijk eens bij je collega studenten, hoe ze dat hebben opgelost? Misschien weten die zo een oplossing?

Je kan altijd nog twee routers aanschaffen en dan met een paar simpele regels op je PC de juiste gebruiken, of ze achter elkaar zetten en dan op die manier een gateway maken in het lokale netwerk welke je bekend maakt bij de eerste router.

Edit:
Of nog simpeler: je zet je PC gewoon parallel op een switch met je router en beide geef je een lokaal adres. Op je PC zet je dan het lokale IP adres van die router neer als default gateway. Of zitten er restricties op het aantal adressen wat je mag gebruiken intern?

[ Voor 23% gewijzigd door Pogostokje op 16-01-2005 16:27 ]

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-05 09:53
Je zit WEER alles op te sommen van vorige topics die je al had geopend, maar je hebt het antwoord allang verkregen. Waarom moeilijk doen en NOG een topic openen?
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 15:43:
Nee, dat kan niet. Ga bij het beheer van het netwerk te rade over wat je mogelijkheden zijn in die situatie.

Verder heeft dit niets met PNS te maken.
Verder vind ik het maar een raar verhaal. Je hebt 1 IP, dan heb je nog een IP. Heb je 2 netwerkkaartjes ofzo?

Ga idd gewoon bij de netwerkbeheerder langs, met deze informatie kunnen we echt geen &)(*$#% voorstellen van hoe het netwerk technisch in elkaar steekt, sorry.

Als je idd 2 netwerkkaarten hebt om op die 2 netwerken te komen, zoals hierboven word gezegt, dan zijn er routers met 2 WAN porten. Ik zal even spitten waar ik deze zag staan.

Op Slashdot staat zo'n router. Misschien de moeite waard om even te checken. Voor de rest, gebruik nou eens een Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif edit knopje als je wat toe te voegen hebt. 3 keer achter elkaar posten wordt als kicken gezien en word niet bepaalt op prijs gesteld op dit forum.

[ Voor 20% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-01-2005 16:32 ]

Verwijderd

Kijk hier eens > http://www.hotbrick.nl/lang/nl/

Succes :*)

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

172.72.xxx.xxx = Netwerk
145.94.xxx.xxx = Internet

Ik neem aan dat 145.94.xxx.xxx erbij komt als een soort modem die jij van je ISP heb gekregen
Dan kan je toch gewoon de Flat netwerk aan je Port 2 bijvoorbeeld doen en dan doe je je Modem aan je WAN port ?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 20:41
1- Laat je PC gewoon een 172.x.x.x ip krijgen.
2- Hang een router in je netwerk met zowel z'n lanpoort als wanpoort aan het netwerk
3- gooi DHCP uit in je router (anders gaat ie staan dhcpserven op je netwerk)
4- geef router (lan zijde) een IP adres in de 172.x.x.x range
5- configureer PPoE in de modem zodat ie naar internet gaat
6- voeg op je werkstation een route toe dat alle verkeer dat niet voor 172.x.x.x bedoel is gerouteerd wordt via ip router (stap4)
7. config je routertje-firewall zo dat niet iedereen hiervan gebruik kan maken. (indien nodig)

edit: je gebruikt dan wel 3 172.x.x.x ip adressen, maar je kan dan wel alles wat je wilt met 1 simpel routertje oplossen (1 ip voor lankant router, 1 voor wan (waarover ie de ppoe verbinding maakt) en 1 voor je eigen pctje)

[ Voor 18% gewijzigd door DJSmiley op 16-01-2005 16:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
normaal gesproken kan je in mijn netwerk (zonder gebruik van een router) met één computer met één netwerkkaart met één utp-kabel het bovenbeschrevene bereiken.

Verbinding 1 (FLAT): je krijgt automatisch je eerste ip: 172.20.xxx.xxx bijvoorbeeld

vervolgens installeer je een pppoe protocol bij die verbinding.. (mijn flat-verbinding) : het (RAS) PPPoE - protocol)

Verbinding 2 (INTERNET) dan krijg je er dus een tweede verbinding bij waarmee je inbeld op een server-gateway-o.i.d. zo ontvang je je tweede ip-adres: 145.94.xxx.xxx bijvoorbeeld.

--> een computer kan dit dus!

dit moet een router toch óók kunnen?

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-05 03:47
Dat PPPoE-gebeuren loopt dus gewoon via je netwerkkaart? Dan is het ontzettend eenvoudig.
Benodigd: zomaar een router met PPPoE ondersteuning.

- Geef je router (LAN) een IP in de 172.20.xxx.xxx reeks
- Laat je router (WAN) verbinding maken via PPPoE + username/password, waardoor hij een extern IP krijgt in de 145.94.xxx.xxx reeks
- Zet óf DHCP van je router aan, óf geef je PC een IP in de 172.20.xxx.xxx reeks

^ Wat hij zegt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 20:41
Z-Dragon schreef op zondag 16 januari 2005 @ 17:09:
Dat PPPoE-gebeuren loopt dus gewoon via je netwerkkaart? Dan is het ontzettend eenvoudig.
Benodigd: zomaar een router met PPPoE ondersteuning.

- Geef je router (LAN) een IP in de 172.20.xxx.xxx reeks
- Laat je router (WAN) verbinding maken via PPPoE + username/password, waardoor hij een extern IP krijgt in de 145.94.xxx.xxx reeks
- Zet óf DHCP van je router aan, óf geef je PC een IP in de 172.20.xxx.xxx reeks
router lan IP kan gewoon op default blijven, hij is ook dhcp server. Alleen PPoE configureren in de router is voldoende.

ik dacht eerst dat TS bedoelde dat het lokale netwerk in de 172.x.x.x range ligt wat ie gebruikt voor lokale dingen, EN dat ie tegelijk internet wil. Als t alleen om internet gaat is elke router die ppoe kan goed.

Verwijderd

Lees nou Algemene gedragsregels (Netiquette) eens door. Je bent ontzettend fout bezig.

En zorg dat je nu niet NOG een topic opent.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.