Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

tft inverter met 6 pinnen?

Pagina: 1
Acties:

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Weet er iemand hoe dit werkt: ik heb een inverter voor een tft scherm uit een laptop waar 6 draden naartoe lopen, kan ik gewoon allemaal proberen stroom op te zetten (niet degene die elkaar raken ;) )

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Nie moelijk doen joh, gewoon die invertor eraf halen in de vuilnisbak pleuren en er een normale ccfl inverter aanhangen, werkt ook...

• Jazzle
  • Niet online
SA007 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 15:59:
Nie moelijk doen joh, gewoon die invertor eraf halen in de vuilnisbak pleuren en er een normale ccfl inverter aanhangen, werkt ook...
dat was de vraag niet :)

Verwijderd

kan je nergens een typenr vinden? op de inverter dan, of desnoods op het scherm zelf, en even googlen naar de pin-out...?
zomaar spanning ergens opzetten is meestal geen goed idee...

• Jazzle
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:45:
kan je nergens een typenr vinden? op de inverter dan, of desnoods op het scherm zelf, en even googlen naar de pin-out...?
zomaar spanning ergens opzetten is meestal geen goed idee...
Op het scherm staat toshiba ltm12c268e, maar alle datasheets van toshiba zijn exclusief inverter (d.w.z. er staan alleen de 2 losse draadjes naar de ccfl op).
Op de inverter zelf staat alleen een sticker met daarop 8131930b wat op google niks opleverde.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

Als je geen kennis hebt van electronica wordt je er niet blij van.
Ik heb zo'n vermoeden dat je de rest van de laptop niet meer hebt, of wel ?.
Dan is het namelijk simpel door even te meten waar de voedingsspanning op staat.
De reden dat er 6 pinnen opzitten, is omdat je de fel heid enzo van het scherm kunt aanpassen. Hiervoor worden dus o.a. de andere 4 pinnen gebruikt

And The Only One

• Jazzle
  • Niet online
Ik heb gevonden waar de waarschijnlijke + en - zitten (2 per pool) maar hoe krijg ik met die 2 overige draden de ccfl aan? kheb ze al aan de ground, +, - en aan elkaar gehangen, maar hij blijft niks doen.

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Zulke inverters worden software matig aangestuurd (dimming), ook is er een 'enable' signaal nodig om het aan te zetten. Makkelijkste is, zoals eerder gezegd, een gewoon invertertje gebruiken.
Als het goed is zit er wat SMD logica op, die even googlen dan kan je ongeveer zien hoe het wordt aangestuurd.

• Jazzle
  • Niet online
* Jazzle denkt dat hij dan toch maar een nieuwe inverter moet kopen

Moet het dan een dubbele inverter zijn? er zitten natuurlijk wel 2 ccfl's in, maar kan dat dan zomaar?

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Je kan een gewone CCFL inverter gebruiken, kijken of de dual inverter van Sunbeam genoeg kan leveren voor beide CCFL's. Kost 10 euro of zo.
Aan de andere kant denk ik dat de 'enable' signaal of hoog(+5) of laag(-) geschakeld moet worden, wellicht de moeite waard om te proberen..op eigen risico dan :X

• Jazzle
  • Niet online
Ok, ik heb een sharkoon inverter, maar het hele beeld is wit, komt dit doordat het tft geen signaal krijgt, of doordat de inverter een te hoog uitgangsvoltage heeft?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
jessevl schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 14:50:
Ok, ik heb een sharkoon inverter, maar het hele beeld is wit, komt dit doordat het tft geen signaal krijgt, of doordat de inverter een te hoog uitgangsvoltage heeft?
helemaal wit kan, dan laat t scherm gewoon al het licht door ;)

Betekend dat er een signaal naartoegestuurd wordt door de electronica waarbij ie alles op helder zet. Werkt het scherm zelf nog wel? Of heb je 'm niet getest toen je de inverter verving?

Zoiezo, ook zonder CCFLs, hoort je scherm beeld te geven: Schijn er (schuin) met een felle zaklamp op en je zou iig beeld moeten zien (zwak)

Die 6 draadjes: Meestal zijn er 2 voeding (- en +), soms dubbel uitgevoerd. Dan is er vaak nog een 5V lijntje voor aan- en uitschakelen, en een helderheidsregeling. De helderheidsregeling kan analoog zijn (2-5V afhankelijk van instelling) of PWM gemoduleerd zijn (te checken met een scoop).

Maar goed, zolang je scherm goed is (testen dus eerst!) kan een willekeurige CCFL invertor (dubbel uitgevoerd, je hebt immers 2 buisjes) het prima doen: alleen helderheidsregeling mis je maar goed, maakt (vaak) niet uit.

Datasheets is amper aan te komen van de invertors. Zoiezo moet je eerst zien uit te vinden of ie veelgebruikt is, en of toevallig sommige fabrikanten WEL een datasheet hebben van dat ding.
Pagina: 1