Toon posts:

iMac via W2k-Proxy op iNet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat dit Topic al eerder is geweest, maar ik heb hier niet iets specifieks over kunnen vinden.
Via google las ik het onderwerp Netwerk aanleggen, maar dat brengt me ook niet veel verder.

Probleem
Ik heb hier een LAN. Een Windows 2000 Proxy/server, een router en twee aangesloten windows PC's. Werkt goed.
Nu wil mijn bovenbuurman met zijn iMac (versie 9 geloof ik) ook het internet op - via mijn LAN, maar ik heb zelf geen flauw idee van iMacs, en hijzelf kan het ook niet geheel goed uitleggen (komt waarschijnlijk mede door z'n Poolse accent).

We hebben de boel aangesloten met een UTP-kabel, en is het zaak om de juiste instellingen in te voeren.
Ik heb gezien dat hier een internet configuratie te maken is, maar geen automatische.

Gegevens
Een IP adres kan ik volgens mij wel willekeurig kiezen, en het IP van de Standaard Gateway heb ik ook. Van de Dynamic Name Server heb ik wel de Suffix, maar geen IP (of ik moet dat op eoa manier herleiden, maar is volgens mij niet nodig)

Vraag
Heeft iemand tips om deze iMac op het LAN aan te sluiten?

bvbd

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
Als er een dchp server actief is, hoef je alleen even de netwerkinterface op dhcp te zetten. Dit doe je onder regelpanelen > tcp ip. Over welke 2000 proxy hebben we het isa? Mischien moet je dit nog even instellen bij Internet Explorer of een andere browser ;).

Verwijderd

Topicstarter
leon1e schreef op zondag 16 januari 2005 @ 15:45:
Als er een dchp server actief is, hoef je alleen even de netwerkinterface op dhcp te zetten. Dit doe je onder regelpanelen > tcp ip. Over welke 2000 proxy hebben we het isa? Mischien moet je dit nog even instellen bij Internet Explorer of een andere browser ;).
In windows is de boel dynamisch ja.

Ik heb hier een Standaard Gateway met adres 192.168.0.1
en de 2000 proxy is gewoon Internet-Connection-Sharing.

Bij de iMac heb ik gemerkt dat het geen eigen IP adres nodig heeft.
Maar dan zit ik nog met de eventuele proxy instellingen.

Hij vraagt dan om:
* HTTP-Host en Port
* Gopher-Host em Port
* Ftp-Host en Port (username+password)
*Sock-Host en Port

Volgens mij is dat niet nodig.... toch?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom probeer je het niet gewoon even? Want als je op je mac de netwerkinstellingen op dhcp laat staan dan zou er in principe geen verschil mogen zitten tussen je mac en een windows pc.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Verwijderd

Topicstarter
Zwerver schreef op zondag 16 januari 2005 @ 16:37:
Waarom probeer je het niet gewoon even? Want als je op je mac de netwerkinstellingen op dhcp laat staan dan zou er in principe geen verschil mogen zitten tussen je mac en een windows pc.
Jazeker probeer ik het.

Als ik TCP/IP via PPP dan worden de IP/submask en Router van de server gevraagd.
de DHCP Client stel ik gelijk aan mn Standaard Gateway: 192.168.0.1
Het IP wordt een heel raar nummer, en het submasknr wordt 255.255.0.0

Als ik TCP/IP via Ethernet dan stel ik:
DHCP Client stel ik gelijk aan mn Standaard Gateway: 192.168.0.1
IP: 192.168.0.5 (die 5 verzin ik zelf?)
SubMask: 255.255.255.0
Router: 192.168.0.1

Beide werken niet, nog meer suggesties?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:02
De mac moet gewoon een dhcp lease krijgen, als de pc's dat ook krijgen. Verder is ics geen proxy server, dus deze hoef je niet in te vullen.

Dhcp leases krijg je trouwens niet live te zien, zoals onder windows. Maar als je het regelpaneel afsluit, en daarna weer aanklikt moet je een ip lease zien :). Dhcp moet op ethernet staan, en heel mischien moet je even handmatig je dns invullen (gelijk aan je gateway in dit geval).

[ Voor 54% gewijzigd door leon1e op 16-01-2005 18:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt!!

Hij bleek de kabel niet goed te hebben gemaakt (had hem een schema gegeven over de indeling)
Ze waren gekruist ipv 1 op 1, eigenwijze Pool :)

En je aangegeven DHCP instelling werkte ook, thanx!

Nu heb ik een blije boven buurman, en goedkoper internet 8)
Pagina: 1