Damn, koper boren met een handboor

ik brak al boortjes met de kolomboor
IIG ik heb zelf vrij veel koelblokken in koper geboord en weet dat het echt terreur is om te boren. koper is taai en het blijft aan je boor kleven, daardoor word je boor gigantisch heet en gaat het mis.
Daarnaast moet je ook niet al te groot beginnen. Ik begin altijd met 4mm in koper en doe dan met een increment van 2mm naar de grootte die ik moet hebben. Gebruik vooral veel olie, snij olie is het beste om te gebruiken.
Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar het vermogen van je boormachine. Ik had op mijn stage een kolomboor van 4KW en ik wou daarmee gaten boren van 15mm breed en 8cm diep. Het is uiteindelijk gelukt zonder een boor te breken maar de mensen in de werkplaats stonden me wel aan te kijken van waar ben jij mee bezig. Thuis heb ik een kolomboor van 1KW en merk dat het boren er gewoon veel slechter mee gaat. Ik weet niet waarom maar met 4KW voelt het aan alsof je een gaatje boort in een pakje bevroren boter, en met 1KW meer alsof je met een boor van 10 meter lang een gaatje probeert te boren in een betonnen muur ofzo. Daarnaast is de kwaliteit van de boormachine ook van belang, wat ik thuis heb is natuurlijk niets vergeleken met de apparatuur op stage maar dan nog.
Ook is het van belang dat je op een lage snelheid boort. Veel olie en lage snelheid en een beetje drukken op de hendel van de kolomboor en je bent er zo door. Met een handboor kan je het vergeten, vergelijk het maar met een fles op 100 meter afstand proberen te raken met een buks.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.