cpu koelblok maken. koper boren killer

Pagina: 1
Acties:
  • 625 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Ik heb bezig met een waterblokje te maken voor mijn cpu. Ik net pas klaar voor de 4 gaten voor de bevesteging voor op het mobo. Alleen deze 4 gaten hebben me al 5 boren gekost. de boren breken gewoon af en/of zetten zich muurvast in het koper 8)7

Dit is het blokje
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/tlforce/IMG_1790.jpg

Wat doe ik nu fout :?

[ Voor 10% gewijzigd door HStyles op 16-01-2005 16:07 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:32

TheBorg

Resistance is futile.

Je drukt te hard op de boor. Je moet de boormachine eigenlijk zelfs een beetje optillen zodat de boor niet te hard snijdt. Of een kolomboormachine gebruiken natuurlijk...

-edit-
Met optillen bedoel ik de druk op de boor lager maken dan het gewicht van de boormachine.

-edit-
Boor pasta noemen we snijolie. :)

[ Voor 31% gewijzigd door TheBorg op 16-01-2005 15:15 ]

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Gebruik je wel speciale metaalboortjes?, dan nog is koper vrij hard natuurlijk.
Als je gewone houtboortjes gebruikt, lukt het in ieder geval niet.

Je gebruikt neem ik aan een statief-boor?, dat is namelijk veel makkelijk en als je recht omlaag boort, breken er ook minder boortjes denk ik.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:02

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

1) Zorg dat je boren scherp zijn.
2) Boor niet te snel, want oververhitting is doodsoorzaak nummer één van boren.
3) Gebruik boorpasta snij-olie. (ik heb geen flauw idee hoe t in de winkel heet, mn pa noemt het zo, en de jongens hier onder noemen het snij-olie. Heb ik ook weer wat geleerd)

off-topic tip: Als je eens aluminium gaat boren, doop je boor dan even in de spiritus. Dan snijdt het als een warm mes door de boter.

[ Voor 13% gewijzigd door DrivinUCrazy op 16-01-2005 15:29 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Snij-olie en een goede kwaliteit boor wil helpen.
Als je toch al 5 boren gemold hebt kun je overwegen om eens HSS boor te kopen.
Kost net zoveel als 5 boren, maar boort dan ook die 4 gaten.

• HStyles
het leuke is nog dat die zich juist met ook met een superlaage boorsnelheid vastzet :X
ik ben nu nog niet in het bezit van een statief boor :/ ik boor al heel voorzichtig en met verschillende bore :) ik dacht dat koper juist heel zacht was B) ?

[ Voor 49% gewijzigd door HStyles op 16-01-2005 15:17 ]

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:54
En om de boor wat langer mee te laten gaan, kun je wat snijolie gebruiken. Dat zorgt ervoor dat de boor minder warm wordt en dus minder snel slijt

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
koper is ook wel zacht toch? maar heel erg taai.. zo werd mij dat verteld teminste.
ik heb met een standaard boormachine en 2 boortjes een stuk of 60 gaten geboort.
ook wel met snij olie en gewoon niet teveel op de boor drukke dan is het alleen een kwestie van tijd.
af en toe de boortjes bij slijpen helpt ook wel :)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12 20:59
Als je geen snijolie hebt. Kun je ook gewoon wat huis tuin en keuken olie gebruiken. Vermeng dit met water en schud het goed door elkaar.

Dan onstaat er een witte melkachtige vloeistof. Tijdens het boren in het boorgaat erbij spuiten en geen problemen meer.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

offtopic:
[mierenneukmodus]Is het niet in de titel in plaats van "koper boren killer", "KOPEREN boren killer"?[/mierenneukmodus]

Self reflection is the school of wisdom

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-12 08:51
NightWalker2005 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 15:33:
offtopic:
[mierenneukmodus]Is het niet in de titel in plaats van "koper boren killer", "KOPEREN boren killer"?[/mierenneukmodus]
offtopic:
Nee, want de boren zijn niet van koper, het koper killed immers de boren :P

Koper is idd lang niet zo hard als gewoon metaal. Echter, door de hitte springen boren veel sneller kapot. En vooral kleine boren zijn hiervoor gevoeliger. Het gebruik van een statief zal zeker helpen omdat je dan minder kracht op de boor zelf zet waardoor die gaat buigen en dus breekt.
Snij-olie (of boorpasta) koelt de boor verder af, maar zolang je met het gewicht van de boor machine op de boor blijft 'leunen' zal de boor alsnog afbreken.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-11 10:30

tazitiz

dbprutser

Dit doet me zooo aan mijn eigen projectje denken....
ik heb zelfs zoiets als je mijn oude blok zou willen hebben mag je em ophalen ;-)

hiero kan je em zien: titanicmetme.jero.cc

en ja koper is erg zacht, wordt heel snel heet (vingers ook diverse keren gebrand) en een kolomboor die ik voor 90 piek gekocht had was de oplossing. tegenwoordig is het nu best zoeken naar dat soort prijsjes.

ik heb op een bepaald moment ook een enorm koelblok tegen het koper gezet om het af te koelen, je weet dat koper hitte goed geleid, maar dat was de oplossing. Ik denk dat jouw boortjes zich te hard naar beneden boren en zich vastzetten voor je kan stoppen met boren. met die kleine boortjes heb ik er ook 2 afgebroken destijds.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
zover ik weet vloeit koper heel erg goed. Dat was ook het probleem met mijn koelblok (is af maar heb ik hier nog niet, binnenkort in waterkoel topic) daar moesten gaten in van 5cm (don't ask) wou ik eerst met 2mm boortjes doen maar gaan echt alle kanten op. Is onmogelijk om goed recht te boren. Het beste is volgens mij op het op hoge snelheid te doen en heel langzaam boren. (ik heb er een vreesmachine voor gebruikt)

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• HStyles
tazitiz schreef op zondag 16 januari 2005 @ 15:54:
Dit doet me zooo aan mijn eigen projectje denken....
ik heb zelfs zoiets als je mijn oude blok zou willen hebben mag je em ophalen ;-)

hiero kan je em zien: titanicmetme.jero.cc

.
hehe :P leuk . maar ik volg dit onwerp: :9
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/tips997/st28.jpg

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-12 21:58
En niet vergeten de krullen weg te halen...

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:33

Exigence

dnkroz

Koper is erg zacht, en een gewone metaalboor is eigenlijk niet geschikt om koper mee uit de losse hand te boren. Je moet de boor even wat bijslijpen. De snijhoek is te groot (daardoor gaat hij "happen", vast zitten en dan breekt hij af), je zult hem wat vlakker moeten slijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 16-01-2005 16:39 ]

• stingone
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04-2024

stingone

stingone

Even voor de duidelijkheid, wil je goed ik koper kunnen boren dan heb je een HSS boor nodig zoals hier boven al was aangeven, en een hogere snijsnelheid dan bij metaal ongeveer een keer zo hoog. ongeveer tussen de 60-120 m/min. En dat je de boor bij moet slijpen voor een grotere snijhoek is niet nodig :) ja handig als je werktuigbouw doet. Komt zulke informatie nog eens van pas succes ermee. Tip gebruik ongeveer 1/3 keer zo hoge aanzet als je bij normaal staal gebruikt, dan kan het niet mis gaan.

Aopen Ak73Pro (a) - AMD XP 1800 + - Aopen Geforce 2 Gts 32 DDR - 512 SDRam

• stingone

stingone

stingone

.

[ Voor 100% gewijzigd door stingone op 16-01-2005 17:08 ]

• HStyles
thx voor de hulp

dus:

-boorolie
-kolomboormachine
-HSS boor

>:) _/-\o_

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Damn, koper boren met een handboor :| ik brak al boortjes met de kolomboor :P

IIG ik heb zelf vrij veel koelblokken in koper geboord en weet dat het echt terreur is om te boren. koper is taai en het blijft aan je boor kleven, daardoor word je boor gigantisch heet en gaat het mis.

Daarnaast moet je ook niet al te groot beginnen. Ik begin altijd met 4mm in koper en doe dan met een increment van 2mm naar de grootte die ik moet hebben. Gebruik vooral veel olie, snij olie is het beste om te gebruiken.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar het vermogen van je boormachine. Ik had op mijn stage een kolomboor van 4KW en ik wou daarmee gaten boren van 15mm breed en 8cm diep. Het is uiteindelijk gelukt zonder een boor te breken maar de mensen in de werkplaats stonden me wel aan te kijken van waar ben jij mee bezig. Thuis heb ik een kolomboor van 1KW en merk dat het boren er gewoon veel slechter mee gaat. Ik weet niet waarom maar met 4KW voelt het aan alsof je een gaatje boort in een pakje bevroren boter, en met 1KW meer alsof je met een boor van 10 meter lang een gaatje probeert te boren in een betonnen muur ofzo. Daarnaast is de kwaliteit van de boormachine ook van belang, wat ik thuis heb is natuurlijk niets vergeleken met de apparatuur op stage maar dan nog.

Ook is het van belang dat je op een lage snelheid boort. Veel olie en lage snelheid en een beetje drukken op de hendel van de kolomboor en je bent er zo door. Met een handboor kan je het vergeten, vergelijk het maar met een fles op 100 meter afstand proberen te raken met een buks.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:31

Epsilon

Boor de gaten niet te diep in 1 keer en ga steeds iets groter met de gaten.

Ik zelf begin altijd met 1.5mm boor op vrij hoge snelheid. Dan ga ik zo verder:

1.5 - 3 - 4.5 - 6 - 8 (daarna eventueel 10).

Ik gebruik nirosta boren boven de 3mm. Die snijden het koper weg ipv "proberen" te versplinteren zoals HSS boren.

Hier staat een kleine beschrijving (nu het topic toch al gekicked is):

[rml][ CiP] Project : Mini Inferno[/rml]

snij olie helpt ook heel veel.

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Gewoon ff een goede boor halen, werkt wel zo plezierig. Gewoon bij bijvoorbeeld Lasaulec (Groothandel in gereedschap e.d.) Of bij een soort gelijk bedrijf. Iedereen kan daar halen wat ie hebben wil, kost wel wat meer, maar je hebt ook heel wat meer. Dus niet bij Gamma, Praxis gaan halen, want dan ben je direct weer net zo ver.
Verder raad ik je aan om om paar seconden je boor even eruit te halen, even af laten koelen, en weer verder boren. Gaat dan een stuk langer mee.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• stingone

stingone

stingone

Wat hebben mensen toch met een lage snijsnelheid :S sjong jonge.. dit werkt juist tegeovergesteld.. Koper heeft een hoge snijsnelheid nodig ongeveer keer zo hoog als dat metaal heeft... En geloof mij kan het weten als je het vak materialenleer hebt.

Succes

• stingone

stingone

stingone

Nog een goede tip wil je happen in het koper voorkomen, even een stoffen lap nat maken in spititus en dat er over leggen. Klint raar werkt 100% O-)

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12 13:14
Hoe ebn je eigenlijk aan het koper gekomen. Ik ben al een hele tijd opzoek naar koper (oa een aantal recycle bedrijfjes bezocht, gevonden in de goudengids) maar die hadden geen koper of ik mocht er niets halen.
Dus als iemand een adresje voor me heeft omgeving amersfoort... :Y)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Mythrill schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:04:
Hoe ebn je eigenlijk aan het koper gekomen. Ik ben al een hele tijd opzoek naar koper (oa een aantal recycle bedrijfjes bezocht, gevonden in de goudengids) maar die hadden geen koper of ik mocht er niets halen.
Probeer gewoon eens bij de sloop van oude huizen bijvoorbeeld. Zit vaak genoeg koper in. Daarnaast kan je auto sloperijen proberen, oud ijzerhandelaren, de gemeentelijke stortplaats :) Beetje creatief zoeken, en je komt een heel eind :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• HStyles
Mythrill schreef op maandag 17 januari 2005 @ 17:04:
Van een bedrijf dat het koper gebruikt om stroomkabels op aan te sluiten voor heele grote machines enz enz ;) 8) (bedrijf dat heele grote buizen maakte voor booreilanden enzo :+( SIF )

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:21
Sorry voor het offtopic gaan maar ik zou iets specifiekers willen vragen over de zoektocht naar koper. Mail me anders even op lebbink AT gmail. com aangezien je email in je profiel niet werkt. Ben zelf namelijk ook al een lange tijd op zoek naar geschikt koper. Anders op z'n minst de naam van het bedrijf ? _/-\o_

• Kres817
  • Laatst online: 31-10-2024
Kijk nog zo'n lotgenoot. Ik heb dus het zelvde probleem. Ik zoek me ook helemaal suf naar koper in de omgeving amersfoort. (leusden).

Als iemand een adressje heeft heel graag ff laten weten.

Thanks

Ach ja..........

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12 13:14
Ik ben de recycle bedrijfjes al af gegaan maar ze hebben niks. HKS verkoopt niks aan particulieren...
Ik moet me oom nog ff bellen die heeft misschien nog wat connecties :Y)

• Kres817
  • Laatst online: 31-10-2024
Mythrill schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 11:54:
[...]

Ik ben de recycle bedrijfjes al af gegaan maar ze hebben niks. HKS verkoopt niks aan particulieren...
Ik moet me oom nog ff bellen die heeft misschien nog wat connecties :Y)
Mocht je iets vinden dan hou ik me graag aanbevolen.

Thanks.

Ach ja..........

Verwijderd

Laat ik er drie noemen in N-H:
1) Nieuw koper op maat gezaagd: www.motorenco.nl in Beverwijk. (Ken het bedrijf zelf niet, maar men zou betaalbaar aan particulieren verkopen).
2) Vaak restjes koper van 1, 2, 4, 8 en 10mm voor een paar euro; niet op maat gezaagd: oud-metaalhandel www.overdie.nl in Alkmaar. Dikker dan 10 mm heb ik nooit zien liggen.
Neem zelf een zaag of metaalschaar mee, en draag oude kleren en werkhandschoenen! >:)
3) Maasdam in Alkmaar heeft heel soms ook wat liggen, maar vraagt dan winkelprijzen.

• HStyles
Verwijderd schreef op dinsdag 18 januari 2005 @ 13:52:
Laat ik er drie noemen in N-H:
1) Nieuw koper op maat gezaagd: www.motorenco.nl in Beverwijk. (Ken het bedrijf zelf niet, maar men zou betaalbaar aan particulieren verkopen).
2) Vaak restjes koper van 1, 2, 4, 8 en 10mm voor een paar euro; niet op maat gezaagd: oud-metaalhandel www.overdie.nl in Alkmaar. Dikker dan 10 mm heb ik nooit zien liggen.
Neem zelf een zaag of metaalschaar mee, en draag oude kleren en werkhandschoenen! >:)
3) Maasdam in Alkmaar heeft heel soms ook wat liggen, maar vraagt dan winkelprijzen.
mijn blokje is 1,5 CM dik :+

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Mijn blokje maar 1 cm :X ik heb ook alles met de hand gedaan, eerst met een 4 mm boortje toen met een 6 mm boortje. Geen idee wat voor merk eigenlijk. En bij mij ging het toch aardig snel moet ik het zeggen. Alleen je krijgt er spierpijn van :7

[ Voor 6% gewijzigd door AMD 64 op 18-01-2005 18:02 ]

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Pagina: 1