Toon posts:

Installatie Linux Fedora lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Boehoeeeee ;( !

Ben begonnen met de voorbereidingen van de installatie van Linux Fedora (Verwijderd in "Bootmagic vraagt om diskette"), maar het lukt niet :|!

Na het kiezen van m'n toetsenbord kreeg ik de volgende 'bug'-melding:

code:
1
 (heads>0) at disk_dos.c:485 in function probe_partition_for_geom() failed

En direct daarna (ongeacht of je op resume/annuleren drukt)
code:
1
 (sectors<=63) at disk_dos.c:490 in function probe_partition_for_geom() failed

Dan kreeg je de opties resume en cancel. Eerst op resume gelkikt, werkte niet: kreeg dit scherm.
Afbeeldingslocatie: http://img124.exs.cx/img124/882/dsc000254np.jpg
Opnieuw opstarten dus en daarna op annuleren klikken; de installatie zette zich voort. :*)

Verschillende stappen doorgelopen (waar ik af en toe ook zo'n foutmelding kreeg.).

Sja: dan het partitioneren. Lukte niet. Heb drie schijven C: voor Windows gereserveerd en D: hou ik voor Linux. Automatisch partitioneren werd absoluut aangeraden volgen het blad 'Linux starter'.
Maar ja, als ik automatisch partitioneren deed kwam ik dit tegen:
Afbeeldingslocatie: http://img63.exs.cx/img63/763/dsc000247vq.jpg

GRMBL. Dan maar handmatig partitioneren (wat absoluut afgeraden werd :)).
Afbeeldingslocatie: http://img63.exs.cx/img63/5726/dsc000255ja.jpg
Maar dat durfde ik niet. :7

Boehoe... Waarom gaat het nu mis, mede Tweakers...

Dankuwel ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 13:59 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik zo al dat /dev/hda5 waar je neem ik aan je linux op wilt hebben staan een ntfs partitie is dat vindt tux niet lief.
als je er een ext3 of reiser van maakt dan zal het al een stuk beter gaan :D

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-02 19:59
koppel dat dan ook een aankoppelpunt '/' en het is aan te raden een swap partitie te nemen.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Euhmm... Forgive me being a n00b, maar wat is een swap partitie 8)7

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:24:
Euhmm... Forgive me being a n00b, maar wat is een swap partitie 8)7
Soort ram, maar dan op harde schijf. Vergelijkbaar met de pagesys file van windows. (Cache, maar dan op een aparte snelle, met weinig overhead hebbende FS, partitie)

[ Voor 14% gewijzigd door LinuX-TUX op 16-01-2005 14:29 ]

• Osiris
  • Niet online
't "Virtuele geheugen" voor Linux :)

Verwijderd

Topicstarter
Ah, juist. Dank ;)

Okee... Heb het weer eens geprobeerd.
Afbeeldingslocatie: http://img9.exs.cx/img9/3066/dsc000268je.jpg

"Alle partities ongemoeid laten en blabla" lukt niet (hoewel ik en schijf á 40 GB over heb), daarom kies ik voor de bovenste optie.

Nu heb ik nog nooit wat van Linux geïnstalleerd, dus kan dat kwaad? Blijft alles van Windows inact :)?

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:41:
Ah, juist. Dank ;)

[afbeelding]

"Alle partities ongemoeid laten en blabla" lukt niet (hoewel ik en schijf á 40 GB over heb), daarom kies ik voor de bovenste optie.

Nu heb ik nog nooit wat van Linux geïnstalleerd, dus kan dat kwaad? Blijft alles van Windows inact :)?
Als je deze optie kiest wel ja, hij verwijdert alleen Linux niet Windows. Ik ben alleen bang dat deze optie ook niet werkt, omdat je nog nooit Linux op je computer had staan ;)

[ Voor 10% gewijzigd door LifeTecH op 16-01-2005 14:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uhh... Ja. Dat houdt dus in dat ik Linux gewoon niet op m'n PC kan installeren? :(

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Hier staat trouwens een guide hoe je moet partitioneren :)
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:46:
Uhh... Ja. Dat houdt dus in dat ik Linux gewoon niet op m'n PC kan installeren? :(
Dat wel kan wel, je moet dan zelf de partities maken. Ik weet alleen niet uit mijn hoofd hoe dat moet.

Wat misschien nog wel een idee is. Je download Knoppix die installeer je op je harde schijf. Daar installeer je dan FC overheen, want je hebt alle goede partities nog.

Ik kan me herrineren dat ik het ook zo heb gedaan, maar dat was niet met FC.

[ Voor 13% gewijzigd door LifeTecH op 16-01-2005 14:54 . Reden: Guide gevonden ]

• a casema user
  • Laatst online: 08-02 19:59
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:41:
Ah, juist. Dank ;)

[afbeelding]

Ben je nou nog niet klaar met installeren :)
Als je dat doet ben je alle gegevens kwijt, ook die van windows. (alles van hda wordt geformateerd)

Naast de partitie van windows moet je gewoon een (ext3) partiie maken met als aankoppelpunt '/'
Een swap partitie (even veel als je intern geheugen)
That's it.
Per partitie in druid kan je instellen wel en welke niet opnieuw geformateerd moeten worden.

--edit--
Knoppix installeren en daarna FC erover heen gooien is natuurlijk onzin en zonde van je tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door a casema user op 16-01-2005 15:34 ]

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Verwijderd

Topicstarter
Sja, a casema user, het lukt simpelweg niet.

Ik heb D: gereserveerd, en in Druid heb ik /boot en / gemaakt. Maar het maken van Swap lukt niet. :?

En als je dat niet kan kun je ook niet verder met de installatie... Dus ja... Ben nu wer even aan het kloten met partitionmagic...

Afbeeldingslocatie: http://img116.exs.cx/img116/8331/schijfindeling9xq.jpg

Weet alleen niet zeker welke optie te kiezen :P. Sjonge. Is het nu echt zo moeilijk om alleen D: te gebruiken -.-

Verwijderd

Als je D: wilt gebruiken dan kan je met Partition Magic die het beste verwijderen en er bijvoorbeeld eentje van 30+Gb voor je linux installatie (je "/" mount point) en eentje van de overgebleven grootte maken voor linux swap.

Let wel dat van D: ALLE gegevens verloren gaan (Dus eerst data verplaatsen naar C:). Daarna kun je tijdens de handmatige diskdruid sessie van de fedora setup je 30Gb als ext3 en "/" formateren en je kleine partitie als SWAP.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm. Juist. Dat partitiëren (f hoe je dat ook schrijft) hebben we nu achter de rug. Het hele installatie menu van Fedora zelfs.

Maar och en wee. In de openingspost stond dat ik foutmeldingen gehad heb. Die krijg ik nog steeds, maar in steeds grotere mate ;x. Hij geeft dit overzicht van de foutmeldingen: heel veel dus :).

Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/2523/dsc000290sq.jpg

En dan klik je op debug en dan krijg je dit :/

Afbeeldingslocatie: http://img81.exs.cx/img81/671/dsc000271ja.jpg

Moet ik het idee maar laten varen...? Raar dat het niet lukt :o

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
je D schijf is een NTFS schijf en daar wil je toch linux op installeren?

gooi gewoon alle partities behalve je c: partitie (of partities die je voor je windows install gebruikt) weg .......

maak niks extras aan in partition magic, ga geen schijven formatteren etc...

zorg voor een "leeg, niet toegewezen aan wat voor OS dan ook, stuk harde schijf"

en try again?

of gooi gewoon die (zoals iemand anders al eerder riep) /dev/hda5 WEG.

dat stukje partitie wat je "LINUX" hebt genoemd...... het is een NTFS partitie, die NTFS zooi moet weg. Nou zou ik zeggen "daar kan fedora toch ook wel voor zorgen?"

maar goed, wees niet bang om die partitie weg te gooien, aangezien het toch weg moet voor Linux, ja toch?

NTFS is NIET de indeling die je voor linux gebruiken kan. ext2 is de standaard bestandsindeling.

[ Voor 39% gewijzigd door cavey op 16-01-2005 16:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Knerte :o Partities weggooien gaat niet meer :o

Afbeeldingslocatie: http://img108.exs.cx/img108/2483/fout7rv.jpg
*programma kan dus niet meer opgestart worden*

Format D: bij 'deze computer' kan alleen nog de 30 GB die nog in NTFS is. (rest is ext3 en swap).

Iemand een idee hoe je dat weer kan verwijderen? Zijn we weer bij af.

/me wordt agressief en gaat douchen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 16:52 ]

Verwijderd

niet te veel bewerkingen achter elkaar uitvoeren... Althans dat was bij mij het geval vanmiddag toen ik mijn schijvenindeling weer eens aan het veranderen was geslagen....

Maar je hoeft niet met PartitionMagic aan de slag. Je kan in diskdruid (fedora installer) in paar fotos eerder, ook de ntfs partitie van 30Gb verwijderen. Daarna een meteen nieuwe aanmaken met als filesystem EXT3 met als mount "/" (dus niet maximale grootte kiezen) en eentje van ongeveer 1gb als swap en beide formateren (moet je aanvinken oid).

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 19:40 ]

Verwijderd

Ik zou zeggen, gooi de volgende partities in de volgende volgorde weg:

/dev/hda6
/dev/hda5
/dev/hda2

Creeer vervolgens een ext3 partitie van plm. 100 MB en geen deze als mountpoint "/boot"
Creeer een partitie type swap van 2 x fysieke geheugen (hier kunnen we over debatteren, maar 2 x RAM is iig. een goede keuze).
Creer een ext 3 partities van de rest van de vrije ruimte en mount deze op "/".

Hiermee moet het lukken.

Blijf in ieder geval bij het partitioneren van /dev/hda1 af. installeer vervolgens GRUB in het MBR, deze zal waarschijnlijk automatisch je Windows installatie als bootmogelijkheid meenemen, maar dat kan ook achteraf.

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwsflits!!!

Dankje! Het is gelukt.

Alleen ben ik m'n E: (recover) schijf kwijtgeraakt, was waarschijnlijk niet fysiek.

Nu even kijken of LinuxFedoraCore ook daadwerkelijk de moeite waard is :P.

Verwijderd

succes met je fedora ervaring

tip :: installeer van www.freshrpms.net voor fedora core 3 de rpms apt en synaptic

rpm -i <package>

dan kun je daarna mbv synaptic makkelijk nieuwe programma installeren. synaptic download nl alle benodige rpms voor de installatie van een programma. Dit voorkomt de zogenaamde depency problemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, zal ik doen :). Nu wil ik een plaatje uploaden op www. imageshack.us. en www.2and2.net.

Maar die ondersteunen de bestandsindeling niet :|.

Hoe moet je dan een plaatje uploaden :?

Voel me echt net een opa nu :P

• Benotti
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
www.fedorafaq.com, zul je nodig hebben :)
Pagina: 1