[TVD] Hoe digitale televisie door heel het huis?

Pagina: 1
Acties:

• freaky
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 11:04
Hoi hoi,

sinds enige tijd heb ik een interesse om toch eens naar PVR te kijken. Bijvoorkeur met MythTV maar ook WinMCE wil ik weleens testen. Mijn grootste probleem is dat ik digitale televisie (Casema / DVB-C) heb, en dus ook graag digitaal capture. Verder zou ik het fijn vinden om door het hele huis (nah ja, naast de TV in de woonkamer, die in de slaapkamer. Cinenova zou daar met name toch wel fijn zijn) digitaal te kunnen kijken.

Natuurlijk heb ik al wat research gedaan. Helaas vind ik (nog) geen duidelijk uitgeschreven topics hierover. Verder vraag ik me af of de investeringen wel de moeite waard zijn. HDTV zit eraan te komen, althans in de rest van de wereld. Ook hier heb ik de nodige vragen. Ten eerste lijkt het mij niet dat de huidige decoders dit in de toekomst zullen ondersteunen. Denk ook niet dat ze hier mbv bijv. firmware upgrades op berekend zijn in de toekomst (de hogere resolutie e.d. zullen aardig wat meer van de procs vragen neem ik aan). Weet iemand hoe dit zit? Verder op dit topic, heb Casema gemailed of/hoe het met HDTV zat, maar het ziet er niet naar uit dat ze hier uberhaupt al naar aan het kijken zijn. Op de vraag of ze het op termijn aan gaan bieden antwoorden ze het product niet aan te bieden. Dit zegt dus helemaal niks over 'termijn'... :( Volgens een collega van mij die ooit eens wat met Thomson gedaan heeft komt dit vooral omdat de nederlandse studios nog geen HDTV camera's hebben en het ze veel geld zou kosten om dit allemaal om te zetten (inc montage studios). In alle eerlijkheid, ik kijk voornamelijk buitenlandse programma's waarvan er al aardig wat in HDTV te krijgen zijn gezien de hdtv torrents op het internet. Persoonlijk hoef ik Starmaker oid niet in HDTV, en dit kan best geupsampled worden volgens mij, maar goed...

TVD / DVB-C. Nogmaals ik ben niet echt thuis in digitale TV, en de protocollen erachter interesseren me niet zo. Wel de benodigdheden. Zoals ik het op dit moment begrijp heb ik bij ieder station (tv / computer) in principe een decoder nodig + zo'n smartcard / chipcard voor de decryptie. Nou denk ik niet dat Casema zo scheutig zal zijn met het verstrekken van extra smartcards daar komt bij dat het veel geld gaat kosten waarschijnlijk. Om nog maar niet te praten over de 200 euro die je extra kwijt zou zijn bij je capture card. (Dit vond ik ergens op het web, je zou voor een Pinnacle DVB-C kaart een CI (common interface) module a 100 euro aan moeten schaffen + nog een decrypter (voor in de CI) waar ze ook 100 euro voor schatten, dit dus boven op de aanschaf prijs van de kaart a 250 euro ongeveer). Ook in de slaapkamer zou nog een decoder bij moeten.

Concreet zou ik graag willen weten of dit niet goedkoper / makkelijker kan. En of iemand weet hoe lang DVB-C nog stand zal houden, met HDTV in de toekomst. 450 euro aan apparatuur is toch vrij veel voor 2-3 jaartjes PVR kijken zeg maar. Naast de prijs van de computer die je nodig hebt voor PVR.

Naar mijn idee zou het vrij simpel zijn om 1 centrale decoder te hebben die vervolgens het volledige signaal in huis unencrypted verspreid (in een unencrypted DVB protocol, met voorkeur incl. de signalen voor de televisie gids e.d.). Dit zou aardig wat geld kunnen schelen op de TV kaart voor de PC en mogelijk ook op decoder hardware die geen decryptie units nodig heeft. Verder zal het geld uitsparen op smartcards (of hoe dingen heten). Is er misschien iemand die weet of dit mogelijk is en of die dingen, als ze bestaan, van een dergelijke prijs zijn dat het ook interessant is?

Sorry voor het lange verhaal :/

TIA

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:01

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dit laatste is in iedergeval nog niet beschikbaar... HDTV blijft inderdaad een heikel punt in Nederland voorlopig... Komt mij goed uit, net een nieuwe tv gekocht ;)

Maar is een schotel niet iets voor je? Volgens mij kun je daar op niet al te vreemde wijze wel mee bereiken wat jij wilt. En op langere termijn nog goedkoper ook. Plus natuurlijk een hoop extra kanalen...