[ADSL] Brakke verbinding?

Pagina: 1
Acties:

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik heb hier een ADSL-verbinding, geleverd door Planet Internet, het ADSL Comfort pakket.
We delen deze verbinding met meerdere computers (een stuk of 7), al behoorlijk lang.
De laatste tijd heb ik op deze computer een raar verschijnsel met de verbinding: het heeft een sinusoïde-effect (gaat op en neer), en ik hoor van mijn moeder dat het op de laptop soms ook dat effect heeft. Mijn vader daarentegen zegt nergens last van te hebben, maar hij is veel minder met internetten bezig.
Ik haal een gemiddelde downloadsnelheid van 170 kb/s, terwijl dat 230 moet zijn.

Het netwerk:
verschillende pc's, allemaal voorzien van Windows XP (allemaal minimaal SP1, mijn pc, die van mijn vader en de laptop van SP2).
Er ligt een bekabeld netwerk, met een 100 mb/s HUB ertussen.
Voor de laptop ligt er een draadloos netwerkje, van het merk Edimax (typenummer kan ik zo 1-2-3 niet geven).
Ik gebruik een onboard LAN-kaart, mijn vader een insteekkaart (hij heeft geen onboard).
Het modem is een SpeedTouch Home (> Pro).

De eerste keer dacht ik: kan gebeuren, internethikje, maar nu is het al een paar weken zo, ik word er een beetje erg kriegel van.
Tijdens de 'hikjes' (die ongeveer 30s duren) blijft MSN wel werken, maar komt Office Outlook met 'Kan server .... niet vinden. Controleer de instellingen.'.
De hikjes doen zich onregelmatig voor, maar wel minstens 2x per dag.
FireFox heb ik niet getest, en dat wil ik graag zo houden (ik ben een fervent IE-er, FireFox.... brrrr.....)
Ik heb alle updates voor Windows doorgevoerd, zelfde op de laptop. Het modem is een keer uitgeschakeld en weer ingeschakeld, probleem bleef. Een totale reset v/h modem is een laatste optie, maar liever niet (veel instellingen die terug moeten).
De pc is spyware-vrij, MS AntiSpyware houdt 'm voortdurend in de gaten, en er zijn geen rare BHO's o.i.d. actief. ( _/-\o_ IE SP2)

Zijn er Tweakers die deze problemen kennen of een oplossing weten? Ik word er een beetje heel erg kriegel van, om steeds tegen res://shdocvw.dll/dnserror.htm aan te kijken als het hikje zich weer eens voordoet.

edit:
Ik heb dit in I&T gezet, omdat ik vermoed dat dit met het modem te maken heeft

[ Voor 7% gewijzigd door Alex) op 16-01-2005 01:53 . Reden: Info toegevoegd ]

We are shaping the future

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Denk dat je ff netstat in zal moeten typen ( in je command prompt ) om te kijken hoeveel connecties er open staan, misschien dat je daar de oorzaak mee vind Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Alex)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
Actieve verbindingen

Proto  Lokaal adres           Extern adres           Status
  TCP    alex-web:1090          baym-cs304.msgr.hotmail.com:1863  ESTABLISHED
  TCP    alex-web:1243          nl01.pcextreme.nl:ftp  ESTABLISHED
  TCP    alex-web:1347          smartftp.com:http      CLOSE_WAIT
  TCP    alex-web:2097          nl01.pcextreme.nl:ftp  ESTABLISHED
  TCP    alex-web:2098          nl01.pcextreme.nl:35008  ESTABLISHED
  TCP    alex-web:2099          baym-sb65.msgr.hotmail.com:1863  ESTABLISHED
  TCP    alex-web:2111          s005.interlize.net:http  ESTABLISHED
  TCP    alex-web:2117          adforce.adtech.de:http  CLOSE_WAIT
  TCP    alex-web:2120          212.3.243.138:http     ESTABLISHED

Dit krijg ik er nu uit... kan kloppen, heb een FTP-verbinding open, MSN staat open, GoT, en Outlook (en WMP10)

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:04

tweakerbee

dus..?

'k Heb de laatste tijd gemerkt dat de DNS servers (althans, de primary en secundary) van Planet een beetje gaar zijn.
Probeer eens een van de volgende:

DNS Servers........... : 195.121.1.38
213.239.154.101
194.151.228.18

Bovenste is DNS 3 van Planet, middelste DNS van KPN, onderste DNS 4 van Planet.

You can't have everything. Where would you put it?

• Alex)
Heb ze veranderd, wordt dus afwachten. Bedankt :)