vreemd gedrag ATI 9800SE

Pagina: 1
Acties:

• joostman
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-08 15:07
Ik heb een Club3D ATI Radeon -9800SE- 128MB DDR DVI & TV out videokaart
Deze zit in een Chaintech 9cjs moederbord.
Dit alles wordt gevoed door een 400 watt voeding.

Mijn probleem is dat ik SOMS na het voor de eerste keer opstarten in een slecht beeld krijg van de videokaart, het gebeurd niet als ik al aan het werk ben op de PC.
Ik kan het niet goed uitleggen wat het is, daarom heb ik er maar een screenshot van gemaakt.

http://img159.exs.cx/my.p...mage=videokrtsmall6zf.jpg

- Ik heb mijn systeem en mijn videokaart niet overklokt of iets geks mee gedaan.
En zoals ik zeg, het is soms...
reboot ik op dat moment de PC, blijft hij hetzelfde weergeven.
sluit ik echt de PC af (dus uitzetten) en start ik hem daarna op, is het probleem verholpen

- Ik heb al nieuwe / de nieuwste drivers geprobeerd en zelf Windows opnieuw geinstalleerd
- een vreemd iets wat ik wel heb met deze videokaart en ook met een vorige ATI 9700 was dat ik bij een Windows install mijn beeldscherm altijd op 60Hz bleef draaien qua verversing, ookal zette ik hem op bijv. 100 Hz en gaf Windows dit ook weer als zodoende. Dit probleem los ik elke keer op door een tooltje "RefreshFix" (http://www.radeon2.ru/refreshfix_eng.html)
Ik heb geen idee of dit misschien gerelateerd is... maar misschien dat het dus aan mijn moederbord ligt...?

Verwijderd

volgens mij is dat een kapot geheugen, probeer het eens terug te clocken (misschien ook niet gemod naar een 9800pro???)

• joostman
Niets aan de videokaart gedaan, geen softmod, geen andere firmware...

Met welk tooltje zou ik hem dan kunnen onderklokken?
Zou dit merkbaar zijn?
Heeft het zit?

Verwijderd

heb je een redelijke airflow in je kast ?

misschien is je geheugen inderdaad kapot..

Verwijderd

Jaja

Ik ken dit probleem heb het zelfde probleem gehad met de zelfde kaart dit ligt inderdaad aan kapot geheugen. kreeg ook nog eens garantie omdat ze zeiden dat de kaart overgeklockt was (sallandautomatisering) dit was niet zo. mooi een kaart van 240 euro weg. :(

• joostman
Bestaat er zoiets als een geheugentester voor videokaarten?

Mijn probleem is dat ik het dus maar af en toe heb... jullie begrijpen natuurlijk dat als ik dat ding meeneem naar de computershop, hij het 100x achter elkaar prima zou doen....

Verwijderd

Ik zit met een soortgelijk probleem. Enkele weken geleden merkte ik het voor het eerst na opstarten. Al direct zodra de monitor beeld geeft is het al merkbaar dat er iets mis is, dus niet alleen in windows.
Ook bij mij heeft toen een tijdje de stroom eraf, vervolgens weer opstarten geholpen. Tevens had ik toen m'n core van de Club 3d 9700 30 mhz overclocked (niet veel speciaals dus)....

Vervolgens 3 tot 4 weken nergens last van gehad, en vorige week keerde het probleem weer terug. Ook bij mij is het dus willekeurig (heb in ieder geval nog geen patroon waargenomen), en helpt een paar x opnieuw opstarten of even de stroom eraf...

Als het geheugen kapot zou zijn, zal hij het toch gewoon NIET meer moeten doen, of telkens dit "gare" beeld geven, en niet af en toe? Of denk ik dan verkeerd.
Trouwens, ik heb een VGA silencer op de core (al een jaar bijna) en geheugenkoelblokjes op het geheugen met warmtegeleidende tape. (standaard aanwezig op de blokjes)

Voor de duidelijk een screenshot van m'n desktop, lijkt heel sterk op het beeld van de TS...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mark.bruynen/Forumfoto's/gaar%20beeld_klein.jpg

"reactie op Joostman"

M'n monitor draait altijd 1600 * 1200 op 85 Hz... Dus wat je voorheen ook met je 9700, als nu met de 9800 se hebt lijkt mij niet met elkaar verband hebben....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2005 15:14 ]

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:09
Ik heb ook dit probleem met mijn Club3D Radeon 9700 Pro.
Soms bij het opstarten als ik drivers heb overschreven met nieuwere, paar keer opnieuw opstarten of stroom eraf en het is verholpen.

Wat vervelender is, is dat dit ook gebeurd als ik mijn kaart zwaar belast. Soms kan ik weken gamen zonder problemen, soms dus niet. Het hele beeld slaat in het spel op hol en in Windows krijg ik een beeld dat lijkt op dat van jullie (heb screenshot als jullie die willen zien)

Ik dacht zelf dat mijn kaart te warm werd, ik ga hem eens proberen te underclocken.(Loopt nu op stock speed, is nooit overclocked) Ik heb ook aan het geheugen gedacht, maar omdat dit probleem dus alleen voorkomt bij zware belasting vind ik dit minder waarschijnlijk. (En omdat ik soms weken geen probleem heb)
Kan eens proberen een nieuwe firmware in de kaart te zetten, maar dit is me op het moment te riskant.

Hopelijk weten jullie een oplossing of de aart van dit probleem.

Know Thyself

Verwijderd

Ik heb gister de heren van club 3d gemaild over deze kwestie, m'n problemen daar voorgelegd. Vandaag kreeg ik de reactie dat ik maar contact op moest nemen met het verkoopadres om de kaart daar aan te bieden voor een RMA procedure. Er werd me niet verteld wat de oorzaak hiervan zou kunnen zijn, bijvoorbeeld kapot geheugen zoals hierboven al ergens werd gemeld.
Mijns inziens zou dit toch een bekend probleem moeten zijn bij de fabrikant, gezien het aantal mensen waarvan ik nu al lees met soortgelijke problemen zit...

Ik heb nog tot juli voordag m'n garantie-termijn afloopt, dus ik heb nog wel even tijd. Er zit dan wel een VGA-silencer op, maar die is er zo weer vanaf. En ik weet dat ik daardoor eigenlijk geen aanspraak meer kan maken op de garantie. Maar iedereen weet ook, dat door een veel dikkere koeler op een GPU GOED te installeren, dat deze naar niet van kapot mag gaan!
Bovendien had ik graag langer plezier gehad dan anderhalf jaar van m'n 220 euro kostende kaart!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 15:17
Is het gewoon een print-screen? Zo ja, bedenk dan wel dat het zeer warschijnlijk software matig is! Je computer pakt het beeld veel eerder bij een print-screen dan de output van je monitor.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:41
Ik had ditzelfde probleem vanochtend ook... voor het eerst.
3x rebooten nog steeds hetzelfde.
Dus ik zet em uit en dan weer aan en nog steeds hetzelfde probleem.
Dus ik doe em uit en maakt de kast open, sluit de cooler (vf700-cu) goed aan en laat de kast open en toen wilde ie het wel opeens goed doen. 8)7
Ik vind het een vreemd probleem, en ik hoop dat iemand weet wat de precieze oorzaak is.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Verwijderd

h.edink schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 10:41:
Is het gewoon een print-screen? Zo ja, bedenk dan wel dat het zeer warschijnlijk software matig is! Je computer pakt het beeld veel eerder bij een print-screen dan de output van je monitor.
Ja is idd een printscreen... Maar met software matig bedoel je dan drivers of zo? Ik houdt altijd de nieuwe drivers gewoon bij...

Nu ik dit schrijf, bedenk ik me dat ik het pas een week of 4 merk, dat wil zeggen Catalyst 4.12.... misschien dat ik het nu met 5.01 niet meer moet krijgen?

Wat heeft de rest voor driver versie die met dit probleem zitten?

• SoulWar1
Bij mij is het ook gewoon een printscreen waar het beeld op is te zien. Ik ben echter niet zeker van de stelling gegeven. Volgens mij maakt de printscreen gewoon een image/snapshot van het beeld dat in het geheugen is geladen van de grafische kaart. Dit beeld is dus identiek aan hetgeen wat op de monitor is te zien. Ook artifacts bij het overclocken (hardwarematig te warm worden) zullen te zien zijn op het screenshot.

Tevens heb ik dit probleem al 2,5 jaar, maar er niet veel last van omdat het maar soms voorkomt. Ik heb dus alle drivers van Catalyst, BIOS updates en Chipset drivers van de afgelopen 2 jaar geprobeerd.

Know Thyself

Verwijderd

Dan is in mijn geval de 4.12 driver als oorzaak al uit te sluiten. Ik heb er nu ook nog niet al te veel last van gehad. Het is nog steeds redelijk vlug te verhelpen geweest. Maar voor de zekerheid heb ik al wel contact op genomen met de fabrikant en leverancier.
Ik ga mezelf natuurlijk voor m'n kop slaan, als de kaart het begeeft net na de garantieperiode, terwijl ik nu een half jaar voor het einde ervan, al merk dat er iets niet in orde is. Ondanks dat ik me er nog niet gruwelendig aan stoor.

• SoulWar1
Mijn garantie is een half jaar verlopen, stom natuurlijk dat ik er nooit melding van heb gemaakt, maar dat komt ook omdat het bijna nooit voorkwam. Als je nog garantie hebt zou ik er zeker een melding van maken en desnoods omruilen. Ik denk echt dat het iets met de hardware is, geheugen, hitte, firmware...?

Heb trouwens Catalyst 5.1 nog niet geprobeerd...maar aangezien het bij iedere release tot nu toe nog voorkwam lijkt het me niet dat deze het zal verhelpen. AGP4X / 8X, Fast write aan/uit mocht allemaal niet baten.

Iig, verdere suggesties/opmerkingen iemand?
*Hoopt stiekem dat het te verhelpen is met software/betere koeling*

Know Thyself

Verwijderd

Betere koeling zal niet denk ik, ik heb de artic VGA silencer eropzitten, die al een jaar z'n werk uitstekend doet.

Heb vanmorgen gebeld met de webshop waar ik m'n kaart vandaan heb, die vertelde me een meel te sturen, met m'n probleem duidelijk uit te leggen. Hier nog geen antwoord op gehad, maar daar zal ik jullie op de hoogte van houden.

Omruilen, zoals je zegt gaat denk ik moeilijk. Een RMA procedure starten in dit stadium lijkt mijzelf niet verstandig. De kans is namelijk zeer groot dat als ze em bij de webshop of fabrikant testen hij gewoon naar behoren functioneerd en ik voor de kosten op moet draaien...
Bovendien is zo ff omruilen ook lastig, want een 9700 zal niet meer te leveren zijn in mijn geval, mocht blijken dat het echt aan de kaart ligt, en deze vervangen moet worden...
Pagina: 1