[adsl] geen hoofdaansluitpunt?

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeRooney
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-02 07:35
we hebben ons doe het zelf pakket van adsl aangeleverd gekregen. nu blijkt dat we niet een standaard telefoon aansluitpunt hebben. in de meterkast zit niks van een dikke ptt kabel. Het enige wat ik gevonden heb is bij een telefoonstopcontact in kamer, waar ook een extra verlengkabel naar de werkkamer / naar boven aangesloten zit. Ik heb nu dus geen flauw idee hoe ik mijn adsl aan kan sluiten. Wie kan mij hierbij helpen?

Daarnaast: er staat in de handleiding dat als de afstand tussen het modem en de slitter groter is dan ca 5 a 6 meter, je beter een utp kabel kunt gebruiken. nu heb ik hier dan nog een utp kabel liggen van het chello internet dat er uit gaat. deze zou ik dan gewoon kunnen gebruiken? mits lang genoeg...

het belangrijkste is nu echter om het punt te vinden waar zon adsl aangesloten kan worden...

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:37

E-Vix

Nu met sneeuw!

De enige manier om het punt te vinden waar je telefoonaansluiting binnen komt is door zelf te zoeken. Daar kunnen wij je echt niet mee helpen.
Je zou kunnen kijken waar de kabel naartoe gaat die bij je stekkerdoos in de huiskamer uitkomt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• AmdJunk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Deze week ook bij iemand ADSL aangsloten, gewoon de stekker in de wandcontactdoos van de telefoon gejast en voila internet, niks prutsen met open kabels en dan de splitter, aller er na en prima werken, de utp kabel van Chello is prima geschikt voor ADSL

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je zeker weet dat er niks voor die aansluiting in de huiskamer zit kun je daar gewoon je ADSL aansluiten. Er zijn best veel huizen waar het ISRA-punt in de huiskamer zit. Vaak is het dan een rechthoekig paneel met onderaan een telefoonaansluiting en bovenaan een lege cirkel ter grootte van een telefoonstopcontact (ofzoiets :) moeilijk te omschrijven).

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-01 08:07

Korakal

Up up up!

Zoals Bigs al zegt, een ISRA hoeft niet per definitie in de meterkast te zitten. Dat staat ook gewoon op de installatie-instructie van je ADSL pakket. In de huizen van <'90 kom je het heel vaak in de woonkamer tegen. Daarop gewoon je splitter aansluiten, en vervolgens de rest van de spullen zoals beschreven erop zetten.
De Chello UTP kabel is gewoon een 'normale' UTP kabel, dus die kun je zeker gebruiken.

• Korakal

Korakal

Up up up!

Nog even de handleiding voor je gevonden:
http://www.mxstream.nl/su...oads/ADSL_QGuide_PSTN.pdf

daar staat ook een plaatje in van de verschillende type ISRA's

• DeRooney
bedankt. ik zal het eens proberen. de lijn is al gesplit op de een of andere manier. het huis is ondertussen al zo'n 17 jaar oud dus voor de jaren 90 inderdaad. we hebben nu een verleng kabel lopen naar de werkkamer, maar ook boven op de slaapkamer is een telefoonstopcontact in de muur verwerkt. dat is echter wel een enkele meen ik me te herinneren terwijl inderdaad in de kamer een telefoonstopcontact zit waar boven het contact een cirkel zit ter grootte van die telefoonstopcontact..

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:09
arjoderoon schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 23:03:
bedankt. ik zal het eens proberen. de lijn is al gesplit op de een of andere manier. het huis is ondertussen al zo'n 17 jaar oud dus voor de jaren 90 inderdaad. we hebben nu een verleng kabel lopen naar de werkkamer, maar ook boven op de slaapkamer is een telefoonstopcontact in de muur verwerkt. dat is echter wel een enkele meen ik me te herinneren terwijl inderdaad in de kamer een telefoonstopcontact zit waar boven het contact een cirkel zit ter grootte van die telefoonstopcontact..
Ik had hetzelfde..... beneden 1 contact en boven ook een.... alles aangesloten op het contactpunt beneden en het werkte prima..... alleen als er gebeld werd werd de verbinding even kortstondig verbroken...... daarna het dect moederstation naar beneden achter de splitter geplaatst en het probleem was opgelost!
het kan dus wel maar je moet alles achter de splitter gooien....

succes!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• DeRooney
ja ik had al begrepen dat alles achter de splitters moest omdat het anders stoort. De vertakking naar de werkkamer heb ik gelokaliseerd. Ik kan echter niet de vertakking naar boven vinden. En ik heb dus het idee dat dat een lastig punt gaat worden. ik zal verder gewoon de utp kabel van chello gebruiken voor het signaal van de splitter naar de modem.

Daarnaast zag ik nog iets.. ik heb 2 stekkers geleverd gekregen bij mijn zon adsl. De ene heeft 2 draden: rood en groen, de andere vier, rood, groen, zwart en geel. of blauw en geel, maar goed.
Maakt het nu ook nog uit welke kabel ik waarvoor gebruik? de 4 aderige kabel naar telefooncontact en splitter en de 2 aderige van splitter naar modem?

• Korakal

Korakal

Up up up!

zoals je voorstelt is prima, hoewel het niet uitmaakt omdat er toch alleen maar de 2 middelste aders gebruikt worden...

wat betreft de aftakking naar boven: zit die niet in het binnenwerk van je aansluitpunt beneden?

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
Korakal schreef op zondag 16 januari 2005 @ 11:29:
zoals je voorstelt is prima, hoewel het niet uitmaakt omdat er toch alleen maar de 2 middelste aders gebruikt worden...

wat betreft de aftakking naar boven: zit die niet in het binnenwerk van je aansluitpunt beneden?
Ik wild eenzelfde antwoorden eigenlijk.

Aftakkingen kunnen in de contactdoos bijgeschroeft zijn. Die zal dus echt anders aangelegd moeten worden of ongebruikt blijven.

Als je verder geen problemen hebt met de snelheid van je verbinding of de stabiliteit ervan is elke loze aftakking of verlenging niet vervelend. Toestellen voor je splitter (of andere telefonie apparatuur als een alarm of nummermeder) geven een onderbreking in je DSL verbinding als je gaat bellen of gebeld wordt. Twee splitters is ook een truukje om te gebruiken als het echt niet anders kan. Tweede toestel aansluiting voorzien van een eigen/aparte splitter ;) (zonder modem dan natuurlijk).

Middelste aders van een RJ11 (kleine doorzichtige stekkertje) worden gebruikt dus andere zijn niet belangrijk. Bij zo'n 'varkensneusstekker' zijn het de twee pootjes verste van elkaar af met vaak de KPN kabels rood & blauw daar aan gekoppeld.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• DeRooney
ik weet het niet. ik kon 2 aansluitingen vinden. Het is ook raar om dat we ook nergens die dikke blauwe kabel van de kpn konden vinden. de aansluiting naar de werkkamer is trouwens ook illegaal verwerkt..dat schijnt helemaal niet zo te mogen.

maar waarom heeft zo'n telefoonverlengdoos dan wel 4 draden? ik was alleen benieuwd waar die dan voor zijn omdat de ene kabel 2 draden had en die andere 4...

• bjck
arjoderoon schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:08:
ik weet het niet. ik kon 2 aansluitingen vinden. Het is ook raar om dat we ook nergens die dikke blauwe kabel van de kpn konden vinden. de aansluiting naar de werkkamer is trouwens ook illegaal verwerkt..dat schijnt helemaal niet zo te mogen.

maar waarom heeft zo'n telefoonverlengdoos dan wel 4 draden? ik was alleen benieuwd waar die dan voor zijn omdat de ene kabel 2 draden had en die andere 4...
Die 'blauwe' kabel heeft niet iedereen. Hier in mijn woning komt er ook een andere kleur (dunnere kabel) mijn ISRA binnen.

Er komt een kabel je woning binnen van KPN. Dat is afgemonteerd of in een aansluiting in de muur (kan dus door de muur lopen! de kabel) of in je meterkast netjes. 't Komt heel veel voor dat het geowoon een aansluiting in de wand is.

Een kabel naar een woning is vaak 4-aderig plus nog een aarde draad vaak (zonder mantel). Dan zijn de kleuren meestal rood+blauw & oranje+wit. Rood+blauw is dan je telefoonaansluiting. De andere twee (tweede aderpaar) is voor toekomstig gebruik mocht je bijvoorbeeld twee analoge lijnen willen. Of als je twee ISDN2 verbindingen wilt als je kantoor aan huis krijgt in de toekomst bijvoorbeeld.

• DeRooney
heb hier zitten zoeken maar als ik mijn utp kabel die ik nu voor mijn chello gebruik, ga verknippen en er rj11 stekkertjes op ga zetten. hoe moet ik de draden dan aansluiten in de stekkertjes? kan iemand mij daar dan een schemaatje voor geven?

ik heb een tang en stekkertjes. op deze manier kan ik dan het modem bij de pc laten maar de splitter wel gewoon bij het aansluitpunt. dan loopt er iets van 10 meter utp kabel van de splitter naar het adsl modem. maar ik weet niet hoe ik die rj11 stekkertjes op mijn utp kabel moet zetten.

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

arjoderoon schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:34:
heb hier zitten zoeken maar als ik mijn utp kabel die ik nu voor mijn chello gebruik, ga verknippen en er rj11 stekkertjes op ga zetten. hoe moet ik de draden dan aansluiten in de stekkertjes? kan iemand mij daar dan een schemaatje voor geven?

ik heb een tang en stekkertjes. op deze manier kan ik dan het modem bij de pc laten maar de splitter wel gewoon bij het aansluitpunt. dan loopt er iets van 10 meter utp kabel van de splitter naar het adsl modem. maar ik weet niet hoe ik die rj11 stekkertjes op mijn utp kabel moet zetten.
Gewoon blauw en witblauw op de middelste 2 van je RJ11 gebruiken... Andere kleur mag ook , zolang de kabel maar 1:1 is.... Dus gewoon aan beide zijden hetzelfde... Bij een RJ45 voor netwerk moet je wel een bepaald schema aanhouden ivm overspraak enzo :)

Raku

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Er staan op kpn.nl > adsl meerdere (duidelijke) handleidingen hoe adsl aangelegd moet worden indien er geen 'standaard' wandcontactdoos is. Ook kun je uit de handleiding die je bij je adsl-pakket hebt gekregen veel wijs worden. Even een vraag tussendoor: waarom heb je een doe-het-zelfpakket besteld terwijl je het heel duidelijk niet zelf kan doen? Dit 'probleem' had je beter eerst kunnen onderzoeken voordat je iets besteld had.

Verder nog, veel info over het aansluiten van ADSL (ook met meerdere wandcontactdozen):

http://www.adslforum.nl
http://www.adslgebruikers.nl/gate.html?name=Forums

Begin eerst maar eens met het zoeken van één van deze dingen, als er niet zo'n ding is zou ik eerst KPN maar eens bellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.adslforum.nl/images/overig/isra1.gif

[ Voor 7% gewijzigd door LoneGunman op 17-01-2005 16:18 ]

• DeRooney
heb een doe het zelf set besteld omdat ik op mijn kamer in groningen ook onlangs adsl aangesloten heb. dat was binnen vijf minuten klaar en omvatte niet meer dan het aansluiten van splitter etc.

bij mijn ouders thuis blijkt nu dus de zaak wat gecompliceerder te zijn. En van de mogelijkheden uit de afbeelding: geen ervan is aanwezig. het enige wat nu zou kunnen is dat de telefooncontact in de kamer het hoofdaansluitpunt is waar ik het op aan zou moeten sluiten. alleen, doordat we ook boven nog een telefoon aansluiting hebben en niet bekend is waar die is aangesloten, is dat nog niet gebeurt. En aangezien er geen plattegrond van het huis e.d. beschikbaar is, weet niemand bij ons thuis hoe dat geregeld is... (zijn niet de eerste eigenaren van het huis)

Verwijderd

gewoon de kabel doornippen die voor de contactdoos in de woonkamer is, en daar een stekker op maken en daar de splitter op aansluiten, en vanuit die splitter naar die originele contactdoos in de kamer en vanuit de splitter naar de adsl modem.
dat is vaker zo bij oudere huizen :)

dan is alles wat na die contactdoos komt gewone telefoonfrequentie, dus ook die naar de werkkamer enzo gaan (die komen daar vanaf als het goed is).

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

arjoderoon schreef op maandag 17 januari 2005 @ 13:34:
maar ik weet niet hoe ik die rj11 stekkertjes op mijn utp kabel moet zetten.
Ik verwacht ook niet dat je dat gaat lukken. (RJ11 is 4-aderig) Ik zou voor utp kabel RJ45 stekkers gebruiken. Die zijn net als de kabel 8-aderig.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35
DrivinUCrazy schreef op maandag 17 januari 2005 @ 20:21:
[...]

Ik verwacht ook niet dat je dat gaat lukken. (RJ11 is 4-aderig) Ik zou voor utp kabel RJ45 stekkers gebruiken. Die zijn net als de kabel 8-aderig.
Heb jij wel eens een utp stekker in een splitter/adsl modem proberen te stoppen? Nee zeker, want dat gaat niet werken ;)

Als je een slappe utp kabel hebt dan kan je gewoon 2 draadjes van dezelfde kleur pakken van de 8, en die ram je in de rj11 stekkertjes in de binnenste 2 gaatjes (correct me if wrong) doe hetzelfde aan de andere kant en je kabeltje is klaar :) (wel nog ff aanknijpen met rj11 tangetje of course ;))

[ Voor 5% gewijzigd door spokje op 17-01-2005 20:45 ]

• bjck
Het liefste bij een DSL aansluiting (net als bij kabel trouwens) niet verlengen voor de modem. Houd de bekabeling tussen binnenkomst van je lijn en je modem zo kort en optimaal mogelijk.

Verlengen van ethernet kan tot 50 a 100 meter met de huidige kabelkwaliteit zonder probleem of verlies. Een DSL verbinding kan er lagere snelheden of instabiliteit door ondervinden. Ook neemt bij langere kabels de kans op een foutje in het aansluiten of een slechte verbinding/contact enorm toe. Telefonie kabel is ook enorm kwetsbaar (zeker die platte rommel) voor kapot trekken als je het door de muur haalt bijvoorbeeld.

Het verlengen is de nummer één reden van problemen met een DSL aansluiting met betrekking tot helemaal geen verbindign. Instabiele verbindingen of verbindigen die de snelheid niet halen wat ze zouden kunnen.

Mocht het toch noodzakelijk zijn verleng dan met liefst met telefonie installatie draad (dat stugge met masieve kernen) en niet met lange stukken van dat platte snoer. UTP kabel is goed te gebruiken, je moet (net als met telefonie installatie draad) even opletten dat je een aderpaar gebruikt. Dus bijvoorbeeld blauw & blauw-wit gebruiken op de middelste twee contacten van een RJ11 stekkertje. De overige twee (buitenste) zijn niet in gebruik en dus niet van belang.

[ Voor 38% gewijzigd door bjck op 17-01-2005 22:21 ]

• DeRooney
bjck schreef op maandag 17 januari 2005 @ 22:18:
Het liefste bij een DSL aansluiting (net als bij kabel trouwens) niet verlengen voor de modem. Houd de bekabeling tussen binnenkomst van je lijn en je modem zo kort en optimaal mogelijk.

Verlengen van ethernet kan tot 50 a 100 meter met de huidige kabelkwaliteit zonder probleem of verlies. Een DSL verbinding kan er lagere snelheden of instabiliteit door ondervinden. Ook neemt bij langere kabels de kans op een foutje in het aansluiten of een slechte verbinding/contact enorm toe. Telefonie kabel is ook enorm kwetsbaar (zeker die platte rommel) voor kapot trekken als je het door de muur haalt bijvoorbeeld.

Het verlengen is de nummer één reden van problemen met een DSL aansluiting met betrekking tot helemaal geen verbindign. Instabiele verbindingen of verbindigen die de snelheid niet halen wat ze zouden kunnen.

Mocht het toch noodzakelijk zijn verleng dan met liefst met telefonie installatie draad (dat stugge met masieve kernen) en niet met lange stukken van dat platte snoer. UTP kabel is goed te gebruiken, je moet (net als met telefonie installatie draad) even opletten dat je een aderpaar gebruikt. Dus bijvoorbeeld blauw & blauw-wit gebruiken op de middelste twee contacten van een RJ11 stekkertje. De overige twee (buitenste) zijn niet in gebruik en dus niet van belang.
k zal onze situatie uitleggen: we hebben een multipc modem geleverd gekregen en gekozen op advies van breedbandshop.nl. dit modem zou normaliter gelijk dicht bij de splitter komen maar, doordat er dus meerdere pc's op aangesloten zouden moeten worden, betekend dat dat er nog zo'n 40 meter extra utp kabel getrokken moet worden. WE hebben echter al een lange utp kabel liggen, die nu gebruikt wordt voor het doorgeven van data van het chello modem naar de server pc. als we deze kabel kunnen gebruiken om het adsl signaal van de splitter naar het modem te sturen, kunnen we de afzonderlijke pc's allemaal aanlsuiten op het multi pc modem zonder daarvoor extra bestaande kabels te moeten trekken, deze zijn immers toch al aangesloten op die specifieke plek. dus als we het modem bij de splitter zouden plaatsen, levert dat 4 kabels op door de woonkamer. nu maar 1 die prima weg gewerkt kan worden.

• DeRooney
na het losschroeven van de telefooncontact doos en nog wat andere dingetjes die daar zaten, kwam de hoofdaansluiting tevoorschijn. Tegelijk hebben we nu ook de aansluiting voor de telefoon boven opgespoord.

De hoofdaansluiting bevat uit 5 kabels / draden: een dikkere fel gele kabel (die verder niet aangesloten is), een witte, oranje, rode en blauw draad. Deze zijn op dit moment allemaal aangesloten. bij het telefooncontact zit een contact met boven 6 schroeven en onder 6 schroeven. Boven zijn de witte en oranje draden van de hoofdaanlsuiting vast geschroefd, aan de onderkant ervan de zwarte en de gele van de kabel naar de werkkamer van mn vader. nu mijn vraag: moet er ook met deze draden nog wat gebeuren? omdat de rode en blauwe van de aansluiting gebruikt worden voor het adsl toch? kan ik de witte en oranje gewoon zo vast laten zitten? of moet ik deze ook in de rj11 stekker erbij stoppen, waar ze verder niet gebruikt worden? de rode en blauw draad van de kabel naar de werkkamer, zitten ook nog aangesloten, maar dan op een ander aansluitpunt, waar de hoofdaansluiting opzit (rood en blauw) en de aansluiting naar boven ook. (de telefoonaansluiting in de kamer word gewoon door middel van een normale stekker in de muur gestoken en daarmee aangesloten.

edit:
nog 1 dingetje: ik heb een multi pc modem voor adsl nu. dus met meerdere ethernet aansluitingen. nu maak ik gebruik van hubs hier in huis doordat de pcs door het hele huis verspreid staan. Ik kon geen uplink poort ontdekken op het adsl modem / router. word dat uplinken dan wel ondersteund? of moet iedere pc echt afzonderlijk in het modem gestopt worden??

schemaatje:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~n.deroon/adsl.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door DeRooney op 21-01-2005 19:26 ]

Verwijderd

arjoderoon schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:04:
[...]

k zal onze situatie uitleggen: we hebben een multipc modem geleverd gekregen en gekozen op advies van breedbandshop.nl. dit modem zou normaliter gelijk dicht bij de splitter komen maar, doordat er dus meerdere pc's op aangesloten zouden moeten worden, betekend dat dat er nog zo'n 40 meter extra utp kabel getrokken moet worden. WE hebben echter al een lange utp kabel liggen, die nu gebruikt wordt voor het doorgeven van data van het chello modem naar de server pc. als we deze kabel kunnen gebruiken om het adsl signaal van de splitter naar het modem te sturen, kunnen we de afzonderlijke pc's allemaal aanlsuiten op het multi pc modem zonder daarvoor extra bestaande kabels te moeten trekken, deze zijn immers toch al aangesloten op die specifieke plek. dus als we het modem bij de splitter zouden plaatsen, levert dat 4 kabels op door de woonkamer. nu maar 1 die prima weg gewerkt kan worden.
Doe nou niet zo eigenwijs dan. Je sluit de splitter beneden aan bij het eerste officiele telefooncontactdoos in je huis. alle andere doorgetrokken contactdozen kan je wel gebruiken maar dan heb je dikke storing over je lijn. Niet fijn dus. Je kan wel al die aansluitpunten weer fixen door ze gewoon NA de splitter weer aan te sluiten op de telefoon lijn. De modem kan je het beste binnen 5 meter aansluiten op de splitter anders gaat dit ten koste van je snelheid en kwaliteit van de verbinding. Verder weg aansluiten met utp kabel zal ik niet doen want het verzwakt je signaal gewoon onnodig. Als je hem binnen die 5 meter aansluit heb je gewoon volle snelheid en een stabiele verbinding sluit dan daarna op je modem die utp kabel aan en leg boven een goedkope switch neer. Wat jij wilt gaan doen gaat alleen maar problemen opleveren en iedereen hier in dit topic geeft aan dat je gewoon de modem bij de splitter moet aansluiten. Het signaal dat uit je modem naar de pc's gaat is mega sterk dus dat kan je tot 100 meter ver laten gaan zonder snelheid's en signaal verlies. Jammer dat je al een multipc modem hebt gekocht maar je kan toch echt beter de modem aan het begin aansluiten. Een switch kost overigens geen drol meer en je hoeft geen router te kopen aangezien zo'n multipc modem zelf al inbelt op het adsl.

• DeRooney
dat zou betekenen dat ik nog 4 extra kabels moet gaan trekken.
heb ook al andere topics gelezen en daar werd in gezegd dat als je afstand tussen splitter en modem meer dan 10 meter werd je prima een utp kabel kon gebruiken. anders heb ik het modem in de kamer onder de bank liggen en dan 4 kabels vanaf zolder, eerste verdieping en werkkamer (2) naar het modem liggen.

[ Voor 72% gewijzigd door DeRooney op 21-01-2005 19:56 ]

Verwijderd

arjoderoon schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 19:54:
heb ook al andere topics gelezen en daar werd in gezegd dat als je afstand tussen splitter en modem meer dan 10 meter werd je prima een utp kabel kon gebruiken. anders heb ik het modem in de kamer onder de bank liggen en dan 4 kabels vanaf zolder, eerste verdieping en werkkamer (2) naar het modem liggen.
#$%^ Begrijpend lezen is ook een vak! Sjellie legt net uit dat je niet 4 kabels hoeft te trekken. Maar gezien dat je z'n lange tekst niet snapt vat ik het hier onder wel even samen.
[/nofi]

Je zet je modem beneden neer. Dan steek je de kabel van chello die naar boven gaat in je multi-pc modem. Aan de andere kant (dus boven) gooi je een goedkope switch neer, van ongeveer 10 a 20 euro. Vanuit die switch kan je dan alle andere pc's aansluiten.

• DeRooney
er staan 2 pc's op de werkkamer (beneden), 1 op de eerste verdieping, en soms 1 op zolder (mijn laptop).

heb nu beneden al een hub liggen: daar zitten een tig meter lange utp kabel in die boven ook weer op een hub is aangesloten. Op deze hub zitten de pc op de 1e verdieping en mijn laptop. verder zitten op de hub beneden de pc van mn vader, en de pc die nu op het internet is aangesloten en het internet ook doorstuurt. dus dan zou de kabel van chello gewoon in het modem moeten, en dan in de hub en daarna de overige pc's hier ook in de hub? dan loopt alles via die ene hub.komt er op neer dat ik dan een multi pc modem heb voor niks.. (heb het toen nog na gevraagd en ik kon geen gewoon modem gebruiken ook al zaten de andere pc's via een hub o.i.d.)

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
arjoderoon schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 19:54:
Zoals al eerder voorgesteld een switch:
Je kunt toch ook gewoon 1 enkele LANGE UTP kabel tussen je router/modem en een switch leggen. Een switch kost tegenwoordig helemaal niets meer en van snelheidsverlies zul je absoluut niets merken. Vanuit die switch trek je dan lekker die 4 extra kabels naar de andere plekken en die modem staat dan dicht bij de splitter en je hebt een lange kabel tussen modem/router en die switch.

• DeRooney
moet een switch of is een hub ook mogelijk? het modem is ook al gelijk router.

maar t ging mij nu vooral om de vraag of ik die wit en oranje draden van mijn hoofdaansluiting of ik die nou ook los moet maken of dat ik die gewoon vast kan laten zitten. ze worden niet gebruikt toch?

Verwijderd

arjoderoon schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 20:24:
moet een switch of is een hub ook mogelijk? het modem is ook al gelijk router.

maar t ging mij nu vooral om de vraag of ik die wit en oranje draden van mijn hoofdaansluiting of ik die nou ook los moet maken of dat ik die gewoon vast kan laten zitten. ze worden niet gebruikt toch?
Een hub is geen probleem, zie de NT FAQ: Wat is het verschil tussen een hub en een switch

Rood/Blauw is DIK1
Orange/Wit is DIK2
DIK = dikader

Orange/Wit gebruik je niet, dus kan je loslaten. Dat is nl een compleet nieuwe telefoonlijn. Ik heb het niet DIKker gezien dan 40 dikaders, maar dat hebben ze vast wel bij nog grotere bedrijven. Als je ergens in huis ORANGE/WIT gebruikt dan is dat "officieel" voor digitale toestellen, maar TOT/VANAF je ISRA is dat je 2e lijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 20:40 ]

• Noordamski
  • Laatst online: 08-12-2025

Noordamski

yibbedi yibbeda

Als je slim split, dan kun zelfs de utp kabel van beneden naar boven weg.

Wat je dan kan doen is het volgende: Monteer de splitter net na de hoofd
aansluiting. Uit de splitter komen twee draden. 1 voor adsl en 1 voor de telefoon.
Zorg dat de draad uit de telefoon verbonden wordt met de blauw/rode combinatie
bij het aansluitpunt beneden EN zorg ervoor dat deze blauw/rode combi ook
boven gebruikt wordt. Nu houd je dus 2 andere kleuren over (wit en oranje).
Sluit deze aan op de kabel (adsl) die uit de splitter komt. Zorg ervoor dat ook
de wit/oranje combi naar boven in verbinding hiermee staat en je hebt je adsl
signaal boven. Dan aansluiten op router en klaar....

Dit al meerdere keren gedaan (zelfs van begande grond over 4 stopcontacten
naar de zolder toe.... ja je komt wat tegen bij de mensen thuis) en werkt perfect.

If you can't convince them with facts, dazzle them with bullshit

• D3NN1S
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Omfg zeg... had het gewoon laten aansluiten door iemand die er WEL verstand van heeft.. nofi hoor, maar van zelf zoeken met de search of google heb je schijnbaar nog nooit gehoord, en alle suggestisch die er gegeven worden gooi je in de wind.
Doe het dan zelf en vraag dan geen advies :?

Ten overvloede: Modem beneden, 1 enkele utp kabel naarboven en daar een switch/hub en klaar.

edit:

En als je geen gesomdemieter met de bekabeling wil hebben ga dan over op draadloos :?

[ Voor 13% gewijzigd door D3NN1S op 21-01-2005 21:15 ]

• DeRooney
nu was ik net bezig om een rj stekkertje te monteren op de rode en blauwe draad van de hoofdaansluiting. Deze twee draden moeten in het midden vast gezet worden. toch? in het stekkertje dat ik heb, kunnen ze echter alle kanten opglijden. ik krijg ze met geen mogelijkheid vast gezet in het midden. is hier een trucje voor dat het wel kan? als ik de hoofdaansluiting met rood en blauw nu weer vast monteer, heb ik wel een kiestoon, maar net met rj 11 stekker op, in de splitter. had ik geen kiestoon. denk omdat het stekkertje niet goed zat. Voor het verbinden van de "phone" uitgang van de splitter heb ik een bestaande telefoonstekker gepakt en daar een heel stuk afgeknipt zodat ik nog maar een kort stukje heb. dit draad is echter heel dun rood en groen ipv rood en blauw) . ik had deze vast gedraaid, maar weet nu niet of dat goed zat..

over dat verder splitten: dat was voor mij even teveel abracadabra... :)

• DeRooney
de hoofdpc staat hier beneden. waarom moet dan die kabel naar boven toe?

• D3NN1S
  • Niet online
arjoderoon schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:19:
de hoofdpc staat hier beneden. waarom moet dan die kabel naar boven toe?
Wat bedoel je met 'hoofd pc' ? deel je je internet op die pc ofzo? :D

• DeRooney
de pc van mn vader staat op zn werkkamer. die staat gewoon beneden. op diezelfde kamer staat ook een pc, die nu nog op ons chello internet is aangesloten als "server". Deze moet dus constant aanstaan anders kan je niet op internet. Als we nu alle pc's afzonderlijk aan kunnen sluiten op het adsl modem / router, dan is die noodzaak weg.

hier lig nu nog een hub, waar alle pc's op aangesloten zijn. de server heeft een directe verbinding met het internet, en deelt dit dus ook via de hub. Boven, op zolder, ligt weer een hub. daar zijn de pc van de eerste verdieping en zo af en toe een laptop op aangesloten.

link: http://members1.chello.nl/~n.deroon/pcnetwerk.doc

• D3NN1S
  • Niet online
arjoderoon schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:33:
de pc van mn vader staat op zn werkkamer. die staat gewoon beneden. op diezelfde kamer staat ook een pc, die nu nog op ons chello internet is aangesloten als "server". Deze moet dus constant aanstaan anders kan je niet op internet. Als we nu alle pc's afzonderlijk aan kunnen sluiten op het adsl modem / router, dan is die noodzaak weg.

hier lig nu nog een hub, waar alle pc's op aangesloten zijn. de server heeft een directe verbinding met het internet, en deelt dit dus ook via de hub. Boven, op zolder, ligt weer een hub. daar zijn de pc van de eerste verdieping en zo af en toe een laptop op aangesloten.

link: http://members1.chello.nl/~n.deroon/pcnetwerk.doc
Dan laat je toch 1 hub beneden en 1 boven? dan sluit je gewoon je modem beneden aan bij het isra punt vanuit daar trek je 1 kabel naar de hub beneden ipv naar de server.

edit:

Precies zoals KingofDos het hieronder zegt dus.

[ Voor 13% gewijzigd door D3NN1S op 21-01-2005 21:47 ]

Verwijderd

Dan gooi je toch je server op de hub die beneden zit (of aan je multipc ding als die meerdere poorten heeft). En je router ook. Dan krijg je het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://baracuda.homeip.net/pics/got/it/998290_nwlay01.jpg

/spuit 11, met mn plaatje :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 21:48 ]

• DeRooney
zo zou ik het inderdaad willen. dat multipc modem heeft meerdere poorten, maar de pc's staan op de werkkamer en het aansluitpunt waar de splitter komt, in de huiskamer. ik zou nu dan dus 1 kabel, die we al hebben liggen van chello, in het modem moeten stoppen, en op de werkkamer in de hub. ik had begrepen dat het ook andersom kon:
de utp kabel van chello als kabel tussen de splitter en het modem, en dan het modem op de werkkamer. in dat geval kon er een hub tussenuit (scheelt weer collision).
maar nu krijg ik van alle kanten te horen dat het dus niet kan. Mijn probleem op dit moment: het vastzetten van een rj11 stekker op de rode en blauwe draden van de hoofdaansluiting...

• bjck
arjoderoon schreef op maandag 17 januari 2005 @ 23:04:
[...]

Dan had je ook volstaan met een modem/router met 1 poortje. Die 3 heb je dan over eigenlijk. Gewoon die 1-ne UTP kabel gebruiken, aan het einde een 20 euro switch plaatsen en je PC's aansluiten. Voorkomt je een hoop problemen zeker bij de hogere snelheids verbindigen. Maar 't kan goedgaan ....

Over je uplink hoef je je niet druk te maken. Gewoon kabels inprikken en als je geen 'link' lampje hebt even een uplink poortje pakken aan een kant of kabel van straight naar cross wisselen of visa-versa.

Als je UTP gebruikt voor het verlengen van telefonie (dus tussen splitter en modem) let dan op dat je wel een ader-paar gebruikt. Dus voor de RJ11 de middelste twee adertjes moet een paar zijn zoals blauw & blauw-wit.

[ Voor 18% gewijzigd door bjck op 21-01-2005 22:06 ]

• D3NN1S
  • Niet online
arjoderoon schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:49:
Mijn probleem op dit moment: het vastzetten van een rj11 stekker op de rode en blauwe draden van de hoofdaansluiting...
Sorry hoor, maar loop in godensnaam dan morgen naar de lokale telefonie winkel en scoor 2 goede plugjes :? als ze verschuiven zijn duidelijk je plugjes niet goed.
En nogmaals een beetje eigen initiatief/denken/zoeken is wel gewenst.

JIJ moet adsl aansluiten niet WIJ

[ Voor 42% gewijzigd door D3NN1S op 21-01-2005 22:10 ]

• DeRooney
ik had al aangegeven dat ik al gezocht heb...
in al die topics kwam ik echter niet verder.

zal morgne wel eens andere plugjes scoren, anders word het nooit wat.

[ Voor 69% gewijzigd door DeRooney op 21-01-2005 22:11 ]

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:21

krvabo

MATERIALISE!

An sich maakt de lengte van telefoonsnoer na splitter -> modem niet zoveel uit hoor... als je niet tever van de wijkcentrale afzit.
Ik heb hier 10 meter platte snoer liggen, voor het modem, van de kamer (ook zo'n hoofdaansluit punt) naar de andere kant van zolder. Ik haal de volle verbinding, en lage ping's.
Zolang je gewoon zorgt dat je kabels van een beetje kwali zijn, en je stekkertjes goed vastzitten, maakt het helemaal niet zó veel uit.

In het aansluitpunt voor het gemak (kleine aansluit-doos) een gewone 4-pins telefoonstekker er in gedaan, klein stukje draad, rj11 stekkertje, in de splitter. Vanaf daar een draad naar boven, en een naar de telefoon.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• bjck
Verlengingen kunnen verlies geven. En in 95% van de situaties dat een klant aan de helpdesk meldt dat hij/zij een langzame of instabiele verbinding heeft is het te zoeken in de bekabeling ISRA <--> splitter <--> modem.

Ook bij verlengingen en andere 'oplossingen' is de kans groot dat je toch ergens een toestel of soms (loze)aftakking die misschien wel sluiting maakt door afknippen etc voor de splitter hebt zitten wat problemen geeft.

Zelfs de RJ11 kabeltjes die standaard bij de modem zitten (die voor geknepen dingen van 1 meter) kunnen defect zijn zo uit de doos.

Verlengen geeft verlies, vergroot de kans op fouten (bij kabel knieken of door gootjes/pijpjes trekken etc). Elke koppeling in een lijn is een stootpunt in je lijn. Gewoon proberen is de enige optie om het vast te stellen. Heb je problemen met één van bovenstaande gewoon modem direct op je ISRA aansluiten met twee verschillende kabels ter test en vergelijken of het nog hetzelfde is met achter je modem wel natuurlijk dezelfde omstandigheden.

Aansluiten --> proberen. Bij problemen stap-voor-stap dingen uitsluiten en proberen om het op te lossen.

[ Voor 31% gewijzigd door bjck op 21-01-2005 22:23 ]

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 21:45:
Dan gooi je toch je server op de hub die beneden zit (of aan je multipc ding als die meerdere poorten heeft). En je router ook. Dan krijg je het volgende:

[afbeelding]

/spuit 11, met mn plaatje :+
In feit hoef je geen hub te plaatsen bij die router omdat die router al meerdere poorten heeft en je dus die switch mogelijkheden van die router kunt gebruiken.
Een switch of hub in de werkkamer is nog wel nodig.

Verwijderd

Als je nu slim bent sluit je de splitter beneden aan en knijp je aan de UTP van chello aan beide kanten een RJ11, dan stop je de ene kant beneden in de splitter (modem/dsl aansluiting natuurlijk) en aan de andere kant (boven dus) sluit je het modem aan.
Je pakt vd UTP wit/blauw-blauw in het midden vd RJ11, en ik doe altijd wit/oranje-oranje aan de buitenkant (enkel voor de trekontlasting).... de rest kun je wegknippen.

Tevens moet je op die rood/blauwe aders geen RJ11 knijpen, deze aders zijn bijna altijd 0,5mm dik en passen zoiezo heeeeel moeilijk tot niet in een RJ11 en hebben ook nog eens een massieve kern terwijl de meeste RJ's voor soepele kern zijn.

Het is aan te raden om een wandcontactdoosje te gebruiken waar je dus aan de binnenkant de rood/blauwe aders kunt schroeven (rood op A, blauw op B ) en aan de buitenkant een RJ11 aansluiting zit (word bij de meeste doe hetzelf pakketjes meegeleverd) en vervolgens met een stukje meegeleverde kabel (met aan 2 kanten een RJ11, vaak een zwarte flatcable) van WCD naar splitter te gaan.

Op deze manier treedt er minimale demping op, blijft je SNR het hoogst en zul je ook geen last van HEC-errors krijgen.

UTP is overigens 0,3mm (mischien zelfs 0,4) en dus wel geschikt om RJ's aan te knijpen

Succes!!!

• DeRooney
Bedankt voor je bijdrage. Tis alleen wel grappig om te zien dat tweakers elkaar ook tegen kunnen spreken... de een zegt modem zo dicht mogelijk bij de splitter, de ander zegt dat een utp kabel met rj11 stekkers ook prima kan.

nu heb ik het liefste het modem op de werkkamer, dus ga dat toch proberen. nu kijken hoe ik die hoofdaansluiting goed krijg

Verwijderd

Je modem zo dicht mogelijk bij de splitter/hoofdaansluiting is ook beter, alleen er zijn zoals je kunt lezen verschillende configuraties mogelijk en ze hebben allemaal hun voor en nadelen... het is alleen voor jou om uit te zoeken welke in jouw ogen het meeste voordeel biedt :P

Verwijderd

arjoderoon schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 17:21:
Bedankt voor je bijdrage. Tis alleen wel grappig om te zien dat tweakers elkaar ook tegen kunnen spreken... de een zegt modem zo dicht mogelijk bij de splitter, de ander zegt dat een utp kabel met rj11 stekkers ook prima kan.
Het kan ook, dat is geen probleem. Echter wordt het aangeraden om hem binnenn een kabellegte van 5 meter te plaatsen. Het signaal NA de splitter is zwakker en kan makkelijker gestoord worden.
In de praktijk kan je ongeveer een meter of 30 van je splitter af zitten (ligt er aan hoe de kabel is getrokken, waar langs (220 / 380) het loopt, etc. Op mijn werk heb ik 18 meter CAT5 kabel vanaf mijn splitter naar het ADSL Modem / Router (Cisco SOHO 96 / 97).

KPN (vroegere PTT) kon ongeveer 15 jaar geleden al 1GB data over "standaard" niet getwiste kabels halen. Door dikke grondkabels van ongeveer 10 a 20cm doorsnede. Dan gebruikte ze 2 draden die ver van elkaar af liggen. Dat kan je een keer of 10 doen in een grondkabel (en de rest nogsteeds gebruiken voor telefonie). De extra storing is eigenlijk bullshit, maar het "kan" een mogelijke factor van fouten zijn, daarom vinden ISP's dat niet zo leuk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 22 januari 2005 @ 19:30:
KPN (vroegere PTT) kon ongeveer 15 jaar geleden al 1GB data over "standaard" niet getwiste kabels halen. Door dikke grondkabels van ongeveer 10 a 20cm doorsnede. Dan gebruikte ze 2 draden die ver van elkaar af liggen. Dat kan je een keer of 10 doen in een grondkabel (en de rest nogsteeds gebruiken voor telefonie). De extra storing is eigenlijk bullshit, maar het "kan" een mogelijke factor van fouten zijn, daarom vinden ISP's dat niet zo leuk.
Ik dacht dat het snelste wat KPN ooit heeft geleverd (voordat er ADSL was) 2megabit is (HDSL) :?

Tevens pakken ze nooit van een grondkabel 1 ader aan de ene kant en een andere ader aan de andere kant, het is namelijk zo dat als je van een dikke grondkabel (bv een 900er) ene ader uit de buitenste ring pakt bv 2000 meter is, en een andere ader halverwege die ring dan makkelijk 2300 meter (of meer) is. Zo heb je dus een onbalans waardoor je een slechte verbinding krijgt.

Wat ze wel doen is 1 snelle verbinding (dus een aderpaar) aan de ene kant vd kabel pakken en een andere (verbinding/aderpaar) weer aan de andere kant, dit doen zo om overspraak te voorkomen :P

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2005 15:09 ]

Pagina: 1