Toon posts:

PCH-DL start traag na bios flash naar versie 1004

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ook een vraagje.

Onlangs heb ik de bios van mijn (goed werkende) PCH-DL geflashed met versie 1004. Na de flash dacht ik ff dat mijn bios corrupt was geworden, want het systeem ging niet verder dan de detectie van de cpu's. Dit probleem bleek snel opgelost namelijk door de CMOS de cleanen.

Na het cleanen startte het systeem weer snel op. De default settings van de bios werden automatisch teruggezet en vanaf dat moment werkt het systeem niet meer als vanouds.
Elke keer als ik de pc aan doe (of reset) dan lijkt het alsof het 25 a 30 seconden ergens op wacht voordat de POST (Power-On Self Test) plaats vind. Tijdens deze wachttijd is het scherm zwart (en inactief).

Ik heb van alles geprobeerd om dit weer goed te krijgen. De bios settings zien er allemaal goed uit. Ik heb ook bios versie 1003 geprobeerd. Ook dan weer de vertraging.

Daarnaast reageert de power button ook niet meer als vanouds. Voor de flash ging het systeem direct uit als je kort op de button drukte. Na de flash moet je hem een aantal seconden ingedrukt houden. De bios setting [PWR-BTTN] staat op de default waarde "Instant-Off". Lijkt me goed...

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 23:03 ]

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
ECC functies voor geheugen misschien aanstaan ?

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Tja het lijkt hier gewoon om BIOS instellingen te gaan die niet goed staan. Loop ze stuk voor stuk nog maar eens na, en probeer te achterhalen wat je had gewijzigd.

Verwijderd

Topicstarter
ECC functies voor geheugen staat inderdaad aan, maar ik heb deze al een keer uit gezet, zonder resultaat.

Ik heb voor de zekerheid de ECC functie nog maar een keertje op NON-ECC gezet, en ditmaal met gewenst resultaat!! Het opstarten duurt nu 'slechts' 5 seconden!

Ik heb geen idee waarom het de eerste keer niet lukte. Misschien omdat ik tussentijds van bios versie gewisseld heb (en weer terug naar 1004).

Bedankt voor de tips.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 20:15 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 12:29:
ECC functies voor geheugen staat inderdaad aan, maar ik heb deze al een keer uit gezet, zonder resultaat.

Ik heb voor de zekerheid de ECC functie nog maar een keertje op NON-ECC gezet, en ditmaal met gewenst resultaat!! Het opstarten duurt nu 'slechts' 5 seconden!

Ik heb geen idee waarom het de eerste keer niet lukte. Misschien omdat ik tussentijds van bios versie gewisseld heb (en weer terug naar 1004).

Bedankt voor de tips.
Maar heb je nu de ECC functie dus uitstaan? Als dat zo is, had je dus beter non-ecc geheugen kunnen kopen, of heb je dat er ook inzitten?

Verwijderd

Het staat nu uit en ik neem aan dat hij non-ECC geheugen heeft. Waarom deze kick? Probleem was opgelost....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2005 @ 18:15:
Het staat nu uit en ik neem aan dat hij non-ECC geheugen heeft. Waarom deze kick? Probleem was opgelost....
Omdat wij nu dezelfde problemen hebben.....

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
na een bios flash ALTIJD de default bios instellingen laden.
Pagina: 1