Toon posts:

Bootmagic vraagt om diskette

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi.

Nou, het geval zit zo :P

Ik wil Linux installeren en daarvoor een partitie op m'n schijf maken, maar om Bootmagic te kunnen installeren heb je een diskette nodig :( (vraag me niet waarom), maar ik heb geen diskettedrive 8)7

Bestaan er ook andere partitieprogramma's :) (gratis ;))

En ja sorry, ik ben een noob, ik weet het. Als er antwoord is gegeven mag er voor mijn part een slot op :P.

Verwijderd

Als je opstart met een Linux CD kun je meestal wel partities aanmaken voor of tijdens de installatie. Bijvoorbeeld met programma's als fdisk en cfdisk.

Je kunt meestal ook een bootloader installeren, dus ik zou echt niet weten waar je bootmagic voor nodig zou moeten hebben. Elke Linux distributie zou dit moeten ondersteunen.

Het is misschien een ander verhaal als je partities moet resizen. Daar ben ik sowieso geen fan van, bij gerommel met partities moet je sowieso je data op de schijf backuppen, dus...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het op een of andere manier opgelost.

Nu heb ik drie schijven: C:, D: en E:.
Nu wil ik hem op D installeren. (Op C staat Windows)
Er staan alleen wat programma's op D: die niet van windows zijn (zoals Nero enz.)
Zal dat problemen opleveren als ik Linux op D: draai?

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
jah eigenlijk wel hé, windows en linux --> no go op dezelfde schijf, toch niet qua indeling,
windows gebruikt fat16/32 of ntfs (in xp is dit normaal gezien ntfs) linux daarentegen werkt met andere bestandsindelingen en heeft nog een paar andere partities nodig zoals boot en swap,

nu kan je wel linux installeren moest deze fat zijn maar dan nog denk ik dat hij deze wil formatteren, je kan het proberen maar een backup is zeker aan te raden.

trouwens ik heb bootmgic geinstalleerd en geconfigureerd zonder diskette hoor?

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:45

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

je D: bestaat niet meer als je linux installeert, je gaat die vervangen door een (kleine) swappartitie en de systeempartitie voor linux. De swappartitie zelf lezen kan sowieso niet, de datapartitie is naar gelang je smaak ext3, XFS, Reiser of nog iets exotischers. In elk geval kan windows geen van deze dingen lezen. Bovendien doen we ook niet aan driveletters, de ondingen ;)

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

Verwijderd

Topicstarter
Aha, ok. Ik ga nu dus alles op de D: verwijderen :+

Maar nu ga ik alle drivers voor m'n LAN en Monitor, geluid etc. die nu op D: staan naar C: kopieeren (C= wordt windowsschijf en is nu boot windows). Maar werken al die drivers dan nog :?

En die programma"s, kunnen die het pad dan nog vinden als ik het naar C: gekopieerd heb :?

Dankuweldankuwel ;)

Verwijderd

Topicstarter
/me heeft het uitgeprobeerd en alles werkte nog.

/me gaat nu Linux installeren. Zie jullie weer over een paar jaar :P.
Pagina: 1