Toon posts:

[Modem] Nummerweergave via analoog modem? Welke dan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuw modem. Het modem wordt eigenlijk alleen gebruikt als antwoordapparaat, dus snelheid, datacompressie, enz. is niet belangrijk. Wat wel belangrijk is, is de mogelijkheid tot nummerherkenning en de prijs. Inmiddels heb ik een OEM Creative modem aangeschaft bij Mycom voor € 20,-, omdat de verkoper beweerde dat nummerherkenning zou werken. Thuisgekomen bleek dat nummerherkenning niet werkte, terwijl de specs vermeldden dat dit wel zou moeten werken. Een zoektocht levert alleen op dat KPN een ander protocol hanteert dan dat de meeste modems gebruiken. Via m'n telefoon werkt het wel gewoon. Dan de vraag:
Welk, liefst goedkoop, PCI-modem werkt met nummerherkenning?

Antwoord:
Er zijn in Nederland geen modems meer te krijgen die nummerweergave ondersteunen. Ik heb alle importeurs gebeld, maar geen van allen kon positief antwoorden. euss gaf al aan dat Tornado vroeger wel modems had, dus daar ben ik naar op zoek gegaan en heb gevonden: Tornado SFM56.0-USB. Dit leek de oplossing, totdat bleek dat het USB-modem niet door WinXP en Win2K ondersteund kan worden, door een special USB-chip in het modem. Ik heb via marktplaats een 2e-hands modem gekocht met het type SFM56.0-E, welke z'n werk nu doet.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 00:53 . Reden: Oplossing in de TS gezet om zo in search sneller antwoord te geven ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

uit een ander recent topic een quote:
KPN gebruikt DTMF voor nummerweergave, UPC werkt met de wereldwijde standaard FSK
Misschien kan je hier wat gerichter mee zoeken.

HTH :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad al gezien welke vorm van nummerweergave door KPN gebruikt wordt, maar geen enkele PC-boer kan me vertellen of een modem dit ook kan. Hier op GoT zijn ook geen recente topics te vinden over modems die dit ondersteunen.

Verwijderd

FSK/CID wordt oa in Duitsland voor de vaste lijn en in Nederland door verschillende VoDSL en kabelleveranciers (zoals BBned, UPC, Priority Telecom etc) gebruikt. KPN gebruikt een subversie van DTFM/CLID, net als Denemarken, voor de vaste lijn. Er bestaan nog 4 andere DTFM/CLID standaarden buiten die hier gebruikt wordt.

De modems die indertijd in Nederland verkrijgbaar waren dat ik nog met analoge lijn knutselde ondersteunden vrijwel geen van allen DTFM/CLID van KPN, behalve de Tron/Tornado/Allied Data SFM-56(0), DF33.6 en DF56.0.

Om DTFM/CLID te decoderen middels de PC kun je ook gebruik maken van een MT8870 DTFM decoder IC : http://www.dile.nl/index.html?extra.htm
of: http://www.blichfeldt.dk/numviser/index.htm
Direct aanknopen aan een LCD kan natuurlijk ook, maar dan kun je net zo goed een losse nummermelder uit elkaar slopen van de rommelmarkt. ;)

Zie ook: hier en hier.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 00:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb even contact gezocht met de mensen van Allied Data, maar zij leveren nog 1 modem met nummerweergave-ondersteuning. Dit is echter een professioneel modem, wat veeeel te kostbaar is voor thuisgebruik.
Het zelf strippen/bouwen gaat me veel te ver, mede omdat ik dan wel de data heb, maar die moet dan vervolgens ook weer naar de beantwoorder-software gestuurd worden.

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is beantwoord, dus het topic mag dicht. Antwoord staat in de topicstart

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2005 00:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

Topics gaan dicht als ze niet aan de regels voldoen, niet als ze 'opgelost' zijn (het is hier geen helpdesk met 'tickets' ofzo :X ). Als niemand meer behoefte heeft tot discussie zakken topics gewoon weg :z

Verder is je conclusie nogal kort door de bocht - steeds meer providers in NL bieden FSK-signalering voor nummerweergave aan. Vrijwel alle modems ondersteunen dat protocol. Eigenlijk alleen KPN op analoog en ISDN niet, de rest wel...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1