na low format HD kleiner?

Pagina: 1
Acties:

• Dickster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-11-2025
Mijn harde schijf (IBM Deskstar 60GXP) is net als zovelen recentelijk gecrasht. Ik heb geluklkig al mijn data kunnen redden, waarna ik de DFT(Drive Fitness Test) utility van hitachi heb gebruikt.

DFT gaf aan dat er bad sectors waren en vroeg mij of ik deze wilde markeren of de hele schijf wilden leegmaken (low-level format). Ik heb gekozen voor de low-level format, maar nu is deze schijf van ca. 40 GB naar ca. 33 GB gegaan.

Naar aanleiding van bovenstaan verhaal de volgende vragen:
1. Waardoor is de schijf kleiner geworden??? (bad sectors niet meer meegenomen in schijfruimte?)
2. Is deze schijf terug te brengen naar het oorspronkelijke formaat
3. Is het verstandig deze schijf nog te gebruiken of kan ik hem beter weggooien (werd alleen gebruikt als extra, veelal tijdelijke, opslag)

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:49

AMDFreak

Intel is zo..

1. Waardoor is de schijf kleiner geworden??? (bad sectors niet meer meegenomen in schijfruimte?)
Je geeft het antwoord zelf eigenlijk al ;)

2. Nee, denk het niet
3. Je kan hem weer gebruiken.. want de badsectors worden niet meer gebruikt.. dus ze kunnen zich niet meer verspreiden.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-03 20:16
Kan je niet beter effe kijken of er nog fabrieks garantie op zit ? Meestal is dat via de site van de producent te checken (iig met Maxtor en Seagate).

• Dickster
Fabrieksgarantie zit er helaas niet meer op. Productiedatum is juli 2002, maar betreft al een vervangende schijf voor een reeds eerder opgestuurd exemplaar.

Hij leek te werken, maar nadat ik er weer data op had gezet begon hij weer te tikken. Dus ik denk dat we maar eens gaan kijken voor een andere schijf voor erbij.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hou voor de zekerheid wel rekening met de 32GB limiet. Check de FAQ van dit subforum voor details en de oplossingen :) OM FAQ / Beleid

• Dickster
BalusC schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:45:
Hou voor de zekerheid wel rekening met de 32GB limiet. Check de FAQ van dit subforum voor details en de oplossingen :) OM FAQ / Beleid
Heb ik ook al aan gedacht, maar hij zit op exact dezelfde controller aangesloten als voorheen (werd toen gewoon herkend als ca 40GB). Ook het programma van Hitachi gaf bij de eerste keer 41,16GB aan en nu nog maar iets van 33GB.

Verwijderd

sorry, maar low-level formatteren kan volgens mij met ide-disks maar 1 keer,
en dat wordt in de fabriek gedaan

Verwijderd

MrWeedy: fout.

Persoonlijk zal ik die schijf niet meer vertrouwen. Het is wel zo dat de bad sectors die er NU zijn niet meer gebruikt worden, maar die moeten ergens vandaan zijn gekomen. Bad sectors: gevolg. Oorzaak: is er nog. Het zou kunnen dat je kop aan het schaven is, je schijf stof aan het happen is (normaal niet mogelijk, maar gezien het feit dat ze de bijnaam deathstar hebben, en er vééél problemen mee zijn, denk ik dat er iets in het ontwerp niet helemaal 100% is), er is in iedergeval iets mis mee.

MOCHT je hem nog gaan gebruiken: hou dan backups bij :D

• Dickster
Heb hem er inmiddels uitgegooid, was gelukkig de 3e schijf in mijn systeem en werd al niet gebruikt voor hele belangrijke data.

Ik ga verder helemaal met CABAL mee en ga hem dus niet meer gebruiken.

• PelicanPete
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 21:56:
sorry, maar low-level formatteren kan volgens mij met ide-disks maar 1 keer,
en dat wordt in de fabriek gedaan
het kan wel, maar wordt neit aangeraden door de fabrikanten. Het kan geen kwaad als het een keertje gebeurt, maar na een paar low level formats is je schijf toch echt wel dood. De vraag is natuurlijk of deze,nadat er al een low level format nodig was, sowieso nog lang te leven had... Zoals anderen hier vermeldden komen die slechte sectoren daar niet vanzelf.

Maar een perfect gezonde schijf lowlevel formateren kan neit veel kwaad hoor... :)

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Normaal hoort je HD er niet kleiner van te worden. Want op je schrijf zitten nog heel veel extra sectoren (bijna 1x zo veel als normaal), die ervoor zorgen dat als je kapotte sectoren hebt, die worden gebruikt, zodat je dezelfde grootte hebt. Maar je zou wel eens kunnen denken om Partition Magic oid te gebruiken en zien hoe het is. Daarnaast, wees er zeker van dat er NTFS opstaat.

Ik wou nog 1 ding kwijt, de gene die hier beweerde dat je maar 1x lowformat kan doen, moet nog maar een alle FAQ's e.d. doorlezen, want dat is echt de stomste opmerking die ik in Opslagmedia & I/O Controllers heb gehoord :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Pagina: 1