quicy2u: je eerste post is de opmaat naar een klassiek debat, die door diverse posters van de gebruikelijke tegenargumenten wordt voorzien: maar besproken wordt
niet waarom er niet naar cybercriminelen wordt gezocht, maar welke instrumenten bij dat onderzoek gerechtvaardigd zijn - en hoe die allemaal misbruikt kunnen worden. Bezorgdheid daarover is de kern van elk privacy-debat.
Wat de
moderatie betreft: je eerste reaktie is op zich niet bijzonder vreemd - al kan je de nodige reakties verwachten; zeker omdat "ik heb niks te verbergen" je enige argument is. Vraag maar eens onder je vrienden en kennissen met een rijbewijs hoeveel van hen het goed vinden dat hun auto wordt uitgerust met een apparaatje dat snelheidsovertredingen automatisch aan het OM doorbrieft, en denk daarna nog 'ns goed over "niks te verbergen" na

Ook de posts op de FP en die van Sendy hierboven geven meer dan genoeg legitiem tegengas.
De zin "Als er zoveel mensen tegen dit systeem zijn zegt dat wel wat over die mensen zelf." is dan een troll jegens iedereen die het niet met je eens is: die maak je impliciet voor hetzij crimineel, hetzij dom uit. Trollmoderaties zijn wmb dan ook goed verdedigbaar. Al zullen de meningen daarover uiteenlopen: dat is nou waarom er een democratisch modsysteem is. Mocht het leeuwendeel van de modders je post als troll modereren, dan zal ik in dit geval omwille van bovenstaande argumentatie niet ingrijpen.
Je tweede reaktie is nog wat korter door de bocht. Ja, vilenin geeft een hypothetisch voorbeeld, maar dat maakt zijn betoog er niet minder geldig op. Om te zeggen dat er nooit een extremistisch-vegetarische regering komt is vast correct, maar daarmee ga je voorbij aan de feitelijke stelling: wat doe je als een regering met andere denkbeelden dan de huidige de machtsmiddelen die door de huidige regering nog wel met mate worden ingezet, wél ten volle uitbuit? Jouw reaktie is kort samengevat de stelling: "dat gebeurt toch niet". Zo'n stelling - zonder argumenten, deze keer - zal al geen hoge ogen gooien; maar bovendien gooi je er nog maar 'ns een glasheldere troll achteraan: mensen die jouw reaktie naar beneden modereren zijn "niet real". Op grond daarvan - zie de TMF-faq over het
editen mbt moderaties - is deze reaktie imo een maximum van 0 punten waard, komt 'ie daar wel boven dan sluit ik niet uit dat ik wél ingrijp. Niet vanwege wat je aan de discussie bijdraagt, maar vanwege de manier waarop je andere posters behandelt. Die manier is *niet* in orde.
De manier waarop je hier komt
klagen lust ik he-le-maal niet. Je opent met de mededeling dat we laf zijn, je negeert de mensen die je post wel - en wel degelijk inhoudelijk - hebben weerlegd, je stelt dat we geen discussie waard zijn omdat we het niet allemaal automatisch met je eens zijn, en als uitsmijter hebben we de keus: excuses maken of we zijn achterbakse censors.
Ik ben doorgaans oprecht blij als mensen de weg naar dit forum weten te vinden, maar excuses kan je omwille van het bovenstaande toch echt schudden - ben ik nou achterbaks en intolerant? Hint: "ja" is geen handig antwoord
Ik heb de moderatie van beide posts gecontroleerd en ik heb niet kunnen vaststellen dat iemand hier onterecht heeft gemod. Ik kan echter wel vaststellen dat je zowel op de frontpage als hier ongenuanceerd aan het provoceren bent, en ik raad je vriendelijk doch dringend aan om voortaan eens wat langer na te denken voordat je op "verstuur" klikt. Dat scheelt een hoop frustratie - niet alleen bij jou