Toon posts:

[Arch/Root/Crux] Fluxbox is niet te compileren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Onder alle 3 de distrobuties (arch/root/crux) krijg ik het niet voor elkaar om fluxbox te compileren. Nadat ik Crux had geinstalleerd dacht ik via pkgmk (de package manager van crux die packages maakt aan de hand van de source) fluxbox-0.9.11 te installeren. Dat ging niet helemaal zoals het hoorde.

De Makefile werd gemaakt door middel van ./configure maar bij make ging het fout. Zodra fluxbox.cc aan de beurt is blijft hij hangen. Het geheugen wordt volgestampt en ook de swap wordt gebruikt (ongeveer 40-50mb), het hele systeem vertraagt (load avg gaat van 0.9 naar 3 en hoger).

Mijn eerste gedacht was dat het misschien aan packagemanager lag dus dan maar op de ouderwetse manier (./configure; make; make install) maar dat eindigde in het zelfde resultaat. Mijn tweede gedachte is dan natuurlijk een versie terug te gaan, naar fluxbox-0.9.10 want die had ik al eerder onder Slackware gecompileerd zonder problemen. Dat mocht ook niet baten. Mijn derde gedachte(!?!?!?) was dan maar stable te gebruiken (0.1.14?) maar dat hielp ook niet want weer ging het hele systeem "lekker relaxen" en weer liep alles "vast" bij fluxbox.cc.

Dan maar een andere gcc, freetype2 en nog een aantal andere dingen opnieuw gecompileerd wat ook geen nut bleek te hebben. Lag het dan aan Crux? Andere distro's geprobeerd (Root en Arch) met beide het zelfde probleem, steeds maar het blijven hangen bij fluxbox.cc.

Wat heb ik nog meer geprobeerd:
- Mailinglist van Crux een beetje doorgezocht;
- devel en user fora van fluxbox;
- memtest gedraaid zonder fouten(misschien wel een geheugen probleem?).

Het systeem is een laptop met een 650 celeron en 64mb. Ik begin te denken dat het een hardware probleem is gezien fluxbox-devel voorheen geen probleem gaf bij het compileren maar het vreemde is dat al het andere wat ik compileer geen problemen geeft zoals de kernel (wat toch wel een stukkie groter is dan fluxbox) en andere programma's.

Suggesties?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:48:
Onder alle 3 de distrobuties (arch/root/crux) krijg ik het niet voor elkaar om fluxbox te compileren. Nadat ik Crux had geinstalleerd dacht ik via pkgmk (de package manager van crux die packages maakt aan de hand van de source) fluxbox-0.9.11 te installeren. Dat ging niet helemaal zoals het hoorde.

De Makefile werd gemaakt door middel van ./configure maar bij make ging het fout. Zodra fluxbox.cc aan de beurt is blijft hij hangen. Het geheugen wordt volgestampt en ook de swap wordt gebruikt (ongeveer 40-50mb), het hele systeem vertraagt (load avg gaat van 0.9 naar 3 en hoger).

Mijn eerste gedacht was dat het misschien aan packagemanager lag dus dan maar op de ouderwetse manier (./configure; make; make install) maar dat eindigde in het zelfde resultaat. Mijn tweede gedachte is dan natuurlijk een versie terug te gaan, naar fluxbox-0.9.10 want die had ik al eerder onder Slackware gecompileerd zonder problemen. Dat mocht ook niet baten. Mijn derde gedachte(!?!?!?) was dan maar stable te gebruiken (0.1.14?) maar dat hielp ook niet want weer ging het hele systeem "lekker relaxen" en weer liep alles "vast" bij fluxbox.cc.

Dan maar een andere gcc, freetype2 en nog een aantal andere dingen opnieuw gecompileerd wat ook geen nut bleek te hebben. Lag het dan aan Crux? Andere distro's geprobeerd (Root en Arch) met beide het zelfde probleem, steeds maar het blijven hangen bij fluxbox.cc.

Wat heb ik nog meer geprobeerd:
- Mailinglist van Crux een beetje doorgezocht;
- devel en user fora van fluxbox;
- memtest gedraaid zonder fouten(misschien wel een geheugen probleem?).

Het systeem is een laptop met een 650 celeron en 64mb. Ik begin te denken dat het een hardware probleem is gezien fluxbox-devel voorheen geen probleem gaf bij het compileren maar het vreemde is dat al het andere wat ik compileer geen problemen geeft zoals de kernel (wat toch wel een stukkie groter is dan fluxbox) en andere programma's.

Suggesties?
ik heb geen oplossing voor je probleem maar kan je niet de binary packages van archlinux gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:56:
[...]

ik heb geen oplossing voor je probleem maar kan je niet de binary packages van archlinux gebruiken?
Bij Arch kan ik natuurlijk pacman -Sy fluxbox doen maar dan blijf natuurlijk de vraag onbeantwoord waarom ik hem niet kan compileren.Maar ik wil eigenlijk Crux op mijn laptop hebben omdat het zo'n lekker kaal systeem is zonder poeha dus ik wil graag weten waarom ik fluxbox niet kan compileren.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

wat voor een soort error krijg je precies, Het werkt niet roepen kan ik ook ;)
* Blaasvis gokt op freetype soort error ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Blaasvis schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 22:15:
wat voor een soort error krijg je precies, Het werkt niet roepen kan ik ook ;)
* Blaasvis gokt op freetype soort error ;)
Dat is het hem nou juist, ik krijg geen foutmelding. Hij blijft gewoon hangen bij het compileren van fluxbox.cc en verder gaat hij niet. 10 minuten compileren vindt ik toch wel erg lang voor een bestandje van 63kb.

Kleine update: ik heb nu ook geprobeerd om fluxbox te compileren op Slackware 10 en daar blijft hij ook hangen.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

hmmm dat is idd wazig, de source heb je natuurlijk al weggemikt en ik neem aan dat je het in archlinux met abs doet ?
dmesg/logfiles geven ook niet aan ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Blaasvis schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 22:38:
hmmm dat is idd wazig, de source heb je natuurlijk al weggemikt en ik neem aan dat je het in archlinux met abs doet ?
dmesg/logfiles geven ook niet aan ?
Met abs heb ik het nog niet geprobeerd omdat het Ports systeem van Crux "bijna" hetzelfde is en bijna met dezelfde opties wordt gecompileerd. Vermoed toch dat het een hardware probleem is aangezien ik hem nu op vier verschillende distro's (slack(inclusief alle libs)/arch/root/crux) niet aan de praat krijg. Als ik hem via pacman ophaal doet ie het gewoon. Zoals blaasvis al zei: "dat is idd wazig".

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:00
ik heb het hier even op een debian sarge bak geprobeert en ik moet zeggen dat he compilen van fluxbox.c wel een minuutje ofzo duurt (geeft bij mij daarna wel een vette error maar goed)

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Afhangend van de hoeveelheid geheugen en cpu-kracht duurt dat bestand lang tot heel lang. Gewoon laten lopen een keer, zeker doordat de hoeveelheid benodigd geheugen je fysieke geheugen ruim overtreft, zal het gaan swappen waardoor het nog langer duurt. Ik heb het eens op een wat oudere machine met maar 32M gecompiled, en daar duurde het ook heeeeel lang, maar als je totale hoeveelheid virtueel geheugen voldoende is, komt het vanzelf goed, gewoon een kwestie van iets meer geduld.

Verwijderd

Topicstarter
blaataaps schreef op zondag 16 januari 2005 @ 02:04:
Afhangend van de hoeveelheid geheugen en cpu-kracht duurt dat bestand lang tot heel lang. Gewoon laten lopen een keer, zeker doordat de hoeveelheid benodigd geheugen je fysieke geheugen ruim overtreft, zal het gaan swappen waardoor het nog langer duurt. Ik heb het eens op een wat oudere machine met maar 32M gecompiled, en daar duurde het ook heeeeel lang, maar als je totale hoeveelheid virtueel geheugen voldoende is, komt het vanzelf goed, gewoon een kwestie van iets meer geduld.
Het is dus "opgelost", het was dus wel een kwestie van tijd (bedankt blaataaps want door jou heb ik hem nou doorlaten lopen en had er nou rook of andere special effects ten tonele mogen komen dan had ik de rekening naar jou gestuurd, goed?). het duurde bijna 30 minuten (28 minuten om precies te zijn) voordat hij klaar was. Nou heb ik al heel wat compileerd maar een een stukje source van 63kb wat zoveel tijd nodig had heb ik nog nooit meegemaakt. De tijd die hij nou gebruikte daar compileer ik bijna een kernel mee op de zelfde machine. Nou ja...ik ben in ieder geval blij dat het geen hardware kwestie is (hoop ik).

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Doet me denken aan het compileren van opendx.
Daar zit ook een file bij waarbij het compileren absurd lang duurt.
De tip die daarbij gegeven werd, is om die ene file met een lager
optimalisatieniveau te compileren. Bij opendx werkte dit bij mij.
Gegenereerde makefiles aanpassen e.d. kreeg ik niet goed, maar
gewoon wachten tot de file tijdens compilatie voorbij komt;
onderbreken; naar juiste subdir, zelfde commando runnen onder
-O2 ipv -O3, terug uit subdir, compilatie herstarten; gecompileerde
files worden geskipped.
Of het compileren op verschillend optimalisatieniveau van meerdere
files die later gelinkt worden tot 1 object file altijd goed gaat, weet ik niet.
Anders moet je alle files met een lager niveau compilen.
Of idd gewoon je paspoort bij het stadhuis gaan afhalen;
kwestie van het wachten paralleliseren.

[ Voor 3% gewijzigd door alx op 16-01-2005 04:10 ]

Pagina: 1