[RAID] Schijven krijgen geen volumenaam

Pagina: 1
Acties:

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 14:18

nnk

Spreek uit: en en kaa

Topicstarter
Het probleem:
Ik heb 3 harde schijven, waarvan er 2 in RAID staan. Dit heeft voorheen altijd goed gewerkt. Nu heb ik windows opnieuw geinstalleerd op de niet RAID schijf (C:) en daarna de RAID controller geinstalleerd. Nu zie ik de andere 2 schijven (D:) niet meer terug. Windows herkent ze wel (schijfmanager) en ziet hoeveel ruimte er vrij is, alleen kan hem geen naam toewijzen. Waar er voor schijf 1 C: staat is voor schijf 2 het vakje leeg. Ik kan alleen maar de schijven formateren, verder niets. Nu staat er echter data op en formateren is dus niet de bedoeling.

Wat heb ik allemaal geprobeerd?
  • Schijven loskoppelen, controller installeren, schijven vastmaken
  • Promise site bezocht, hier kwam ik er achter dat het bovenstaande het probleem op zou moeten lossen.
  • Op GoT en Google gezocht, ik vond weinig mensen met eenzelfde probleem.
  • Met Partition Magic gekeken. Deze herkent de schijf echter niet als NTFS en ziet hoeveel niet ruimte er gebruikt is, wat windows zelf wel ziet.
  • Andere drivers geprobeerd (nieuwste is van 2002).
Mijn specs:
  • Promise Fasttrak 100 onboard.
  • 2 * 20 Gb schijven in RAID0 = 40Gb.
  • 1 * 10 Gb schijf op ATA controller.
  • Verse Windows XP Home (alleen met SP2, alle updates en drivers voor randapparatuur).

• nnk

nnk

Topicstarter
*schopje*

Is er niemand die soortegelijke problemen heeft gehad? Niemand die zijn raid controller pas installeerde nadat hij windows geinstalleerd had? Of moet ik echt gewoon windows opnieuw installeren en tijdens de installatie op F6 drukken?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat je kunt doen is gewoon de drivers installeren waardoor bij de volgende reboot alles herkent moet worden.

Meen me te herinneren dat ik het ook zo heb gedaan.

ARME AOW’er

• nnk

nnk

Topicstarter
Guardian Angel schreef op zondag 16 januari 2005 @ 20:09:
Wat je kunt doen is gewoon de drivers installeren waardoor bij de volgende reboot alles herkent moet worden.

Meen me te herinneren dat ik het ook zo heb gedaan.
Hoe bedoel je dit precies? De drivers nu installeren (heb ik al een paar keer gedaan, verschillende drivers ook geprobeerd) en daarna rebooten. Het probleem is dus dat hij nu geen naam toegewezen krijgt. Windows wil hem gewoon niet D: noemen.

Overigens zegt Partition Magic dat hij van het bestandstype 44 is in plaats van NTFS (zoals windows zelf wel zegt). Een RAID opstelling moet toch gewoon intact blijven als men windows opnieuw installeert neem ik aan?

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
krijg je bij het opstarten in het promise hdd overzicht wel te zien dat de 2 schijven in een array geconfigureerd zijn?

• nnk

nnk

Topicstarter
twiekert schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:32:
krijg je bij het opstarten in het promise hdd overzicht wel te zien dat de 2 schijven in een array geconfigureerd zijn?
Ja, de schijven worden gewoon goed als array herkend.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 16:55
partition type 44 zou Goback (recovery programma ofzo) moeten zijn :? . Je hebt ook al handmatig geprobeerd om een schijfletter aan de partitie toe te kennen in de disk manager?

• nnk

nnk

Topicstarter
twiekert schreef op maandag 17 januari 2005 @ 15:54:
partition type 44 zou Goback (recovery programma ofzo) moeten zijn :? . Je hebt ook al handmatig geprobeerd om een schijfletter aan de partitie toe te kennen in de disk manager?
Dat programma is voorheen inderdaad geinstalleerd geweest.

Wat ik zojuist gedaan heb:
Windows opnieuw installeren en tijdens de install met F6 alvast de driver geinstalleerd. Zonder succes tot nu toe.

In de diskmanager kan ik (als ik op rechtermuisknop druk) alleen maar kiezen voor partitie verwijderen, alle andere opties zijn grijs. Als ik in Partition Magic kies voor schijfletter toekennen dan kan ik alleen kiezen uit 'none'.

Nu eerst GoBack installeren, kijken wat dat voor resultaat geeft.

edit:

Het is gelukt _/-\o_
Na de installatie van GoBack op de C schijf worden de RAID schijven opeens wel door windows herkent.

[ Voor 10% gewijzigd door nnk op 17-01-2005 16:27 ]

Pagina: 1