Toon posts:

[XP] Boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na aanleiding van wat probleempjes met mijn harde schijf(partitie van 220 gig was corrupt), heb ik mijn hd geformatteerd. Ik probeer nu windows opnieuw te installeren, echter de boot cd wil niet opstarten. Ik start de pc, ik hoor de cd gaan draaien, maar pc blijft aangeven dat er geen goede bootdisk is ingegeven. In de bios heb ik al aangegeven bij welke drive mijn prioriteit ligt.
Mijn eerste vraag is, die windows cd heb ik niet eerder kunnen testen, maar het feit dat hij automatisch opstart op een goed werkende aangemelde windows machine, zegt dat iets over de bootfunctionaliteit??
Mijn tweede vraag is, als de cd niet automatisch wil opstarten, kan ik dan deze cd op één of andere manier benaderen via dos?? Hoe kom ik in dos? heb ik daar een bootfloppy voor nodig van winXP??

mvg Arno van den Berg

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:10
je kunt een bootdisk alleen proberen door er vanaf te booten

probeer anders eens een win98 opstartdisk (met cd rom ondersteuning)

en dan d:\setup

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

Topicstarter
en hoe kom ik daaraan??

• MRED
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2020

MRED

Carpe diem...

hesselbeertje schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 19:41:
je kunt een bootdisk alleen proberen door er vanaf te booten

probeer anders eens een win98 opstartdisk (met cd rom ondersteuning)

en dan d:\setup
Indien het een instalatie van Windows XP betreft zal dit niet werken, en zal ie D:\i386\Winnt.exe in moeten tikken om de installatie te starten. Trouwens ook wel verstandig om n bootdisk met smartdrv te hebben als je via deze weg WinXP installeerd anders zal het allemaal vrij lang gaan duren.

Mijn weblog

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Je kunt een floppy bakken waar Windows XP van kan booten door NTLDR, NTDETECT.COM en je boot.ini op een floppy te zetten (staat in de MSKB).

Je kunt Windows XP niet vanuit DOS installeren volgens mij, dus je zult de setup disks moeten downloaden. Ook die kan je op bootdisk.com vinden :)

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
G33rt schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:27:
Je kunt Windows XP niet vanuit DOS installeren volgens mij, dus je zult de setup disks moeten downloaden. Ook die kan je op bootdisk.com vinden :)
Je kunt XP wél installeren vanuit DOS, of het dé manier is laat ik even buiten beschouwing, maar het gaat wel. :)

Als je maar, zoals hier boven al gezegd, naar de map i386 gaat, en daar winnt.exe opstart. En uiteraard een opstartdiskette hebt met CD-ROM ondersteuning.

[ Voor 7% gewijzigd door Br@m op 16-01-2005 13:33 ]

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

Verwijderd

Topicstarter
Ik zijn natuurlijke verschillende bootdisks te downloaden, hoe kan ik nu zien welke met cdrom-ondersteuning is? Kan het namelijk niet meteen testen, want morgen ga ik weer naar defecte pc en dan moet ik de goede spullen bij mij hebben..

Héél erg bedankt voor jullie hulp zover

Arno

Verwijderd

Topicstarter
oh ja: en wat is smardrv?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Opstartdiskette: zie [google=Windows XP boot disk site:microsoft.com] :Y)
Zie dus http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=310994
Use the Setup disks
After you create all six disks, insert the first disk in the floppy disk drive, and then restart the computer. The computer must be configured to boot from the floppy disk drive. You may have to modify the BIOS settings on your computer to do this.

The Setup process starts. Insert the other floppy disks as you are prompted to do so. You must use the Windows XP CD-ROM to finish the Setup process.
Geen CDrom ondersteuning nodig, natuurlijk wel een werkende CDdrive :+

Dit staat trouwens ook in een van de sticky topics (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/Sticky_off.gif) in Windows Operating Systems, Windows Operated Systems - FAQ om precies te zijn.

Als je het via de bootdisk.com -> DOS bootdisks wilt doen moet je inderdaad de juiste (DOS) drivers hebben, of wat andere proberen. Proberen is simpel, de juiste vinden: zie de site van de makers maar algemene zouden het prima moeten doen in de meeste gevallen.

smardrv: [google=smardrv] geeft http://forum.faqman.nl/messages/6/60342.html?1093032680 en http://forums.devshed.com/archive/t-213491
run smardrv (a disk caching utility to speed things up)
[google=what is smartdrv] doet het nog beter: http://www.computerhope.com/smartdrv.htm

Ik zie dat je nieuw bent: het is op GoT de bedoeling om altijd eerst zelf een goede poging te doen voor een vraag wordt gesteld: zegmaar zoals een Tweaker dat doet, zie ook de lap tekst waar je mee accoord ging bij registratie ;)

Zoals je ziet is vijf seconden "googlen" genoeg voor antwoorden. Dat is sneller dan een topic openen ;)
Anyhow; dit past niet echt in Software Algemeen, beter in WOS. Ik verplaats het dus even, maar zoek ajb de volgende keer eerst zelf even, zoals uitgelegd in die FAQ forumgedrag en de sticky topics :)

Wat antwoorden:
Mijn eerste vraag is, die windows cd heb ik niet eerder kunnen testen, maar het feit dat hij automatisch opstart op een goed werkende aangemelde windows machine, zegt dat iets over de bootfunctionaliteit?
Nope, de een is een Windows functie die naar een autostart.inf bestand kijkt, de ander is een bootable CD. Staat volledig los van elkaar.
Mijn tweede vraag is, als de cd niet automatisch wil opstarten, kan ik dan deze cd op één of andere manier benaderen via dos?? Hoe kom ik in dos? heb ik daar een bootfloppy voor nodig van winXP?
- Ja
- DOS installeren of veel makkelijker: een DOS bootdisk
- niet per se van XP zelf maar dat is wel veel makkelijker

Je snapt het principe ondertussen ( :+ ), maar toch: [google=xp installeren via diskette] --> http://www.digiweetjes.com/Besturing/WinXP/WindowsXP02.html :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1