computer kapt er steeds mee

Pagina: 1
Acties:

• WhiteAss
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-08 00:20
mijn computer stopt vaak met reageeren:
Beeld bevriest het hd let blijft branden (zonder dat er van de schijf gelezen word)en er komt alleen nog maar een piep uit mijn boxen (geen pcspeaker).
Dit gebeurd onder w2k maar ook onder win98se.
ik heb beide besturings systemen pas opnieuw geinstalleerd. (ik gebruik gewoonlijk w2k)
wat ik reeds geprobeerd heb is:
alle ISA en PCI kaarten er uit gehaald;
verschillende dimm's geprobeerd in verschillende sloten;
een andere videokaart geprobeerd (rivaTNT2ultra).

dit was allemaal zonder resultaat:'(.

het systeem loopt vooral bij 3d spellen bv. diablo2 (in direct3d mode directdraw gaat beter) maar ook vaak gewoon in windows.
ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar soms reageert het systeem niet (vaak gewoon in windows) terwijl de proc. maar voor bv 17% belast wordt.

ik denk dat het aan iets van mijn hardware moet liggen maar ik weet niet wat het is. Het kan denk ik de proc. zijn, de HD, het geheugen, het mobo of de voeding.

Wie heeft er tips of oplossingen voor wat ik kan doen?

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:47

Cis

Ik weet niet hoeveel Watt je voeding is, maar je configuratie zal zo te zien behoorlijk veel stroom trekken... 235 Watt mag wel eens ietsjes te weinig zijn. Zelf had ik ook 235 Watt, 'tzelfde probleem. Sinds ik die wat heb geupgrade, loopt het een stuk stabieler!

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Ik zou ook een andere kast kopen met een betere voeding dat leuk videobeestje van je wil aardig wat trekken >:) en de rest ook..

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

300watt voeding, zeker nadat ik heb gelezen wat jij er allemaal in hebt zitten.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• WhiteAss
ik dacht dus ook aan de voeding maar ik wil het natuurlijk graag eerst zeker weten dat het daar aan ligt.

Maar op het moment dat alle pci en isa kaarten uit de kast zijn zou hij dan niet veel minder stroom moeten gebruiken?

ik heb trouwens een 230w voeding.

is er een mannier om te testen of de voeding niet goed genoeg is?

• Pizzaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Pizzaman

16:00 Cup-a-soup.

Op vrijdag 05 januari 2001 15:21 schreef WhiteMan het volgende:
ik heb trouwens een 230w voeding.
Dan zou ik maar snel een 300W voeding gaan kopen !

Verwijderd

Ik heb dezelfde probs. Maar ik heb een KT7-Raid en 300 watt voeding. Het probleem ligt bij mij bij de SB live. En ik ben nu bezig het probleem op te lossen. De SB live moet een IRQ voor zich zelf hebben anders heb ik ook last van bevriezingen. Misschien is het een idee

• WhiteAss
het kan mijn live kaart niet zijn want mijn bak loopt ook zonder die kaart vast.

weet iemand een manier om de voeding te testen?

Verwijderd

Neem een voeding van 300 Watt of zo..

Verwijderd

Als je een Intelli eye muis gebruikt...Deze kan defect zijn, ik heb hetzelfde Pbleem gehad...heel erg vaag...na hoop gekloot(een intelli kan nooit kapot, d8 ik) kwam ik erachter...

Misschien een domme opmerking, maar je weet maar nooit !!! VOOR DE INTELLI EYE GEBRUIKERS een mooi weetje...

Greetzzz

• WhiteAss
nope, ik gebruik een gewonen "logitech pilot weel mouse". maar de meesten denken dat het aan mijn voeding ligt.

het zou kunnen maar hij heeft lang goed gewerkt kan het zijn kat hij een tik gehad heeft dat hij zwakker/kwetsbaarder is geworden?
en die gf64pro trekt die veel meer stroom als de tnt2ultra?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:18
is er een mannier om te testen of de voeding niet goed genoeg is?
je zou eens naar je hardware monitor proggie dat abit meeleevert kunnen kijken. let dan op of de voltages niet te veel afwijken...

• WhiteAss
Over dat voltages gedoe, ik heb hier niet zo'n verstand van.
Ik draai wel altijd MBM ik denk dat dat wel een vergelijkbaar prog is. ik heb er de volgende resultaten mee gekregen:

+----------------------------------------------------+
|Hoog/laag log |
|5-1-2001 / 16:31:59 - 5-1-2001 / 19:08:23 |
|Aantal uitlezingen: 1866 |
|CPU Snelheid : 468 MHz |
+----------------+-----------+-----------+-----------+
| |Laagste |Hoogste |Gemiddeld |
|Processor |29,00 |34,00 |30,25 |
|Kast |24,00 |26,00 |25,32 |
|Sensor 3 |0,00 |0,00 |0,00 |
|Core 0 |1,98 |2,08 |2,04 |
|Core 1 |0,00 |0,00 |0,00 |
|+3,3 |3,26 |3,31 |3,29 |
|+5 |5,05 |5,11 |5,10 |
|-5 |0,00 |0,00 |0,00 |
|+12 |12,28 |12,52 |12,41 |
|-12 |-12,52 |-12,27 |-12,41 |
|Processor |5578,00 |5720,00 |5660,83 |
|Fan 2 |0,00 |0,00 |0,00 |
|Fan 3 |0,00 |0,00 |0,00 |

(ik vermoed dat het slecht telezen is)
daarom heb ik de uitslag ook hier staan
www.geocities.com/thijshas/MBMSLog.htm

• WhiteAss
ik weet niet wat ik met die cijfers moet, kan iemand er iets over zeggen?

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 14:58 schreef WhiteMan het volgende:
wat ik reeds geprobeerd heb is:
alle ISA en PCI kaarten er uit gehaald;
verschillende dimm's geprobeerd in verschillende sloten;
een andere videokaart geprobeerd (rivaTNT2ultra).
Okee, beginnen we bij het begin. Hoe staan je Interrupts onder Win9x? (Start-Run-msinfo32[enter]-Hardware Resources-IRQs... om ze hier te kopieren en plakken, doe het volgende: Druk op IRQ0, ga naar Edit, Select All, Copy, en paste ze in een antwoordwindow... errm, ik heb een Engelstalige Windows, dus je zult even moeten zoeken als je Nederlands talig hebt ;))

Heb je een AGP videokaart? Zo ja, zorg dan dat het PCI slot ernaast leeg is, of dat er een kaart inzit die geen busmastering gebruikt. (Dus geen PCI modem, geen SB-Live!, geen NIC, geen ATA/66 of /100 controller... er blijft weinig over, weet ik...)

Heb je een AGP videokaart, zorg dan dat je PCI-SLOT1 in de BIOS van je mobo een IRQ toegewezen krijgt van 9, 10 of 11. Je AGP slot gebruikt dezelfde IRQ als je eerste PCI slot !!

Zet zowiezo je Plug n Play OS op No.
Waar het kan (hangt af van de BIOS), schakel ACPI uit. (Alhoewel dat geldt bij het opnieuw installeren van Windows 9x en Win2k)

Je Dimms: Heb je verschillende merken Dimms, of zijn ze allemaal van hetzelfde merk? Heb je al 1 Dimm per keer geprobeerd?

Ben je iets aan het overclocken, of heb je in het verleden iets ge-overclocked?

En als laatste:

Wat voor mobo heb je?
Hoeveel geheugen?
Etc.

Verwijderd

W2k, Abit BE6, Celeron466, 2x64Mb 100Mhz+1x128Mb 133Mhz@100Mhz, Hercules 3D prophet2 64MB GTS Pro, Philips 21B (21"), 3com 3C900B-TPO 10mbit, 3com 3C509b-TPO(ISA) , sblive1024, quantum20Gb 7200Rpm 2Mb, Plextor8220(SCSI), Plextor40X(SCSI)
Excuus, laat dat geheugen en die mobo maar ;)

Nogmaals excuus, maar in een antwoord draad staat de sig niet, misschien iets voor de Adjes om naar te kijken :)

Goed, 2 NICs... moet geen probleem zijn zolang ze niet dezelfde IRQ willen gebruiken (zie boven).
PC 133 geheugen dat je onderklokt naar 100MHz kan al een probleem zijn, beter is te proberen je 100MHz geheugen te overklokken naar 133 !!

En dan die SCSI drives... Hoe zijn ze aangesloten? Via een van die NICs, of via een kaart die je vergeten bent? Ik geloof niet dat de Abit BE6 een SCSI controller aan boord heeft?

Jord.

• WhiteAss
ik heb de IRQ gegevens hier:

System Information report written at: 06-01-2001 02:18:01
[IRQs]

IRQ Number Device
9 3D Prophet II GTS/GTS Pro
9 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC (3C900B-TPO) #2
5 3Com EtherLink III ISA (3C509b-TPO)
14 Primary IDE Channel
15 Secondary IDE Channel
10 Intel 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller
10 Initio Ultra SCSI Host Adapter
11 Creative SB Live! Value (WDM)
11 Highpoint Technology Inc. Hpt366 Ultra DMA 66 Controller
11 Highpoint Technology Inc. Hpt366 Ultra DMA 66 Controller
1 PC/AT Enhanced PS/2 Keyboard (101/102-Key)
4 Communications Port (COM1)
3 Communications Port (COM2)
6 Standard floppy disk controller
8 System CMOS/real time clock
13 Numeric data processor
12 Logitech PS/2 Port Mouse

ik zie hier geen problemen.

in de bios heb ik nog niet gekeken.

in (ISA) slot 2 zit de "3Com EtherLink III ISA"
in (PCI) slot 5 heb ik een aparte scsi kaart (zo als je in de IRQ lijst had kunnen zien de "Initio Ultra SCSI Host Adapter"
in slot 4 zit nix (kon niet, dan werden de scsi aparaten niet gevonden).
in slot 3 de "Creative SB Live! Value"
in slot 2 de "3Com EtherLink XL PCI"
in slot 1 zit weer nix (xtra ruimte voor mijn videokaart).
in het AGP slot zit (goed geraden:)) "3D Prophet II GTS/GTS Pro"

hier staan de dubbel gebruikte IRQ's nog eens op een rijtje.
System Information report written at: 06-01-2001 02:30:44
[Conflicts/Sharing]

Resource Device
IRQ 9 3D Prophet II GTS/GTS Pro
IRQ 9 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC (3C900B-TPO) #2
IRQ 10 Intel 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller
IRQ 10 Initio Ultra SCSI Host Adapter
IRQ 11 Creative SB Live! Value (WDM)
IRQ 11 Highpoint Technology Inc. Hpt366 Ultra DMA 66 Controller

is hier nog iets mis mee?

edit:
Signature aangepast

Verwijderd

Om te beginnen met je laatste vraag, NIC staat voor Network Interface Card :)

ff 2de window openen om die post van je op hetzelfde scherm te krijgen... da's beter... ;)

Deze IRQs, zijn die vanuit Win2k of vanuit Win9x genomen? Zo te zien, aan de hand van hun volgorde vanuit Win2k, right?

Win2k, als het met ACPI geinstalleerd is, zou niet mogen crashen met deze IRQs. Als je deze IRQs echter in Win9x hebt, dan zul je moeten proberen je Highpoint Hpt366 Ultra DMA 66 Controller naar een andere IRQ te verwijzen. Deze werkt ook goed op IRQ5, IRQ4 en IRQ3.
Als je je COM poorten niet gebruikt voor een muis of externe modem, kun je deze net zo goed uitschakelen in Windows, en je Highpoint erop zetten. (Wel allebei de Highpoint controllers op dezelfde IRQ !!)

Je kunt de USB Controller op dezelfde IRQ zetten als de Highpoint. Ook een mooi meegenomen iets ;)

En waar je dit het beste doet? Voor Windows 9x altijd in de BIOS van je mobo. Win2k zal zich er weinig van aan trekken, of misschien ook hier en daar de BIOS volgen.

Wat voor BIOS heb je trouwens? Een Award of een Phoenix?

Jord.

Verwijderd

okeeeeeeee

errug logisch dat je systeem er telkens mee kpat TWEE NICs EN een Videokaart op een IRQ!?!? (NIC betekent Network Interface Card)
Dat zijn nou precies DE kaarten die je niet op 1 IRQ moet hebben......probeer zoveel mogenlijk apparaten op een aparte IRQ te krijgen!
Ga naar ---->bios--->pnp setup als 't goed is kan je daar per PCI slot een IRQ instellen

Suc6!!!

Sc:r:rt

• WhiteAss
ik kwam net achter de betekenis van NIC.

dit is vanuit w2k. moet ik er dus wel of niet iets aan veranderen?

ik heb een Award BIOS.

Verwijderd

Hangt ervan af... stort je Win2k in elkaar met deze instellingen? Dan ja, zou ik er iets aan veranderen. Als je in je BIOS een instelling hebt die ACPI heet, en die je in en uit kunt schakelen, maar ingeschakeld stond de laatste keer dat je Win2k opnieuw installeerde (ben ik nog te volgen?;)), dan zul je of kaarten moeten gaan swappen, of het via de BIOS op moeten lossen. Want als je nu ACPI uitzet, dan doet je Win2k het niet meer :(

Dus doe een reboot, kijk in je BIOS, en als je daar dan bent, probeer zowiezo die NIC bij je videokaart vandaan te krijgen, of die Highpoint te verplaatsen. Als het fout mocht gaan, kun je altijd terug naar je BIOS om het recht te zetten. Schrijf dus op wat je gedaan hebt!

Jord.

Verwijderd

Oh, en check in je BIOS naar een optie om je videokaart detectie te veranderen. ZAl iets zijn dat PCI/AGP heet en veranderbaar is in AGP/PCI... staat het al op AGP/PCI, dan netjes zo laten staan !!

Als je USB niet gebruikt, gewoon uitschakelen in de BIOS. Scheelt je altijd weer een IRQ!

Jord.

• WhiteAss
Ik heb net in het boekje van mijn mobo gekeken en ik heb die acpi functie gevonden. ik ga zo pitten dus ga nu niet meer in de bios aan de gang.

als ik het goed begrijp moet ik die functie uit zetten. maar ik kan altijd eerst nog proberen om de irq's beter in te delen. dat kan toch gewoon in windows gedaan worden.

• WhiteAss
Op zaterdag 06 januari 2001 02:52 schreef Jorden het volgende:
Als je je COM poorten niet gebruikt voor een muis of externe modem, kun je deze net zo goed uitschakelen in Windows,
kan ik ze bij divice manager gewoon op disabled zetten (w2k) of moet ik iets anders doen?

als het op die manier gaat dan staan nu de com2 lpt1 en de USB controler uitgeschakeld
(com1 soms nodig voor een data cable).

• WhiteAss
dubbel gebruikte IRQ's opnieuw op een rijtje.

System Information report written at: 06-01-2001 04:00:51
[Conflicts/Sharing]

Resource Device
IRQ 9 3D Prophet II GTS/GTS Pro
IRQ 9 3Com EtherLink XL PCI TPO NIC (3C900B-TPO) #2
IRQ 11 Creative SB Live! Value (WDM)

• WhiteAss
Zet zowiezo je Plug n Play OS op No.
Waar het kan (hangt af van de BIOS), schakel ACPI uit. (Alhoewel dat geldt bij het opnieuw installeren van Windows 9x en Win2k)
wat heb ik er aan om PnP uit te schakelen?
Je Dimms: Heb je verschillende merken Dimms, of zijn ze allemaal van hetzelfde merk? Heb je al 1 Dimm per keer geprobeerd?
Ja ik heb 2 verschillende soorten.
2x64mb 100Mhz
1x128mb 133Mhz
en ik heb ze afzondelijk geprobeerd.
Ben je iets aan het overclocken, of heb je in het verleden iets ge-overclocked?
Ik heb mijn proc een tijdje op 525mhz laten rennen.

Verwijderd

Excuses voor het late reageren, maar ik vond het vroeg genoeg gisteren, en ben naar bed gegaan ;)
als ik het goed begrijp moet ik die functie uit zetten. maar ik kan altijd eerst nog proberen om de irq's beter in te delen. dat kan toch gewoon in windows gedaan worden
Errm, niet als je Win2k hebt geinstalleerd met die functie aan. Want dan zal je Win2k of niet meer (goed) reageren, of gewoonweg niet opstarten :( En dat willen we niet hebben.
Nee, als tie aanstaat, gewoon aan laten staan, maar of je dan nog iets kunt veranderen binnen Win2k, vraag ik me af. Misschien alleen door kaarten te gaan swappen van slot naar slot. Zal ik nog even nazoeken:)

Wat ik bedoelde was meer voor Win98. Maar goed...

Ja, je kunt de compoorten die je niet gebruikt, gewoon in device manager uitschakelen.
wat heb ik er aan om PnP uit te schakelen?
Geldt eigenlijk weer meer voor Win98. Dan gaat je BIOS die gebruikte IRQs niet vastzetten in Windows. Of eigenlijk andersom, dan gebruikt Windows nog wel je BIOS IRQ instellingen, maar kun je ze zelf wijzigen in Windows, als je dat nodig vindt.
Ja ik heb 2 verschillende soorten.
2x64mb 100Mhz
1x128mb 133Mhz
en ik heb ze afzondelijk geprobeerd.
En het resultaat daarvan was?

Vraagje wat ik nog niet gesteld had: heb je de BIOS van je Abit al eens geflashed naar een nieuwere versie, en welke versie gebruik je nu?

Jord.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik vind die voeding verhalen toch maar vreemd. Ik had eerst een K6-2 met daarin een 235 watt voeding. Er zaten 2 harde schijven in, een cd-rom, een writer, een zipdrive, een videokaart, een voodoo2, nog een videokaart, een netwerkkaart, een tvkaart, geluidskaart en een scsi-kaart en nooit problemen gehad :)

• WhiteAss
Nee, als tie aanstaat, gewoon aan laten staan, maar of je dan nog iets kunt veranderen binnen Win2k, vraag ik me af. Misschien alleen door kaarten te gaan swappen van slot naar slot. Zal ik nog even nazoeken.
maar daarmee krijg ik de "Highpoint Technology Inc. Hpt366 Ultra DMA 66 Controller" nog niet van IRQ 11 af want die zit onbord.

ik heb de volgende bios flach het laatste de draait

Filename: BE6TH.EXE
Date: 07/31/2000
ID: TH

en dat is de nieuwste
En het resultaat daarvan was?
ik heb de drie DIMM'en op alle 3 de geheugen banken geprobeerd.
het maakte geheel geen verschil uit.

waar de comp dus vaak vast loopt is wanneer w2k net is opgestart, alles wordt gewoon geladen en dan hangt hij. Ik heb dan nog nix kunnen doen.

Verwijderd

Volgende keer eens in het bootlog nagaan waar die precies vastloopt.

CTRL+ALT+DEL zorgt er ook niet voor dat je in de Task Manager komt?
ik heb de drie DIMM'en op alle 3 de geheugen banken geprobeerd.
het maakte geheel geen verschil uit.
Ook al geprobeerd alleen met de 2x64Mb te draaien, of alleen de 128Mb DIMM erin?

Abit's doen moeilijk met 2 verschillende soorten geheugen.

Wat betreft de Highpoint controller op het moederbord: Volgens mij kun je in je manual nagaan of je die met een jumper of via de BIOS op een andere IRQ kunt zetten.

• WhiteAss
zo ziet mijn mobo er nu uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/thijshas/be6.jpg

pci4 heb ik dus niet gebruikt om dat dan de scsi kaart op pci5 niet goed meer werkte.
en pci2 heb ik niet gebruikt omdat ik voldoende ruimte om te koelen wilde hebben voor de videokaart.

ik kan dus alleen de live en de 3com kaarten met elkaar ruilen, maar dat heeft toch helemaal geen zin.

die mogelijkheden met het geheugen heb ik ook al geprobeerd en dat maakte geen verschil.

• WhiteAss
Ik heb laatst 2x gehad dat ik de melding kreeg
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
daarbij verschijnen een paar geheugen lokaties en dan doet het systeem verder nix meer. zou dit er mee temaken kunnen hebben?
Pagina: 1