PC valt terug naar desktop tijdens spellen

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:10
Ik heb hier een pc staan met de volgende specs:

AMD Athlon XP 2500+ Barton
Abit KD7-RAID
Geforce 4 Ti4200 8x AGP
Windows XP SP2

Nu heeft deze het vage probleem dat hij er tijdens spellen uitvalt. Zit je te spelen en ineens staat de desktop voor je neus. Niets geen melding, error whatever gewoon de desktop. Dit heeft hij met bijna alle spellen.

Ik heb alle drivers, firmwares en bios'sen geupdated. Eerst een BIOS update, toen de firmware van de opticals en tot slot alle drivers geupdated inclusief de nieuwste chipset drivers.

Kan totaal niets vreemds ontdekken. Heb het systeem net getest met 3DMark 2003 en dat viel tijdens de eerste keer testen uit. Bij de 2e keer testen kwam ik op ongeveer 1700 marks.

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 15:06
Is die Geforce van je toevallig een asus??
Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad, kaart getest in een andere pc. Nog steeds het probleem. Dus ik ermee terug naar NoRRoD computers Groningen, zij ermee getest, niets aan de hand volgens hen maar ze hadden me toch maar een andere kaart meegeven, met de mededeling: deze zal dan hoogstwaarschijnlijk ook niet werken, (FX5600) nou die kaart deed het dus wel en nog steeds...

(hiermee wil ik dus proberen te zeggen dat NoRRoD mij heeft geprobeerd te verneuken, ze heblben me ook al eens 2 kapotte geheugen modules verkocht)

[ Voor 25% gewijzigd door Tije op 15-01-2005 16:54 ]

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heeft windows in de logboeken toevallig nog iets leuks te melden. (een of andere foutmelding, of zo)
Voor het geval je niet weet hoe je die logs bekijkt: start, instellingen, configuratiescherm, systeembeheer, logboeken.

[ Voor 39% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2005 16:58 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Spixo
Tije schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 16:52:
Is die Geforce van je toevallig een asus??
Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem gehad, kaart getest in een andere pc. Nog steeds het probleem. Dus ik ermee terug naar NoRRoD computers Groningen, zij ermee getest, niets aan de hand volgens hen maar ze hadden me toch maar een andere kaart meegeven, met de mededeling: deze zal dan hoogstwaarschijnlijk ook niet werken, (FX5600) nou die kaart deed het dus wel en nog steeds...

(hiermee wil ik dus proberen te zeggen dat NoRRoD mij heeft geprobeerd te verneuken, ze heblben me ook al eens 2 kapotte geheugen modules verkocht)
Nee, het is een kaart van Club3D. Die zich overigens normaal gedraagd in een andere pc.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 16:56:
heeft windows in de logboeken toevallig nog iets leuks te melden. (een of andere foutmelding, of zo)
Af en toe krijg ik zo'n venstertje... als ik mazzel heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Spixo op 19-01-2005 20:47 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik bedoelde de eigenlijke logboeken. Zo'n foutmelding is imo waardeloos, want je weet nog niet waar het probleem zit.

[ Voor 7% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2005 17:03 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Spixo
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:02:
Ik bedoelde de eigenlijke logboeken. Zo'n foutmelding is imo waardeloos, want je weet nog niet waar het zit.
** afbeelding removed, probleem namelijk opgelost **

[ Voor 26% gewijzigd door Spixo op 19-01-2005 20:46 ]

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Hier kom je dus ook niet erg veel verder mee. Omdat je zegt dat het in alle spellen gebeurt, denk ik al snel aan DirectX. Draai dxdiag eens, en loop de testen eens langs.

[edit]: Omdat je SP2 hebt, is DirectX 9.0c (b of c?) al geïnstalleerd. Het kan dat je kaart daar niet helemaal compatible mee is. Maar ik weet niet zo veel van NVidia kaarten. Dat zou je wel zelf even kunnen opgooglen of zo.

[ Voor 41% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2005 17:08 ]

• Spixo
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:06:
Hier kom je dus ook niet erg veel verder mee. Omdat je zegt dat het in alle spellen gebeurt, denk ik al snel aan DirectX. Draai dxdiag eens, en loop de testen eens langs.
Denk dat het weinig helpt. Heb het systeem namelijk al eens opnieuw geinstalleerd, een keer met SP1 en een keer met SP2 met de nieuwste DirectX.

Het probleem treedt zeer onregelmatig op.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Daar zit 'm het probleem. Ik heb net ff de search gebruikt:
http://gathering.tweakers...Cdirectx%2C9%2Ccompatible
Je kaart is dus niet compatible met DirectX9

[edit]: ging ff iets mis met die link.

[ Voor 10% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2005 17:13 ]

• huubhuub
  • Laatst online: 11:23
Hallo daar ,

Ik heb dit probleem ook gehad... (radeon 9800 pro).
Bij mij was de oplossing 2 goede kastkoelers te kopen (2x 9 euries).
Dus waarschijnlijk is het ook bij jou een hitteprobleem , probeer een met de kast open en een ventilator op de kaart gericht te spelen.

Huub :7

PS. en dat ie het alleen tijdens spellen doet komt dan waarschijnlijk doordat je kaart dan pas zich warm gaat liggen maken om in 3d mode te kunnen werken ( en dus je grapichs te laten zien)

[ Voor 26% gewijzigd door huubhuub op 15-01-2005 17:15 ]

Always bet on Huub

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

huubhuub schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:12:
Dus waarschijnlijk is het ook bij jou een hitteprobleem , probeer een met de kast open en een ventilator op de kaart gericht te spelen.
Dat wilde ik hierna gaan opperen, maar het testen daarvan duurt simpelweg wat langer.

• RDX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01-2025

RDX

Voor de zekerheid kun je ook ff memtest86+ draaien.
Ik had toevallig laatst ook vage crashes tijdens een aantal spellen, terwijl 3dmark en andere benches geen problemen gaven. Toen ik memtest86+ draaide bleken er errors te zijn in mijn geheugen. Op 333 Mhz vond memtest geen errors, maar aangezien het 400 mhz geheugen is, gaat dat dus terug naar de leverancier.
Ik gebruik deze download om onder dos/windows een bootable disk te maken:
http://www.memtest.org/do...emtest86+-1.30.floppy.zip

Misschien ligt het niet aan je geheugen, maar dat weet je dan binnen een half uur.

• Spixo
huubhuub schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:12:
Hallo daar ,

Ik heb dit probleem ook gehad... (radeon 9800 pro).
Bij mij was de oplossing 2 goede kastkoelers te kopen (2x 9 euries).

Huub :7

PS. en dat ie het alleen tijdens spellen doet komt dan waarschijnlijk doordat je kaart dan pas zich warm gaat liggen maken om in 3d mode te kunnen werken ( en dus je grapichs te laten zien)
Er zit in de kast een fan aan de front en een fan in de window aan de zijkant.

Zoals ik al zei het is zeer onregelmatig, de ene keer na 3 minuten spelen de andere keer na 1 uur.

• Spixo
RDX schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:18:
Voor de zekerheid kun je ook ff memtest86+ draaien.
Ik had toevallig laatst ook vage crashes tijdens een aantal spellen, terwijl 3dmark en andere benches geen problemen gaven. Toen ik memtest86+ draaide bleken er errors te zijn in mijn geheugen. Op 333 Mhz vond memtest geen errors, maar aangezien het 400 mhz geheugen is, gaat dat dus terug naar de leverancier.
Ik gebruik deze download om onder dos/windows een bootable disk te maken:
http://www.memtest.org/do...emtest86+-1.30.floppy.zip

Misschien ligt het niet aan je geheugen, maar dat weet je dan binnen een half uur.
Ik ga even kijken of ik het op mijn USB stick kan zetten, heb helaas geen floppydrive tot me beschikking :)

Straks tijdens het eten laat ik hem draaien.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik had afgelopen week soortgelijke problemen met mn 9800Pro (beeld werd zwart). Ik heb de oorzaak nog altijd niet met zekerheid gevonden, maar ik de voeding is hoofdverdachte (die heeft theoretisch te weinig vermogen, maar de voltages wijken bijna niet af 8)7 ). Ik weet in ieder geval wel dat het uitzetten van fastwrite al een stuk heeft geholpen. Ik weet niet of jij dit ook kunt met jouw pc, maar misschien het proberen waard?

• huubhuub
@drivinUcrazy

wat voor voeding heb je dan ???? aangezien ik mijn hele systeem (zie sig) draai met een
Qtec >:) (jaja je ziet het goed) (die 450 is zn maximale vermogen)

@Ricardo

Dat je 2 fans hebt maakt niet uit...
zit er ook een fan achter je kast zodat de airflow ook langs je videokaart gaat ?
anders kun je proberen om 1 extra fan achterin je kast te plaatsen die de lucht uit de kast zuigt.
Dit kost hoogstens 8 a 9 euro.... het proberen waard (en anders word je er niet slechter van)

Huub

[ Voor 63% gewijzigd door huubhuub op 15-01-2005 17:29 . Reden: Voor ricardo ]

Always bet on Huub

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Niet lachen: maxpower 300 W, met maar 15A op de 12 V rail, terwijl er eerst minstens 16A voor die 9800 pro werd aanbevolen, en nu zelfs 18A. (wist ik toen veel)

[edit] Het vreemde is dat hij 2 dagen raar heeft gedaan. Sinds ik met Motherboard Monitor 5 de voltages en temps bij houd, is het hele kreng op geen foutje te betrappen, zelfs niet onder uren lange stress met 3dMark03. Ook wel leuk natuurlijk, maar ik weet liever zeker waar een eventueel probleem zit. Mijn score is trouwens 5749.

[ Voor 58% gewijzigd door DrivinUCrazy op 15-01-2005 17:33 ]

• huubhuub
@ricardo

mijn qtec koste me maar 25 euo's ofzo 8)7

Ik kocht hem aleen om te testen of mijn toenmalige enermax het begeven had...... :X
en het antwoord was ja (8> sindsdien te lui om een andere te kopen en tot mijn verbazing draait de Qtec nog steeds _/-\o_

Huub

(zelfs met wonderbaarlijk stabiele lijnen , en dat met een prescott XMS geheugen 5x HDD , radeon 9800 pro :P)

[ Voor 19% gewijzigd door huubhuub op 15-01-2005 17:33 ]

Always bet on Huub

• Spixo
Ik heb denk ik het probleem gevonden, schrik niet })

** afbeelding removed, probleem namelijk opgelost **

[ Voor 48% gewijzigd door Spixo op 19-01-2005 20:47 ]

• Tije
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-08 15:06
Ricardo87 schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:59:
Ik heb denk ik het probleem gevonden, schrik niet })

[afbeelding]
[afbeelding]
OMFG ik denk dat het nu wel duidelijk is ja....

• Spixo
Tije schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:43:
[...]

OMFG ik denk dat het nu wel duidelijk is ja....
De teller stond na anderhalf uur trouwens op 3140 errors. Heb de pc zaak even gemaild, kijken of ik de module kan retourneren op de garantie.

• RDX

RDX

Fijn om te horen dat je de oorzaak gevonden hebt.

Kapot geheugen is volgens mij vaker de oorzaak van instabiele systemen dan dat iedereen denkt. Vaak kan een OS prima (lijken) te draaien, maar worden er op de achtergrond toch af en toe foutjes gemaakt. Mijn 1Gb geheugen gaf "slechts" 6 errors op de gehele test, maar die 6 zorgde er wel voor dat Ureal en UT2004 er af en toe uit klapten. Windows draaide echter prima, behalve dan dat ik een keer een CRC error kreeg met het uitpakken van een RAR bestanb (en toen ik nogmaals dezelfde RAR uitpakte niet).

Als ik nieuw geheugen koop, dan doe ik voortaan altijd eerst memtest draaien. Aangezien dat vanaf een bootdisk/stick kan, kun je dat namelijk al draaien nog voordat je aan je linux/windows/etc installatie begint.

• Spixo
RDX schreef op zondag 16 januari 2005 @ 13:42:
Fijn om te horen dat je de oorzaak gevonden hebt.

Kapot geheugen is volgens mij vaker de oorzaak van instabiele systemen dan dat iedereen denkt. Vaak kan een OS prima (lijken) te draaien, maar worden er op de achtergrond toch af en toe foutjes gemaakt. Mijn 1Gb geheugen gaf "slechts" 6 errors op de gehele test, maar die 6 zorgde er wel voor dat Ureal en UT2004 er af en toe uit klapten. Windows draaide echter prima, behalve dan dat ik een keer een CRC error kreeg met het uitpakken van een RAR bestanb (en toen ik nogmaals dezelfde RAR uitpakte niet).

Als ik nieuw geheugen koop, dan doe ik voortaan altijd eerst memtest draaien. Aangezien dat vanaf een bootdisk/stick kan, kun je dat namelijk al draaien nog voordat je aan je linux/windows/etc installatie begint.
Hoe lang duurd een complete memtest eigenlijk? Heb hem namelijk maar stopgezet toen hij op ~3100 errors zat.

• RDX

RDX

Ricardo87 schreef op zondag 16 januari 2005 @ 14:58:
[...]

Hoe lang duurd een complete memtest eigenlijk? Heb hem namelijk maar stopgezet toen hij op ~3100 errors zat.
Dat weet ik niet uit mijn hoofd, ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid geheugen die je hebt en de (ingestelde) snelheid van het geheugen. Let er wel op dat memtest ook gewoon doorgaat met meerdere passes, dus als je niks doet gaat hij oneindig door volgens mij. Maar als je errors krijgt, dan heeft verder testen weinig zin. Iedere error is er een te veel, dus het geheugen kan het beste meteen retour (nadat je ff contact op hebt genomen met de verkoper)

• Spixo
RDX schreef op maandag 17 januari 2005 @ 14:21:
[...]

Dat weet ik niet uit mijn hoofd, ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid geheugen die je hebt en de (ingestelde) snelheid van het geheugen. Let er wel op dat memtest ook gewoon doorgaat met meerdere passes, dus als je niks doet gaat hij oneindig door volgens mij. Maar als je errors krijgt, dan heeft verder testen weinig zin. Iedere error is er een te veel, dus het geheugen kan het beste meteen retour (nadat je ff contact op hebt genomen met de verkoper)
Ik heb net contact opgenomen en ze screenshots gestuurd van memtest. Ik mag het echter alleen retourneren als het geheugen ook fouten geeft in Windiag :/

http://oca.microsoft.com/en/windiag.asp

Dat ga ik dus ff proberen zo.

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Enne? Gelukt?

• d0s
  • Laatst online: 12:23

d0s

sssst

Dat kunnen ze niet maken, ik hoor vaker geheugen wat in windiag normaal is en in memtest allemaal errors geeft.

• Spixo
Nope,

Ik had het gister toegestuurd, werd ik vandaag gebeld dat ik maar 1 jaar garantie erop heb :/. Daar zit ik nu iets van 3 maanden overeen...

Ik dus gemeld dat je sowiezo 2 jaar garantie heb en dat het probleem zich in de garantieperiode al voordeed.. Morgen maar verder zeiken...

Verwijderd

helaas zit niet overal 2 jaar garantie op , zie wet consumentenkoop& garantie:

<Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen>.

Na 6 maanden ligt de bewijstlijst ook nog eens bij jou. Tevens is het gangbaar om binnen 2 maanden na ontdekken van een defect dit te melden:

<In de meeste gevallen heeft hij vanaf het ontdekken van een defect twee maanden de tijd om de verkoper van zijn klacht op de hoogte te brengen. Wacht de koper langer, dan verspeelt hij zijn rechten>

Denk dus niet dat je garantie kan claimen.

• Spixo
Verwijderd schreef op vrijdag 21 januari 2005 @ 15:35:
helaas zit niet overal 2 jaar garantie op , zie wet consumentenkoop& garantie:

<Openbaart zich binnen zes maanden na aanschaf een defect, dan wordt vermoed dat dit het gevolg is van een gebrek in het product, dat reeds bij aflevering bestond. De verkoper zal moeten aantonen dat hiervan geen sprake is. Deze regel geldt niet indien dat niet past bij het type product, zoals bijvoorbeeld bij bederfelijke levenswaren of feestballonnen>.

Na 6 maanden ligt de bewijstlijst ook nog eens bij jou. Tevens is het gangbaar om binnen 2 maanden na ontdekken van een defect dit te melden:

<In de meeste gevallen heeft hij vanaf het ontdekken van een defect twee maanden de tijd om de verkoper van zijn klacht op de hoogte te brengen. Wacht de koper langer, dan verspeelt hij zijn rechten>

Denk dus niet dat je garantie kan claimen.
Ze hebben teruggemaild dat ze het gaan uitzoeken. Krijg in de loop van volgende week reactie of het toch wordt vervangen :)
Pagina: 1