Toon posts:

[Samsung 192B TFT] kleuren zijn niet goed in te stellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als je de topictitel ziet zul je waarschijnlijk meteen denken die wil even snel iets vragen omdat hij geen zin heeft om het zelf uit te zoeken; zo zit het helaas niet :D

Het is zo dat ik al een paar maandjes een 19" TFT heb (de Samsung 192B) en al die tijd erg tevreden over geweest. Nu is het alleen zo dat ik wat meer met fotografie en webdesign bezig ben en nu begint het mij ineens op te vallen dat de kleuren niet helemaal juist zijn op het TFT.

Eerst maar eens eens een printscreen gemaakt en op andere pc bekeken, was keurig in juiste kleur. Vervolgens andere kabel geprobeerd, was ook goed. Monitor op andere pc geeft ook niet de juiste kleuren dus ik zoek het bij de monitor. Heb al de instellingen zitten veranderen van de kleuren. Ik heb het idee dat er iets teveel rood in zit maar bij hoger zetten van het contrast denk ik dat weer wat minder (een overgang van grijs naar wit is in het midden roze). Maar als ik dat contrast hoger heb gezet zijn de andere kleuren weer niet goed. Rood ook al iets verminderd maar dan is paars weer niet goed en ga zo maar door.

Ik heb wat op GoT zitten zoeken maar daar geen oplossing gevonden, monitors hadden in de meeste gevallen grotere kleurafwijkingen en werden teruggestuurd of iets dergelijks. Ook revieuws op internet gezocht en hierbij dezelfde instellingen als in de tests gebruikt, color profile voor monitor gedownload maar ook geen resultaat. Ook driver voor monitor is geinstalleerd (nieuwste van Samsung website).

Iemand misschien een oplossing of iemand met dezelfde monitor die zijn instellingen kan posten?

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
zoiezo moet je er rekening mee houden dat TFT schermen minder kleurechtheid hebben (mede door het 8 of 12 bit kleurenpalet, soms zelfs maar 6 bit), een CRT scherm zal in dat opzicht beter zijn voor fotografie...

Home Assistant Configuratie GitHub V&A

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:03

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

BiG-GuY schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 23:35:
zoiezo moet je er rekening mee houden dat TFT schermen minder kleurechtheid hebben (mede door het 8 of 12 bit kleurenpalet, soms zelfs maar 6 bit), een CRT scherm zal in dat opzicht beter zijn voor fotografie...
Hmm is dat echt een probleem dan? Een jpeg uit je camera is 8 bit, een raw haalt net 12 bit. Dan is een 12 bit scherm toch voldoende?
Of zie ik iets over het hoofd? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind persoonlijk dat de kleurafwijking dan wel erg groot is (paars wordt roze) :?

en volgensmij is mijn monitor een 24-bit scherm want hij heeft ruim 16 miljoen kleuren (wat paars niet roze mag maken toch?).

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar even een [kick] omdat ik er nog niet uit ben gekomen.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het ook kunnen zijn dat het toch door de videokaart komt (is een ATI 9200 te slecht?). Bij mijn vorige kleinere TFT heb ik namelijk nooit gekke dingen gezien. De printscreen was wel goed maar ik denk dat die uit het geheugen wordt getrokken en geeft dus niet direct weer wat er door de grafische kaart wordt geproduceerd, of heb ik het mis?

Verwijderd

Topicstarter
Om de oplossing van het probleem nog maar even te geven.

Twee weken geleden melde Samsung mij dat de monitor een defect zou hebben. Volgende dag al opgehaald. In principe zou hij direct worden omgeruild maar ze hadden hem niet meer (een wat ouder model is het) dus tijdelijk vervangende 19" TFT gehad. Nu twee weken weggeweest en vandaag kwam hij weer terug, keurig gerepareerd en heb nog nooit zulke mooie kleuren op deze monitor gezien!

Samsung :9~
Pagina: 1