Toon posts:

Opzetten netwerk +/- 10 pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje erovernagedacht om het hier te plaatsen maar hoop toch op wat hulp en vooral dat het interessant genoeg is om open te blijven.

Ik ben van plan om voor circa 10 pc's een netwerkje op te zetten. Dit met een leuk linux servertje. Nou is mijn kennis van linux naar mijn idee opzich voldoende, maar wat betreft echte netwerken heb ik teweinig kennis. Dus heb ik een aantal dingen opgezocht, maar het is me nog steeds niet allemaal helder.

Wat handig zou zijn is als het volgende kan:

- Elke user kan op een willekeurige pc inloggen. Hier krijgt elke user zijn eigen profiel vanaf de server.
- Alle applicaties kunnen vanaf de server geupdate worden of verwijderd dan wel toegevoegd worden.
- In principe kan elke user dus doen wat hij of zij wil, maar kan dus alleen zijn eigen profiel verpesten.
- Er kan alleen op de desbetreffende server worden ingelogt, en er kan absoluut geen contact worden gelegd met de anders servers van het netwerk. (Ik probeer dus een soort van gesloten netwerk te maken binnen een ander netwerk, er is daarom ook een losse internetverbinding, maar de pc's zullen helaas toch over een switch moeten gaan zodat de pc's ook voor andere mensen gebruikt kan worden)

Hierover heb ik wat nagedacht. Om te beginnen zat ik met de server, hier ben ik van plan gewoon sme server op te zetten. Debian met samba v3 als pdc kan ook maar het beheer moet als het kan overgenomen kunnen worden door iemand met wat minder linux kennis.

Op de server komt dus ook een firewall, dit vormt echter geen enkel probleem.

Maar ik heb geen idee hoe ik er nou goed voor kan zorgen dat alle applicaties op de pc's staan en alle wijzigingen dan automatisch op de server kunnen komen. Ook het precies instellen van wat niet en wel mag lijkt me lastig (maar moet opzich met nog wat meer lezen en uitproberen goed lukken).

Zoals te lezen valt heb ik weinig kennis op het gebied van echte netwerken, maar er gebeurt natuurlijk niks voordat ik alles precies goed weet, het gaat ook niet om een professioneel iets (anders zou ik het niet doen :P ).

Maar applicatie's op de client pc's en alle wijzigigingen doorsturen naar de server lijkt me het lastigste. Er komt dan dus een AD met alle instellingen van users,

Vraag 1: maar moet ik dan elke applicatie soort van half installeren zodat de user het installatieproces kan voltooien en daarmee alle instellingen in zijn profiel krijgt.

Vraag 2: En hoe kan ik dan een applicatie op alle pc's gelijktijdig updaten. Ik wil dus dat (liefst zonder zware fileserver, echter wel een goede stabiele) dat elke pc wanneer er wijzigingen zijn in het origineel (dat van de fileserver) het aanpast. Zo kunnen update's en applicatie's makkelijk worden geinstalleerd.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 15:56 ]

Verwijderd

Move PNS > NT

Persoonlijk denk ik dat je het jezelf onnodig moeilijk maakt door dit met Linux te doen. Je hebt Windows clients (neem ik aan) en wilt dingen waarvoor Windows 2000/XP en de Serveredities precies bedoeld zijn. Roaming profiles moet je ook wel kunnen regelen met third party software; ik denk dat je bij het gecentraliseerd uitrollen van applicaties echter snel vast komt te zitten. Daar zul je toch een Windows-server voor nodig moeten hebben, gok ik.

Daarnaast heb je heel mooi omschreven wat je allemaal wilt, maar een concreet plan of vooronderzoek over welke software en oplossingen je nodig hebt zie ik niet. Doe daar iets aan, zou ik zeggen.

Verwijderd

Dit kan standaard met Windows 2000 (Adv) Server. Roaming of Mandatory Profiles, icm met Active Directory + Group Policy's kan dit allemaal zonde enig probleem.
Volgends mij bestaat er ook geen software voor linux die het zo goed doet als AD+GP's. Samba is wel te doen (SMB), veel verder dan dat zal je niet komen.

Dat is het jammere aan de open-source community, net als Mozilla, zonder veel poefpaf niet in een bedrijfsnetwerk te krijgen. Internet Explorer kan je beheren vanuit een GP, Mozilla niet.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het zo lees moet het met samba wel lukken, maar wat ik niet snap is (mocht het dan toch beter zijn :) ) hoe windows het regelt met het installeren en bijhouden van applicatie's. Of is er een mogelijkheid (globaal gezegd) om een soort van standaard map op de server te zetten die elke client bijhoud (en bij installatie elke user een eigen profiel van die applicatie geeft). Ik realiseer me wel dat alle pc's tegelijk updaten met linux erg onpraktisch dan wel niet mogelijk word.

Ik denk dat ik maar beter gewoon eens windows 2k server ga installeren en dat ik dat dan wel vanzelf zal uitvinden. Ik ben nu met sme server wat aan het experimenteren. Maar gezien het idee dat alles echt goed beheerbaar moet zijn zal het dan toch wel windows 2k server worden.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2005 18:49 ]

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 15:32
Verwijderd schreef op zondag 16 januari 2005 @ 18:36:
maar wat ik niet snap is hoe windows het regelt met het installeren en bijhouden van applicatie's.
Voor Windows 200x heb je daar een aparte Microsoft server voor. Dit is Systems Management Server 2003 (SMS). Met SMS kun je installeren, verwijderen en updaten. En dit zo wel voor gewone applicaties als voor Windows Update.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu sme server draaien op een test systeempje draaien, en ik moet zeggen dat mijn bevindingen zeer positief zijn :P Vooral met de policy's die met behulp van poledit.exe gemaakt kunnen worden (moet nog wat testen).

Maar dat systems management server is wel precies wat ik nog mis aan het netwerk. Verder kan ik alles perfect simuleren en werkt het echt heel goed.

Kent niemand een soort namaak van windows sms? Gezien de mogelijkheden lijkt het me lastig voor een programma om dit na te bouwen, en zie ik niks anders als netwerk shares maken en daar iets op installeren als alternatief, maar dan bereik ik nooit de stabiliteit en snelheid van windows sms. Vrij prijzig, maar dan heb je wel wat. Toch hoop ik nog dat er eoa alternatief is :P

Updates ga ik proberen via scripts te laten uitvoeren bij login user. Er komt op elke pc een standaard partitie met programma's. Als de server het haalt mirror ik deze op elke pc vanaf de server, zo niet dan script ik een vergelijkingscode die bij inloggen kijkt of er geen wijzigingen zijn. Kan allemaal een beetje lastig worden maar moet lukken dacht ik zo :*) Nog windows setup manager erbij en dan moet het kunnen :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2005 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gaat allemaal aardig, maar wat nog wel een punt is: als ik via scripts pc's laat updaten (zowel windows update's als locale bestanden vervangen) , hoe verleen ik dan tijdelijk de rechten hiervoor?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2005 00:29 ]

Pagina: 1