[Screenpanning] Ingebouwde scherm iBook uitzetten

Pagina: 1
Acties:

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 23:52

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Hallo,

ik heb inmiddels met succes de screenpanning hack uitgevoerd op mijn iBook. Werkt prima, maar het flauwe is dat ik alleen maar met dual screen mijn externe monitor hoger dan 1024 kan krijgen. Met synchrone schermen kan ik niet hoger dan 1024. Ja, dat kan wel, maar dan krijg ik een zwarte balk om alles heen. Dat was niet de bedoeling :)

Het is jammer dat MacOS X het ingebouwde scherm niet laat scrollen zoals Windows dat doet. Nu wil ik toch wel graag van de mogelijkheid gebruik maken om mijn externe monitor hoger dan 1024 aan te sturen, omdat dual screen net niet lekker loopt met exposé. Ik heb dit ook bij iemand werkend gezien, en heb aan de hand daarvan het volgende geprobeerd:

Ik heb Sleepless geïnstalleerd, daarmee zou ik het interne scherm uit kunnen laten gaan, zonder dat de computer op stand-by gaat. Vervolgens zou MacOS X alleen het externe scherm nog zien in het Beeldschermen paneel, zodat ik dus hoger dan 1024 kan zonder zwarte balk. Helaas lukt het me niet. Hij blijft het interne scherm gewoon zien, ook als deze dichtgeklapt is.

Weet iemand misschien hoe ik verder moet? Is er misschien iemand die dit wel succesvol voor elkaar heeft?

Hier stond achterhaalde informatie…

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

Clamshell mode op de iBook is erg buggy (het is sowieso niet de bedoeling dat het gebruikt wordt, de iBook kan anders zijn warmte niet kwijt, dit in tegenstelling tot de PowerBook, die er wel voor gebouwd is). Dat Exposé niet lekker draait met je extra monitor heeft met je videogeheugen te maken, dat verdeeld wordt over je twee monitoren, ook op de PowerBook gebeurt dat, maar die heeft standaard twee keer zoveel geheugen als de iBook, dus vandaar dat het wel soepel blijft draaien. Het heeft niets te maken met het feit of je interne beeldscherm al dan niet uitstaat.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Hmm, okee. Even ter verduidelijking:

Het was niet de bedoeling dat ik met de klep dicht ging werken. Ik heb geen zin om mijn gloednieuwe iBook te laten versmelten. Het idee was om even het scherm (bijna) dicht de vouwen tot de interne monitor uitgaat. Dan zou Mac OS X alleen het externe scherm nog moeten zien, en zonder zwarte balk 1280x1024 (TFT) weer moeten geven. Ik heb dit werkend gezien, daarom vond ik het jammer dat het mij niet lukte.

• MacWolf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-09-2024
Heb je wel goed bij de systeeminstellingen gekeken? Als het goed is zie je bij 'Beeldschermen' beide schermen, als je een ander scherm hebt aangesloten (misschien moet je op 'Detecteer beeldschermen' drukken). Wellicht is het daar mogelijk om de resolutie in te stellen, als het systeem merkt dat een hoog resolutie schern is aangsloten...

Microsoft Windows: A thirty-two bit extension and graphical shell to a sixteen-bit patch to an eight-bit operating system originally coded for a four-bit microprocessor which was written by a two-bit company that can't stand one bit of competition.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

DiGiSTORM_ schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 14:30:

Ik heb dit werkend gezien, daarom vond ik het jammer dat het mij niet lukte.
Dat was dan een lucky shot, want dat systeem werkt namelijk behoorlijk brak op de iBook.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Hmm, okee. Dat is dan jammer. Ik kan inderdaad hogere resoluties kiezen voor het externe scherm, maar dan zet 'ie er een zwarte rand omheen omdat 'ie nog steeds naar het interne scherm kijkt en alles dat formaat houdt. Het lukt me dus niet om het interne scherm op de een of andere manier uit te schakelen. Misschien heeft diegene inderdaad geluk gehad.

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil je dus eigenlijk je lcd scherm uithebben, maar wel met de klep open? Dan kan je toch ook dat pinnetje wat voelt of het scherm open of dicht is ingedrukt houden dmv een plakbandje oid?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Topicstarter
Hmja, alleen er is dus geen pinnetje ofzo. Het zal wel ergens in het scharnier zitten. En een tweede probleem is: de iBook blijft dat display dus aansturen. Hij koppelt het scherm niet af in de software, waardoor ik dus óf zit met een stuk bureaublad waar ik niet bij kan (en wat 16 MB van het schaarse videogeheugen opeist) óf ik krijg (met synchrone weergave) dus een dik vet kader om mijn beeld waardoor ik hetzelfde werkoppervlak heb als op het internet scherm mijn iBook (en dat was nou net niet de bedoeling ;))

Hoe zit dat met gebruikers van een Powerbook? Kunnen die wel het interne scherm uitschakelen als ze een externe monitor eraan hangen? Of zit je sowieso altijd met dual monitor of een dik zwart kader dan?

Wat sleepless in feite doet is net doen of je clamshell mode hebt en je scherm dichtklapt, en dus door wilt werken op je externe scherm. Maar op de een of andere manier pakt 'ie het toch niet. Zou ik iets over het hoofd kunnen zien?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De schermdicht-detectie van macs werkt met hele kleine magneetjes bovenin het scherm en onderaan de laptop. D'r zit niet, zoals bij PC laptops, een pinnetje ergens :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:27

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je kan toch gewoon je externe monitor als primair scherm instellen met een resolutie van 1280x1024 en het backlight op je iBook uitzetten?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1