USB HDD niet herkend in Win XP na crash

Pagina: 1
Acties:
  • 316 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 21:58
Mijn Wise D externe USB harddisk wordt na een crash niet meer herkend. Het ding draaide ervoor prima. Sinds kort geeft win XP voortdurend de melding: ' USB apparaat wordt niet herkend' nadat je de harddisk inplugt. Ook in het apparaat beheer staat een ' onbekend apparaat' .

Oorzaak is waarschijnlijk een schijf controle bij het opstarten. Terwijl Win XP hiermee bezig was heb ik de computer opnieuw opgestart (reset knop) omdat er toch geen fouten zouden worden geconstateerd en dit wel even zou duren omdat de USB harddisk ook gecontroleerd zou worden. Sindsdien wordt de externe HDD op geen enkel systeem herkend.

Wat heb ik gedaan om het op te lossen en waaraan kan het niet liggen:
- HDD als slave in de compu hangen, resultaat: geen probleem de schijf is gewoon benaderbaar, geen fouten bij checkdisks
- USB harddisk behuizing openschroeven: ik zie niks raars, alles zit op de plaats en geen brandpekjes o.i.d.
- jumper instellingen op HDD veranderen heeft ook geen resultaat.
- de USB harddisk behuizing heeft een eigen externe voeding, daaraan kan het ook niet liggen
- USB kabel vervangen voor een ander, ook diverse USB ingangen geprobeerd -> geen resultaat
- in Bios USB legacy aanzetten
- opstarten onder DOS met USB support-> kan niets vinden (werkte eerst wel om Ghost images te maken). In Knoppix gebeurt ook niet veel al ben ik hier geen ster in. In principe zijn in Win XP geen extra drivers nodig.
- de USB HDD op diverse computers geprobeerd (Win XP, Win 98) allemaal hetzelfde resultaat-> USB apparaat wordt niet herkend.

Heeft iemand nog ideeen? Aangezien de externe USB HDD op diverse systemen niet herkend wordt zou je denken aan een hardware probleem.
Dit zou de windows melding kunnen verklaren. Heeft iemand verder nog ideeen om de behuizing (hardware van niks) te testen? 8)7

AdB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

Al eens in het apparaatbeheer alle usb controllers weggedaan en gereboot? Dat heeft hier het probleem al opgelost.

Ook eens in een andere PC geprobeerd? (Val de buren eens lastig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdB
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-06 21:58
Bedankt voor het advies. Het werkt jammer genoeg niet: alles weggegooid. Na reboot gaat win XP allerlei USB toestanden opnieuw detecteren en installeren.
Ik zet na afloop de USB HDD aan: zelfde melding: onbekend apparaat in app. beheer en de melding USB app. niet herkend.

Ja, ik heb het spulletje op 3 PC's getest, 2x Win XP 1x Win 98 in alle systemen zelfde melding.

AdB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20096

Ik heb precies hetzelfde probleem hier met mijn USB-aansluitingen van mijn laptop.
Na een crash met wit scherm werken mijn Logitech V500 muis en Plextor externe USB HD niet meer.
De apparaten werken echter nog wel op andere computers. Ik heb bij apparatenbeheer al alle apparaten verwijdert en opnieuw opgestart maar dat mog niet baten.

Wie o wie weet nog een oplossing :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Onbekend

...

Mijn poorten werken ook niet meer zo goed.
Ik zet dan in Apparaatbeheer 1 van de USB apparaten uit (ALi PCI naar USB Open Host controller)
en schakel deze weer in. Daarna werken mijn poorten weer normaal.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook onbekend schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 22:44:
Mijn poorten werken ook niet meer zo goed.
Ik zet dan in Apparaatbeheer 1 van de USB apparaten uit (ALi PCI naar USB Open Host controller)
en schakel deze weer in. Daarna werken mijn poorten weer normaal.
Hmmm.. dit werkt bij mij ook al niet :@

Wel vreemd dat Windows kan aangeven dat het USB apparaat niet wordt herkend. Dat betekent dus dat de USB aansluitingen niet stuk zijn :?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 20096 op 02-05-2007 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:59

Onbekend

...

Anoniem: 20096 schreef op woensdag 02 mei 2007 @ 23:09:
Wel vreemd dat Windows kan aangeven dat het USB apparaat niet wordt herkend. Dat betekent dus dat de USB aansluitingen niet stuk zijn :?
Één of beide datalijnen kunnen d.m.v. pull-up weerstanden naar 5V worden getrokken.
Hieraan kan Windows herkennen of het een low-speed, high-speed of full-speed apparaat is.
Maar het kan goed zijn dat die detectie nog wel werkt, maar de communicatie gedeelte zelf de geest heeft gegeven.

Er zijn trouwens standaard kaarten voor laptop en pc te koop met USB aansluitingen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook onbekend schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 08:09:
[...]

Één of beide datalijnen kunnen d.m.v. pull-up weerstanden naar 5V worden getrokken.
Hieraan kan Windows herkennen of het een low-speed, high-speed of full-speed apparaat is.
Maar het kan goed zijn dat die detectie nog wel werkt, maar de communicatie gedeelte zelf de geest heeft gegeven.

Er zijn trouwens standaard kaarten voor laptop en pc te koop met USB aansluitingen.
Dit lijkt aardig op het probleem wat ik heb. Ik ben alleen bang dat mijn USB gedeelte geïntegreerd is op het moederbord van mijn laptop, een Jewel 2500. Dat moet ik vanavond eens nakijken (als ik tijd heb).

Wat me wel opvalt is dat in apparatenbeheer de USB hub nog wordt herkent als Intel 80....etc. Kan dit er iets mee te maken hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:22

The Executer

Lekker belangrijk!

Anoniem: 20096 schreef op donderdag 03 mei 2007 @ 09:06:
[...]

Dit lijkt aardig op het probleem wat ik heb. Ik ben alleen bang dat mijn USB gedeelte geïntegreerd is op het moederbord van mijn laptop, een Jewel 2500. Dat moet ik vanavond eens nakijken (als ik tijd heb).
Er zijn ook PCMCIA kaartjes te krijgen voor de laptop met 2 of meer USB aansluitingen. Prijs zit ongeveer rond de € 15 - 20.

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Pagina: 1