Ventilator geluid Fujitsu Siemens Amilo

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWaS
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Ik heb sinds kort een Fujitsu Siemens Amilo L1300. Apparaat heeft een Intel Celeron M 1.5 Ghz processor.

Na een 20 min tot een half uur werken wordt de proc vrij warm en springt de ventilator aan, dat doet ie dan een seconde of 5 - 10 om daarna weer uit te gaan. Nou is dat niet erg, maar dat doet ie 30 seconden weer. En dat blijft ie herhalen.

Ventilator is iig duidelijjk hoorbaar aanwezig.

Is dit normaal bij deze laptop of kan ik beter ff terug naar de winkel?

en is het uiteraard ventilator in de titel, niet ventilato }:O

[ Voor 7% gewijzigd door LWaS op 15-01-2005 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 18:30
Volgens mij zou het moeten zijn als je een centrino laptop hebt, dat je hem niet mag horen. Ikzelf heb een medion laptop (pentium 4) en die maakt eigenlijk het zelfde lawaai, als wat jij omschrijft.
Maar een maat van mij heeft een Acer, ook een centrino, en die maakt helemaal tot geen lawaai..

edit:
Startpost verkeerd gelezen :X

[ Voor 8% gewijzigd door n1ck op 15-01-2005 11:10 . Reden: Startpost verkeerd gelezen :X ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWaS
het is geen centrino. Het is een Celeron M.
Hij draait niet continu, maar herhaal het kunstje elke 30 seconden ongeveer om even 10 seconden oid aan te slaan.

En dat gebeurt ook bij weinig tot geen CPU gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:19
mijn vaio B1VP heeft een Pentium M 1,6 en die hoor ik alleen als ie de CD-rom aan het lezen of branden is.

Zeker omdat het een Celeron is zou het niet zo heet moeten worden lijkt me, en ook niet zo veel geluid moeten maken. Dus terug naar de winkel lijkt me een goed plan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWaS
een intel Pentium M en een Celeron M zin hetzelfde? Of zo goed als?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:19
zijn zo goed als hetzelfde alleen de Celeron heeft minder cache. Waardoor die dus minder warm zou moeten worden.

Pentium M
Celeron M

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kajun
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 13:00
Ramon de Jesus schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 11:41:
zijn zo goed als hetzelfde alleen de Celeron heeft minder cache. Waardoor die dus minder warm zou moeten worden.

Pentium M
Celeron M
Afgezien van de grotere Cache heeft de Pentium M Speedstep. De Pentium M kan zich dus onderklokken, wat resulteert in minder warmte uiteindelijk (ervan uitgaande dat de gebruiker niet altijd op 100% cpu load draait, wat erg aannemelijk is).

Mijn Pentium M (Asus M6) heeft hetzelfde; fanless tot 50 graden, dan kickt de fan in (3000rpm), koelt de cpu af tot 45, en dan gaat de fan weer uit. Het proces herhaalt zich daarbij. Ik ervaar het zelf niet als hinderlijk, omdat de fan weinig lawaai maakt op die snelheid.

Je zou terug kunnen gaan, of als alternatief, contact opnemen met FS. Een BIOS update zou wellicht kunnen helpen..

MKWii : 2750 1247 3905 || Super Metroid Orchestral Game Concert || Secret of Mana Danger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWaS
Ik heb geen idee bij welke temp de fan aanslaat. Maar hij maakt redelijk wat geluid als ie draait. En het irriteert me dus wel ietwat als ie zovaak aan en uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-10 16:14

Gerco

Professional Newbie

Terug naar de winkel is ws niet echt een optie. Ik heb precies dezelfde laptop en deze vertoond hetzelfde gedrag, dus het zal waarschijnlijk "by design" zijn. Het helpt ook niet (merkbaar) om de cpu speed te verlagen (throtteling tot 87.5% in 8 stappen is mogelijk).

offtopic:
Ik weet dat dit een oude koe is, maar ik denk dat ik een waardevolle opmerking plaats

[ Voor 20% gewijzigd door Gerco op 16-03-2005 15:35 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoe komt het dat ik dan hem maar gethrottled krijg tot 50% ?
Pagina: 1