Verwijderd schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 22:49:
Ik volg niet alles in je verhaal. Fusie is zoals gezegd het samenvoegen van twee kernen tot een nieuwe kern. Dit heeft in principe niets met de temperatuur te maken in de kern van een ster maar simpel met de massa van het object. . . . .
. . . .
. . . . .
Helpt dit?
Ik heb het gevoel dat je het standaard verhaal van sterevolutie hier opvoert omdat je (waarom weet ik niet) je veronderesteld dat ik niet weet wat kernfusie is. Je verhaal over sterevolutie is uiteraard bekend, maar het standaard verhaal is niet gericht op hypotetische vraagstukken zoals we hier hebben met een gigantische aanvankelijk
koude waterbol. Ook jou idee om een waterbol te
toveren en dat te bekijken wat er mee gebeurd is geen standaard ster evolutieprocess.
Het feit dat ik met voeibaar koud water begint is al sterk afwijkend van het normale stervormingsproces. Beschouw mijn discussie als "brainstorming".
Als je met koud water begint (mag ook ijs zijn) heb je in eerste instantie een koude bol. Als deze massa groeit is het mogelijk om het
langzaam genoeg te laten groeien zodat een kleine gravitatie-energieomzetting naar wateropwarming snel genoeg kan worden afgevoerd zodat de kern van de waterbol nagenoeg koud blijft. Je kun dan het warmtetransport en straling van het oppervlak altijd gelijk zetten aan de gravitatieenergie omzetting. Er komt dan een punt van hoge dichheid op lage temperatuur. . .en dit hypothetische groei proces kan je net zo lang laten gebeuren totdat er (1) fusie van waterstof optreed en de kern nog relatief koud is(vanwege de hoge dichtheid). . . of (2) het kan zijn dat er een conditie optreedt waarin de gravitatie contractie niet meet in balans gehouden kan worden vanwege een te grote massa: de waterbol begin op dat punt in te storten waardoor er een versnelde temperatuurverhoging op treed.
In geval (1). . .indien de fusie van start gaat
voordat de waterbol instort krijg je een fusiereactie binnen in een
koude bol welke door "inertial confinement"
wegloopt: de dichtheid en temperatuur stijgen snel en dit veroorzaakt de explosie welke we eerder besproken. Hoe deze explosie
precies verloopt blijft een vraagstuk todat iemand er met enige deskundigheid aan gaat rekeken. Het interessante idee is dat
Geval 1 in feite een
waterkernbom zou zijn: door toevoeging van een kleine hoeveelheid water aan een waterbol welke
haast de kritiche koude massa heeft bereikt zou je de
H2O-Bom kunnen laten afgaan. Het "afgaan" zou dan direct een heftige expansie explosie zijn. De explosie zou, afhankelijk van hoe groot de watermassa op dat punt zou zijn, na de waterstoffusie, ook helium laten fusseren en zo naarvde zwaarder elementen. Gezien op een gegeven punt de zuurstof (84% van de startmassa) kan gaan fuseren is het een interessante vraag hoe ver deze fusiereactie in de Waterbom zou gaan, maar dat is niet de essentie van het idee van de aanwassende waterbol.
In geval (2). . . indien de gravitatie instorting van start gaat
voordat de fusie reactie begint evolueert de waterbol geheel anders. De koude bol begint een
gravitatiecontractie op een punt waarin de ken nog relatief koud is. . De Schrinking Waterbol. Vanwege de
densificatievan de kern welke door de instortende massa veroorzaakt wordt stijgt de temperatuur en dichtheid tot op het punt dat de kernfusie van de waterstof tot stand komt. . .of de kernfusie al dan niet door de stijgende temperatuur versneld tot stand komt doet er in dit model niet veel toe. Ik
veronderstelde van wel omdat in alle leerstof op dit punt het er op lijkt dat dit wel zo is. Het lijkt me ook logisch: als de kernfusie alleen maar tot stand zou komen vanwege een hoge dichtheid dan zou de hoge temperatuur die doorgaans als
noodzakelijk wordt geacht niet relevant zijn. In elk geval is het NOG STEEDS mijn
stelling dat als de dichtheid van de kernen stijgt dat de kernfusie op lagere temperatuur tot stand kan komen. Indien dit niet zo blijkt te zijn doet dt niet veel af aan het model voor Geval 2.
Met de instorting van de
koude waterbol onstaat er in eerste instantie een implosie waarin de instortende massa een radiaal inwaartse impulse krijgt en als de kernfusie op gang komt begint de kerndruk en temperauur zeer sterk te stijgen, waardoor de kernreactie, net zoals voor Geval 1,
wegloopt, maar dan veel, veel sneller. . . .stel ik.
In verhouding tot Geval 1, zal de massa van de waterbol in Geval 2 groter zijn omdat de kernfusie op zich heeft laten wachten en de waterbol nog meer gegroeid is. Vanwege de grotere massa voor geval 2 is het tot stand komen van een kernfusiereactie wel waarschijnlijker maar nog geen zekere zaak maar alleen te voorspellen vanuit berekeningen voor
deze situatie
Ik vraag me dus af of op het punt dat gravitatie-instorting voor een
koude waterbol begint op welk punt er een kernfusiereactie zou onstaan. Vanwege het feit dat er waterstof aanwezig is zou men verwachten dat er waterstof kernfusie onstaan zal. Maar vanwege de
aanwezigheid van de zware zuurstofkernen is het ook mogelijk dat de waterstof minder gemakkelijk fuseert. Het zijn dit soort vragen voor Geval 2 welke relevant zijn voor de wat er gaat gebeuren: zal de instorting van de aanvankelijk koude waterbol zich handhaven tot op een punt dat mischien de waterstof
zowel als de zuurstof gelijktijdig gaan fuseren tot zwaardere kernen?
Omdat in Geval 2 er uberhaupt meer massa aanwezig is stel ik dat de kernfusie-explosie veel
heftiger zal zijn dan het in Geval 1 zou zijn, immers, er is (a) meer massa aanwezig dan in Geval 1 en b) de kernfusie-explosie begint op een moment dat de waterbol nog aan het instorten is en een schil heeft welke nog relatief koud is. Ook hier hebben we dus te maken met een explosief fuserende kern
terwijl de buitenschil nog koud is en nog
niet lichtgevend is (dit stel ik ook voor Geval 1).
Vanwege de grotere massa zowel als de aanvankelijke instorting zal de explosie voor Geval 2 veel heftiger zijn en groteredruk in de kern opwekken alvorens de druk weer kan afnemen via expansie.
In feite zie ik dit voor Geval 2 gebeuren:
1. Instorting met volume vermindering en impuls naar de kern toe gericht;
2. Kernverhitting en densificatie met een nog relatief koude schrinkende schil er omheen;
3. Kernfusie met druk- en temperatuurverhoging in de waterbolkern met de schil nog in de contractiefase;
4. Een explosief ontwikkelende kernfusie reactie welke zich supersnel naar buiten toe voortplant in de schrinkende buitenschil;
5. Door de supersnelle weglopende(oplopende?)kernreactie verwacht ik dat een groot deel van de zuurstof ook zal fuseren en de waterbol in een soort supernova uit elkaar zal spatten en dat zware kernen zullen worden aangemaakt in een
enkel proces van een koude waterbol naar een uitdijende supernova.
Of dit hypothetische proces zich op deze manier zou voltrekken is nog de vraag. Het is in elk geval een proces welke je in de natuur niet zal tegen komen. Wat is de
kritische koude watermassa welke op de bovengenoemde manieren(Geval 1 of Geval 2) een
waterkernbom zou worden? Zou deze massa groot genoeg zijn om in 1 explosie een supernova te worden of zou het zich ontwikkelen naar een aantal min of meer standaard sterevolutefasen zonder een supernova te worden?
Wie heeft de kennis en tijd om een berekening op het model voor een
waterkernbom los te laten?