WPA instellen lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• maXXzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-01-2023
Hallo,

Vandaag een nieuwe wireless router gekocht. Een Linksys WRT54G. Hierbij tevens een Linksys WPC54G notebook adapter gehaald. De laptop waarop ik de boel gebruik is ook nieuw. Een HP NX9105 met Win XP professional SP2.

Alles werkt perfect: echter alleen zonder beveiliging en met WEP codering. Ivm betere beveiliging wil ik graag WPA gebruiken. Dit stel ik in op de router met WPA Pre-Shared Key. Vervolgens een code en het type codering op TKIP. Dit alles stel ik net zo in op de laptop. Vervolgens ziet de laptop de router nog wel, maar is erg lang bezig een "netwerk sleutel" te ontvangen. Uiteindelijk krijg ik de melding dat er maar beperkte mogelijkheden zijn oid. Volgens de handleiding moeten deze instellingen voldoende zijn.

Ik heb het forum al afgezocht, maar vind vergelijkbare problemen, maar niet excact dezelfde als deze. Ik kom er niet uit... wie weet wat ik verkeerd doe?

Verwijderd

Heb d'r twee weken geleden ook mee zitten ...... zal effe nakijken hoe het ook weer zat
(heb geloof ik zelfde router)
;)

Verwijderd

maXXzz schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:39:
Hallo,

Vandaag een nieuwe wireless router gekocht. Een Linksys WRT54G. Hierbij tevens een Linksys WPC54G notebook adapter gehaald. De laptop waarop ik de boel gebruik is ook nieuw. Een HP NX9105 met Win XP professional SP2.

Alles werkt perfect: echter alleen zonder beveiliging en met WEP codering. Ivm betere beveiliging wil ik graag WPA gebruiken. Dit stel ik in op de router met WPA Pre-Shared Key. Vervolgens een code en het type codering op TKIP. Dit alles stel ik net zo in op de laptop. Vervolgens ziet de laptop de router nog wel, maar is erg lang bezig een "netwerk sleutel" te ontvangen. Uiteindelijk krijg ik de melding dat er maar beperkte mogelijkheden zijn oid. Volgens de handleiding moeten deze instellingen voldoende zijn.

Ik heb het forum al afgezocht, maar vind vergelijkbare problemen, maar niet excact dezelfde als deze. Ik kom er niet uit... wie weet wat ik verkeerd doe?
Als hij aangeeft dat er beperkte mogelijkheden zijn, dan duid dat voor zover ik weet op het feit dat er wel een netwerkverbinding is, maar geen internet verbinding.

Open op de laptop eens cmd en doe dan ipconfig /all

staat er bij de draadloze netwerkinterface een gateway adres? Zoniet, vul dan bij de eigenschappen van je (wireless) netwerkkaart bij gateway het ip van je router in.

Indien dit het probleem niet is gok ik op een verkeerde instelling op de router.

offtopic:
Mag ik je trouwens feleciteren met je nette topicstart? Dat zien we hier niet zoveel meer van nieuwe users tegenwoordig :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 01:49 ]

• maXXzz
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:45:
Heb d'r twee weken geleden ook mee zitten ...... zal effe nakijken hoe het ook weer zat
(heb geloof ik zelfde router)
;)
Graag!! Dan blijf ik nog ff op haha. Wilde net naar bed gaan....

Verwijderd

Op de router:
- WPA - pre shared key
- TKIP
- key die je wilt gebruiken

in WIN XP
ga naar netwerken, kies je draadloze verbinding, klik op eigenschappen, ga naar de tab draadloze netwerken, kies je verbinding, klik op eigenschappen en vul daar weer zelfde gegevens in.. WIN XP netwerksleutel == router WPA shared key

Geloof dat het zo moet werken, succes

• maXXzz
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 01:53:
Op de router:
- WPA - pre shared key
- TKIP
- key die je wilt gebruiken

in WIN XP
ga naar netwerken, kies je draadloze verbinding, klik op eigenschappen, ga naar de tab draadloze netwerken, kies je verbinding, klik op eigenschappen en vul daar weer zelfde gegevens in.. WIN XP netwerksleutel == router WPA shared key

Geloof dat het zo moet werken, succes
Ja, klopt, zo zou het moeten werken... Heb ik boven ook beschreven. Dit is ook exact zoals ik het gedaan heb.....

• maXXzz
Alles weer ff ingesteld en dan meldt ie een hele tijd “netwerkadres verkrijgen” Blijft ie tot dusverre ook op staan. Schiet niet op. Hij ziet het netwerk wel, maar kan er geen verbinding mee maken.
Via IPconfig staan alle ip's op 0.0.0.0. Alleen de DHCP server geeft 255.255.XXX.XXX. Bij status van medium staat ontkoppeld. Het zit echt in die WPA codering. Zonder werkt ie prima. Ik post dit met de WEP codering aan.

Wat betreft mijn openingspost…. Had eerder het idee dat ik aso bezig was omdat ik me nog niet voorgesteld heb hahaha…. Waar is het voorstel topic? :P:P

Verwijderd

Moet je dhcp server niet op 192.168.1.1 ofzo staan, 255.255.xxx.xxx is toch je subnet-masker ofzo?

• maXXzz
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 02:12:
Moet je dhcp server niet op 192.168.1.1 ofzo staan, 255.255.xxx.xxx is toch je subnet-masker ofzo?
Ja, staat ie nu met de WEP codering weer wel op. Alleen als ik WPA inschakel dus niet....
Overigens doet ie het met die WEP aan ook slecht. Elke 5 min valt de verbinding weg....

Kan bij eigenschappen van m'n kaart geen gateway vinden om een ip nummer inte vullen.

Ik word zooo ziek altijd van die kutrouters... zodra je met die coderingen gaat werken heb je altijd ellende. Die troep werkt nooit in 1x.

[ Voor 25% gewijzigd door maXXzz op 15-01-2005 02:28 ]

• maXXzz
Ik moet even nuanceren.... Volgens mij werkte WEP niet goed omdat ie op "gedeeld" stond ipv "open"

• originalmycroft
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10-2025
Misschien moet je je MAC adres bekend maken bij de router?

Verwijderd

is er al een oplossing voor het probleem gevonden? ik heb namelijk pcies het zelfde. hij blijft oneindig lang bezig met het verkrijgen van een netwerkadres. na ong 30 sec/ 1min houdt hij ermee op en gaat opnieuw verbinding maken. ik krijg geen ip van de router. ook zie ik me laptop niet bij de DHCP Client Log van de router verschijnen.

wat plaatjes van de instellingen:

instelling op de router (SMC7804WBRB NE router/modem)
Afbeeldingslocatie: http://www.ruttennop.nl/1.jpg

windows instelling (Windows XP Professional SP2, + alle updates)
Afbeeldingslocatie: http://www.ruttennop.nl/2.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 15:51 ]

• TdV
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

TdV

Voor wpa moet je soms een nieuwe driver van je wlan adapter hebben; bij mijn x-micro usb stick in ieder geval wel.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
maXXzz schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 02:07:
Alles weer ff ingesteld en dan meldt ie een hele tijd “netwerkadres verkrijgen” Blijft ie tot dusverre ook op staan. Schiet niet op. Hij ziet het netwerk wel, maar kan er geen verbinding mee maken.
Via IPconfig staan alle ip's op 0.0.0.0. Alleen de DHCP server geeft 255.255.XXX.XXX. Bij status van medium staat ontkoppeld. Het zit echt in die WPA codering. Zonder werkt ie prima. Ik post dit met de WEP codering aan.
Das normaal, een aanvraag (broadcast) van een IP gebeurd op 0.0.0.0 en op 255.255.255.255.
Dat is waar de DHCP naar luistert.
Misschien moet je je MAC adres bekend maken bij de router?
Alleen als je macfiltering heb aanstaan. Net zoals Exor aangeeft, deze staat standaard niet aan dus dat is dan het probleem niet.

[ Voor 18% gewijzigd door marquis op 15-01-2005 15:40 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 00:46

r0b

TdV schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 15:32:
Voor wpa moet je soms een nieuwe driver van je wlan adapter hebben; bij mijn x-micro usb stick in ieder geval wel.
Dit betreft een update voor Windows XP, en als je instellingen scherm er zo uit ziet als op de screenshot hier boven dan staat deze update op je pc.

Als je deze update niet hebt, dan kan je ook niet voor "WPA" kiezen bij de eigenschappen van je wireless verbinding.

Overigens, wat betreft het wegvallen van het WLAN signaal: zet de channel eens op wat anders ipv 11 (ik gebruik zelfs channel 6). Hier viel de verbinding ook iedere 30 sec weg, en na het her-instellen van de channel naar 6 doet hij het al 3 dagen lang perfect (heb de Linksys WAP54G nog maar 3 dagen :P)

Macfiltering staat standaard uit overigens, dus dit kan het niet zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door r0b op 15-01-2005 15:36 ]

• pinwing
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Nieuwste driver (netwerkkaart)/firmware (router) al geprobeerd?

Staat "Authentication Type" op "Auto" (standaard) of op "Shared Key"?
Met de laatste heb ik nog nooit een WPA verbinding kunnen krijgen (heb dezelfde router, maar andere netwerkkaart).

Verwijderd

ja. maakt geen verschil. mac filter en 802.1X authentication staan ook uit.

• maXXzz
Heb de nieuwste firmware er al op staan. Bij installatie al gedaan.

Waar vind ik die instelling van authentication type ook alweer???

[ Voor 34% gewijzigd door maXXzz op 15-01-2005 19:11 ]

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Ik ehb precies zelfde probleem sinds ik over ben gestapt naar xp media center met sp2, ik dnekt dat sp2 het probleem is.

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Zelf heb ik met een 3com wifi router/modem WPA geprobeerd. Hierop had ik op beide PC's (Windows XP) een update moeten installeren. Ik weet niet of deze update standaard nu al bij SP2 inzit of dat je die dan alsnog weer appart moet installeren.

Met mijn 3com werkte het na het instellen perfect. Nooit geen last gehad. Echter na een firmware upgrade was dit voorbij. Heel vreemd! Daarna ook nog twee andere routers hier gehad beide een ander type van het merk Eminent en deze hadden ook allebei problemen met WPA. De PC zag het draadloze netwerk wel maar kon niet verbinden en gaf precies dezelde melding als jij ook krijgt.

Mijn 3com heb ik overigens ter RMA opgestuurd, ik kon niet eens downgraden naar de initiele firmware versie omdat die zogenaamd niet meer 'beschikbaar' was. Hij stond niet op de website en na telefonisch helpdeskconsult gaven ze aan mij niet verder te kunnen helpen 8)7

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Dit lijkt op een bekende bug die in XP SP2 zit.

Kijk hier maar eens: http://www.pchell.com/support/limitedconnectivity.shtml
Ik zou even googlen op SP2-gerelateerde problemen als ik jou was, ik heb dit vaker gezien en dat lag geen van de keren aan de accesspoint instellingen.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

hannos schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:18:
Zelf heb ik met een 3com wifi router/modem WPA geprobeerd. Hierop had ik op beide PC's (Windows XP) een update moeten installeren. Ik weet niet of deze update standaard nu al bij SP2 inzit of dat je die dan alsnog weer appart moet installeren.
ja deze update zit als het goed is in SP2

Verwijderd

MauritsvanBaerle schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:23:

Ik zou even googlen op SP2-gerelateerde problemen als ik jou was, ik heb dit vaker gezien en dat lag geen van de keren aan de accesspoint instellingen.
_/-\o_ hij doet het nu. dank je. Waarom wordt die update niet standaard via windows update aangeboden? mijn windows is helemaal up2date (volgens windows update) maar deze update installeerde hij gewoon (anders geeft hij een melding dat je de update al geinstalleerd hebt meende ik)

_/-\o_

• maXXzz
MauritsvanBaerle schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 20:23:

Hmmmmm, helaas werkt dit dus niet bij mij. Met WPA kan hij nog steeds geen verbinding krijgen. Er is echter wel wat anders veranderd..... Als ik de oude WEP instellingen weer aan zet zegt ie nu ook dat ie geen verbinding kan krijgen... Althans... hij zegt: niet verbonden. Maarrrr ik kan wel internetten. Vaag.... Hoe kan ik die regel weer uit m'n registry halen en die patch weghalen?

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 13:51
Zelfde gezeur gehad met een WRT54GS en een Linksys G kaartje.

Uren zitten kloten.
Netwerksleutel en passfrase lijken niet hetzelfde te zijn bij mij :O

Uiteindelijk alles via de linksys PCMCIA kaartje ingevuld en toen werkte het wel.
Met de instellingen van XP lijkt het niet te werken.
Soms pakt die hem automatisch, en soms moet ik via de linksys software alles opnieuw invullen en dan een verbinding maken.

Er gaat gewoon niets boven een UTP draadje vind ik :Y)

Zie ook mijn vraag in:
Problemen met WPA

[ Voor 9% gewijzigd door Stinger_Ventura op 16-01-2005 15:58 ]

American Express vraagbaak

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hmmm, ook vaak problemen gehad met WPC54G en WRT54G.

Helemaal kapot gestaard op laptop. Alle updates, inclusief de WPA drivers voor Linksys WPC54G. Zoek acties op tweakers, google en etc. De juiste instellingen, klopten met de WRT54G.

Wat bleek proefondervindelijk, harde reset op WRT54G, opnieuw instellen en werken. Blijkbaar wil die met veranderende configuraties vastlopen m.b.t. WEP/WPA o.i.d.

BTW firmware is geupgrade tot de laatste versie evenals laatste versie van drivers.

• maXXzz
Hmmm, heb alles weer draaiend op WEP. Registry is weer schoon.

Zal de laatste tips nog eens proberen. Resetten van de router ook al elders gelezen. Schijnt te helpen. Hou jullie op de hoogte.
Pagina: 1