het is misschien een raar idee, maar waarom maakt men geen koeler die automatisch aanspringt wanneer de cpu te warm wordt? zodat je niet de hele tijd die noize hebt van de koeler Dit gebeurd toch wel bij een laptop? kan iemand mij vertellen waarom men dit niet maakt?of bestaan ze wel?
Verwijderd
CPU is altijd warm, en moet altijd gekoeld worden. Anders kan je een minuutje van je stilte genieten, en thats it... Staan ze bij laptops wel es helemaal uit? =/ ik dacht altijd dat ze gewoon langzaam draaiden... meer niet. Hoe dan ook, een gewone PC trekt aardig watmeer watts- en dat uit zich in warmte... je fan zou niet lang uit kunnen blijven... variabele toerentallen worden al toegepast bij CPU koelers...
/edit @ hierzonder.. hmzz... helemaal uit komt dus blijkbaar ook voor... Mjah, als je maar genoeg airflow hebt in je kast...
/edit @ hierzonder.. hmzz... helemaal uit komt dus blijkbaar ook voor... Mjah, als je maar genoeg airflow hebt in je kast...
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 01:54 ]
Met een programma als SpeedFan (http://www.almico.com/speedfan.php) is bij ondersteunde moederborden de fansnelheid te regelen afhankelijk van de processortemperatuur, je kan fans ook stilzetten maar huidige processors hebben ook bij idle altijd een beetje airflow nodig. Een 80mm fan op onhoorbare RPM is meestal voldoende als de CPU idle is.
Als je echt een fan wilt stilzetten zal je de processor (ver) moeten terugklokken en het voltage verlagen. Het terugklokken is bij sommige chipsets/processors tijdens het draaien mogelijk net als op een laptop, bijvoorbeeld Athlon 64's met Cool N' Quiet of nForce2 chipsets met 8rdavcore.
Als je echt een fan wilt stilzetten zal je de processor (ver) moeten terugklokken en het voltage verlagen. Het terugklokken is bij sommige chipsets/processors tijdens het draaien mogelijk net als op een laptop, bijvoorbeeld Athlon 64's met Cool N' Quiet of nForce2 chipsets met 8rdavcore.
Verwijderd
Heb een oude P4 1.7 en de stock koeler slaat alleen aan wanneer het nodig is. Dus vraag me af waarom ze dat opnieuw moeten uitvinden
Dit is eigenlijk geen taak van de koeler meer van het MoBo.
Het MoBo moet een signaal geven wanneer de temps een bepaald level hebben, zodat de fan (harder) gaat draaien.
Dit bestaat al lang en wordt ook op bijna alle huidige MoBo's toegepast...
Het MoBo moet een signaal geven wanneer de temps een bepaald level hebben, zodat de fan (harder) gaat draaien.
Dit bestaat al lang en wordt ook op bijna alle huidige MoBo's toegepast...
Hardwarematig (en duur) kan dit met een Digidoc5+ Je kunt daarmee acht temperatuursensoren plaatsen die elk één of meerdere fans aan kunnen sturen. De temperatuur waarbij de fan aangaat kun je zelf instellen. De fan gaat weer uit als de temperatuur 10% lager is dan de ingestelde start temperatuur.
Veel kant en klare PC's, zoals die van Medion/Aldi, hebben het ook 
(normaal 1450 RPM en bij 60+ graden 4000/4500 RPM)
(normaal 1450 RPM en bij 60+ graden 4000/4500 RPM)
[ Voor 31% gewijzigd door Sir_Killalot op 15-01-2005 02:27 ]
de mCubed T-Balancer XL doet alles automatisch. Is een uitbreiding via usb en met wat software kun je al je fans regelen. Ik heb hier enkele goede reviews over gelezen en als ik zelf ooit een goede controller wil hebben zou dit hem voor mij zijn. o.a. verkrijgbaar bij www.ikbenstil.nl
[ Voor 9% gewijzigd door pretorian_nl op 15-01-2005 10:31 ]
Digital Media Junkie
Het heeft niet echt nut om een fan eerst uit te laten gaan, en dan weer op te starten. Het optrekkende geluid van de fan is veel irritanter dan gewoon de fan langzaam laten lopen...
'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May
Verwijderd
Volgens mij ook grotere slijtageslag voor je fan waardoor ie vlugger echt noisey word. Tenminste... zou me niets verbazen.FnF schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 10:26:
Het heeft niet echt nut om een fan eerst uit te laten gaan, en dan weer op te starten. Het optrekkende geluid van de fan is veel irritanter dan gewoon de fan langzaam laten lopen...
Pagina: 1