Toon posts:

Tiener beschuldigd van uitlekken informatie over Apple

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
BOSTON, Massachusetts (AP) -- A Web site that disclosed Apple's top-secret plans to bring out a $499 mini computer and a new bare-bones iPod -- prompting a lawsuit from the company -- turns out to be the brainchild of a 19-year-old Harvard University student.

Nicholas M. Ciarelli, who says he had been "an enthusiastic fan" of Apple for years, said Friday hopes to find free or low-cost legal help to defend the suit, arguing that he deserves First Amendment protection.

At the company's annual MacWorld conference Tuesday in San Francisco, Apple Computer Inc. chief executive Steve Jobs introduced a cut-rate computer the size of a paperback and a tiny iPod music player that starts at $99.

Citing "highly reliable sources," Ciarelli's Web site, www.thinksecret.com, had reported December 28 that the company would be bringing out a $499 Mac mini computer. On January 6, it predicted the $99 iPod, though it got some details wrong.

Ciarelli's identity as the site's editor and publisher was revealed on Wednesday in The Harvard Crimson, the student newspaper.

Apple sued Think Secret on January 4, contending the Web site violated trade secrets. Besides the site, it named as defendants unidentified sources who tipped off the online publication about the launch.

Think Secret "solicited information about unreleased Apple products from these individuals, who violated their confidentiality agreements with Apple by providing details that were later posted on the Internet," said Apple in a statement.

But Ciarelli said his articles were protected by the First Amendment and that information was gathered using proper newsgathering techniques.

"A lot of lawyers are interested in my case, but few are able to do it for free or low cost," Ciarelli, of Cazenovia, New York, said in an e-mail interview. "I'm seeking representation."

Ciarelli has been editing and publishing the site under the pen name "Nick dePlume" since age 13. The site, which accepts advertising, is popular with enthusiasts of the company's products and industry analysts.

Apple declined to answer questions Friday about whether it would now sue Ciarelli himself.

Bron: CNN

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 23:56 ]

Verwijderd

Beetje lomp misschien, maar wat is je punt? :?

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37
ja idd wat is je punt?

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Topicstarter
Dat het wel erg opmerkelijk is dat een tiener toegang heeft tot de bedrijfsinformatie van Apple.
Zegt toch wel iets over de beveiliging van sommige bedrijven die schijnt dus erg laks te zijn vandaag de dag. Op Tweakers.net staat een nieuwsbericht over de gevaren, althans de reacties, die dergelijke inbraken in bedrijfsnetwerken teweeg kunnen brengen.

Verwijderd

Misschien kent dat jochie wel een buurman van een neef die bij Apple werkt, weet jij veel. Wat weten wij van de maatregelen die Apple neemt om hun bedrijfsinformatie te beveiligen? Ik vind dit draadje toch wel een beetje neigen naar stemmingmakerij. Ik bedoel, wat weten wij nou van bovenstaande af?

Dalijk gaan wij iets heel erg vinden terwijl een rechter Apple gewoon in het gelijk stelt (of niet dus).

Verwijderd

Topicstarter
Het is toch zeker wel een discussie waard.

Dat een tiener dit gedaan heeft doet de zaak niet minder af alleen maar erger.
Een tiener is over het algemeen makkelijker te kraken dan een volwassene dus denk maar niet dat al die concurrenten van Apple dit niet zullen proberen.
Ook is het verstandig dit soort problemen vroegtijdig in de kiem te smoren omverder uitbraken van informatie te kunnen voorkomen.

En verder heb ik wel ergere stemmingmakkerij gezien, sterker nog kan er niks uit op maken dat dit stemming makkerij is. Dit is gewoon een nieuwsbericht van www.cnn.com en daar kan ik ook niks aan doen.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:38
Wat wil apple hiermee bereiken dan? Geld van een tiener aftroggelen? Andere mensen afschikken?

Net of de verkoop van de mac mini hier door beinvloedt wordt. Als het al beinvloeft wordt dan alleen maar postitief in mijn ogen.... "oe ah.... een nieuw apple product: kopuh kopuh kopuh..."

Verwijderd

Sorry, maar dan kan ik het niet een handige topicstart vinden. Je paste een berichtje van CNN, en we moeten maar zien. Geen waarom, geen mening van jezelf. :?

Anyway, met excuses.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:46
Ik ben ook een beetje lost; ik weet niks van het hoe en waarom (net zoals CNN trouwens), dus er valt niet veel over te praten. De wet is redelijk helder over dit soort dingen; als dat jong iets fout gedaan heeft zal ie hangen, als ie niks heeft gedaan dan loopt ie. Either way, mij boeit het niet.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 13:42
Regel een van de omgang met je klanten: klaag ze nooit aan. Apple maakt een grote fout door de kern van zijn fanbase aan te vallen; de schade die het bedrijf loopt doordat het feit dat mogelijkerwijs 30 dagen later een mac mini wordt gepresenteerd uitlekt is verwaarloosbaar of zelfs tegengesteld, alle publiciteit is goede publiciteit, en hoe meer mensen van zo'n product horen, hoe meer mensen er een zullen kopen.

Natuurlijk is dat joch fout als hij actief een netwerk heeft zitten hacken of op illigale wijze zijn informatie heeft verkregen, maar even goed is hij getipt, heeft hij conclusies uit de enorme hoeveelheid openbare informatie getrokken (ieder beursgenoteerd bedrijf moet karrevrachten aan info beschikbaar stellen), of heeft hij simpelweg gegokt.

Alle drie de laatste voorbeelden zijn niet strafbaar en vallen gewoon onder de vrije nieuwsgaring. De eerste twee zijn voor de openbare aanklager / justitie om af te handelen; Apple klaagt de jongen zelf aan dus hoogstwaarschijnlijk niet het geval.

We spend our years as a tale that is told

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 14:46
Ik denk dat Apple wel nagedacht heeft voor ze die jongen aangeklaagd hebben; ze zullen wel redelijk sterk staan of serieuze schade hebben geleden hierdoor (wij hebben als consumenten geen goed inzicht in intra-industiële verhoudingen). Dus nogmaals, je kan er weinig nuttigs over zeggen.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Zwerver
  • Niet online
Ach, als je het nou nog in het Nederlands gedaan had, maar dit voegt weinig toe. We zijn een Nederlandstalige site en daarom laten we alleen bij hoogste uitzondering Engelstalige topicstarts toe.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.