Toon posts:

Slechte performance tijdens het branden van DVDs

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende configuratie:

Pentium 4 3.0 Ghz
1 GB PC3200 geheugen
2 x DiamandMax 9 120GB S-ATA
Asus P4P800 moederbord
NEC 3500

Je zou toch verwachten dat dit systeem DVDtjes op 8x op z'n sokken zou moeten kunnen branden, maar in de praktijk moet je niet teveel doen anders begint de disk te trashen en loopt je buffer leeg. Dat verbaast me nogal, want hoe moet ik dan in vredesnaam op 16x gaan branden.
De twee HDs zitten ieder op een eigen S-ATA poort, en de NEC op een gewone ATA100 poort.
De I/O controller is de standaard P4P800 controller van Intel (82801 Ultra ATA Storage Controllers).

Waar zou dit aan kunnen liggen, of is dit normaal. Ik heb al wat drivers geupdate, en de disk gefragmenteerd. Een testje met SiSoft Sandra geeft aan dat de disken op 49MB/s kunnen werken, dus ik snap het niet.

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 18:55
Draait je brander misschien in PIO-mode? Is je brander aangesloten met een 80-aderige IDE-kabel?

18 sekúndur fyrir sólarupprás

Verwijderd

Topicstarter
Nee wat ik bedoel is dat het lijkt dat de disken zodra ze ook nog iets anders moeten doen, teveel gaan trashen en daardoor de benodigde data niet snel genoeg kunnen aanvoeren.

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-03 09:55
Verwijderd schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 10:04:
Nee wat ik bedoel is dat het lijkt dat de disken zodra ze ook nog iets anders moeten doen, teveel gaan trashen en daardoor de benodigde data niet snel genoeg kunnen aanvoeren.
Ja dan lijkt het er dus heel erg op dat je brander in PIO mode staat.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid

Kijk aldaar onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed" :)

• PacinoAllstars
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-03 16:15
ik heb bijna dezelfde pc computer en ik brand zelfs 2 dvd's tegelijk op 16x, dus ik denk idd dat je een insteling fout heb staan (zie pio)

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de Device Manager staat de brander op Ultra DMA mode 2.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
heb ook ongeveer dezelfde config als jou. Alleen dan met 1x 120GB sata van maxtor. Als ik op 8x brand, kan ik eigenlijk verder ook nix doen. Meestal staan mn nieuwsgroepen nog wel aan, maar als er dan een file klaar is, dan gaat het ook helemaal mis. Dus daar moet ik wel goed op letten. Soms krijg ik het ook zomaar. Maar met dvd decrypter brandt hij wel gewoon door, ook al loopt de buffer op 0%..en een kwaliteitstest wijst meestal uit dat de kwaliteit van het schijfje niet (niet veel) minder is als normaal.

Succes

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Wat voor voeding heb je?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Antec Sonata kast met een 380 wat voeding

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
offopic: hoe bevalt die kast? en hoeveel lawaai maakt de voeding?

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Topicstarter
Superkast. Erg stil en ideaal voor het inbouwen. Het enige wat ik nog hoor is de Geforce 6800GT.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al op verschillende posts gelezen dat het veel mensen niet lukt om de IAA35R drivers te installeren (Intel Application Acceleration). Ik heb hetzelfde gezien: zodra ik die probeer te installeren dan klaagt de setup over Incompatible Hardware. Maar ik vermoed dat dat komt omdat ik geen RAID configuratie gebruik.

Verwijderd

Kom op, dat heeft niets te maken met een voeding of PIO-mode. Een brandsnelheid van 8X DVD is zo'n 11 megabyte per seconde. Een doorsnee 7200 tpm ATA-schijfje als die Maxtor leest tussen de 25 en 45 megabyte per seconde, maar dat is wel sequentieel. Als je een DVD-ISO of losse bestanden brandt, kun je er donder op zeggen dat die bestanden in meer of mindere mate gefragmenteerd op de schijf staan. Dan is de sequentiele leessnelheid dus al geen betrouwbaar kengetal meer.

Dat je op 8X al vrijwel niets anders kunt doen komt door de manier waarop Nero de buffer vult. Hij probeert namelijk de buffer (de RAM-buffer wel te verstaan, niet de branderbuffer) vrijwel continue vol te houden (vergelijk de situatie waarin hij 'm tot 50% leeg zou schrijven en dan weer een burst naar 100% zou doen, telkens afwisselend). Doordat er dus constant wordt gelezen is een snelheid van 11 MB/sec een behoorlijke druk op je systeem. Reken zelf maar uit hoeveel 16X van je systeem vraagt.

Overigens zijn er twee manieren waarop je bufferproblemen krijgt in Nero. De RAM-buffer kan leeglopen doordat de harde schijf onvoldoende snel data kan aanleveren, door teveel kopbewegingen of door een verstopte bus enz. De buffer van de brander zelf gaat leeg als een ander proces het blokkeert met een hogere prioriteit (Nero stelt de caching thread standaard in op High, maar er zijn ook realtime processen).

In elk geval is het ook mijn ervaring (ND-2510A). Op 8X kan ik echt niet relaxed doen wat ik wil. Op 4X is het al beter, maar ik moet de snelheid echt verlagen tot 2.4X wil ik ongestoord alle applicaties kunnen draaien die ik wil, en dat is met een snelle 7200 tpm/8 mb WD-schijf en een gig intern. Dus het lijkt me helemaal geen raar probleem.
Pagina: 1