Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

6B300S0 DiamondMax10 300GB Activity leds?

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb 2 Sata 300 GB 6B300S0 DiamondMax drives van Maxtor en daar zit een 2 pins connectortje en nog een rond connectortje met 1 koperen pennetje achterop.

Weet iemand wat deze connectors zijn?

Ik hoop dat 1 van de 2 een led connector is namelijk, via mijn mainboard word geen led doorgegeven.

Ik heb op Google gezocht maar niks gevonden helaas...

Volgens de ohci oid specs zou dit wel zo moeten zijn...

Het staat niet op de disk, niet op de specs, niet op de printplaat het staat nergens. Ik heb 2 leds in de pc en zou deze dolgraag aansluiten op deze disks zodat ik iig activity kan uitlezen, dat is wel zo handig omdat deze disks erg stil zijn !

[ Voor 32% gewijzigd door Fairy op 14-01-2005 22:04 ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kan je niet met een voltmeter (analoog bij voorkeur)

1 van de pootjes meten naar de NUL van je case?

als dr activiteit is zou je meter dat moeten registreren?

404 Signature not found

• Fairy
  • Niet online
Nou ik ben hier een beetje huiverig voor.

Als het een of andere gevoelige aansluiting is dan bestaat de kans dat ik de disk mol en dat wil ik absoluut voorkomen.

Als er iemand is die hier zo een antwoord op heeft zou ik prettiger vinden. De disks hebben me samen 410 euro gekost, te veel om ze even mee te sollen.

Een led kan op een heel hoogohmige aansluiting fataal zijn.

• SMSfreakie
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:09:
Nou ik ben hier een beetje huiverig voor.

Als het een of andere gevoelige aansluiting is dan bestaat de kans dat ik de disk mol en dat wil ik absoluut voorkomen.

Als er iemand is die hier zo een antwoord op heeft zou ik prettiger vinden. De disks hebben me samen 410 euro gekost, te veel om ze even mee te sollen.

Een led kan op een heel hoogohmige aansluiting fataal zijn.
hmm hij is lastig. volgens mij kan je op geen enkele manier een schakeling er aan hangen die geen belasting geeft op die aansluiting :(

weten ze het bij de zaak waar je ze weg hebt ook niet?

Zo nee vraag als hun er mee accoord gaan dat je dat kan testen en in geval van een fout je toch een andere disk krijgt?

404 Signature not found

• Fairy
  • Niet online
SMSfreakie schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:57:
[...]

hmm hij is lastig. volgens mij kan je op geen enkele manier een schakeling er aan hangen die geen belasting geeft op die aansluiting :(

weten ze het bij de zaak waar je ze weg hebt ook niet?

Zo nee vraag als hun er mee accoord gaan dat je dat kan testen en in geval van een fout je toch een andere disk krijgt?
Dit soort informatie moet toch ergens te vinden zijn?

Ik denk niet dat de MyCom garant wil staan voor experimenten die niet in de handleidingen vermeld worden.

PS. Disk was gewoon los (OEM) dus geen manual waar het instaat, maar ook online bij Maxtor is niks over die 2 aansluitingen te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 14-01-2005 23:20 ]

• Fairy
  • Niet online
Toch maar even gemeten.

de linkse pin aan de massa meet ik 3,6Volt. wat bij activiteit wat inzakt en op de andere pin constant nul.
Het ronde pinnetje is constant 5,64 volt.

• Fairy
  • Niet online
En even getest.

Led brand constant. Bij activiteit gaat hij minder fel branden (dus precies verkeerd om).

De aansluiting is té ondiep waardoor het stekkertje niet blijft zitten.

Duidelijk niet voor dit doel gemaakt lijkt me.

Helaas...

• SMSfreakie
  • Niet online
Fairy schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 00:29:
En even getest.

Led brand constant. Bij activiteit gaat hij minder fel branden (dus precies verkeerd om).

De aansluiting is té ondiep waardoor het stekkertje niet blijft zitten.

Duidelijk niet voor dit doel gemaakt lijkt me.

Helaas...
meende dat op die oude Quantum schijfjes van vroeger ook van die dingen zaten daar paste ook _GEEN_ normaal stekkertje op :)

404 Signature not found

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
*kick*

Ik heb hetzelfde als de topicstarter (maar dan de 200GB versie. Ledje blijft branden en gaat uit bij activity. Niet ideaal, maar beter dan helemaal niks.

Ik vroeg mij alleen af: is die aansluiting op de HD wel bedoeld voor een ledje? Ik wil nl. niet de kans lopen dat het er helemaal niet voor bedoeld is en dat het negatieve consequenties heeft voor de schijf.

Het gaat dus om deze aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65333/thumb.jpg

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
niemand meer
ben zelf ook benieuwd of het wel of niet kan

• The_Priest
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 19:20
Ik ben ook benieuwd. Ik zit met hetzelfde dilemma. Raar dat nergens is te vinden waar deze connectores voor dienen :S

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 19:27
Ik heb zelf een fileserver met 9 stuks DiamondMax 10 300gb, alleen het exacte type zou ik niet weten.

Hierin zitten backplanes die onder andere activity-led of aanwezigheidsleds doorgeven naar een led-printje.

Bij de maxtors krijg ik activity te zien (lampje gaat uit als er iets gebeurd), bij een Raptor of een Hitachi 7K250 zie ik geen verschil.

Maxtor stuurt dus via eenv an de 2 SATA-connectoren (want logica zit er niet op de backplane) een activity-signaal. Dit kan bijna alleen maar de ongedefineerde pin in de power-aansluiting zijn, want meer dan sata-power en sata-data zit niet aangesloten.

Ik zou zeggen, mail Maxtor :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
wat ik zoek is een soort printje waar mee ik de activity van hd van de sata kabel kan splitsen
en dit kan conecten aan een ledje zodat ik kan zien of de schijf wat doet

ik heb ondertussen een sata mobel rack waarin een activity led zit
zal deze binnen kort eens even uit elkaar slopen
heb al wel gezien dat er een chip in zit dus zal wel even kloten worden

Verwijderd

Bij de maxtors krijg ik activity te zien (lampje gaat uit als er iets gebeurd),
Dan hoef je alleen nog maar het signaal te inverteren. > [search=inverteren activity led]

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-11 20:51

wowi

http://www.maxtor.com/_fi...-spin-detection-pin11.pdf

Daar info over de twee pinnen, de ronde pin ????

[ Voor 19% gewijzigd door wowi op 24-12-2005 10:59 ]

• Paul
In die PDF staat "Output to drive activity signal after OOB", maar wat OOB dan is?

Rhàshan - Aditu Sunlock

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 00:10

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Paul Nieuwkamp schreef op zaterdag 24 december 2005 @ 15:26:
In die PDF staat "Output to drive activity signal after OOB", maar wat OOB dan is?
Hint: gebruik google.. (o.a. te vinden in de SAS specificaties op http://www.scsita.org/)

Laat maar.. .

• Paul
Tja, als die hele PDF zo geschreven is dat een noob hem nog wel snapt (okee, ze strooien nogal met PHY, dus misschien net niet) en ze op de laatste pagina als een na laatste woordje nog even OOB noemen :P

De eerste 30 pagina's op Google gebruiken het woord ook, alleen leggen niet uit wat het is 8)7 Pas in http://www.maxtor.com/_fi...al/sas_physical_layer.pdf wordt uitgelegd wat het doet :)

Fairy: Ik neem aan dat het je niet heel veel uitmaakt wanneer de schijf opspint? Afhankelijk hoe hij het nu doet wordt je boot-tijd er een paar seconden langer van, maar je krijgt er activity-ledjes voor terug :P
Ik weet niet of hij standaard hoog of laag is dus zo ook niet of je een NPN of PNP-tor nodig hebt, maar als we er even vanuit gaan dat pin11 hoog wordt als er activity is:

Pin 11 -> weerstandje (5V -> 0.9V, 5mA dus 820 Ohm) -> basis BC547.
GND -> emitter BC547
5V -> weerstandje (afhankelijk van je led, voor standaard rode/gele/groene is 470 Ohm wel een leuke bij 5V voeding) -> anode LED
cathode LED -> collector BC457 :)

Ik weet niet hoeveel stroom je kunt trekken van die Maxtor dus maar even versterken met een transistortje :)
Als er gewoon 5V uitkomt en je er (minimaal) 20mA van kunt trekken kun je er ook meteen een 470Ohm weerstand en een ledje aan koppelen :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1