Toon posts:

[Server] Belangerijke hardware

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou het in dit topic hebben over de belangrijke HW in een server en die in een server zou moeten zitten.
Waarom dan?
Nou ik wil graag weten welke processor, geheugen en harde schijven nou eigenlijk geschikt zijn voor een 24/7 situatie.
Hoezo dan?
Gewoon, om misschien zelf ooit zo'n server te bouwen en vooral wat de bottleneck kan vormen voor een server als je bijvoorbeeld games host, files, email en websites.

Duidelijk?

Post maar los!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-10 23:21
Kwalitatief hoge moederborden met goed geheugen (ecc graag)
En verder goede koeling

En scsi hdd's die zijn gemaakt voor veel meer uren per dag dan een normale ide disk.
Maar dan nog raad ik een raid 5 of 1 setup aan

edit:
lama

[ Voor 32% gewijzigd door Roberto op 14-01-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-10 11:54
-Redundant Fan's en Voedingen
-Registered ECC DDR + Spare memory banks
-RAID 10 SCSI HD's incl. Hot-spares
-Hot-swap redundant NIC's
-2 UPS'en op 2 aparte groepen.

:z

[ Voor 9% gewijzigd door Cereal op 14-01-2005 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Cereal schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:23:
-Redundant Fan's en Voedingen
-Registered ECC DDR + Spare memory banks
-RAID 10 SCSI HD's incl. Hot-spares
-Hot-swap redundant NIC's
-2 UPS'en op 2 aparte groepen.

:z
Er zijn geen RAID 10 scsi hdd's
Je bedoelt denk ik een SCSI Array in 10 modus (hoewel 5 of 1 mode ook wel te doen is voor een kleine server) maargoed.
Kies dan trouwens wel meteen voor SCA disken. Zodat je kunt hotswappen :)

Wat je zegt. Klopt allemaal wel :)

64bits pci neem ik aan ? (@ hotswap pci :))

[ Voor 10% gewijzigd door Roberto op 14-01-2005 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja tis wel een erg dure server als je een fileserver wil draaien met bijvoorbeeld 600 Gig.
Is het nou wel zo dat die sata schijven niet zo veel kunnen hebben als scsi? want die nieuwe diamond maxtor 10 kunnen ook bijhoorlijk wat hebben (denk ik).
En om nou een tientallen scsi voor 100'en euro's in je server te gooien wat heb je er dan nog aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMade
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-10 20:44
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:58:
Mja tis wel een erg dure server als je een fileserver wil draaien met bijvoorbeeld 600 Gig.
Is het nou wel zo dat die sata schijven niet zo veel kunnen hebben als scsi? want die nieuwe diamond maxtor 10 kunnen ook bijhoorlijk wat hebben (denk ik).
En om nou een tientallen scsi voor 100'en euro's in je server te gooien wat heb je er dan nog aan?
Als je perse SATA wilt kun je beter gaan voor de Maxtor MaxLine series. Deze zijn gebouwd om 24/7 te kunnen draaien. Met gewone DiamondMaxjes zou de levenstijd daarvan snel verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:06:
Gewoon, om misschien zelf ooit zo'n server te bouwen
gewoon een goeie server kopen van een van de gerenomeerde merken met ditto onderdelen.

ik krijg zelf een beetje een opsomtopic idee van jou opzet.. overigens zijn er al genoeg topics geweest over servers al dan niet zelfbouw..

[off-topic]

WOEI... 1500 ste post :)

[/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 11:42
Afhankelijk van wat voor server natuurlijk.. Bedoel, ik kan er ook een hoop dure termen/opties ingooien van wat je moet hebben.

Maar als ik kijk naar de practijk, zoveel heb je niet nodig voor wat simpele websites hosten. Veel mensen hebben thuis een simpele p2 met een hdd die nog over was, en wat wazig geheugen wat nog ergens gevonden werd wat al maanden uptime heeft.

Ikzelf heb voor wat simpele websites hosten (thuis situatie dus) een Abit BP6 + 2x Celly 400 + 256 Daneelec en een 40 gb hddtje wat al maanden up draaid zonder problemen.

Terwijl voor andere situaties zijn andere dingen belangrijk, denk aan een tapestreamen voor dagelijks/wekelijkse backups. Of bijvoorbeeld een dual processor bak, meer geheugen, raid etc etc. Afhankelijk van de situatie dus.

Wat ik je wel mee kan geven, bezuinig _niet_ op backups. Je denkt veilig te zitten met je raid opstelling, maar dat kan ook mis gaan (ervaring: data recovery bedrijf = duur...). Zorg dat je ook offsite backups heb bij een voeding die iets doet wat je niet leuk vind etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:05:
Afhankelijk van wat voor server natuurlijk.. Bedoel, ik kan er ook een hoop dure termen/opties ingooien van wat je moet hebben.

Maar als ik kijk naar de practijk, zoveel heb je niet nodig voor wat simpele websites hosten. Veel mensen hebben thuis een simpele p2 met een hdd die nog over was, en wat wazig geheugen wat nog ergens gevonden werd wat al maanden uptime heeft.

Ikzelf heb voor wat simpele websites hosten (thuis situatie dus) een Abit BP6 + 2x Celly 400 + 256 Daneelec en een 40 gb hddtje wat al maanden up draaid zonder problemen.

Terwijl voor andere situaties zijn andere dingen belangrijk, denk aan een tapestreamen voor dagelijks/wekelijkse backups. Of bijvoorbeeld een dual processor bak, meer geheugen, raid etc etc. Afhankelijk van de situatie dus.

Wat ik je wel mee kan geven, bezuinig _niet_ op backups. Je denkt veilig te zitten met je raid opstelling, maar dat kan ook mis gaan (ervaring: data recovery bedrijf = duur...). Zorg dat je ook offsite backups heb bij een voeding die iets doet wat je niet leuk vind etc.
hehe hoe duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Prijzen zijn heel erg afhankelijk van hoe en wat, filesystem, wat er aan kapot is, hoeveel data, hoe snel je het wilt hebben. Ik geloof dat we rond de duizend of 6 zaten zo uit me hoofd, lang geleden overigens. Maarja, waren meerdere schijven (raid array), redelijke haast etc, dat tikt aan ;).

Had toen te maken met een leuke voeding... dan denk je met een ups en raid veilig te zitten :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Icey schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:22:
Prijzen zijn heel erg afhankelijk van hoe en wat, filesystem, wat er aan kapot is, hoeveel data, hoe snel je het wilt hebben. Ik geloof dat we rond de duizend of 6 zaten zo uit me hoofd, lang geleden overigens. Maarja, waren meerdere schijven (raid array), redelijke haast etc, dat tikt aan ;).

Had toen te maken met een leuke voeding... dan denk je met een ups en raid veilig te zitten :X
wow ziek...

Maar je schijf(ven) ging gewoon kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roberto
Icey schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:22:

Tja.

Ik beheer ook paar groter servers ( Quad cpu bakken en meerdere raid array's) maar hier zitten ook gewoon DLT Drives in :D

En dus precies om deze reden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RS_003 schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:48:
[...]

Tja.

Ik beheer ook paar groter servers ( Quad cpu bakken en meerdere raid array's) maar hier zitten ook gewoon DLT Drives in :D

En dus precies om deze reden :D
Wat zijn DLT drives?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
Floppydrives voor professionals ;)
Pagina: 1