MPEG2 file corrupt na re-encode met DVD Shrink

Pagina: 1
Acties:

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik maak atm backups van mijn DVD-verzameling met DVD Shrink 3.2.0.15. Omdat de originele DVD9's zijn en ik DVDR9's nog te duur vind, moet ik de MPEG2 streams altijd re-encoden. Nu gaat het bij bijna alle DVD's goed, behalve bij diegene die ik op dit moment onder handen heb.

Ik krijg dan erg grote artifacts, maar dan alleen net vóór scèneovergangen. Ik krijg die artifacts niet bij elke scèneovergang, maar als ik ze krijg, treden ze altijd op bij scèneovergangen.

De GOP-structuur rond zo'n scèneovergang met artifacts ziet er altijd zo uit:
BBP|BBXIBBP
Bij | begint de nieuwe GOP en bij X de nieuwe scène.
(Ik heb hierboven de display order van de GOP vermeld. In het "echt" is de GOP-volgorde: PBB|IBBPBB)

Als ik de GOP-header bekijk met Vobedit, zie ik echter dat de 'closed gop flag' op true staat. Dat zou dus betekenen dat de B-frames na de | alleen kunnen/mogen wijzen naar het komende I-frame. Hoewel ik denk dat dit technisch wel mogelijk is, zijn B-frames in principe altijd bidirectioneel.

Als ik de MPEG2-file van de originele DVD afspeel, zie ik geen enkele artifact. Maar zodra ik het re-encode met DVD Shrink (de programma's DVD2One en Instant Copy 8 heb ik ook al geprobeerd, maar zelfde resultaat), krijg ik dus wel artifacts, in de B-frames vóór de nieuwe GOP en de nieuwe scène.

Mijn hypothese is dat DVD Shrink "denkt" dat de B-frames wel wijzen naar het achterliggende P-frame en daar dus zijn B-frame op baseert. Door de 'closed GOP flag' krijg je dan problemen bij het afspelen. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden.

Ik wil dan ook graag kijken hoe het nou precies zit. Is er een tooltje waarmee ik kan kijken of een B-frame bidirectioneel is of dat het zich slechts baseert op een achterlichtend óf komend frame? Is er ook een tooltje waarmee je de 'closed GOP flag' kan wijzigen en dan nog het liefst in een batch? Of weet iemand zo wat het probleem kan zijn waardoor de artifacts ontstaan en hoe ik dat dan kan oplossen?

• SiHiDa
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-03-2023
*kickje*

Zou ik misschien de MPEG2-file ook geheel kunnen re-encoden? DVD Shrink past alleen de compressie per frame aan, maar laat de plaats van P-, I- en B-frames hetzelfde. DVD Shrink kan dus alleen MPEG2-files re-encoden. Een programma als DVD Workshop kan ook niet-MPEG2 files aan en zal dus ook de volgorde van P-, I- en B-frames aanpassen in reeds bestaande MPEG2-files. Maar resulteert het opnieuw encoden met de methode van DVD Workshop niet in slechtere kwaliteit dan met de methode van DVD Shrink?

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Een recode kost je in principe altijd kwaliteit (net als een shrink trouwens). In het eerste geval heb je toch wat verlies door de decode/encode slag (zeker omdat je zelf vast een andere encoder gebruikt dan de maker van de DVD), en in het tweede geval doordat er domweg informatie weggegooid wordt. De vraag is of het verschil zichtbaar is, en dat kun je alleen bepalen door het te proberen. Kortom, laat je compu eens een nachtje stampen. :)