Cisco routers DCE-DTE

Pagina: 1
Acties:
  • 395 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scatman
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:23
Weet iemand hoe je zonder fysiek aan de routers te kunnen kan zien aan welke router, en welke seriële poort ervan de DCE en aan welke router, en seriële poort de DTE zit? Aangezien dit noodzakelijk is om te weten aan welke kant de clockrate in te stellen.

Ik heb zelf al wat gezocht en dit te weten gekomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Router#show controllers 

HD unit 0, idb = 0x1AE828, driver structure at 0x1B4BA0
buffer size 1524  HD unit 0,V.35 DCE cable
cpb = 0x7, eda = 0x58DC, cda = 0x58F0
RX ring with 16 entries at 0x4075800
00 bd_ptr=0x5800 pak=0x1B5E24 ds=0x4079108 status=80
pak_size=13
....

Dit is echter met BOSON netsim gedaan, kan ik hieruit afleiden dat die bepaalde router de DCE kant heeft? Zo ja, aan welke seriele poort (als er meerdere zijn that is)?
Dank bij voorbaat!

Btw ik wist niet zeker in welk topic dit thuishoorde dus maar hier gezet, als admin het wil moven naar 100% zekerzijnde topic, be my guest

• Sheedafi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-12-2024

Sheedafi

..::[::Java::]::..

ben niet meer 100% zeker
,aangezien het al een tijd geleden is dat ik nog ben bezig geweest met cisco,
maar was kan show interface dit niet laten zien
of een show protocol

[ Voor 14% gewijzigd door Sheedafi op 14-01-2005 20:17 ]

If it jams force it, if it breaks it needed fixing anyway!!

• Eekhoofd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 09:51
Volgens mij kun je dat opvragen door "show interface s0/0" of "show running-config" in te tikken.
suc6

Verwijderd

ben ook niet 100% zeker, maar denk dat het niet gaat. Je moet het gewoon aan de kabel zien welke DCE moet zijn. Het heeft niks met de interfaces op de router te maken. Je kan namelijk kiezen waar je de DCE kant op steekt.

• Eekhoofd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-04 09:51
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 20:19:
ben ook niet 100% zeker, maar denk dat het niet gaat. Je moet het gewoon aan de kabel zien welke DCE moet zijn. Het heeft niks met de interfaces op de router te maken. Je kan namelijk kiezen waar je de DCE kant op steekt.
Klopt maar je moet als je de routers configureerd moet je aan DCE kan de clockrate aangeven. Daar zou je het dus aan kunnen zien.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-05 22:54

Pogostokje

* twiet *

Precies, als je aan de 'verkeerde kant' de clock rate probeert in te stellen dan krijg je een foutmelding. Je kan het ook zien als je show interface doet, dan staat het meen ik op de 2e regel te staan. Tenzij je een niet volledig bedrade kabel hebt oid, dan staat er niks. Maar de clock rate xxx accepteert hij maar op 1 kant van de verbinding, dat werkt.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Verwijderd

Juist, de configuratie zelf zegt niet dat het DTE of DCE is... echter zoals hier boven al is vermeld moet bij de één een klokrate worden gegeven, deze is te zien door "show int s0 of s1"

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Overigens wordt gedurende de CCNA en CCNP cursussen aangegeven dat normaal gesproken S0/0 DCE is en S0/1 wordt gebruikt als DTE.
Het is niet verplicht of een gouden regel, maar het kan zijn dat dat bij jullie ook van toepassing is.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51

Adze

CCNP !

Normaal gesproken is de cisco de DTE en het modem wat aan de cisco "hangt" de DCE. Enkel als je twee cisco back-to-back koppelt middels een serial kabel, dan zal je 1 van die routers DCE moeten maken.

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 13:48

gerhald

:P

je kan het zien door het commando van "sh int s0/0" of welke interface die je wil en je kan het ook af leiden aan "sh run" daar staat het ook in.
Pagina: 1