Vraag over geluidskwaliteit van oorplugjes..

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• melly
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-03-2023
Hi,
Ik heb sinds kort een MP3 spelertje die het prima doet.
Alleen de bijgeleverde oorplugjes waren afgrijzelijk...echt geen gehoor.
Ok..ik naar Mediamarkt,heb ik daar voor 17,- euro oorplugjes gehaald van Sennheizer MX 450.
Dit was inderdaad wel een hele verbetering,maar ik had toch echt op een nog beter geluid gehoopt.

Nu weet ik dat die kleine dopjes zich er niet echt voor lenen om een audiofiel geluid neer te zetten,maar weet iemand een merk/type oorpluggen die echt goed geluid weergeven?
Als het verschil ECHT hoorbaar beter is als het type wat ik nu heb wil ik maximaal 75,- ervoor uitegeven.

• whitehouse
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
persoonlijk ga ik voor mijn Sony In-ear dopjes met groove (zo'n extra puist op de dopjes voor de bas :D ) ... goedkoop (rond 25 euro) en goed genoeg (voor mij) .. alleen kwam ik er achter dat de uitgang van mijn mp3 speler niet al te goed was, dus ik zou dat wel ff tjekken...

| www.everythingisspiritual.com | www.mosaic.org |

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 23:29
Zoals je zelf al zegt, de geluidskwaliteit van oorplugjes laat gewoon te wensen over. Wil je persé oorplugjes hebben? Want voor € 75 kan je best een goeie hoofdtelefoon kopen. Die hoeven echt niet zo heel lomp groot te zijn (ik neem aan dat dat het probleem is en je daarom oorplugjes wilt hebben).

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En inspelen van je oordopjes helpt echt hoor! Laat ze gewoon ff een dag op redelijk volume spelen (je hoeft ze niet per sé te dragen dus) en je zult geluidsverschil merken. Het stukje plastich binnenin zal zijn goede "vorm/conditie" aannemen waardoor het geluid beter wordt, verwacht geen wonderen, maar als het geluid nu te schel is, dan is dit denk ik de oplossing.
Vind je dat er te weinig bas in zit? Dan moet je deze dopjes niet hebben denk ik. Mijn ervaring met MX500 is dat ze geweldig (--> is natuurlijk relatief: geweldig geluid voor het geld) geluid weergeven, zolang je het volume beperkt houdt, dat is ook nog eens aan te bevelen voor je oren :P

En: Wat zijn goede oordopjes? Deel 3

[ Voor 7% gewijzigd door bartvl op 14-01-2005 16:03 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• melly
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:57:
Zoals je zelf al zegt, de geluidskwaliteit van oorplugjes laat gewoon te wensen over. Wil je persé oorplugjes hebben? Want voor € 75 kan je best een goeie hoofdtelefoon kopen. Die hoeven echt niet zo heel lomp groot te zijn (ik neem aan dat dat het probleem is en je daarom oorplugjes wilt hebben).
Idd...een koptelefoon geeft al snel een beter geluid,maar het is voor onder werktijd en dan is gebruiks-/opberggemak nr.1
Dus ik vraag me af of ik voor onder de 75,- (maximaal 100,-) echt goede plugjes te verkijgen zijn.

heb al een aantal topics door gestruind en ben ook al wat types tegen gekomen,alleen ik heb geen idee HOE groot het verschil is met de MX 450 die ik nu heb.
Het is niet mijn bedoeling dat iedereen zijn type plug nu gaat posten :P
Maar ik hoor graag ervaringen van personen die de eventuele verschillen gehoord hebben.

Bv de Sony MDR-EX71SL wordt neergezet als een zeer goedep plug..
Maar is het verschil met de MX450 werkelijk zo groot dat het loont om deze aan te schaffen?

(Ik zoek trouwens een helder,dynamisch geluid met een strakke bas .
Vooral als er veel gebeurd in een muziekstuk moet het geluid niet helemaal dicht slibben tot 1 muziekbrei)

[ Voor 15% gewijzigd door melly op 14-01-2005 16:10 ]

• bartvl

bartvl

* bartvl verwijst naar zijn zojuist geposte link naar "het grote oorplugjes topic" op GoT

[ Voor 14% gewijzigd door bartvl op 14-01-2005 16:12 ]

• melly
bartvl schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:09:
* bartvl verwijst naar zijn zojuist geposte link naar "het grote oorplugjes topic" op GoT
Bedankt voor je link,echter kan ik daar niet de ervaring vinden van iemand die de MX450 kent en een eventuele betere.
En of het prijsverschil ook een daadwerkelijk hoorbaar beter geluid geeft.

• bartvl

bartvl

Dan is het antwoord simpel: over het algemeen geldt dat hoe meer je uitgeeft, hoe beter het geluid is. En dan mag jij kiezen waar je stopt met geld uitgeven.
Ik ga bijvoorbeeld niet verder dan de MX500 omdat het anders te duur wordt. Je moet dus gewoon voor jezelf de grens stellen: wat vind ik goed, en tot waar wil ik gaan. Deze informatie is meer afhankelijk van eigen ervaring dan van anderen. Daarom is dit ook wel moeilijk terug te vinden in topics. Het eerste wat je namelijk hoor is: koop dan die dingen van 300 euro, zijn geweldig !!!111
En dat is juist niet wat je wilt horen. Eigenlijk is mijn tip dus: probeer ze om te ruilen (is mij ook een keer gelukt :P) voor wat beters of ga naar een winkel waar je ze kan beluisteren (als die bestaan voor oordopjes)

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:05
/edit

FWIW laat ik m'n verhaaltje maar staan, ik zie dat in het 'wat zijn goede plugjes' topic veel audiofielen zijn met ervaring met echt dure/profi plugjes, daar zul je toch echt betere informatie krijgen dan uit onderstaande.

Ik heb op zich aardig wat ervaring met het luisteren naar muziek mbv oorplugjes, die dingen slijten nogal als je 16 bent ;-). Nadat ik wat voorzichter met m'n spul werd heb ik jaren met een paar Sony's (+/- 50 gulden) rondgelopen. Een tijdje geleden heb ik tegelijk met een portable HD MP3 speler die Sennheiser MX450 gekocht. Deze zouden het summum van oorplugjes voor een fatsoenlijke prijs zijn. Naja, ze zijn idd erg fijn maar veel beter dan m'n oude sony's zijn ze eigenlijk niet.

Naar aanleiding van dit topic heb ik nog even de proef op de som genomen en geluisterd welke ik nu fijner vind. Ik gebruikte hiervoor de Nine Inch Nails - The Downward Spiral DVD-A (Amerikaanse import), high resolution stereo, afgespeeld via een Audigy 2ZS. Tevens heb ik de Sony's en Sennheisers vergeleken met de crappy oorplugjes die ik bij m'n MP3 speler kreeg.

Het verschil tussen de crappy oorplugjes en de andere twee is echt gigantisch, ik zou ze eigenlijk moet terugsturen als zijnde defect zo slecht klinken ze. Lastiger werd, zoals ik al had gedacht, om de Sony's en Sennheisers uit elkaar te houden. Uiteindelijk vond ik de Senheisers iets beter de kakafonie aan geluiden 'gescheiden' van elkaar weer te geven. Door de ondergenoemde oordopjes met 'groove' op m'n Sennheisers (ipv de normale 'watjes') te zetten werd de bas wel iets directer maar werd het totale geluid iets minder vol.

Ik denk dat de Sennheiser >350MX serie 'as good as it gets' zijn wat betreft oorplugjes. Betere kwaliteit voor onderweg zul je toch uit een koptelefoon moeten halen. Helaas kan ik niet vergelijken met de echte high-end dopjes van >90 Euro. Het contrast qua prijs met de sennheisers is mij echter veel te groot en zoals ik al zei kun je dat betere besteden aan een koptelefoon. Uit speakertjes met een doorsnede van 10mm kan nu eenmaal geen echt lekkere bas komen lijkt me.

Ik hoop dat je hier wat aan heb, ik ga snel weer de het NIN album luisteren op m'n 5.1 Creative MegaWorks... :9

[ Voor 22% gewijzigd door Radiodurans op 14-01-2005 20:02 ]

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS

Verwijderd

als je het niet erg vind om voor lul te lopen zal ik de bose triport kopen, die heb ik zelf ook...
man wat een super geluid
Afbeeldingslocatie: http://www.bose.com/images/home_entertainment/products/p_triport_l_s.jpg

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:31
melly schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:52:
Hi,
Ik heb sinds kort een MP3 spelertje die het prima doet.
Alleen de bijgeleverde oorplugjes waren afgrijzelijk...echt geen gehoor.
Ok..ik naar Mediamarkt,heb ik daar voor 17,- euro oorplugjes gehaald van Sennheizer MX 450.
Dit was inderdaad wel een hele verbetering,maar ik had toch echt op een nog beter geluid gehoopt.
Ik moet zeggen dat ik de x00 serie van Sennheiser (dus mx400 en mx500) beter vind dan de x50 serie...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
musicfreak schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 23:05:
[...]

Ik moet zeggen dat ik de x00 serie van Sennheiser (dus mx400 en mx500) beter vind dan de x50 serie...
Vergeet de MX300 niet. Waarschijnlijk krijg ik nu een hele golf van protest over me ofzo maar ik vind dat ze goed klinken en ze zijn zeer redelijk geprijsd :)

Het enigste nadeel is dat ik die kussentjes altijd kwijtraak en aangezien ze zonder niet goed zitten moet ik ze van andere mensen afschooien of een nieuw paar kopen :(

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat voor speler heb je eigenlijk? Want het heeft geen zin om te investeren in dure doppen als je ze op een brakke speler aansluit.

• melly
Thx for the reply's

Dat was nu precies de ervaring die ik zocht Solebasterd..thx
Door de ondergenoemde oordopjes met 'groove' op m'n Sennheisers (ipv de normale 'watjes') te zetten werd de bas wel iets directer maar werd het totale geluid iets minder vol.
Ik kan deze zin niet volgen:?
Over welke dopjes met "groove" heb je het?
Wat is "groove"?

Ik heb een MP-chart als spelertje..was geen duur dingetje.
Koste rond de 75 euro dacht ik..
Maar ik ben ervan overtuigd dat de grootste kwaliteits winst te behalen valt met betere oordopjes.
En pas het laatste beetje winst te boeken valt met een iets betere speler.

• melly
Vandaag de Sony EX71SL gekocht voor 49,- euro.
Voor de koop vroeg ik of ik hem eerst mocht testen om te luisteren of deze wel echt zoveel beter klonk.
"Nee,helaas"..dat ging toch echt niet.
Maar mag ik hem dan wel ruilen als blijkt dat hij tegen valt?
"Nope"..ook dat was niet mogenlijk...damn :|
Nouja...ik heb de gok maar genomen..uiteindelijk waren die MX450 maar 17,- eurie en deze Sony wel 49,-.
Dus een verbetering zal het altijd moeten zijn :)
..
..
NOT!!!...wat een domper zeg.
Zodra ik mijn spelertje aan zette en de Sony pluggen kon horen spelen wist ik al dat dit een grote fout was :(
Het geluid was veel matter en doffer als de Sennheiser MX450.
Ook vond ik het geluid veel "tammer" klinken...er zat minder pit in.
Als het druk begint te worden in een muziekstuk wordt het veel meer 1 brei aan geluid dan de MX450.
Tsja...en daar zit ik dan met een setje oorpluggen van 50,- euro die ik nooit zal gebruiken.
Ik ga maandag toch proberen mijn geld terug te krijgen want hun advies was toch echt die Sony.
"Meneer...deze oordoppen geven een geweldig geluid..kan je ook niet anders verwachten voor dat geld he :) ".

Wat eerder in deze topic gezegd is dat duurder ook gelijk beter is gaat dus niet altijd op blijkbaar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door melly op 15-01-2005 17:50 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
EX71's kun je het beste een uurtje of 10 op stevig volume laten inspelen, dan zul je merken dat ze best wel anders klinken.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
melly schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 17:50:
*knip*
..
..
NOT!!!...wat een domper zeg.
Zodra ik mijn spelertje aan zette en de Sony pluggen kon horen spelen wist ik al dat dit een grote fout was :(
Het geluid was veel matter en doffer als de Sennheiser MX450.
Ook vond ik het geluid veel "tammer" klinken...er zat minder pit in.
Als het druk begint te worden in een muziekstuk wordt het veel meer 1 brei aan geluid dan de MX450.
Tsja...en daar zit ik dan met een setje oorpluggen van 50,- euro die ik nooit zal gebruiken.
Ik ga maandag toch proberen mijn geld terug te krijgen want hun advies was toch echt die Sony.
"Meneer...deze oordoppen geven een geweldig geluid..kan je ook niet anders verwachten voor dat geld he :) ".

Wat eerder in deze topic gezegd is dat duurder ook gelijk beter is gaat dus niet altijd op blijkbaar ;)
Je moet ze ook een dag lang laten inspelen 8)7 8)7 wacht maar dan zal je versteld staan.....
niet te snel conclusies trekken dus.

[ Voor 20% gewijzigd door Satch op 15-01-2005 18:23 ]

• melly
Metal schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 18:22:
[...]

Je moet ze ook een dag lang laten inspelen 8)7 8)7 wacht maar dan zal je versteld staan.....
niet te snel conclusies trekken dus.
Moet ik dat "inspelen" nu werkelijk serieus nemen?
Het verhaal er achter ken ik al lang maar ik heb het nooit serieus kunnen nemen.
Ben zelf een tijd lang audiofiel geweest en toen werd dat "inspelen" van speakers en zelfs (en dit vind ik helemaal kul) het "inspelen" van kabels zeer opgedikt.
Affijn...ik heb de plugjes aangesloten op mijn pc-boxjes...laat ze de hele avond spelen en morgen dan nog maar eens horen.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er weinig van verwacht ;)

[ Voor 3% gewijzigd door melly op 15-01-2005 21:21 ]

Verwijderd

inspelen? doet me toch denken aan die leipo's die hun audiokabels op plastic bekertjes 8)7 leggen vanwege de "diëlectrische constante" 8)7 (mijn god, voor zulke idioterie moet nog een smiley worden uitgevonden)....

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 17:51
mwoagh, een nachtje lang ff laten spelen kan iig geen kwaad.

Als ik me niet vergis moeten die EX71's wel goed "ingebracht" worden. Dat staat ook in die lange topics uitgelegd. Controleer nog even of je dat wel goed hebt gedaan. Ik weet wel dat de manier van dragen van oordopjes erg veel uitmaakt. Alleen al even er tegen aandrukken geeft een enorm verschil in geluid. En vanwege dat pijpje wat op die EX serie zit schijnt het bij die oordopjes extra gevoelig te zijn.

Ik heb teveel goede ervaringen over deze hoofdtelefoontjes gelezen om zomaar te geloven dat ze crappy zijn in vergelijking met de MX450 :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
melly schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 21:21:
[...]

Moet ik dat "inspelen" nu werkelijk serieus nemen?
Het verhaal er achter ken ik al lang maar ik heb het nooit serieus kunnen nemen.
Ben zelf een tijd lang audiofiel geweest en toen werd dat "inspelen" van speakers en zelfs (en dit vind ik helemaal kul) het "inspelen" van kabels zeer opgedikt.
Affijn...ik heb de plugjes aangesloten op mijn pc-boxjes...laat ze de hele avond spelen en morgen dan nog maar eens horen.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik er weinig van verwacht ;)
Ik had ze ook gekocht en vond ze erg schel en er zat amper bas in. Na 2 nachtjes inspelen kwamen de mid tonen veel meer naar voren en zat er ook een goede bass in. Waardoor het een lekker geluid werd. In het topic over goede oordopjes zijn heeel erg veel ervaringen te lezen over de ex71. Vooral met name over het inspelen.

Overigens wel dom dat sony ze niet zelf van te voren inspeelt of het op de verpakking zet... Voorkomt een hoop treurige gezichten van mensen die denken dat ze een miskoop gedaan hebben en ze voorgoed wegleggen.

[ Voor 23% gewijzigd door Satch op 15-01-2005 21:58 ]

• BARACUS
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-12-2021
Ik kan ook garanderen dat inspelen helpt.

Na de tip van Sennheiser mx400 (geen zin in meer uitgeven) dacht ik thuis ook van SHIT van een stel lummels op got en het hele internet :P
Zo schel en plat klonken die dingen, echt waardeloos.
Naja toch maar even aan de stereo gehangen 2 dagen zoals aanbevolen met een flink muziekje en mijn kritiek weer ingeslikt.
Een verschil van dag en nacht, meer kan ik er niet over zeggen :) ben er nog steeds heel tevreden over na 2 jaar (behalve de pascomfort met oorsmeer watjes :+ ).

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Inspelen van oordoppen helpt meestal wel wat hoor. Vergelijk het met nieuwe schoenen, die moeten zich ook eerst naar de voet vormen voordat ze lekker zitten. Daarom is het eigenlijk onzin om in een schoenwinkel te kijken of de schoen lekker zit. Evenals oordoppen, die moet je (voor het preciese) ook niet in de winkel proberen. Toen ik nieuwe oordoppen nodig had voor mijn discman, ging ik bij al mijn vrienden langs om te horen welke zij hadden :) Het lijkt overdreven, maar zo weet je in ieder geval zeker dat ze ingespeeld zijn.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• melly
Ok,van af gisteravond 20.00 heb ik tot vanochtend 10.00 de EX71 laten inspelen.
Ben toen wat beter en uitgebreider gaan verglijken tussen de EX71 en de MX450.

EX71:Pasvorm vind ik erg goed..zitten beter als de MX450.
Het laag is voller en beduidend meer aanwezig dan bij de MX450.
Maar of ik dit nu een prettig laag vind?
Het is een erg wollig en een wat rommelig laag..het geeft wel een voller beeld,maar ik vind ook dat het het geluid er mee wordt dicht gesmeerd.
Het middengebied is beduidend minder aanwezig dan de MX450.
Ook de detailering en de pit vind ik minder dan bij de MX450.

MX450:Ze zitten niet verkeerd,maar halen het niet bij de EX71.
Ook de hoesjes raak je wel erg snel kwijt (ben gisteren allebei tegelijk verloren..is gewoon een prestatie :) ).
Als je eerst de EX71 hebt beluisterd en dan weer overschakelt op de MX450 valt het gebrekkerige laag gelijk op.
Het geluid klinkt wat ieler hierdoor.
Wel vind ik het geluid opener en frisser klinken dan de EX71.
De stemmen klinken wat "grootser" en ik hoor meer gebeuren aan kleine details.
Juist door het wat "grootser" en "opener" geluid word ik veel meer in de muziek getrokken.
Wel heb ik soms het gevoel dat de MX450 iet wat blikkerig kan overkomen,al is deze term eigenlijk te "overdone" voor wat ik echt bedoel.

Al met al is de EX71 een prima oorplug,maar het is duidelijk niet mijn type geluid.
Ik blijf het een iet wat dof/mat geluidsbeeld vinden en ik mis de wat fijnere detailering.
MX450 perfect?..nee...absoluut niet...maar het geluid spreek me wel meer aan als die Sony.
Maandag ga ik toch proberen de Sony in te ruilen en dan met deze ervaring rijker verder te kijken naar een wat betere plug.
Ben ff de naam vergeten maar ik las nog een hele goede positive review over een plug van rond de 100,-.
Hoe het geluid daar werd omschreven klonk als muziek in mijn oren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door melly op 16-01-2005 13:27 ]

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:41
****Kick****
En........we zijn nu 3 maanden verder, ik ben benieuwd hoe dit verder is verlopen....
[small] Vulcan750 is ook op zoek naar een waardige vervanger voor de (te grote) dopjes van z'n Creative Muvo2 [ /small]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Verwijderd

ik heb de EX70, kortom, de voorloper van de 71 (oh jullie hadden het al begrepen) en ik vind het geluid echt uitmuntend. Van inspelen kan ik mij echt niets herinneren, ik was meteen toen ik ze kocht al euhm, verkocht. Ik heb een hoofdtelefoon van Sennheiser HD500 maar ik vind die earplugs beter klinken.

Bovendien is dit de eerste earplug waarbij ik in 4 jaar intensief gebruik nog geen enkel probleem heb mogen ondervinden. Ik vond ze toen ik ze kocht veels te duur, maar die plastic rommel blijft niet in m'n oren zitten. Ik weet niet of er verder nog verschillen tussen de ex70 en 71 zitten. :)

//edit: luna was nog ingelogd, ik ben zeepoog :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2005 16:50 ]

Pagina: 1