Toon posts:

grommende Ati 9600 pro

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,
comp-noob in trouble.
ik heb sinds een dag of 2 een grommende videokaart. 9600 pro van ati (128 mb), met het volgende systeem eromheen:
amd 3000+
1024 MB ram
Asrock moederbord (b-merk)
3 x 80 GB maxtor
(rest boeit niet toch?)

iemand enig idee hoe ik er van af kan komen, want het is bere-irritant
tanx

Verwijderd

Wat maakt er geluid de koeler of..

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX/AI
Grommende videokaart? :+

Klinkt een beetje als een slechte ventilator op je videokaart eigenlijk.

Saved by the buoyancy of citrus

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-08 07:09

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:38:
Hi,
comp-noob in trouble.
ik heb sinds een dag of 2 een grommende videokaart. 9600 pro van ati (128 mb), met het volgende systeem eromheen:
amd 3000+
1024 MB ram
Asrock moederbord (b-merk)
3 x 80 GB maxtor
(rest boeit niet toch?)

iemand enig idee hoe ik er van af kan komen, want het is bere-irritant
tanx
Misschien moet de koeler wel te hard draaien omdat je systeemkast te warm is. Wat zijn de temps dan, check eens met speedfan.

Welkom op GoT btw ;)

[ Voor 3% gewijzigd door janklp op 14-01-2005 14:42 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:41

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het zal inderdaad wel WEER zo'n waardeloze fan zijn. Je hebt tegenwoordig dure videokaarten met slechte afwerking en met afwerking bedoel ik de standaard fan. Mijn Hercules Prohpet 9500 Pro met Bleu Orb begin na een maand al lawaai te maken. op garantie een nieuwe laten plaatsen, maar het blijft een lawaai geval. eigenlijk te belachelijk voor woorden voor de prijzen dat ze voor die kaarten vragen, voor die prijs verwacht je ook een beetje degelijkheid. Maar die is/was zelfs ver te zoeken bij Hercules. misschien een idee om een Zalman fan er op te plaatsen, dat ga ik misschien ook nog doen, tenminste als dat past met de standaard mem. heatsinks van mijn 9500 Pro.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 14-01-2005 14:46 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Misschien moet de koeler wel te hard draaien omdat je systeemkast te warm is. Wat zijn de temps dan, check eens met speedfan.

Welkom op GoT btw ;)
Tanx! ;)
Het zal inderdaad de koeler wel zijn. Ik ga zo even de temperatuur checken. Als die inderdaad te hoog is, wat doen we dan? nieuwe koeler erop?
Tanx alvast voor de snelle reacties.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:29
De ventilator is gaar. (Kun je testen door met je vinger even in het midden van de ventilator te drukken, zodat ie stil staat. Is het gegrom over dan ligt het aan de ventilator) Als je nog garantie hebt kun je hem terugbrengen naar de winkel. Zoniet kun je een nieuwe videokaart koeler aanschaffen.

Bijvoorbeeld (met fan maar erg stil):
- Artic ati silencer
- Zalman vf700 alcu/cu
Of zonder fan (geluidsloos)
- Zalman ZM80A-HP

Of je mod er zelf een ander koelertje op... pentium1 of 486 koelertje would do nicely i guess. Maar let inderdaad wel goed op je temperaturen.

[ Voor 42% gewijzigd door Gody op 14-01-2005 17:01 ]

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:50:
[...]
Tanx! ;)
Het zal inderdaad de koeler wel zijn. Ik ga zo even de temperatuur checken. Als die inderdaad te hoog is, wat doen we dan? nieuwe koeler erop?
Heb je casefans en is je airflow goed? Als de temp in je kast er hoog is dan gebruikt de koeler van je kaart die warme lucht om te koelen. Zo wordt de kaart warmer en warmen dus een goede case fan voor jou systeem is ook zeker aan te raden.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:50:
[...]

Tanx! ;)
Als de temperaturen te hoog zijn kun je een paar dingen doen.
Maar dat hangt een beetje af van de reden dat die te hoog zijn... nieuwe koeler op je videokaart of misschien is het niet nodig als de temperaturen ook omlaag kunnen als je de airflow in je kast verbetert.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Quote: Speedfan
Temp 1: 49
Temp 2: 42
HD0: 45
HD1: 44

Ik heb geen casefans....
Hoe verbeter je de airflow? (damn, ben ik echt zo dom?)

(btw Gody: wat kost die Zalman ZM80A-HP dan? turbo_macquack@hotmail.com)

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:19:
Quote: Speedfan
Temp 1: 49
Temp 2: 42
HD0: 45
HD1: 44

Ik heb geen casefans....
Hoe verbeter je de airflow? (damn, ben ik echt zo dom?)

(btw Gody: wat kost die Zalman ZM80A-HP dan? turbo_macquack@hotmail.com)
Voor die zalman moet je eens in de pricewatch kijken. Als je zegt ben ik echt zo dom dan moet je eens even de faq's lezeren waar vaak alle standaard informatie wel in te vinden is. Volgens mij is de case niet echt warm te noemen. Heb je wel fans in de kast?

Anders zou ik met je kaart toch even terug gaan naar de winkel.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Gody schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:51:
De ventilator is gaar. (Kun je testen door met je vinger even in het midden van de ventilator te drukken, zodat ie stil staat. Is het gegrom over dan ligt het aan de entilator).
Een ventilator blokkeren als hij draait is niet aan te raden omdat hij dan erg snel door kan branden (hij krijgt een stroompiek als je hem tegenhoudt). Ik heb het eerlijk gezegd ook wel eens gedaan, het fannetje van een graka voorzichtig aanraken zodat hij (bijna) stilstaat.

Ik heb zelf net twee Zalman ZM80HP-C (één-na-recentste model) gekocht voor 13 euro per stuk (bij PC Globe). Ga ik m'n Ti4200 en 9800SE passief (zonder fan dus) mee koelen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Aham brahmasmi op 14-01-2005 15:41 ]

• Gody
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:37:[...]Een ventilator blokkeren als hij draait is niet aan te raden omdat hij dan erg snel door kan branden (hij krijgt een stroompiek als je hem tegenhoudt).
Klopt het is niet uitstekend voor je fan als je hem lang stilhoudt, maar 1 à 2 seconden zal hem weinig doen. En je hoort heus het verschil wel binnen die tijd.

Verwijderd

GromGrom :+

Misschien teveel stof in je koeler? En even dat wegblazen/schoonmaken?
(busje perslucht oid)

• Aham brahmasmi
Mocht je op het idee komen om een stofzuiger tegen het fannetje te houden: niet doen! Hij maakt dan veel teveel toeren en kan kapot gaan (wel eens gelezen hier op GoT dat mensen dat hadden). De fan tegenhouden en het stof uit het heatsinkje zuigen kan wel. Perslucht is nog beter maar door stof te verwijderen worden fans doorgaan niet stiller; je voorkomt alleen enigszins dat ze sneller luidruchtig worden (fannetje op mijn Ti4200 'zingt' ook, maar dat komt volgens mij voornamelijk door slijtage en vervuiling van de lagering.

Verwijderd

Topicstarter
ok, huidige ontwikkelingen:
2 grommende ventilatoren, 1 grote in mijn kast (naast de voeding) en nog steeds die op mijn videokaart.
Mijn temperaturen zijn afgenomen, dus ik vermoed dat het iets met mijn lagers te maken heeft.. zou dat kunnen?
Zo ja; 2 nieuwe ventilatortjes halen bij de dichtstbijzijnde gamma en dan is het probleem weer opgelost, of moet ik mn hele kast weg gaan brengen?
(Of gewoon lekker laten grommen???)

• Gody
Je kunt je videokaart als je nog garantie hebt terugbrengen en dan krijg je een nieuwe. of je koopt een nieuwe koeling van bv zalman of een ander merk. Die andere ventilator zal een gewone 8x8cm zijn, die kun je bij veel verschillende shops kopen. Zie www.tweakers.net en dan pricewatch.

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Modbreak:Als je een Topic Report doet is een melding in het topic zelf nogal overbodig :)

[ Voor 80% gewijzigd door Pollewob op 04-02-2005 07:52 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Aham brahmasmi
Fans haal je niet bij de Gamma maar bij een computer/elektronicazaak of webshop. Passief koelen is echter ook de moeite waard:
Aham brahmasmi schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:37:
[...]

Ik heb zelf net twee Zalman ZM80HP-C (één-na-recentste model) gekocht voor 13 euro per stuk (bij PC Globe). Ga ik m'n Ti4200 en 9800SE passief (zonder fan dus) mee koelen. :)
Ik heb net een van die koelers op m'n Ti4200 gemonteerd. Het is even opletten hoe het moet, maar als hij er eenmaal op zit heb je er geen omkijken meer naar omdat er geen fan op zit die kan verslijten. :)

Verder heb je ook nog wat simpelere koelers die wel een fan hebben maar makkelijker te installeren zijn, zoals de Arctic Silencer.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een gevalletje van fan vol met stof of gewoon versleten. Probeer hem schoon te maken en anders te vervangen. Misschien is alleen de fan los te vervangen en kan je bij een electronicawinkeltje eenzelfde fan halen, misschien moet je het hele koelblok vervangen omdat het 1 geheel is.
In beide gevallen zijn er via de search flink wat topics met informatie te vinden, neem daar even een kijkje :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.