[XP/98] Kan formatteren kwaad in mijn geval*

Pagina: 1
Acties:

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
Hallo tweakers, ik heb een vraag. Ik heb een tijd geleden windows 98 op mn hdd van 8 gig gezet, en windows xp home op mn hdd van 80 gig gezet, dual boot gemaakt. maar nu ben ik windows 98 wel een beetje beu en wil hem gaan formatteren. hier dus mijn vraag. ik heb windows 98 gebruikt omdat ik een upgradeversie van windows xp home had, en ik weet niet of ik daarom windows 98 zomaar kan verwijderen aangezien hij dan misschien een paar belangrijke files zal missen? ook weet ik niet hoe ik dan moet formatteren (dos? cd? gewoon in verkenner?)

ik kon in de faq niks vinden over dual boot formatten en daarom maar een topic (search ook niks)..

ohja, hoe kom je erachter welke schijf bij welk volume hoort? ik heb dus 2 hdd's in mn kast zitten (mn pa heeft die 2 jaar geleden erbij gepropt maar weet niet meer welke hdd dus 8 gig) ik heb al geprobeerd te kijken of het erop staat maar draden/behuizing zit zodanig in de weg dat dit niet mogelijk is...

mvg

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat de OS'en waar het over gaat in je topic titel staan - probeer hier aub ook zelf op te letten :)

Verder zou je met http://support.microsoft....spx?scid=kb;en-us;q102873 er achter moeten kunnen komen vanaf welke schijf je PC probeert te starten, en kan je met diskmgmt.msc in WindowsXP erachter komen wat je boot drive is (welke partitie is 'active') :)

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07-2025

Roeligan

Feyenoord

:P Als je niet al te veel verstand hebt van PC's is het niet aan te raden om zulke actie's te ondernemen.

Als 98 niet in de weg staat..... lekker afblijven

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• Thrilled
ja sorry voor TT, maar die link die je me gaf doet pijn aan mn ogen. ik ben best wel een leek op da gebied en zou niet weten hoe ik er achter moet komen...

en win 98 staat wel in de weg :P ik kan geen sims (en andere spellen) spelen / installeren omdat hij
dan een melding geeft:
16-bits Windows-subsysteem
D:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS en Microsoft Windows-toepassingen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.

ook kan ik in het boot menu windows 98 niet meer opstarten omdat hij dan meldingen weergeeft.

conclusie: ik heb windows flink verneukt en daarom moet het eraf ;(

Verwijderd

Als je een upgrade koopt hoef je 98 helemaal niet te installen! Gewoon XP cd erin en dan vraagt die in de install vanzelf of je even de "originele" win98 cd erin wilt stoppen om zo te concluderen dat je recht heb op een upgrade!

De upgrade van office 2000 had een nog veel leukere feature --> als die vroeg om je vorige office cd klikte gewoon op het station waar de office 2000 cd zelf in zat en dan installeerde die vrolijk door O-)

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 07:24
anders haal je gewoon ff je schijf eruit en dan kijk je of je winxp draaiende krijgt
doet ie het dan weet je zeker dat je kan formateren

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Thrilled schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:32:
ja sorry voor TT, maar die link die je me gaf doet pijn aan mn ogen. ik ben best wel een leek op da gebied en zou niet weten hoe ik er achter moet komen...

en win 98 staat wel in de weg :P ik kan geen sims (en andere spellen) spelen / installeren omdat hij
dan een melding geeft:
16-bits Windows-subsysteem
D:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Het systeembestand is niet geschikt voor MS-DOS en Microsoft Windows-toepassingen. Kies sluiten om de toepassing af te sluiten.

ook kan ik in het boot menu windows 98 niet meer opstarten omdat hij dan meldingen weergeeft.

conclusie: ik heb windows flink verneukt en daarom moet het eraf ;(
deze melding is vrij makkelijk op te lossen,

zie hier: http://support.microsoft.com/?kbid=324767

• Thrilled
die link ga ik zo proberen uit te voeren (nadat mn back up klaar is)

maar ik las ff de stappen door en ik las dit:

1. Insert the CD into the CD drive or DVD drive.

welke cd bedoelen ze hiermee? de xp cd? want van een paar progjes waar ik deze melding krijg hebben geen cd (gedownload)

Verwijderd

ze bedoelen idd de xp cd

wel die files ff op read only zetten die je naar c:\windows\system32\ copiert

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 14:50 ]

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Gewoon je w98 windows directory leeggooien en verder je w98 program files dir. Daarna verwijder je hem uit je boot.ini file (hidden file in de root van je boot partitie, C:\ ). Boot.ini is gewoon te editen met notepad...

Verder zou ik die w98 partitie niet formatteren als het je primaire boot partitie is aangezien dan essentiele XP boot files verwijderd worden. XP zal dus hierna ook niet meer werken.

Informatie over je schijven in XP: start, run, compmgmt.msc en dan onder disk management kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door Darth Malak op 14-01-2005 14:54 ]

• Thrilled
pulleke schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:53:
Gewoon je w98 windows directory leeggooien en verder je w98 program files dir. Daarna verwijder je hem uit je boot.ini file (hidden file in de root van je boot partitie, C:\ ). Boot.ini is gewoon te editen met notepad...

Verder zou ik die w98 partitie niet formatteren als het je primaire boot partitie is aangezien dan essentiele XP boot files verwijderd worden. XP zal dus hierna ook niet meer werken.

Informatie over je schijven in XP: start, run, compmgmt.msc en dan onder disk management kijken.
of ik kijk verkeerd of ik zie niks nuttigs staan :? ik zie dat ze allemaal in orde zijn, win98 = fat32, xp = ntfs ...

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Hoezo zie je niks nuttigs staan? In mijn post bedoel je? Volgens mij vroeg je hoe je informatie over je disks kon bezichtigen.

• Thrilled
pulleke schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:04:
Hoezo zie je niks nuttigs staan? In mijn post bedoel je? Volgens mij vroeg je hoe je informatie over je disks kon bezichtigen.
niets nuttigs in dat venstertje waar jij me naartoe leidde... en ja ik vroeg info, maar over hoe ik kon weten welke HDD in mijn kast hoort bij de C:\ schijf op mn pc..

Verwijderd

Thrilled schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:22:
[...]

niets nuttigs in dat venstertje waar jij me naartoe leidde... en ja ik vroeg info, maar over hoe ik kon weten welke HDD in mijn kast hoort bij de C:\ schijf op mn pc..
Je kan toch lezen?? Eff kijken of de schijven welk merk/grootte erop staat (als je twee verschillende hebt hé)! Oh ja, dan moet je wel je kast open maken hé 8)7

als je bijvoorbeeld twee schijven hebt:

40 gig & 20 gig en c:/ staat op die van 20 dan moet je die loskoppelen :Z

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 16:27 ]

• Thrilled
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:26:
[...]

Je kan toch lezen?? Eff kijken of de schijven welk merk/grootte erop staat (als je twee verschillende hebt hé)! Oh ja, dan moet je wel je kast open maken hé 8)7

als je bijvoorbeeld twee schijven hebt:

40 gig & 20 gig en c:/ staat op die van 20 dan moet je die loskoppelen :Z
als je mn OP had gelezen had je geweten dat ik mn kast open gehad heb en de merken/namen/types niet kon lezen door draden/behuizing etc. daarom vroeg ik of er een andere manier was...

Verwijderd

dan kijk je even op deze manier:

desktop --> my computer aanklikken --> rechtermuisknop --> properties --> hardware --> device manager --> disk drives --> dan zie je er dus twee staan --> om de beurt even op elke kijken --> dubbelklikken --> volumes --> populate --> en dan weet je hoe de schijf heet waar C:/ opstaat!

Vervolgens opnieuw opstarten --> naar je bios toe --> en dan kijken op welk IDE kanaal die schijf zit --> draadje herleiden & gaan :)

Makkelijker is om gewoon alles zorgvuldig die kabels beetje los te halen en te kijken

• Darth Malak

Darth Malak

Sith Lord

Maar het is vrij simpel: in dat scherm (onder disk management) staat alles wat je moet weten maar ik durf er donder op te zeggen dat als je eerst windows 98 op je PC had en daarna pas XP hebt geinstalleerd (in een andere partitie neem ik aan) dat dan je windows 98 partitie C is....

Loskoppelen van schijven lijkt me een beetje overdreven.

Dus zeker c:\ niet formatteren als hier je XP boot files op staan (o.a. boot.ini en NTDETECT.COM) anders ben je zowel win98 als XP kwijt. Zoals ik al eerder vertelde is Win98 prima te verwijderen door simpel de windows dir. weg te mikken en de entry uit de boot.ini file te verwijderen.

[ Voor 31% gewijzigd door Darth Malak op 14-01-2005 19:15 ]

Pagina: 1