Toon posts:

CPU overclocken direct beeld uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn pc doet raar als ik ga overclocken. Waar ik eerst nog op een FSB van 187 kon draaien met 1,75V core, kan ik nu helemaal niet meer overclocken, of me beeldscherm springt al op rood. Zelf als ik de vcore op 1,75v laat staan, en 2 FSB omhoog ga. Nadat het beeld een minuut ofzo uit is, reboot de pc overnieuw.
Ik heb de cas latency verhoogt naar cas 3 ipv 2.5. Cas 2.5 kan het alleen aan <166 fsb

De temperatuur nu, niet overgeclockt, is idle 32 en stressed ongeveer 36 graden
Toen ik de proc overgelclockt had op 187 fsb, werd hij stressed 45 graden.

Ik heb al een oplossing via de search proberen te vinden, maar kan het niet vinden.

specs:
athlon xp barton 2800+ stock cooling met 4 casefans
mobo: Asus a7n8x-x (moerderboard heeft geen agp/pci lock )
Dane-Elec pc 3200 512MB cas 3
9600 pro
Windows XP sp2

*UPDATE*
Nu werkt de pc ongeveer 1 min, springt het beeld uit, en lampje op rood. Na een paar seconde gaat het lampje weer op groen, maar het beeld blijft zwart.l
btw, wat wordt er precies bedoeld met timing van de agp kaart?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 13:51 . Reden: aangevuld, meer vragen :P ]

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Lijkt er meer op dat je videokaart de hoge(re) FSB niet (meer) bij kan houden.
Is de PCI/AGP lock soms opengesprongen? :P
Anders even kijken naar de timing van de AGP kaart.

Succesmet troubleshooten!

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met AGP timings?
Het moederboard heeft geen pci/agp lock, dus die is iig niet uitgeschakeld :)

De pc/beeldscherm kapt er nu na 1 minuut al mee :(

Verwijderd

alexcj schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:39:
Lijkt er meer op dat je videokaart de hoge(re) FSB niet (meer) bij kan houden.
Is de PCI/AGP lock soms opengesprongen? :P
Anders even kijken naar de timing van de AGP kaart.

Succesmet troubleshooten!
ik heb het gevoel dat dit het probleem is ja , of het kan zijn dat je vorige keer teveel te snel wilde en eigenlijk over zijn top hebt overklokt waardoor misschien wat doorgebrand kan zijn op je bord of vidkaart,, ga eens op onderzoek uit.

:)
succes

• alexcj
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
PCI/AGP timings zijn b.v. de '1 WS AGP Write' en '1 WS AGP read'.
Zet deze eens uit.
Misschien zijn er nog wel meer AGP gerelateerde dingen in te stellen in het BIOS. Zoiets als 'Sideband write combine' of hoe al die opties ook mogen heten (da's per BIOS verschillend, namelijk).
Als ie het wel doet, maar na een minuut weer uit gaat, dan ga ik meer richting een warmteprobleem denken. Kijk eens of de koeler van de VGA kaart er wel goed opzit, en kijk ook even of er (voldoende, maar niet te veel) koelpasta tussenzit. Zo'n koelplakkertje is zowiezo uit den boze, dat koelt niet genoeg (of eigenlijk: de warmteoverdracht van zo'n plakkertje is ruk).
Datzelfde geldt trouwens ook voor de koeling van de northbridge.

Succes !

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alle AGP dingen ( side band adressing, fast writes e.d. ) uitgeschakeld.
Ik vermoed zelf niet echt een hitteprobleem. Ik heb de pc 2 uur uitgezet, raam staat open in me kamer. En na 1 minuut is het al zover. Ook voelt niets warm aan. Videokaart niet ( koeler blaast ook koude lucht, CPU niet en northbrigde niet.

Ik heb de pc nu ff aanstaan zonder beeldscherm, hij hield het al wat langer dan 1 minuut vol ( alleen aandrukken om te kijken )

Het beeldscherm springt nu dus op standby, en daarna weer op actief, maar geeft dan geen beeld meer. Iemand enig idee hoe dit kan komen? het beeld krijgt dus blijkbaar geen signaal.

Ram geheugen heb ik even in een andere bank gedaan, maar hielp niet.
Bedankt voor de reply's.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niets van

om 17.00 ff een filmpje aangezet, met beeld uit. Om te kijken of het eventueel aan het beeldscherm lag. na een half uurtje beeldscherm aangezet, pc werkte nog. Daarna een uur prime95 gedraaid, geen probleem! Met firefox surfen, zoals nu, werkt ook weer.

Ik heb echt geen idee wat het probleem veroorzaakt heeft. Een virus lijkt me erg onwaarschijnlijk, omdat ik net vanochtend alles geformatteerd en geinstalleerd had omdat ik dit probleem had.

*UPDATE*
Als ik hier op de knop 'edit' druk, reboot mijn pc. Dit is al 2x achter elkaar gebeurt. Geen toeval dus.
Als ik dan in de logboeken kijk, is steeds de Windows Security Center gestart.

Straks maar even kijken wat de pc met een ander beeldscherm doet.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 19:28 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
ASUS a7n8x-x heeft wel PCI/AGP lock: het is een nforce 2 bord en die hebben altijd PCI/AGP lock. die kan ook niet eens uit.

Clear het cmos eens, misschien heb je perongeluk nog iets anders veranderd.

Probeer eens op standaart snelheid memtest en of Prime95 om te testen of je PC op standaart snelheid nog wel stabiel is. (lang testen)

zet eens fastwrite uit voor je video kaart

probeer eens een andere kaart

Kijk eens naar de voedingswaarden misschien is je voeding (levens) moe (slijtage)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
martijn_tje schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:29:
ASUS a7n8x-x heeft wel PCI/AGP lock: het is een nforce 2 bord en die hebben altijd PCI/AGP lock. die kan ook niet eens uit.

Clear het cmos eens, misschien heb je perongeluk nog iets anders veranderd.

Probeer eens op standaart snelheid memtest en of Prime95 om te testen of je PC op standaart snelheid nog wel stabiel is. (lang testen)

zet eens fastwrite uit voor je video kaart

probeer eens een andere kaart

Kijk eens naar de voedingswaarden misschien is je voeding (levens) moe (slijtage)
Fastwrite staat uit, voedings waarden zijn goed. Het is een Aopen voeding van 3 maand oud. Prime draait dus wel stabiel. Bios staat op optimal settings.
een andere kaart ga ik vanavond nog even proberen

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:02:
ik heb het gevoel dat dit het probleem is ja , of het kan zijn dat je vorige keer teveel te snel wilde en eigenlijk over zijn top hebt overklokt waardoor misschien wat doorgebrand kan zijn op je bord of vidkaart,, ga eens op onderzoek uit. :)
succes
Dit weet je anders wel meteen want dan komt er zo'n smerige stank uit je kast.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 20:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem lijkt nu alleen voor te komen op GoT met firefox.
Verder -lijkt- het systeem wel stabiel.

Ik dacht dat ik er na de windows updates helemaal van af was, valse hoop dus, helaas.
Het laaste wat er in de logboeken is gebeurd:

Toepassing's logboek: wuaueng.dll (828) SUS20ClientDataStore: De database-engine heeft een nieuwe sessie (0) gestart.

Systeem logboek: Toepassingspop-up: : Machine Check: Regs

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:53:
Het probleem lijkt nu alleen voor te komen op GoT met firefox.
Verder -lijkt- het systeem wel stabiel.

Ik dacht dat ik er na de windows updates helemaal van af was, valse hoop dus, helaas.
Het laaste wat er in de logboeken is gebeurd:

Toepassing's logboek: wuaueng.dll (828) SUS20ClientDataStore: De database-engine heeft een nieuwe sessie (0) gestart.

Systeem logboek: Toepassingspop-up: : Machine Check: Regs
Maar ehm is het nou software of hardware?

Heb je al geprobeerd @ stockspeeds? Is dat geen problemen?

Verwijderd

Topicstarter
ik draai al de hele tijd op stockspeed, da's juist het erge.
Of het een soft- of hardware probleem is probeer ik uit te vinden

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:00:
ik draai al de hele tijd op stockspeed, da's juist het erge.
Of het een soft- of hardware probleem is probeer ik uit te vinden
das wel ff schrikken ja... :'(

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb je niet toevallig iets van eens schroefje of ijzeren ringetje op je moederbord liggen?

Ik heb ongeveer hetzelfde gehad, toen ik bij het bevestigen van een thermalright sp97, op mijn abit abit nf7-s, de koperen en plastic ringetjes verwisselt had. Nu was het dan zodra ik de vcore ook maar iets veranderde hij ook uit klapte of begon te loeien als een brandweerwagen :), terwijl hij dat voorheen nooit heeft gehad.
Toen ik uiteindelijk mijn cpu koeler opnieuw bevestigde zag ik dat 1 van de ringetjes contact maakte op het moederbord en dit zorgde voor de problemen.

Misschien is bij jou ook zoiets het geval?

Verwijderd

Ik zou je hele moederbord eruit halen en grondig inspecteren!!

Verwijderd

Topicstarter
Even weer een update:

Ik kan een uur stabiel Prime95 draaien -> Geheugen en cpu lijken stabiel.
Ik heb 3Dmark05 gedraait -> 1400 punten met 9600pro, niets aparts -> lijkt stabiel.
ander beeldscherm aan de pc gehad, maakte niets uit.

Het probleem lijkt zich alleen voor te doen in mijn eigen Topic op GoT. Misschien dat de pc nog wel reboot op andere site's, maar dat weet ik dus niet. Ik kan wel rustig in andere topics op GoT rondkijken. Ik heb de cookies e.d. allemaal weggegooid- Geen effect

Windows xp is vers geinstalleerd op een geformatteerde pc. Een virus lijkt me daarom zeer onwaarschijnlijk ( maar niet onmogelijk ). Oververhitting is het ook niet. Prime95 draaien en 3dmark draaien gaat goed, maar kijken op dit topic niet; dat zou nergens op slaan.

iemand nog een idee'tje? of misschien iets gehoord van een nieuw virus/bug oid?
Pagina: 1