[DIY] Cheap subwoofer project!

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Herinneren jullie je die Botsline subwoofer nog? Er is een video, van de speaker in actie, terug te vinden in het HK forum. Grote lineare uitslagen van circa. 7mm zijn moeiteloos te produceren voor de luidspreker. Echter, ik heb nu een 12'' versie, met TSP.

T/S Parameters:

Nominale weerstand: 4Ohm @140Hz
Fs: 37.4Hz
Qts 0.8
Vas 155.96l
Pe: 300Watt
RMS vermogen: 150Watt
Gevoeligheid: 87dB @1Watt @1M
DC: 3.6Ohm
Qms: 2.72
Qes: 1.13

Hier ga ik dus een leuke HT aktieve-subwoofer van maken :) Uiteraard zo goedkoop mogelijk! Maar diep zal het geheel wel gaan. Ik schat de xmax in op zo'n 10mm. Niet superveel, maar de poolplaat is nog erg ver weg. Zollang de luidspreker niet langdurig met 20Hz gemarteld wordt, zal er geen vervorming optreden op hogere volumes. WinISD heb ik op dit moment niet bij de hand, simulaties volgen dus later op de dag :)

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

en hoeveel gaat dit leuke project kosten :D?

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

Glewellyn

is er ook weer.

Hoe groot ga je die sub-woofer maken? En ga je voor closed of bass-reflex?

*zucht*

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 14:27:
en hoeveel gaat dit leuke project kosten :D?
Ampje + speaker nog geen 100 Euro :D
Glewellyn schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:19:
Hoe groot ga je die sub-woofer maken? En ga je voor closed of bass-reflex?
Ik denk dat ik voor een closed opstelling ga. De totale Q-factor ligt al aan de hoge kant...

[ Voor 42% gewijzigd door Barry|IA op 14-01-2005 15:50 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Barry|IA schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:01:
Grote lineare uitslagen van circa. 7mm zijn moeiteloos te produceren voor de luidspreker.
Het dubbele mag je groot noemen :P Mijn Excels doen ook 7mm :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-03 10:13
Dit klinkt zeker interessant.. Ik blijf dit topic volgen.. :)
Ik ben namelijk zelf al een poosje van plan om een subje te bouwen voor niet al te veel geld.

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• Barry|IA
JT schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 15:51:
[...]

Het dubbele mag je groot noemen :P Mijn Excels doen ook 7mm :P
Je hebt volkomen gelijk. Maar deze woofers kosten geen drol :P En de 12'' (45 Eur.) doet 10mm. Ik heb, op het gehoor, al goede resultaten weten te behalen met de 10''-er. Eerst zat ik vanwege de hoge Fs nog aan een Linkwitz-circuit te denken. Echter, ik denk dat ik dan dik over de Xmax ga, op hogere volumes. Nadeel is dus gewoon het rendament + Xmax, deze zijn beiden opizich niet slecht, maar superdiep zal het nooit echt gaan. Vanavond gooi ik WinISD er eens overheen, misschien valt het allemaal nog mee. Misschien is het wel wat voor een bandpass behuizing.

Edit:

Heeft iemand toevallig dat filmpje nog, van die 10''er? Ik heb namelijk geen HK-acces :P

[ Voor 9% gewijzigd door Barry|IA op 14-01-2005 16:09 ]

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-07 10:26
Waar haal je die speaker en Amp dan? Ik zit ook al langere tijd na te denken over een zelfbouw woofer, maar ik zou niet weten waar ik dat moet halen. Ik heb ook helemaal geen verstand van die TS paramters enz. Wat is nou een goede woofer en versterker? Ik heb eens gekeken naar zo'n adire shiva maar dan kom je al gouw in de prijsklasse 500 euro incl versterker. en dat is me toch net even te gek.

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:37

Glewellyn

is er ook weer.

Heeft iemand toevallig dat filmpje nog, van die 10''er? Ik heb namelijk geen HK-acces :P
offtopic:
Volgens mij is dat een kwestie van een verzoekje in Schop een Modje, niet?

*zucht*

• Barry|IA
Glewellyn schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:19:
[...]

offtopic:
Volgens mij is dat een kwestie van een verzoekje in Schop een Modje, niet?
offtopic:
Dat duurt dan ook minimaal weer een week.

Verwijderd

Dat zal heus wel meevallen hoor, maar omdat mijn oog er hier al opvalt:

http://www.student.ru.nl/c.willemsen/DSCN0001.MOV ;)

• Barry|IA
hullepim schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:17:
Waar haal je die speaker en Amp dan? Ik zit ook al langere tijd na te denken over een zelfbouw woofer, maar ik zou niet weten waar ik dat moet halen. Ik heb ook helemaal geen verstand van die TS paramters enz. Wat is nou een goede woofer en versterker? Ik heb eens gekeken naar zo'n adire shiva maar dan kom je al gouw in de prijsklasse 500 euro incl versterker. en dat is me toch net even te gek.
Ik wacht eerst even af hoe deze combinatie mij bevalt. Als ik (over 2 weken) klaar ben met dit project, en het resultaat is positief, dan komt er zeker een inkoopactie. Misschien is het dan wel handig om een pakketje amp + luidspreker te maken :)

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:29:
Dat zal heus wel meevallen hoor, maar omdat mijn oog er hier al opvalt:

http://www.student.ru.nl/c.willemsen/DSCN0001.MOV ;)
Wat is dat voor videoformaat? Ik kan 'm hier niet afspelen (Win98).

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-07 10:26
Dat klinkt interessant! Laat het maar weten dan!
Is het dan eventueel ook te beluisteren?

• Barry|IA
hullepim schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:36:
Dat klinkt interessant! Laat het maar weten dan!
Is het dan eventueel ook te beluisteren?
Tuurlijk. (Ik woon in Zaandam :) )

Verwijderd

Barry|IA schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:36:
[...]

Wat is dat voor videoformaat? Ik kan 'm hier niet afspelen (Win98).
Quick Time, zo te zien :)

Ziet er wel lache uit, idd best een behoorlijke uitslag >:)

En ik neem aan dat je de XXL amp gaat gebruiken?

edit:
Ik zit ff te klooien met winISD, maar de BL ontbreekt nog aan de parameters, dus de maximale belastbaarheid en max spl zijn onbekend..
Trouwens heeft deze woofer wel een belachelijk grote kast nodig.. als je m in een gesloten kast doet avn 100liter, heb je een bult rond de 70Hz waar je U tegen zegt.. :(

Ik denk dat isobaric een leuke uitkomst is, of je moet je kledingkast willen gaan gebruiken als klankkast 8)7

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2005 16:52 ]

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:43:
[...]

Dank!

En ja, ik ga de XXL amp gebruiken. Het past, qua alles ,gewoon het beste bij mekaar!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Qts 0.8, dat geeft grofweg drie opties:
- dipool
- infinite baffle
- gesloten (groot) met Linkwitz transform

Het eerst heb ik al gebouwd, de derde optie ga ik binnenkort aan beginnen (ik gebruik ook woofers met een Qts van 0.8). Maar allemaal geen makkelijke oplossingen.

Maar het kan wel, hier zie je de near field gemeten resons (oranje lijn) van mijn dipool laag (ik gebruik ze niet als subs, maar als laag in een 3-weg systeem):

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/h.delau/Nieuwe_set_voor_Jag_deel_2/Smaart_screen_11.gif

Maar voor jou niet echt een optie: een HT sub in dipool uitvoering met 1 12" driver is een beetje mager.

• subsonik
  • Laatst online: 13:29
Barry|IA schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 13:01:(...)
Zollang de luidspreker niet langdurig met 20Hz gemarteld wordt, zal er geen vervorming optreden op hogere volumes.
Hoe kom je daar in godsnaam bij :? Alsof je woofer "onthoudt" hoelang hij gemarteld werd 8)7

Nee, serieus, hoe weinig of hoeveel een woofer zal vervormen kan je eigenlijk enkel uit BL/Cms curves afleiden. Die heb je niet, dus je kan ook helemaal geen uitspraak doen over de vervorming...

Verder heb ik het gevoel dat je beter uitkijkt naar een andere woofer. Deze heeft echt een veel te zwakke aandrijving en te hoge Fs voor een subwoofer... Als beuk-kistje wel bruikbaar, in een gesloten kast met een redelijk hoge Q, waarbij je gebruik maakt van de natuurlijke boost rond de resonantiefrequentie. Maar laag gaat dat niet, geen subwoofer dus...

• Barry|IA
Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 16:43:
[...]

edit:
Ik zit ff te klooien met winISD, maar de BL ontbreekt nog aan de parameters, dus de maximale belastbaarheid en max spl zijn onbekend..
Trouwens heeft deze woofer wel een belachelijk grote kast nodig.. als je m in een gesloten kast doet avn 100liter, heb je een bult rond de 70Hz waar je U tegen zegt.. :(

Ik denk dat isobaric een leuke uitkomst is, of je moet je kledingkast willen gaan gebruiken als klankkast 8)7
BL en max SPL is niet nodig om een kast te berekenen. Ik heb besloten een 120L kast te maken. Ik heb inderdaad een flinke bult rond de 70Hz (net als bij mijn Raveland), maar dit niet hinderlijk aangezien ik toch nooit cross boven de 50Hz. In de lagere regionen valt de sub flink af! Er is minimaal een kast nodig van 500L om een behoorlijke diepgang te behalen.

Verwijderd

Barry|IA schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:55:
[...]

BL en max SPL is niet nodig om een kast te berekenen.
Weet ik, maar is wel handig om te weten wat je max SPL is, en al helemaal bij een ht sub die toch wel een beetje power moet hebben..
Ik heb besloten een 120L kast te maken. Ik heb inderdaad een flinke bult rond de 70Hz (net als bij mijn Raveland), maar dit niet hinderlijk aangezien ik toch nooit cross boven de 50Hz. In de lagere regionen valt de sub flink af! Er is minimaal een kast nodig van 500L om een behoorlijke diepgang te behalen.
Dan heb je volgens mij nauwelijks output.. je zegt het zelf; hij valt omlaag toe snel af..

Ik denk idd dat deze woofer niet zo geschikt is als ht-sub :/

• Barry|IA
Check this: 4th order bandpass, met een tuingfreq. van 50Hz (ja, je leest het goed; 50Hz!) Achterkamer exact hetzelfde. Kijk eens wat een mooie karakterstiek ;) :P

Verwijderd

Barry|IA schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 22:10:
Check this: 4th order bandpass, met een tuingfreq. van 50Hz (ja, je leest het goed; 50Hz!) Achterkamer exact hetzelfde. Kijk eens wat een mooie karakterstiek ;) :P
Met hoeveel kastinhoud? :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

En hoveel groupdelay :X

Bandpass is meestal gewoon waardeloos!

Verder: Xmax kun je niet "zien", dat moet je meten. Als een woofer vet kan uitslaan, dan kan ie nog steeds maar 1 mm Xmax hebben in theorie, om nog maar niet te spreken over de vervorming, die ook bij goede subs zeker vaak zat boven de meerdere procenten zal uitkomen op hoog volume. Ik zou dan ook op meer dan 10% gokken in jou geval ;)

Maar goed, voor 45 euro moet je niet klagen. Probeer er gewoon wat van te maken, meer kun je nu toch niet meer doen :9

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• subsonik
  • Laatst online: 13:29
Kost die woofer 45 EUR?! :X

Ik denk dat je dan toch beter kan kijken naar de RaveLand TW-3000 voor 40 EUR, die biedt nogal wat meer bang for buck! Onder andere een Xmax van ruim 6mm one-way en een zeer bruikbare Qts van 0.36 ...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 21:24:
Qts 0.8, dat geeft grofweg drie opties:
- dipool
- infinite baffle
- gesloten (groot) met Linkwitz transform
Nog eentje vertgeten:

- TL

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 22:01

ZiegoM

Yammie R1

subsonik schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:06:
Kost die woofer 45 EUR?! :X

Ik denk dat je dan toch beter kan kijken naar de RaveLand TW-3000 voor 40 EUR, die biedt nogal wat meer bang for buck! Onder andere een Xmax van ruim 6mm one-way en een zeer bruikbare Qts van 0.36 ...
Lijkt me inderdaad erg leuk om een keer een topic te zien met zo'n woofer (of een van rond de 40 euro). Als erg lage instap in de wereld van zelfbouw :P

\_Specs_/

• Martinus
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-07 19:50
Ampje + speaker nog geen 100 Euro :D
wat komt daar nog bij kijken? een pleur hout? en ....?

Ben wel erg benieuwd naar je project.
Zit zelf ook tijden te azen op een goedkope sub voor HT, muziek wil ik dr nie meedoen

no comment

Verwijderd

Ik denk dat ik over een tijdje ook een soort budget subje ga maken :)
Just 4 fun ;)
Ik heb al een drivertje op et oog..

PS. sorry voor het lichtelijk offtopic geblaat 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2005 12:52 ]

Verwijderd

ZiegoM schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 12:18:
[...]

Lijkt me inderdaad erg leuk om een keer een topic te zien met zo'n woofer (of een van rond de 40 euro). Als erg lage instap in de wereld van zelfbouw :P
Zal dan ff een plaatje posten van mijn goedkope subwoofer.
Afbeeldingslocatie: http://www.zabazz.nl/images/subklaar.jpg
Deze speaker kostte 34,95 bij conrad, de cpa 10-100.
Dacht dat ie het niet lang zou volhouden, maar hij heeft al een huisfeest, heel wat films en gewone feestjes meegedraaid en het werkt nog prima. Dus als beginner kun je best iets leuks bouwen al zal het niet audiofiel verantwoord zijn.

• Barry|IA
@deepspace:

Group delay is inderdaad húge! Vandaar die '' :D :P '' smiley's. Er is inderdaad simpelweg niks simpels te maken op basis van de luidspreker. Als kickbass-sub voldoet hij waarschijnlijk wel, maar daar wil ik niet aan beginnen. Projectje gaat dus niet door :/ Ik moet nog even tot volgende week maandag wachten op mijn PA-amp, dan moet ik me even inlezen over het LT transform (weet iemand hoe ik R1 moet uitrekenen?) :)

@subsonik:

Tuurlijk onthoudt de woofer niet hoe lang hij gemarteld wordt. Maar heet wordt ie wel

Wat mij betreft kan dit topic op slot.

[ Voor 13% gewijzigd door Barry|IA op 15-01-2005 16:09 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dus het feest gaat niet door?

• Barry|IA
Nop. Sowieso zou de woofer niet voor mij worden (anders had ik 'm wel afgemaakt). De eigenaar van de speaker wilt wel iets goeds voor zijn geld. En als dat, met deze luidspreker, niet mogelijk is; brengt 'ie 'm terug. En dat gaat ook gebeuren :P

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 22:01

ZiegoM

Yammie R1

Ga je wel nog een ander projectje opstarten?
Zoiets als met de ax1010 oid maar dan goedkoper lijkt me wel leuk om te zien :P

\_Specs_/

• Barry|IA
ZiegoM schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 22:52:
Ga je wel nog een ander projectje opstarten?
Zoiets als met de ax1010 oid maar dan goedkoper lijkt me wel leuk om te zien :P
Nou, ik denk het niet. Ik heb inmiddels mijn nieuwe fronts al betaald (T+A). En voor de sub loopt er al een draadje. Echter, mijn baas gaat maandag naar een soort veiling van Skytronic, en misschien dat 'ie een leuk goedkoop PA-ampje voor me mee kan nemen. Als ik die amp dan een beetje op weet te knappen, kan ik gelijk beginnen met een Linkwitz filter. Als het allemaal meezit bouw ik die dan in dezelfde kast als de amp.

Als dat project volledig afgerond is (duurt nog wel een maandje of 3), begin ik aan DIY pre-out's. Mijn Marantz versterker heeft, jammergenoeg, alleen processor in-/uitgangen. Hier heb ik geen ene moer aan, dus die gaan er ook uit ;) Zo kan ik de tulp connectoren gewoon voor de pre-out en de main-in gebruiken :) (Ik ben alleen nog wel opzoek naar een basic schema voor de pre-out's, iemand?)

Als dat allemaal voor mekaar is, moet ik mij inderdaad maar weer eens wat meer bezig houden met luidsprekerbouw. En dan lijkt de AXX1212 mij wel wat. Echt een prachtige woofer voor dat geld!

• michelkoenders
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07 15:16
Barry|IA schreef op zondag 16 januari 2005 @ 00:42:
[...]

Nou, ik denk het niet. Ik heb inmiddels mijn nieuwe fronts al betaald (T+A). En voor de sub loopt er al een draadje. Echter, mijn baas gaat maandag naar een soort veiling van Skytronic, en misschien dat 'ie een leuk goedkoop PA-ampje voor me mee kan nemen. Als ik die amp dan een beetje op weet te knappen, kan ik gelijk beginnen met een Linkwitz filter. Als het allemaal meezit bouw ik die dan in dezelfde kast als de amp.

Als dat project volledig afgerond is (duurt nog wel een maandje of 3), begin ik aan DIY pre-out's. Mijn Marantz versterker heeft, jammergenoeg, alleen processor in-/uitgangen. Hier heb ik geen ene moer aan, dus die gaan er ook uit ;) Zo kan ik de tulp connectoren gewoon voor de pre-out en de main-in gebruiken :) (Ik ben alleen nog wel opzoek naar een basic schema voor de pre-out's, iemand?)

Als dat allemaal voor mekaar is, moet ik mij inderdaad maar weer eens wat meer bezig houden met luidsprekerbouw. En dan lijkt de AXX1212 mij wel wat. Echt een prachtige woofer voor dat geld!
ik ga deze week wel aan een zelfbouw projectje beginnen. namelijk ook een zelfbouw sub ;) ;) als er mensen zijn die het leuk vinden wil er best een topic over openen, ik moet alleen nog iets vinden zodat ik ook foto's kan plaatsen.
wat de sub betreft ik heb de onderdelen gister besteld en en de tekening heb ik ook net helemaal klaar. dus ik hoop dat ik woensdag kan beginnen met het bouwen.

• JT

JT

VETAK y0

Dat is altijd leuk om een topic voor te openen :) Foto's kan je hosten op www.imageshack.us maar hoe het formaat fatsoenlijk aub :) 600px breed is een mooi formaat. Dan heb je ook foto's van 50 a 75kb

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Nog steeds geen picca's???

• JT

JT

VETAK y0

Kom op hee, dit meen je niet he....lees het topic is...

Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
Picca's? Foto's bedoel je zeker. Ja, sorry we leven hier sinds kort in Nederland. Ik wacht nog even op mijn amp, dan volgen er foto's. Maar jammergenoeg niet in dit topic :P

Pagina: 1