Heb momenteel een bestaande PC met XP Home op 80GB HD. Wil een nieuwe tweede schijf erbij zetten en deze installeren met XP Professional (reden: zakelijk en privé gebruik scheiden ivm. spam, virussen etc). Kan ik deze configuratie installeren zodat ik een keuze kan maken uit opstarten van één der twee schijven (met wachtwoordbeveiliging) en dat de schijven elkaar dan na opstarten ook niet zien? In de ene situatie zou ik dan alleen een C schijf hebben met XP Home (kinderen) en in de andere situatie een C schijf met XP Pro (zakelijk).
Kan je ons vertellen wat je precies al geprobeerd hebt om dit probleem aan te pakken?
Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken in de Windows Operated Systems - FAQ ?
Heb je bijvoorbeeld al eens gekeken in de Windows Operated Systems - FAQ ?
Je kan de tweede schijf er bijin drukken, en vervolgens ook xp op die andere schijf installeren. Hij maakt dan automatisch een dual boot aan, je kan dan in een dos menu of de één of de ander selecteren. Hoe je dan de 2e wachtwoord kan beveiligen weet ik helaas niet. Is het niet een idee om er HDD slede in te leggen, zodat je die 2e hdd er gewoon uit kan halen en in de kast kan leggen? Dan weet je zeker dat je bestanden van je werk veilig zijn.
je kunt 2 x XP installeren en in beide XP's de andere partitie geen driveletter toekennen.
Wel ff zorgen dat tijdens de installatie van de tweede XP de eerste partitie ff hidden is, zodat ook de tweede XP netjes een C: krijgt ipv D:.
Je moet daarna wel ff boot.ini aanpassen, maar dat is zo vaak gedocumenteerd, dat moet wel lukken,
Wel ff zorgen dat tijdens de installatie van de tweede XP de eerste partitie ff hidden is, zodat ook de tweede XP netjes een C: krijgt ipv D:.
Je moet daarna wel ff boot.ini aanpassen, maar dat is zo vaak gedocumenteerd, dat moet wel lukken,
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.
Verwijderd
Je kunt ook bootmagic/partition magic van powerquest proberen, dan kun je tevens je partities achteraf nog vergroten of verkleinen.
ook bevat het programma de mogelijkheid wachtwoorden toe te kennen aan de opstart menu's, indien wenselijk welke partitie als eerste opstart, of alleen maar opstart.
al deze opties zijn gewoon in te stellen.
zelf gebruik ik het programma ook op een hd van 60 gig 3 OS'en er op staan, 1 X ME, 1X XP games voor de kids en 1X XP voor mijn eigen toepassingen.
Na verloop van tijd is er een ding wat me echter is gaan storen op de pc en dat is het feit dat ik steeds de pc af moet sluiten en weer op moet starten om naar een ander OS te switchen.
ja ook daar is een oplossing voor, maar deze is wel veeeeeel duurder, maar ook vele malen sneller.
zie link.
http://www.hyperos2002.com/?affid=7244
deze wil ik nog aanschaffen daar het supersnel werkt (laatste versie) en nog gemakkelijk is ook.
tevens heb ik ook het programma Treu image van acronis geprobeerd, maar deze kreeg ik niet goed werkend met 2 xp systemen naast elkaar, dat gaat goed de mist in
ME. en xp, en win 98 naast elkaar is daarmee geen probleem.
Echter ook hier geld dat je eerst het ene os volledig moet afsluiten en weer opstarten om in het keuzemenu te geraken.
kies voor partition magic of hyperos, waarvan ik hyperos prefereer.
succes
ook bevat het programma de mogelijkheid wachtwoorden toe te kennen aan de opstart menu's, indien wenselijk welke partitie als eerste opstart, of alleen maar opstart.
al deze opties zijn gewoon in te stellen.
zelf gebruik ik het programma ook op een hd van 60 gig 3 OS'en er op staan, 1 X ME, 1X XP games voor de kids en 1X XP voor mijn eigen toepassingen.
Na verloop van tijd is er een ding wat me echter is gaan storen op de pc en dat is het feit dat ik steeds de pc af moet sluiten en weer op moet starten om naar een ander OS te switchen.
ja ook daar is een oplossing voor, maar deze is wel veeeeeel duurder, maar ook vele malen sneller.
zie link.
http://www.hyperos2002.com/?affid=7244
deze wil ik nog aanschaffen daar het supersnel werkt (laatste versie) en nog gemakkelijk is ook.
tevens heb ik ook het programma Treu image van acronis geprobeerd, maar deze kreeg ik niet goed werkend met 2 xp systemen naast elkaar, dat gaat goed de mist in
ME. en xp, en win 98 naast elkaar is daarmee geen probleem.
Echter ook hier geld dat je eerst het ene os volledig moet afsluiten en weer opstarten om in het keuzemenu te geraken.
kies voor partition magic of hyperos, waarvan ik hyperos prefereer.
succes