[WinXP SP2]USB-apparaten vliegen er soms uit

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:53

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Ik heb een zeer apart probleem. Heb al een aantal andere mensen gevraagd of ze enig idee hadden, maar niemand die hier ooit van heeft gehoord. Het probleem is het volgende:

Op (ogenschijnlijk) willekeurige momenten vliegen alle USB-apparaten eruit. Hier bedoel ik dus mee dat ze uitvallen. Mijn modem, muis, race-stuur, ze gaan gewoon uit. De lampjes op mijn optische muis gaan ook uit en WinXP geeft een paar keer achter elkaar het bekende geluidje voor het loskoppelen van een USB-apparaat ('pli-pling').
Als ik dan vervolgens alle USB-stekkers uit de PC trek, en ze er vervolgens weer instop (ik begin altijd met de muis, dan de modem), is het probleem als sneeuw voor de zon verdwenen. Ik hoef hierbij dus niet te rebooten!

Hier even mijn specs (de server voor de specs in mijn sig ligt blijkbaar plat :? ):

NoName 300Watt voeding LC-A300ATX
Asus A7V266-E
AMD Athlon XP 1800+ @ 1550Mhz
2x 256Mb DDR @ PC2700
GeForce4 Ti4200 64MB

...en nog wat meuk. Verder heb ik dus 2 on-board USB-poorten en 2 aan de voorkant van mijn kast, die ik 'handmatig' aan heb gesloten op mijn mobo. Weet niet of het interessant is, maar de modem en het stuur zitten in de poorten in mijn kast, en de poort van mijn stuur gebruik ik als ik de digicam gebruik. In de on-board USB-poorten heb ik mijn muis en de printer (printer staat 95% van de tijd uit).

Ik heb zelf werkelijk geen idee waar ik dit zoeken moet, daar ik dit probleem pas sinds een aantal weken heb. Niet voordat SP2 er was dus, maar het is ook niet met SP2 gekomen.
Het gebeurt vaak wanneer ik de digicam heb gebruik en deze weer loskoppel. Echter, het gebeurt lang niet altijd als ik de digicam weer loskoppel! Het is ook wel eens spontaan gebeurd.

Wie geeft mij de goede tip? Zou het aan mijn voeding kunnen liggen? Of moet ik in een totaal andere richting zoeken?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
heb je al geprobeerd je usb opnieuw te installeren, miss eventueel een bios updaten?

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
coller schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:46:
heb je al geprobeerd je usb opnieuw te installeren, miss eventueel een bios updaten?
Nee, maar ik heb ook al de nieuwste BIOS :+ De 'nieuwste' BIOS voor mijn mobo is al ik weet niet hoe oud, dus die heb ik al een tijdje. En aangezien ik een tijdje terug geen problemen had...
Ik heb niks veranderd aan de config van mijn PC.

En hoe installeer ik mijn USB opnieuw dan? :? Ik installeer altijd gewoon Windows en dan doet me USB het :+

• Bubbaman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-03-2022
AzzKickah schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:42:
Op (ogenschijnlijk) willekeurige momenten vliegen alle USB-apparaten eruit.
Kijk eens in systeem - hardware - apparaatbeheer - USB controllers - energie. Waarschijnlijk staat aangevinkt dat Windows dit apparaat mag uitschakelen om energie te sparen.... Dit vinkje weghalen lost jouw probleem waarschijnlijk op. Doe dit voor alle USB-controllers....

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
Bubbaman schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:51:
[...]

Kijk eens in systeem - hardware - apparaatbeheer - USB controllers - energie. Waarschijnlijk staat aangevinkt dat Windows dit apparaat mag uitschakelen om energie te sparen.... Dit vinkje weghalen lost jouw probleem waarschijnlijk op. Doe dit voor alle USB-controllers....
Nou ik heb bij alle USB-roothubs "De computer mag dit apparaat uitschakelen" uitgezet en ongeveer 15 keer de digicam aangesloten en weer afgekoppeld... Het gaat tot nu toe goed dus het LIJKT te werken :)
Mocht nou morgen of zo blijken dat het toch niet de oplossing is, laat ik het ff weten :P

Bedankt iig voor de goede tip :)

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
*subtiel kickje voor de volgende vraag/toevoeging*

Wat ik vergeten was te vermelden in mijn startpost, is dat ik soms, wel op totaal willekeurige momenten, ook eerst het geluidje hoor voor het uitpluggen van een USB-device met _direct_ daarna weer het geluidje van als je een USB-device aansluit... Dus net of je heel snel een USB-apparaat uit en in je PC steekt :?

Dit hoorde ik zojuist weer, en is dus nog niet opgelost met eerder genoemde mogelijke oplossing :P
Iemand meer tips? :)

Verwijderd

is je voeding niet te zwak? mss je voltages eens posten.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:57
Probeer de nieuwste via drivers eens via staat er bekend om dat de usb spanning wat aan de lage kant is. :P

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• AzzKickah

AzzKickah

06-CENSORED

Topicstarter
tazzdevil schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:46:
Probeer de nieuwste via drivers eens via staat er bekend om dat de usb spanning wat aan de lage kant is. :P
Wat zijn de laatste dan? Ik heb 4.37 geinstalleerd, dit zijn volgens de ASUS-site voor mijn moederbord de laatste. Maar ik heb volgens mij wel eens een versie 4.55 gezien?

[edit]
OK, naar aanleiding van onderstaande post van tazzdevil heb ik Via4-1 4.43 geinstalleerd. I'll keep you guys posted.

[ Voor 14% gewijzigd door AzzKickah op 14-01-2005 20:21 ]

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 22:57
AzzKickah schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 19:49:
[...]

Wat zijn de laatste dan? Ik heb 4.37 geinstalleerd, dit zijn volgens de ASUS-site voor mijn moederbord de laatste. Maar ik heb volgens mij wel eens een versie 4.55 gezien?
Kun je vinden op: www.viaarena.com, 4.43 is de laaste voor jouw chipset.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

Verwijderd

Ik heb dit probleem ook gekregen na de SP2 update. Nadat ik het Moederboard voltage in mijn bios iets omhoog had gezet is het probleem bij mij opgelost. Probeer dat eens. En sluit je muis gewoon op een PS2 poort aan met een adaptertje. Dat werk meestal gewoon prima (moet je wel even rebooten). Heb je het probleem dat je muis uitvalt in ieder geval niet meer!

Verwijderd

Heb ik ook gedaan, maar het mocht niet baten helaas :/
Ik ga nu proberen de het mobo voltage op te schroeven in de bios.
Wie weet welke key in moet inrossen als 'ie aan het booten is??
Gaat om een Toshiba Satellite Pro. (geeft geen scherm weer welke key ik moet hebben)
Iemand? :Y)

Edit: key gevonden. Maar kan voltages niet aanpassen :?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2005 15:10 ]

• The Medic
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 22:06
Ik heb hetzelfde probleem met mijn externe HDD, Deze heeft een aparte voeding dus dan kan het zo nu en dan uitvallen toch niet liggen aan de voltages of wel? Bij mij hoor je dan ook zo nu en dan twee keer achter elkaar het "usb-geluidje" net alsof je even vlug de kabel eruit trekt en er weer in stopt. Wel vervelend als je net iets aan het lezen bent vanaf de externe HDD, want alles loopt dan vaak de soep in.

[ Voor 3% gewijzigd door The Medic op 15-03-2006 18:03 ]

Pagina: 1