Toon posts:

[Access2k3] Hoe datumweergave aanpassen? *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig met een database, waar ik een veld met een zelf in te vullen datum heb.
Nu heb ik het probleem dat ik de notatie van de datum niet op de 'normale' manier krijg.
Hiermee bedoel ik dus "dd-mm-jjjj".

Ik heb al geprobeerd dit met een invoermasker op te lossen, maar de datum wordt als "mm/dd/jjjj" neergezet en een standaardnotatie voor "dd-mm-jjjj" is er niet.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ligt het aan mij of is dit eenvoudig zelf op te lossen:

[google=datumweergave access] :? Ik pas je topictitel nog even aan

[Acces 2003] Datum > [Access2k3] Hoe datumweergave aanpassen? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
sorry, maar denk je dat ik dat niet heb gedaan? |:(

Ik snap dat het makkelijk is om zo oplossingen te geven, maar ik heb zeer zeker al in google gezocht... google is een van de beste zoekmachines... maar ik kon geen antwoord op mijn vraag krijgen, dus daarom post ik mijn vraag hier...

Om mijn vraag te verduidelijken: ik heb hier een boek liggen voor Acces 2002 en hierin staat dat je bij je invoermasker ook de tekens 'd' voor dag, 'm' voor maand en 'j' voor jaar kan gebruiken. Deze heb ik uitgeprobeerd maar het enige wat ik krijg om in te vullen is "dd-mm-jjjj" als tekst. De letters d, m en j worden dus niet als variabel gebruikt, maar als doodgewone letter. Hoe moet ik dat dus oplossen en alsnog als variabel instellen, zodat ik de datum naar mijn smaak kan weergeven?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:33

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Sorry zou je hem nog een keer willen uitleggen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 20:07

Boss

+1 Overgewaardeerd

Let even op: er zit een verschil tussen invoermasker (wat een beperking geeft op de invoer) en op de weergave, wat iets zegt over de weergave van ingevoerde datum.

Bij invoermasker kan je helemaal geen dd/mm oid opgeven, bij weergave wel.

Lastig he.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Ik heb hier (godzijdank) geen access, maar het klinkt alsof je de veldwaarde naar 'ddmmjjjj' zet, terwijl je het masker naar 'ddmmjjjj' moet zetten.

Overigens kun je voor dit soort zaken beter in google groups zoeken. Als ik zoek op 'access input mask date' kom ik ladingen posts over dit onderwerp tegen..

Verwijderd

Topicstarter
Goed... hier schiet ik dus niks mee op.
Ik zoek wel verder.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 11:48:
sorry, maar denk je dat ik dat niet heb gedaan? |:(

[...]
Ik lees uit jouw topicstart niet dat je het wel hebt gedaan; bij veel topicstarts is het helaas geen regel maar uitzondering dat mensen eerst zelf hun probleem op proberen te lossen :)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op vrijdag 14 januari 2005 @ 12:14:
Goed... hier schiet ik dus niks mee op.
Ik zoek wel verder.
Welk stuk van mn post gaat het mis dan? Volgens mij kom je er prima uit als je het zo doet.

offtopic:
maar als je ergens anders wilt kijken ook prima hoor

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
of je zet er gewoon [0-3][0-9]-[1-2][0-9]-[1-2][0-9][0-9][0-9] neer bij het invoer masker als je een text veld van 10 tekens hebt.

Maar Boss z'n post bevat alle info die je nodig hebt.

En voor de duidelijkheid, bij het invoermasker zet je dus geen letters neer, maar geef je reeksen van tekens die gebruikt mogen worden.
[0-9][a-z] geeft aan dat voor het 1e teken alleen getallen tussen van 0 tot 9 ingevuld mogen worden (er is ook nog een ander teken voor) en [a-z] geeft aan dat er voor het 2e teken alleen een letter gebruikt mag worden.

Mocht je er nu niet uit komen dan kan je beter het boek nog maar eens goed doornemen

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

k wil niet lullig doen, Pyrowired, maar dat werkt dus helemaal niet zo in Access (dacht ik, en heb net even getest ook)

Even copy-pasta uit de manual:
0 Cijfer (0-9, invoer vereist, plustekens [+] en mintekens [-] niet toegestaan)
9 Cijfer of spatie (invoer niet vereist, plus- en mintekens niet toegestaan)
# Cijfer of spatie (invoer niet vereist, spaties worden tijdens het bewerken weergegeven maar worden niet opgeslagen, plus- en mintekens toegestaan)
L Letter (A-Z, invoer verplicht)
? Letter (A-Z, invoer optioneel)
A Letter of cijfer (invoer verplicht)
a Letter of cijfer (invoer optioneel)
& Willekeurig teken of een spatie (invoer verplicht)
C Willekeurig teken of een spatie (invoer optioneel)
. , : ; - / Tijdelijke aanduiding voor decimalen en scheidingstekens voor duizendtallen, datums en tijden. (De tekens die feitelijk worden weergegeven, worden ingesteld in het dialoogvenster Eigenschappen voor Landinstellingen in het Configuratiescherm van Windows.)
< Alle invoer wordt in kleine letters weergegeven.
> Alle invoer wordt in hoofdletters weergegeven.
! Het invoermasker wordt van rechts naar links weergegeven in plaats van andersom, wanneer de tekens aan de linkerkant van het invoermasker optioneel zijn. De ingevoerde tekens vullen het masker altijd van links naar rechts. U kunt het uitroepteken op elke plaats in het invoermasker opnemen.
\ Het teken dat hierop volgt, wordt als letterlijk teken weergegeven (\A wordt bijvoorbeeld weergegeven als A).
Voor een datum gebruik ik zelf meestal 99-99-"20"00;0;_ voor als je weet dat de datum in de 21e eeuw ligt, en anders 99-99-0000;0;_

• Pyrowired
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01-2025
* Pyrowired moet toch eens wat vaker dingen controleren voordat ie ze post

Inmiddels ben ik er ook achter waar ik het vandaan heb:
Als je nl een validatieregel maak met Like "[0-3][0-9]-[0-3][0-9]-[1-2][0-9][0-9][0-9][0-9]"
dan kan je je gegevensinvoer nog verder beperken

Zolang de zon schijnt, blijf ik binnen.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ah, dat wist ik weer niet :) Gebruik die validatie eigenlijk nooit zo vaak, hoewel daar best goede dingen mee te doen zijn!

Pagina: 1